Anonym bruker Skrevet 22. august 2013 #1 Skrevet 22. august 2013 Vi har en gutt som er veldig glad i vørterøl og alkoholfritt øl. Men jeg merker jeg er litt i tvil om det er "riktig" å la han drikke sistnevnte. Det er jo øl, men samtidig er det jo alkoholfritt og på den måten ikke verre enn vørteøl eller brus for den saks skyld. Men hadde vært godt å høre hva andre tenker? Anonymous poster hash: 28bc9...cb8
Anonym bruker Skrevet 22. august 2013 #2 Skrevet 22. august 2013 Er det ikke 18 års aldersgrense på kjøp av lettøl også? Anonymous poster hash: 25c8e...71c
Anonym bruker Skrevet 22. august 2013 #3 Skrevet 22. august 2013 Jeg føler litt det samme som deg - at det ikke er helt greit med Munkholm. Men siden det er alkoholfritt, er det jo egentlig greit, og ikke noe værre en vørterøl egentlig........ Men magefølelsen sier at øl er for voksne - uansett alkohol eller ikke.... Anonymous poster hash: e9b88...ec9
HeltAnonym Skrevet 22. august 2013 #5 Skrevet 22. august 2013 Vørterøl ja, munkholm nei.. Ikke fordi det er for galt, men magefølelsen sier jeg ikke hadde likt det :-)
Anonym bruker Skrevet 22. august 2013 #6 Skrevet 22. august 2013 munkholm er ikke lettøl Hva er Munkholm da? Anonymous poster hash: 25c8e...71c
Muppa 3+1 Skrevet 22. august 2013 #7 Skrevet 22. august 2013 http://no.wikipedia.org/wiki/Munkholm Munkholm er ikke lettøl...
Mamalarma Skrevet 22. august 2013 #8 Skrevet 22. august 2013 Hva er forskjell på Munkholm og lettøl? Trodde all øl uten alkohol het lettøl jeg?
Anonym bruker Skrevet 22. august 2013 #9 Skrevet 22. august 2013 Kan ikke se noe galt i å la gutten drikke munkholm, selv om det er litt uvanlig at en så ung gutt liker dette. Jeg tenker at å ikke la gutten drikke munkholm kanskje sender et litt feil signal? Til ham altså. For hvis man tenker fremover, hvis gutten får kose seg med en munkholm innimellom vil han ha lært at øl kan drikkes på den måten, for å kose seg, for smakens skyld. Hvis dere ikke lar ham få munkholm fordi det er øl, selv om det er alkoholfritt, så sender det kanskje et signal til gutten om at øl, det er noe man drikker for rusens skyld. Anonymous poster hash: 18ee7...98a
Anonym bruker Skrevet 22. august 2013 #10 Skrevet 22. august 2013 Hva er forskjell på Munkholm og lettøl? Trodde all øl uten alkohol het lettøl jeg? Lettøl har mellom 1% og 2,5% alkohol. dvs at to lettøl = 1 øl, og slett ikke uten alkohol Alt under 1% regnes som alkoholfritt. Anonymous poster hash: ec9ef...2ad
Anonym bruker Skrevet 22. august 2013 #11 Skrevet 22. august 2013 Lettøl har en liten alkoholprosent, det er det ikke i munkholm. Nå er vel alkoholfritt øl mye sunnere enn brus, og helt uten e-stoffer. I så måte et bra alternativ for "kosedrikke" til barn, mye bra næringstoffer også...Men det ER øl og det smaker VELDIG som Øl, og normalt må man venne seg til den smaken før man liker det. De aller, aller fleste..Den tid kommer fort nok for mange foreldre tror jeg..Så jeg tror jeg hadde holdt barnet mitt langt unna alt øl frem til de finner ut at de skal eksperimentere selv, uten at jeg tillater det. VI har latt barna smake på når vi har druket alkoholfritt, rett og slett fordi alle barn i et stadie gjerne vil smake på alt de voksen spiser/drikker. Da passet det best den gagn det var alkoholfritt. De likte det IKKE, og enda i dag, 7 år sener til eldste, så avskyr hun LUKTA av øl....Håper det varer i 7 år til, MINST....Da er hun oppi 20 åra,- og kan få begynne og prøve seg frem med alkohol... Anonymous poster hash: 5b0a0...7d7
Anonym bruker Skrevet 22. august 2013 #12 Skrevet 22. august 2013 Det er ikke lov å servere alkohol eller alkoholLIKNEKDE drikke til barn under 18 år. Jeg ville sagt nei, barn må ikke få alt de har lyst på, og jeg ser ikke en god grunn i verden til å gjøre det.. Anonymous poster hash: 5de2f...1e0
