Gå til innhold

Økologisk mat, er dette viktig for deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den siste tiden har vi fått øynene mer og mer opp for økologisk mat. Det er billigere og smaker faktisk bedre. Og jeg får selv en god følelse inni meg når jeg vet at jeg gir meg selv og familien økologisk mat og ikke full av giftstoffer.

Jeg er absolutt ikke hysterisk når det kommer til mat osv., jeg har kun fått øynene opp for økologisk og dette er blitt ganske viktig for meg.

Bryr dere dere om det er økologisk eller ei? Eventuelt hvorfor og hvorfor ikke? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg kjøper økologisk så langt det lar seg gjøre. Pga min families helse, men også pga miljøet.

skulle ønske utvalget var bedre, men det kommer vel forhåpentligvid med etterspørselen.

Skrevet

Ja :)

Anonymous poster hash: eee16...9b7

Skrevet

Kan ikke akkurat si at økologisk mat er billigere..

Så langt har jeg sett det koste oppmot dobbelt så mye som andre varer..

F.eks en boks med mais, firstprice - 3-4kr

En boks økologisk mais.(go eco) tror jeg de heter koster oppmot 10kr....

Utvalget skulle vært myemye bedre..

Gjest sussie77
Skrevet

Ja. Og kjøper økologisk så langt det lar seg gjøre. :)

Skrevet

Ja jeg kjøper økologisk om det ikke er for dyrt , så spiser en del økologisk ja , det er en viktig prioritering for ofte skiller det uansett ikke mange kronene på øko og vanlig mat.

Skrevet

Ja, kjøper mye økologisk. Meny her jeg bor har veldig bra utvalg. Kjøper også en del på spesialforretninger som Helios.

Hvis du vil lære mer anbefaler jeg bladet Ren Mat. De har også en fin hjemmeside og facebookside.

Anonymous poster hash: ac163...f36

Gjest sussie77
Skrevet

Kan ikke akkurat si at økologisk mat er billigere..

Så langt har jeg sett det koste oppmot dobbelt så mye som andre varer..

F.eks en boks med mais, firstprice - 3-4kr

En boks økologisk mais.(go eco) tror jeg de heter koster oppmot 10kr....

Utvalget skulle vært myemye bedre..

På Kiwi er mye av det økologiske ofte billigere enn andre varer :)

Skrevet

Bare tull!

Hvis dere bare ante hvor mye rart disse såkalte "øko-bøndene" gjør, så ville dere hatt haka nedpå knærne!

Anonymous poster hash: f7a02...5ea
Skrevet

Nei, jeg handler etter pris...

Skrevet

Jeg kjøper helst ikke økologisk. For det første er det for resurskrevende å produsere og for det andre stoler jeg ikke på renheten på varene som er merket med "økologisk".

Anonymous poster hash: b256d...cd3
Skrevet

Bare tull!

Hvis dere bare ante hvor mye rart disse såkalte "øko-bøndene" gjør, så ville dere hatt haka nedpå knærne!

Hmmm, la meg tippe: din familie/venner driver med konvensjonelt landbruk???

Skrevet

Vi handler etter pris og smak. Økologisk rømme er for eksempel billigere enn vanlig lettrømme, så der velger vi økologisk. Samtidig velger vi aldri økologiske bananer, ller andre ting med skall. Den eneste forskjellen der er hvilket sprøytemiddel de bruker, og det er testet og bevist at det ikke kommer inn i frukten uansett. Dermed velger vi billigste alternativ med god samvittighet.

Skrevet

Vi kjøper både økologiske og 'vanlige' varer, men jeg synes mange ikke tenker over enkelte konsekvenser av økologisk landbruk. Det kan faktisk være verre for miljøet enn annen mat i mange tilfeller. Kornavlingene blir mindre og bøndene må bruke større arealer til bruk i dyrkningen, noe som bidrar til større CO2-utslipp. I tillegg er slik gårdsdrift ikke bærekraftig i det hele tatt ift det å skulle skaffe nok mat til verdens befolkning.

Det er i følge helsedirktoratet heller ikke dokumentert at det er bedre for helsen med økologisk mat. Det har heller ikke vært påvist overskridelser av grenseverdiene for plantevernmiddelrestee i norsk mat siden 2008.

Så det jeg vil frem til er at hvorvidt det er noe poeng i økologisk mat er definitivt ikke ferdig diskutert eller ferdig forsket.

Anonymous poster hash: 1b2d1...c1b

Skrevet

Vi kjøper både økologiske og 'vanlige' varer, men jeg synes mange ikke tenker over enkelte konsekvenser av økologisk landbruk. Det kan faktisk være verre for miljøet enn annen mat i mange tilfeller. Kornavlingene blir mindre og bøndene må bruke større arealer til bruk i dyrkningen, noe som bidrar til større CO2-utslipp. I tillegg er slik gårdsdrift ikke bærekraftig i det hele tatt ift det å skulle skaffe nok mat til verdens befolkning.

Det er i følge helsedirktoratet heller ikke dokumentert at det er bedre for helsen med økologisk mat. Det har heller ikke vært påvist overskridelser av grenseverdiene for plantevernmiddelrestee i norsk mat siden 2008.

Så det jeg vil frem til er at hvorvidt det er noe poeng i økologisk mat er definitivt ikke ferdig diskutert eller ferdig forsket.

Jorda er i ferd med å bli overbefolket. Det problemet kan vi ikke løse ved hjelp av sprøytemidler og genmodifisering og det er en dårlig unnskyldning for å forgifte jorda vår.

Når det gjelder sprøytemiddelrester, så stemmer det ikke at det ikke er funnet overskridelser de siste åra. I år var f.eks 1,5% av de testede matvarene over grenseverdiene. Men så må det også legges til at det som kanskje er hovedproblemene er at grenseverdiene hele tiden flyttes oppover etter press fra produsentene. I tillegg testes det fortsatt ikke for cocktaileffekt, til tross for at man vet at dette er dette er det egentlige problemet. Så her trengs det absolutt mer forskning, og den tror jeg ikke vil være noen ulempe for det økologiske landbruket!

Skrevet

Jorda er i ferd med å bli overbefolket. Det problemet kan vi ikke løse ved hjelp av sprøytemidler og genmodifisering og det er en dårlig unnskyldning for å forgifte jorda vår.

Når det gjelder sprøytemiddelrester, så stemmer det ikke at det ikke er funnet overskridelser de siste åra. I år var f.eks 1,5% av de testede matvarene over grenseverdiene. Men så må det også legges til at det som kanskje er hovedproblemene er at grenseverdiene hele tiden flyttes oppover etter press fra produsentene. I tillegg testes det fortsatt ikke for cocktaileffekt, til tross for at man vet at dette er dette er det egentlige problemet. Så her trengs det absolutt mer forskning, og den tror jeg ikke vil være noen ulempe for det økologiske landbruket!

Ok.

Skrevet

Er økologisk mat egentlig bærekraftig? Er det realistisk at hele verden burde satse på økologisk eller er det et rikmannsfenomen?

Skrevet

Er økologisk mat egentlig bærekraftig? Er det realistisk at hele verden burde satse på økologisk eller er det et rikmannsfenomen?

Jeg mener nei.

Skrevet

Ja, det er viktig! Skjønner ikke hvorfor det blir sett på som noe de rike, fanatiske og høytidlige gjør. Jeg er ingen av delene.

Det har langt mere næring og smaker bedre og mere. Jeg vil ikke ha mat med gift. 

Jeg startet med NAN sin morsmelkerstatning til babyen min da han var 3 mnd. Så gikk jeg etterhvert over til HOLLE sin økologiske og biodynamiske morsmelk. Bæsjen ble helt lik som ved morsmelk. Den luktet bedre, så bedre ut og luftsmertene forsvant. Uten å egentlig forske, fikk jeg se hva økologisk mat faktisk gjør med et menneske. 

Jeg merker det selv også på min fordøyelse og avføring. Jæda, beklager detaljer. Men det er stor forskjell. 
Jeg føler også at jeg får mere energi.. Bananer feks: økologiske bananer er små og smaker veldig mye mere. Ikke økologiske bananer er unaturlig store.. Bokstavlig talt.

Økologisk melk på coopen er faktiske billigere enn vanlig melk. Det er det mange økologiske matvarer som er. De fleste er litt dyrere, men veldig verdt det.

Skrevet

Bare tull!

Det også, men jeg vet litt for mye om hva en del øko-bønder gjør, f.eks. om natta. Og det er ikke gjennom verken familie eller venner jeg har fått vite om dette. Dette er noe jeg har fått kunnskap om som akademiker, jeg har ingen nær tilknytning til landbruk pr. dags dato.

Skrevet

Jeg er stor fan av økologisk mat og kjøper det så ofte som mulig. Sønnen min går i en barnehage som bare har økologisk mat, veldig glad for det!

Anonymous poster hash: 0897c...842

Skrevet

Så langt det lar seg gjøre. Jeg kjøper ikke egg og kjøtt uten at jeg vet hvordan det blir produsert. Dyrevelferd er veldig viktig for meg :)

Anonymous poster hash: c458c...22c
Skrevet

Bare tull!

Det også, men jeg vet litt for mye om hva en del øko-bønder gjør, f.eks. om natta. Og det er ikke gjennom verken familie eller venner jeg har fått vite om dette. Dette er noe jeg har fått kunnskap om som akademiker, jeg har ingen nær tilknytning til landbruk pr. dags dato.

Men du vet at Mattilsynet tester økologiske produkter for sprøytemiddelrester hvert år og ikke fant noe i de norske økologiske produktene i år?

Må nesten smile litt når jeg ser for meg at øko-bøndene "sniker seg rundt om natta" for da blir det ikke oppdaget... :) Er nok ikke helt sånn det fungerer i det virkelige liv!

Skrevet

Bare tull!

Hva gjør disse økobøndene om nettene?

Anonymous poster hash: 5b6f9...2b9

Skrevet

Nei, ikke så opptatt av det.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...