Anonym bruker Skrevet 22. august 2013 #1 Skrevet 22. august 2013 Jenta mi på 2 år er usedvanlig småspist... Ekstremt... Nå er mammaen og helsesøster bekymret over vekta, og jeg tenkte å spørre her om tips da jeg ikke er så veldig "in" i den kaloriverden... Jenta har melkeallergi,forresten... Hva kan ei så lita jente spise som inneholder mye kalorier? Alle tips om belønning,avledning,underholdning osv er prøvd ut gjentatte ganger, men jenta nekter å spise no særlig. Pirker i maten uansett hva det er, og hyler,skriker og vrir seg unna ved hver minste lille oppfordring til å spise. Eneste hun vil spise er bær... Blåbær,bringebær og rips... Og druer og banan en gang i blandt. Alle tips mottas med stor takk! Anonymous poster hash: 3ea1f...f33
Snabeltann Skrevet 22. august 2013 #2 Skrevet 22. august 2013 Hei. Jeg har VELDIG god erfaring med småspite barn. Heldigvis gror de seg til. Min eldstemann var en strek og spiste kun frukt og melk til han var 3 år. I dag er han den største i klassen i høyde, og en muskuløs idrettsgutt :-) ved fireårs-alder har det snudd for mine barn. De har plutselig begynt å SPISE: jeg har et supert tips: LAG PROTEIN-VAFLER! Her er en oppskrift mine har levd på i krisetider: En del havregryn, en del grovt mel (sammalt hvete, rugmel, hva som helst), en del siktet hvetemel, litt cottage-cheese, litt vaniljekesam, en dæsj smelta smør, litt raps eller solsikkeolje, og bland ut med biola-melk med smak (gjerne bringebær) til passende røre. SUNT, masse proteiner og næring. Stek med smør i vaffeljern, trengs ikke sukker.
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 22. august 2013 #3 Skrevet 22. august 2013 Hmm...ettersom hun har melkeallergi, er jeg ikke helt inne på alternativer, men hva med å sukre bærene? Og ha olje i maten (grøt feks). Spiser hun bare bær? Har hun vært sånn lenge? Ofte blir det jo bare verre når man maser og presser...jeg er nok ikke den rette til å gi råd, men ønsker dere lykke til
Anonym bruker Skrevet 22. august 2013 #4 Skrevet 22. august 2013 Hei. Jeg har VELDIG god erfaring med småspite barn. Heldigvis gror de seg til. Min eldstemann var en strek og spiste kun frukt og melk til han var 3 år. I dag er han den største i klassen i høyde, og en muskuløs idrettsgutt :-) ved fireårs-alder har det snudd for mine barn. De har plutselig begynt å SPISE: jeg har et supert tips: LAG PROTEIN-VAFLER! Her er en oppskrift mine har levd på i krisetider: En del havregryn, en del grovt mel (sammalt hvete, rugmel, hva som helst), en del siktet hvetemel, litt cottage-cheese, litt vaniljekesam, en dæsj smelta smør, litt raps eller solsikkeolje, og bland ut med biola-melk med smak (gjerne bringebær) til passende røre. SUNT, masse proteiner og næring. Stek med smør i vaffeljern, trengs ikke sukker. Så godt å høre at det snur! Takk for råd! Skal se hva jeg finner i allergihylla som jeg kan bytte ut melkeproduktene med, for vafler spiser hun innimellom HI Anonymous poster hash: 3ea1f...f33
Snabeltann Skrevet 22. august 2013 #5 Skrevet 22. august 2013 oj sorry, glemte melkeallergien!! herrgud, litt trøtt her. Bare der ser ut som vafler, så spiser de :-) havregryn, grovt melk og fint mel kan du hvertfall bruke som basis (ca lik mengde av hver). Du kan bruke soyamelk eller hva som helst til. Og kan egentlig stappe hva som helst. En most banan f eks. Litt vaniljesukker og kardemomme gjør at det LUKTER vafler. Prøv deg frem :-)
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 22. august 2013 #6 Skrevet 22. august 2013 Kan hun spise soyaprodukter? Soyayoghurt (finnes det?) med olje? Banansmoothie (av soya- eller rismelk, hvis hun tåler det) med litt olje og oboy i (jeg er ikke redd sukker ser du, og her helliger målet midlet) Kokosmelk, går det an? Den er like fet som matfløte!
Anonym bruker Skrevet 22. august 2013 #7 Skrevet 22. august 2013 Bare ikke for mye rismelk! Var det pga sopp eller noe? Husker ikke helt. Men havremelk er sunt og godt! Anonymous poster hash: d0870...4a8
Anonym bruker Skrevet 22. august 2013 #8 Skrevet 22. august 2013 Hmm...ettersom hun har melkeallergi, er jeg ikke helt inne på alternativer, men hva med å sukre bærene? Og ha olje i maten (grøt feks). Spiser hun bare bær? Har hun vært sånn lenge? Ofte blir det jo bare verre når man maser og presser...jeg er nok ikke den rette til å gi råd, men ønsker dere lykke til Det er mye jeg kan lage bare jeg bytter ut med allergismør, soya/havre/rismelk (evt fløte), men det er det å få henne til å spise da... Jeg har prøvd i evigheter å ikke si noe som helst annet enn værsågod, men det har ikke hjulpet desverre. Hun er helt lik i barnehagen og på samvær hos pappaen også... I løpet av 2 måltider i barnehagen spiser hun kanskje en kvart brødskive. Hun plukker av pålegget og spiser bare det stort sett. (ja,har prøvd å endre det også). Men bær/frukt (druer, innimellom banan) spiser ho så det tyter ut av øra hennes nesten. Så det hjelper ikke å oppmuntre, og det hjelper heller ikke å la være... Har latt det stå mat fremme under lek også, for å se om hun vil ta selv da, men nei... Begynner å bli ganske bekymret nå. Legen har nettopp henvist oss til barneavdelinga på sykehuset, så kanskje de kan se om det er noe som plager henne, eller evt har noen lure tips. Hjelper ikke å sitte sammen med mange,få eller alene... Så jeg har gått tom for ting å prøve ut nå. Prøvde matmuffins av forskjellig typer også, men da plukket hun ut grønnsakene bare (erter og mais). HI Anonymous poster hash: 3ea1f...f33
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 22. august 2013 #9 Skrevet 22. august 2013 Oooh, bananpannekaker! Det er godt det! Når de er varme da... Jamaicaplättar på svensk, se oppskrift i.innlegg nr 18.her: http://www.familjeliv.se/Forum-22-72/m34896234-2.html
Anonym bruker Skrevet 22. august 2013 #10 Skrevet 22. august 2013 Prøv å ha minst mulig stress ved bordet, og ikke fokuser for mye på hva hun spiser, sånn at hun merker det. Vi fikk tips om næringsdrikker fra apotek, men disse skal brukes med forsiktighet. Vi fikk råd om det fra ernæringsfysiolog. Anonymous poster hash: 6594d...8ea
Anonym bruker Skrevet 22. august 2013 #11 Skrevet 22. august 2013 Kan hun spise soyaprodukter? Soyayoghurt (finnes det?) med olje? Banansmoothie (av soya- eller rismelk, hvis hun tåler det) med litt olje og oboy i (jeg er ikke redd sukker ser du, og her helliger målet midlet) Kokosmelk, går det an? Den er like fet som matfløte! Hun får soyayoghurt, men barn under 3 år skal visst ikke ha så mye soya, så hun drikker havremelk, og så bruker jeg rismelk og kokosmelk i maten Litt ekstra sukker går vel bra så lenge vi pusser tenna godt Og hun har så absolut ikke vondt av å få et gram fett eller ti på kroppen sin. Hvis kokosmelka er like fet som fløte, så skal jeg bruke mer av det i sauser og grøter Tviler på om hun vil drikke det, men kan jo prøve Takk igjen HI Anonymous poster hash: 3ea1f...f33
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 22. august 2013 #12 Skrevet 22. august 2013 Når vår sønn har hatt perioder med kjempedårlig matlyst, har jeg latt ham spise pålegg rett og slett. Han elsker tomat, så mang et måltid har bestått av det med vanlig mat i tillegg, men jeg lar ham bare spise det han klarer. Disse periodene har gått over, og han har ikke blitt kjempesær i matveien. Der og da var det viktigste for meg at han fikk i seg noe. Men vi har ikke hatt det så ekstremt som dere. Håper det ordner seg
Anonym bruker Skrevet 22. august 2013 #13 Skrevet 22. august 2013 Bare ikke for mye rismelk! Var det pga sopp eller noe? Husker ikke helt. Men havremelk er sunt og godt! Anonymous poster hash: d0870...4a8 Bruker bare rismelk i matlaging, så blir ikke store mengder der HI Anonymous poster hash: 3ea1f...f33
Anonym bruker Skrevet 22. august 2013 #14 Skrevet 22. august 2013 Når vår sønn har hatt perioder med kjempedårlig matlyst, har jeg latt ham spise pålegg rett og slett. Han elsker tomat, så mang et måltid har bestått av det med vanlig mat i tillegg, men jeg lar ham bare spise det han klarer. Disse periodene har gått over, og han har ikke blitt kjempesær i matveien. Der og da var det viktigste for meg at han fikk i seg noe. Men vi har ikke hatt det så ekstremt som dere. Håper det ordner seg Hun er ikke sær i matveiene jenta mi heller, det er bare mengden det går på. En gulostskive eller en skinkeskive holder ikke særlig lenge som frokost Agurk,tomat og paprika får hun som "pynt" på maten, og det spiser hun, men ikke mer enn en eller to biter. En typisk dag for henne kan se sånn ut: Frokost: 2 små biter av en brødskive, 1 skive agurk/tomat/paprika. Lunsj: samme som frokost, eller 2-3 skjeer med yoghurt med gryn og frukt i. Middag: 1-2 biter av en grillpølse, opp mot en halv gulrot, et par skjeer saus (får ikke dette hver dag, dette er kun for å vise mengde). Kvelds: samme som frokost/lunsj. Til frokost,lunsj og kvelds får hun havremelk, men drikker kanskje maks 2dl tilsammen hele dagen. Får vann, evt saft til middag. Får smoothie (etter eget ønske) på vei til og fra barnehagen, men spiser bare halve posen (sånne ferdigsmoothie fra 4/6mnd, hermer etter lillebroren sin nemlig,og jeg lar henne få siden hun spiser så lite.) Hun får forskjellig drikke når hun er tørst. HI Anonymous poster hash: 3ea1f...f33
Flettfrid og lilleprins Skrevet 22. august 2013 #15 Skrevet 22. august 2013 (endret) Liker hun smothie? Bland feks grøt, skogsbær og olje. Vi må av og til kamuflere grøten slik. Endret 22. august 2013 av Petranova
Anonym bruker Skrevet 22. august 2013 #16 Skrevet 22. august 2013 Liker hun smothie? Bland feks grøt, skogsbær og olje. Vi må av og til kamuflere grøten slik. Ja, det liker hun, men hun vil kun ha fra de ferdigposene. Selvom jeg lager med samme innhold, så vil hun ikke ha... Grøt nekter hun å spise. Rister på hodet, nekter plent, og sier bare "nei,baby spise den!", så hun mener tydeligvis at grøt er for babyer... Jeg kan jo ikke akkurat tvinge i henne mat med makt heller... Uff, syns dette er vanskelig. Hun er blitt så lita og tynn nå... HI Anonymous poster hash: 3ea1f...f33
Anonym bruker Skrevet 22. august 2013 #17 Skrevet 22. august 2013 Hun har forresten holdt på sånn her siden hun begynte med fast føde. Da brukte hun opp til 20 min på å svelge en skje med grøt, hvis hun svelget i det hele tatt... Jeg gjorde ikke noe annet enn å lage mat på den tiden for å finne noe som kunne friste. Så begynte hun å spise selv da hun var rundt 10-11 mnd, og da spiste hun litt bedre. Så kom det en lillebror i hus da hun var 15mnd, og da streiket hun helt. Fra å ha tissa på potta morgen og kveld siden hun var 10 mnd, nektet hun plutselig å sitte på den mer (men får lov å leke med den,at dukka tisser der, i håp om at hun blir trygg på den igjen). Drakk fint av kopp, men ville brått ha tåteflaske igjen. Spiste fint selv, men nektet å spise selv mer og jeg måtte begynne å mate henne igjen. Nå har hun holdt på med "minidietten" sin i rundt 6mnd, og hun spiste ikke mye før den tid heller, men da virket det som det ihvertfall var intressant å spise. Hun har gått ned 500gram siden 15mndkontrollen, og vokst 9 cm i lengden... Så det går jo ikke helt rette veien dette... Helsesøster har ingen flere råd til meg heller... HI Anonymous poster hash: 3ea1f...f33
Anonym bruker Skrevet 22. august 2013 #18 Skrevet 22. august 2013 avokado inneholder mye fett Anonymous poster hash: fb3de...042
Honningmelon Skrevet 23. august 2013 #19 Skrevet 23. august 2013 Hvor mye veier hun og hvor lang er hun?
Anonym bruker Skrevet 23. august 2013 #20 Skrevet 23. august 2013 Jenta mi på 2 år er usedvanlig småspist... Ekstremt... Nå er mammaen og helsesøster bekymret over vekta, og jeg tenkte å spørre her om tips da jeg ikke er så veldig "in" i den kaloriverden... Jenta har melkeallergi,forresten... Hva kan ei så lita jente spise som inneholder mye kalorier? Alle tips om belønning,avledning,underholdning osv er prøvd ut gjentatte ganger, men jenta nekter å spise no særlig. Pirker i maten uansett hva det er, og hyler,skriker og vrir seg unna ved hver minste lille oppfordring til å spise. Eneste hun vil spise er bær... Blåbær,bringebær og rips... Og druer og banan en gang i blandt. Alle tips mottas med stor takk! Anonymous poster hash: 3ea1f...f33 Jeg kjøpte en slik liten nøttepose på 100 gr i går, og fikk sjokk da jeg oppdaget at jeg akkurat hadde satt til livs 2300 kcal! Så mitt tips er å finmale nøtter og bruke dem i hjemmelagede hamburgere, oppå is m.m. Da burde vekten øke like raskt som min . Sunt er det også, det inneholder en mengde vitaminer og mineraler. Anonymous poster hash: ce1d9...a50
Anonym bruker Skrevet 23. august 2013 #21 Skrevet 23. august 2013 Så fint at du er klar over at soya ikke er så veldig bra Skremmende mange gir masse soya uten å ha lest hvor skadelig det kan være i store mengder. Kan hun ha den laktosefrie melken til Tine? Kaloririk mat:Olivenolje, avocado, nøtter, kokosmelk, etc Her er barna glade i havregrøt som jeg lager med kokosmelk og litt olivenolje, Topper det med finhakkede mandler eller nøtter, evnt litt honning og revet eple. Anonymous poster hash: 83351...fa0
Anonym bruker Skrevet 23. august 2013 #22 Skrevet 23. august 2013 Prøv å berike den måten hun får, og vær bevisst på at hun ikke får noen tomme kcal, kutt alt av kjeks, drops, saft osv. Baker du brød selv kan du finmale nøtter og frø og kjerner og ha i deigen. D r næringsrikt og sunt. Rapsolje i alt av flytende: smoothie, saus, yoghurt osv. Tilby lite mat, ofte. La henne få være m i butikken og på matlaging. Kanskje det frister mer da. Liker hun suppe kan du berike m risfløte, mandelmelk, olje, eggeplomme... Be evt om henvisning.til ernæringsfysiolog. Og så kan du jo få tatt noen blodprøver som går på ernæringsstatus, så du vet om hun har noen mangler. Lykke til med vesla :-) Anonymous poster hash: 2bec2...760
Anonym bruker Skrevet 23. august 2013 #23 Skrevet 23. august 2013 Sitter du sammen med henne og spiser? Om hun ser at du nyter maten hjelper det kansje. Anonymous poster hash: 9b4df...b82
Flettfrid og lilleprins Skrevet 23. august 2013 #24 Skrevet 23. august 2013 Jenta mi på 2 år er usedvanlig småspist... Ekstremt... Nå er mammaen og helsesøster bekymret over vekta, og jeg tenkte å spørre her om tips da jeg ikke er så veldig "in" i den kaloriverden... Jenta har melkeallergi,forresten... Hva kan ei så lita jente spise som inneholder mye kalorier? Alle tips om belønning,avledning,underholdning osv er prøvd ut gjentatte ganger, men jenta nekter å spise no særlig. Pirker i maten uansett hva det er, og hyler,skriker og vrir seg unna ved hver minste lille oppfordring til å spise. Eneste hun vil spise er bær... Blåbær,bringebær og rips... Og druer og banan en gang i blandt. Alle tips mottas med stor takk! Anonymous poster hash: 3ea1f...f33 Jeg kjøpte en slik liten nøttepose på 100 gr i går, og fikk sjokk da jeg oppdaget at jeg akkurat hadde satt til livs 2300 kcal! Så mitt tips er å finmale nøtter og bruke dem i hjemmelagede hamburgere, oppå is m.m. Da burde vekten øke like raskt som min . Sunt er det også, det inneholder en mengde vitaminer og mineraler. Anonymous poster hash: ce1d9...a50 100 gr nøtter innholder ikke 2300 kalorier. Det er kaloririk, men ikke så mye som du sier. Jeg putter gjerne min hjemmelagde smothie/grøtblanding i et yoghurtbeger. Av en eller annen grunn vil hun heller ha da enn om det ligger i skål.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2013 #25 Skrevet 23. august 2013 Jenta mi på 2 år er usedvanlig småspist... Ekstremt... Nå er mammaen og helsesøster bekymret over vekta, og jeg tenkte å spørre her om tips da jeg ikke er så veldig "in" i den kaloriverden... Jenta har melkeallergi,forresten... Hva kan ei så lita jente spise som inneholder mye kalorier? Alle tips om belønning,avledning,underholdning osv er prøvd ut gjentatte ganger, men jenta nekter å spise no særlig. Pirker i maten uansett hva det er, og hyler,skriker og vrir seg unna ved hver minste lille oppfordring til å spise. Eneste hun vil spise er bær... Blåbær,bringebær og rips... Og druer og banan en gang i blandt. Alle tips mottas med stor takk! Anonymous poster hash: 3ea1f...f33 Jeg kjøpte en slik liten nøttepose på 100 gr i går, og fikk sjokk da jeg oppdaget at jeg akkurat hadde satt til livs 2300 kcal! Så mitt tips er å finmale nøtter og bruke dem i hjemmelagede hamburgere, oppå is m.m. Da burde vekten øke like raskt som min . Sunt er det også, det inneholder en mengde vitaminer og mineraler. Anonymous poster hash: ce1d9...a50 100 gr nøtter innholder ikke 2300 kalorier. Det er kaloririk, men ikke så mye som du sier. Jeg putter gjerne min hjemmelagde smothie/grøtblanding i et yoghurtbeger. Av en eller annen grunn vil hun heller ha da enn om det ligger i skål. Riktig som Petronova her sier. Paranøtter er de nøttene jeg har funnet med mest kalorier i. De har 699 pr 100g Anonymous poster hash: eca38...b7c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå