Anonym bruker Skrevet 22. august 2013 #26 Skrevet 22. august 2013 Bare tull! Hvis dere bare ante hvor mye rart disse såkalte "øko-bøndene" gjør, så ville dere hatt haka nedpå knærne! Anonymous poster hash: f7a02...5ea Hmmm, la meg tippe: din familie/venner driver med konvensjonelt landbruk??? Anonymous poster hash: ac163...f36 Det også, men jeg vet litt for mye om hva en del øko-bønder gjør, f.eks. om natta. Og det er ikke gjennom verken familie eller venner jeg har fått vite om dette. Dette er noe jeg har fått kunnskap om som akademiker, jeg har ingen nær tilknytning til landbruk pr. dags dato. Anonymous poster hash: f7a02...5ea Hva gjør disse økobøndene om nettene? Anonymous poster hash: 5b6f9...2b9 Det blir brukt en del kunstgjødsel og også sprøytet noe med kjemikaler. Jeg tror ikke det foregår i stor målestokk, men innimellom er det noen som bryter reglene når det er "krise". Anonymous poster hash: b256d...cd3
Musemorbr / Skrevet 22. august 2013 #27 Skrevet 22. august 2013 Bare tull! Hvis dere bare ante hvor mye rart disse såkalte "øko-bøndene" gjør, så ville dere hatt haka nedpå knærne! Anonymous poster hash: f7a02...5ea Hmmm, la meg tippe: din familie/venner driver med konvensjonelt landbruk??? Anonymous poster hash: ac163...f36 Det også, men jeg vet litt for mye om hva en del øko-bønder gjør, f.eks. om natta. Og det er ikke gjennom verken familie eller venner jeg har fått vite om dette. Dette er noe jeg har fått kunnskap om som akademiker, jeg har ingen nær tilknytning til landbruk pr. dags dato. Anonymous poster hash: f7a02...5ea Hva gjør disse økobøndene om nettene? Anonymous poster hash: 5b6f9...2b9 Har du ikke hørtcdet? De bæsjer i åkeren.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2013 #28 Skrevet 22. august 2013 Bare tull! Hvis dere bare ante hvor mye rart disse såkalte "øko-bøndene" gjør, så ville dere hatt haka nedpå knærne! Anonymous poster hash: f7a02...5ea Hmmm, la meg tippe: din familie/venner driver med konvensjonelt landbruk??? Anonymous poster hash: ac163...f36 Det også, men jeg vet litt for mye om hva en del øko-bønder gjør, f.eks. om natta. Og det er ikke gjennom verken familie eller venner jeg har fått vite om dette. Dette er noe jeg har fått kunnskap om som akademiker, jeg har ingen nær tilknytning til landbruk pr. dags dato. Anonymous poster hash: f7a02...5ea Hva gjør disse økobøndene om nettene? Anonymous poster hash: 5b6f9...2b9 Det blir brukt en del kunstgjødsel og også sprøytet noe med kjemikaler. Jeg tror ikke det foregår i stor målestokk, men innimellom er det noen som bryter reglene når det er "krise". Anonymous poster hash: b256d...cd3 Ja, da sniker de seg rundt på natten med traktoren og sprøyter alle åkrene! Konsekvensene av å bli oppdaget er vel såpass store økonomisk at det er få som prøver seg på så mye lureri. Vi driver økologisk gårdsdrift, det jorda gir høster vi og har antall dyr etter det. Etterhvert planlegger vi lokal matforedling der vi selger kjøtt, ikke bare biff men også kjøttdeig. Vi håper på at folk ser at prisen ikke er så forskjellig fra butikken så vil de velge å kjøpe lokal produsert mat. Anonymous poster hash: 54aa5...880
Anonym bruker Skrevet 22. august 2013 #29 Skrevet 22. august 2013 Vi kjøper både økologiske og 'vanlige' varer, men jeg synes mange ikke tenker over enkelte konsekvenser av økologisk landbruk. Det kan faktisk være verre for miljøet enn annen mat i mange tilfeller. Kornavlingene blir mindre og bøndene må bruke større arealer til bruk i dyrkningen, noe som bidrar til større CO2-utslipp. I tillegg er slik gårdsdrift ikke bærekraftig i det hele tatt ift det å skulle skaffe nok mat til verdens befolkning. Det er i følge helsedirktoratet heller ikke dokumentert at det er bedre for helsen med økologisk mat. Det har heller ikke vært påvist overskridelser av grenseverdiene for plantevernmiddelrestee i norsk mat siden 2008. Så det jeg vil frem til er at hvorvidt det er noe poeng i økologisk mat er definitivt ikke ferdig diskutert eller ferdig forsket. Anonymous poster hash: 1b2d1...c1b Jorda er i ferd med å bli overbefolket. Det problemet kan vi ikke løse ved hjelp av sprøytemidler og genmodifisering og det er en dårlig unnskyldning for å forgifte jorda vår. Når det gjelder sprøytemiddelrester, så stemmer det ikke at det ikke er funnet overskridelser de siste åra. I år var f.eks 1,5% av de testede matvarene over grenseverdiene. Men så må det også legges til at det som kanskje er hovedproblemene er at grenseverdiene hele tiden flyttes oppover etter press fra produsentene. I tillegg testes det fortsatt ikke for cocktaileffekt, til tross for at man vet at dette er dette er det egentlige problemet. Så her trengs det absolutt mer forskning, og den tror jeg ikke vil være noen ulempe for det økologiske landbruket! Anonymous poster hash: ac163...f36 Det stemmer at ca 1,5 % av de testede matvarene lå over grenseverdiene. Det som er verdt å merke seg er at alle disse var importerte. Det ble ikke funnet noen norske matvarer som overskred grenseverdiene. I 2011 tror jeg foresten det var ble det også funnet sprøytemiddelrester i ca 2% av den økologiske maten, men bare i import selv om norske varer blir testet vell så ofte som import. Anonymous poster hash: b256d...cd3
Anonym bruker Skrevet 22. august 2013 #30 Skrevet 22. august 2013 Bare tull! Hvis dere bare ante hvor mye rart disse såkalte "øko-bøndene" gjør, så ville dere hatt haka nedpå knærne! Anonymous poster hash: f7a02...5ea Hmmm, la meg tippe: din familie/venner driver med konvensjonelt landbruk??? Anonymous poster hash: ac163...f36 Det også, men jeg vet litt for mye om hva en del øko-bønder gjør, f.eks. om natta. Og det er ikke gjennom verken familie eller venner jeg har fått vite om dette. Dette er noe jeg har fått kunnskap om som akademiker, jeg har ingen nær tilknytning til landbruk pr. dags dato. Anonymous poster hash: f7a02...5ea Hva gjør disse økobøndene om nettene? Anonymous poster hash: 5b6f9...2b9 Vet om flere som skrøt av at de fikk offentlige tilskudd som øko-bønder, men at de selvsagt brukte en del kunstgjødsel, og da måtte de ta natta i bruk for spredning. Argumentet var at det ble for liten avling hvis de ikke spedde på med litt ekstra gjødsel. Forhåpentligvis er det veldig få som gjør sånt, men at det skjer, er jeg overbevist om. Så nei, jeg er ikke overbevist om at øko-mat alltid er så øko. Ikke smaker det bedre, heller - min gane er i alle fall ikke så finstilt at den merker forskjell. Anonymous poster hash: f7a02...5ea
fiolregn Skrevet 22. august 2013 #31 Skrevet 22. august 2013 Ja, det er viktig! Skjønner ikke hvorfor det blir sett på som noe de rike, fanatiske og høytidlige gjør. Jeg er ingen av delene. Det har langt mere næring og smaker bedre og mere. Jeg vil ikke ha mat med gift. Jeg startet med NAN sin morsmelkerstatning til babyen min da han var 3 mnd. Så gikk jeg etterhvert over til HOLLE sin økologiske og biodynamiske morsmelk. Bæsjen ble helt lik som ved morsmelk. Den luktet bedre, så bedre ut og luftsmertene forsvant. Uten å egentlig forske, fikk jeg se hva økologisk mat faktisk gjør med et menneske. Jeg merker det selv også på min fordøyelse og avføring. Jæda, beklager detaljer. Men det er stor forskjell. Jeg føler også at jeg får mere energi.. Bananer feks: økologiske bananer er små og smaker veldig mye mere. Ikke økologiske bananer er unaturlig store.. Bokstavlig talt. Økologisk melk på coopen er faktiske billigere enn vanlig melk. Det er det mange økologiske matvarer som er. De fleste er litt dyrere, men veldig verdt det. Du er MEGET rik sammenlignet med resten av verden Og det var det jeg mente når jeg spurte om dette vil være bærekraftig globalt Det at avføringen din er bedre.. Sorry altså, men det er i mitt hodet klassisk placebo.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå