Gå til innhold

Noen her med cøliaki?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer litt på om jeg har cøliaki..

Jeg kan huske at fra 2009 begynte jeg bli skikkelig plaget med luftplager - romling..det har bare blitt verre og verre med årene, og nå idag feks kom romlingen for fullt etter at jeg spiste et ost/skinke smørbrød på skolen. Romler i hele buken, både fremme og bak i ryggen, jeg har luftsmerter inn i mellom og. Jeg merket at jeg fikk hodepine også, og migrene er noe jeg har vært plager med i over 10 år. I tillegg er jeg mye slapp og trøtt, og det er ikke mange timene jeg orker på skolen før jeg mister konsentrasjonen..

En periode i sommer kuttet jeg ut brød til frokost og lunsj, og da var jeg ikke like plaget..

Skal til lege i neste uke, men kan dette være cøliaki? :)

Anonymous poster hash: 37c25...5cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være det, og det kan nok være mange andre ting. Trenger jo ikke nødvendigvis være cøliaki, men kanskje glutenintoleranse? Noen reagerer jo med sterke magesmerter, diare eller forstoppelse. Når jeg selv fikk cøliaki hadde jeg ingen symptomer i mage/tarm som jeg kunne merke noe til, men ble innlagt med alvorlig jernmangelanemi, blodmangel, folsyremangelanemi, og b-vitaminmangelanemi. Blodprosenten min var så lav at jeg fikk øyeblikk blodoverføring. Så symptomene er veldig varierende! 

Lykke til hos legen, håper han finner ut av hva som er galt. Det er ikke sikkert blodprøvene slår ut selv om det er cøliaki, så be om en gastroskopi med biopsi. 

Anonymous poster hash: 46283...dbf
Skrevet

Det kan være det, og det kan nok være mange andre ting. Trenger jo ikke nødvendigvis være cøliaki, men kanskje glutenintoleranse? Noen reagerer jo med sterke magesmerter, diare eller forstoppelse. Når jeg selv fikk cøliaki hadde jeg ingen symptomer i mage/tarm som jeg kunne merke noe til, men ble innlagt med alvorlig jernmangelanemi, blodmangel, folsyremangelanemi, og b-vitaminmangelanemi. Blodprosenten min var så lav at jeg fikk øyeblikk blodoverføring. Så symptomene er veldig varierende!

Lykke til hos legen, håper han finner ut av hva som er galt. Det er ikke sikkert blodprøvene slår ut selv om det er cøliaki, så be om en gastroskopi med biopsi.

Anonymous poster hash: 46283...dbf

Ja, jeg vet at symptomene er veldig varierende. Jeg bare håper at det er noe slik at det forhåpentligvis kan gjøres noe med :)

Får håpe jeg slipper gastroskopien da, det er vel ikke noe man strengt tatt hopper i taket av ;)

Anonymous poster hash: 37c25...5cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...