Gå til innhold

Bokanbefaling til 12 år gutt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er veldig vanskelig på bøker, lite som fenger. Derfor bør bøkene han skal lese være virkelig bra så han ikke gir opp. Han liker humor og krim. Kameratene hans har begynt å lese bøker type Politi, Gjenferd osv, altså voksenbøker. Tror dette blir for vanskelig for min sønn, men han ønsker iallefall noe som er mer voksent enn type Pingledagbøkene osv.

Så er det noen som har noen knallbra anbefalinger å komme med så blir jeg kjempeglad :)

Skrevet

Mine har alltid likt fantasy. Det er fengende, spennende og en del er ganske morsomme.

De fire og han som gjør galt verre (trilogi) er morsom.

Av de mer spennende er det Eragon-serien, Dødslekene, Phenomena, Harry Potter.

Skrevet

Det er jo mange morsomme bøker i fantasy-sjangeren. Og så tenkte jeg på en bokserie jeg leste da jeg var liten, mulig rundt den alderen der, og det var `den vesle vampyren`. Mulig for barnslig? Veldig spennende iallefall.

Anonymous poster hash: 8240b...1c2
Skrevet

"Den uendelige historie" av Michael Ende! Den har jeg lest for min datter på 9. Spennende og fantasidrivende bok :) 

Anonymous poster hash: 695df...f8d
Skrevet

Percy Jackson.

Anonymous poster hash: 3639c...46b
Skrevet

Har han prøvd "en pingles dagbok" vil tro den fenger, ellers leser min 11 åring hardyguttene og liker de veldig godt.

Skrevet

Hva med serien Skyggejegnerne?

Første bok er filmatisert og begynte vel gå på kino i dag..

Anonymous poster hash: 3639c...46b
Skrevet

Bjørn Sortland sine bøker kanskje... Bergen mysteriet, Paris mysteriet, osv...

Skrevet

I den alderen elska eg Hardy-guttene. Dei var utdaterte allereie på den tida, utan at det gjorde så mykje..

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

"Den uendelige historie" av Michael Ende! Den har jeg lest for min datter på 9. Spennende og fantasidrivende bok :)

Fantastisk bok! Og «Momo, eller kampen om tiden» av samme forfatter. Love it!

Hva med «Kabalmysteriet»? Husker ikke forfatteren...ugh...han er norsk og kjent for «Sofies verden», men den likte jeg ikke husker jeg.

Skrevet

Percy Jackson burde fenge mener min datter. :)

Skrevet

Fantastisk bok! Og «Momo, eller kampen om tiden» av samme forfatter. Love it!

Hva med «Kabalmysteriet»? Husker ikke forfatteren...ugh...han er norsk og kjent for «Sofies verden», men den likte jeg ikke husker jeg.

Jostein Gaarder :)

Kabalmysteriet er genial, Sofies Verden la eg frå meg mange gongar. Har framleis ikkje lest..

Skrevet (endret)

Min 9-åring er glad i å lese - og litt tidlig ute i bøkenes verden. "En Pingles dagbok" er veldig populære; her er det mange bøker, og han diskuterer dem stadig med fetterne på 11 og 12. Men enig med deg - de har ikke så mye substans.

Jørn Lier Horst har noen krimbøker for barn som også har vært populære her; "Salamandermysteriet", "Maltesergåten", noe sånt. Enkelt språk, men spennende og litt krav til at han selv må gruble litt.

Fem-serien av Enid Blyton likte jeg godt i den alderen - det er lettleste og fengende bøker som har falt i smak her. Den er utgitt på ny nylig - har nettopp sett den i en bokhandel.

Hardy-guttene er allerede nevnt. De har ikke fått så varm velkomst her.

Tvillingdetektivene er en bokserie jeg har fra jeg var 10-12 år. De ble slukt her. Finnes kanskje på biblioteket.

Harry Potter og Percy Jackson er favorittene her. De har han lest i alle fall to ganger hver. I motsetning til mange her, tror jeg imidlertid de er for LANGE og for vanskelige for en med liten leselyst. Harry Potter finnes jo som lydbok. Det kan kanskje være noe? Eller lese sammen?

Endret av alvemamma
Skrevet

Jon demon er fantastisk.

Ellers så finnes det mange artige klassikere da: en verdensomseiling under havet, reisen til jordens indre, tidsmaskinen osv osv.

Ta en tur på biblioteket og spør om hjelp der. De har mye bra!

Skrevet

pitbull terje var veldig populære her i huset

Anonymous poster hash: e62de...24c
Skrevet (endret)

Sagaen om darren shan!

alvetegnet-serien av Sigbjørn Mostue og den siste magiker av samme forfatter.

Endret av Steget
Skrevet

en bok som heter "Enders spill" er kjempebra, en guttebok.

ellers er jeg enig med mange her. dødslekene, de fire og han som gjør galt værre o.l.  er kule bøker!

Gjest sug lut
Skrevet

Kiki Strike-bøkene

Nissedreperen (og de to oppfølgerne)

Skrevet

Mange bra forslag her, men jeg er redd de fleste er "bra guttebøker" i VÅRE øyne, altså oss halvgamle mødre...

Hardy-guttene er nok gammeldagse nå!

Min 10-åring liker Alex Rider-bøkene til Anthony Horowitz. Tegneserie-romanen "Point Blanc" er enkel og spennende å starte med. Se anmeldelse her:http://ungdomsboka.blogspot.no/2011/08/point-blanc-alex-rider-2.html

Anonymous poster hash: 07672...e4b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...