Mamalarma Skrevet 22. august 2013 #13 Skrevet 22. august 2013 Hva er forskjell på Munkholm og lettøl? Trodde all øl uten alkohol het lettøl jeg? Lettøl har mellom 1% og 2,5% alkohol. dvs at to lettøl = 1 øl, og slett ikke uten alkohol Alt under 1% regnes som alkoholfritt. Anonymous poster hash: ec9ef...2ad Takk. Da lærte jeg enda en ny ting i dag.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2013 #14 Skrevet 22. august 2013 Det er ikke lov å servere alkohol eller alkoholLIKNEKDE drikke til barn under 18 år. Jeg ville sagt nei, barn må ikke få alt de har lyst på, og jeg ser ikke en god grunn i verden til å gjøre det.. Anonymous poster hash: 5de2f...1e0 Hvor har du det fra? Link? Det lages jo "drinker" beregnet på barn - altså alkoholliknende? Anonymous poster hash: e9b88...ec9
Gjest sussie77 Skrevet 22. august 2013 #15 Skrevet 22. august 2013 Ser ikke noe galt med munkholm, siden det ikke er noen form for alkohol i det. Blir noe annet med lettøl. Det hadde jeg ikke gitt et barn. Husker jeg som barn elsket å drikke hjemmelaget alkoholfri øl, når jeg var hos noen som hadde det.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2013 #16 Skrevet 22. august 2013 Det er jo egentlig ikke noe galt i det.. Husker da jeg var liten og var med mamma og pappa på "fest", så fikk alle barna San Fransisco, men selvfølgelig uten alkohol. Det var stor stas, og ingen av oss har alkoholproblemer eller andre ting i dag altså Anonymous poster hash: 924dc...991
Anonym bruker Skrevet 22. august 2013 #17 Skrevet 22. august 2013 Whuut? Er det alkohol i lettøl? Jeg drakk dette i begynnelsen av sv skapet da vi var innom en fest.. Ville ikke at folk skulle begynne å snakke om det da, for det var så tidlig... :-O Anonymous poster hash: 0d921...ed6
Gjest lemon-aid Skrevet 22. august 2013 #18 Skrevet 22. august 2013 Hvorfor kan de ikke få ei brus istedet?
Musemorbr / Skrevet 22. august 2013 #19 Skrevet 22. august 2013 Alkoholfritt øl har 0.7% alkohol. Det kan være opp til 1.2% også. Jeg synes ikke at barn trenger drikke det, selv om at det er veldig lite.
Musemorbr / Skrevet 22. august 2013 #20 Skrevet 22. august 2013 Mener også å huske en artikkel der det var feilmarginer på like stor mengde som i lettøl. Jeg rører ikke alkoholfri øl i graviditeten.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2013 #21 Skrevet 22. august 2013 Jeg ville absolutt ikke ha gjort det. Anonymous poster hash: 506e6...ffb
BillieNickwill Skrevet 22. august 2013 #22 Skrevet 22. august 2013 Jeg var på Peppes en gang hvor en mor kom alene m sønnen på 8-10 år. Hun bestilte "barneøl" til maten. Da servitøren stusset, sa hun lett oppgitt: ja, Munkholm eller noe slikt. Så satt de der da, og pimpet på hver sin Munkholm og ventet på maten. Jeg syns det var et meget selsomt syn, men samtidig, det er jo tillatt, så jeg burde kanskje ikke ha brydd meg? Så mitt svar er at jeg syns kombinasjonen barn og øl blir veldig merkelig, selv om det er alkoholfritt. Men kan liksom ikke ha de mest bastante motforestillingene all den tid det er fullt lovlig...
☆☆☆ Skrevet 22. august 2013 #23 Skrevet 22. august 2013 Objektivt sett er munkholm greit, men eg likte ikkje heilt at lisja vart begeistra då ho fekk smake. Det er noko med ordet øl og barn. Men vørterøl er av ein eller anna grunn heilt greit for meg..
snurripåsnei Skrevet 22. august 2013 #24 Skrevet 22. august 2013 hva med hjemmebrygga øl uten alkohol? Bestemor lager slikt til jul å det smaker som regel alle barnebarna også.
Superdolly Skrevet 22. august 2013 #25 Skrevet 22. august 2013 Tja, det er jo alkoholfritt, men for meg henger det litt sammen med at jeg ikke ønsker å lære mine barn å like smaken av øl. Rett og slett. Vørterøl og hjemmebrygget øl smaker jo annerledes, så det blir en annen sak. Men dette er jo kun basert på mine følelser i saken, og Munkholm er alkoholfritt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå