Gå til innhold

Blir så forvirra i disse valgtider

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver å følge litt med i debatter og nyheter, men føler jeg ikke blir klokere, for alle har noe veldig bra og alle har noe dårlig. Noen sier jeg må aldri finne på å stemme blått, andre sier jeg må ikke finne på å stemme rødt fordi vi nå trenger regjeringsskifte. Jeg er enig i sistnevnte fordi jeg liker ikke måten Jens styrer landet vårt og pengene på. Men jeg er ikke siker på om jeg vil ha blått heller for jeg har ikke nok kjennskap til de. 

Skulle ønske at det sammen med valgkorte kom lister med full oversikt over hva de forskjellige partia ønsker å jobbe for å få igjennom. 

Hvor finner jeg lister for hvert enkelt parti hvor alle valgkamp løftene/punkta står på rekke og rad? Må ha i papir utgaver så jeg kan markere hva som er viktig og hva som er negativt. Tror det er eneste måte for meg å finne ut hva som er riktig for meg og mine å stemme på. For slik det er nå blir jeg bare en vinglepetter som hopper fra det ene til det andre hele tiden,

Anonymous poster hash: e9047...a3e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mente jeg leste i en avis at det er kommet eller kommer en valgapp til telefonen med den infoen. Men blir vanskelig å printe ut da.

Anonymous poster hash: c50f2...255

Skrevet

har de ikke slike flyers på de ulike parti kontorene rundt da?

Skrevet

Da går du inn på de forskjellige partienes hjemmeside, får med deg noen debatter på tv(de går nesten hver dag for tiden) oppsøker stands i byen ol. Da får du en viss innsikt. Ikke mulig å få oversikt på alt så tett opptil valget men det hjelper deg på vei.

Anonymous poster hash: ffe0d...bfd
Skrevet

Skulle helst hatt i papir versjon, fordi da er det letter å sammenligne positivt og negativt mort hverandre

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Ønsker du fokus på fellesskap og en delings- og inkluderingskultur? Stem på venstresida!

Ønsker du fokus på individualisme og privatisering? Stem på høyresida!

Gjest sug lut
Skrevet

Da kjører du valgomaten til Aftenposten, og så får du en viss ide.

Skrevet

Jeg ønsker bedre skoler, helsevesen, veier og lavere moms og toll

Jeg ønsker mindre arbeids innvandring og mer fokus på å skaffe arbeidsplasser til Ola Nordmann

Jeg ønsker at trygdeytelser skal være som de; men med høyere krav til mottakere. Feks vernabedrifter for uføre, midlertidige arbeidsledige feks 2 dager i uka for å kunne motta stønader. ( vet at det ikke er med i valgkampen å få folk i aktivitet)

Jeg ønsker at det skal brukes mer penger på Norge, og mindre på korrupte land, Snakker ikke om nødhjelp i krigsherja land. 

Jeg har ikke behov for skatte lette for hverken rike eller fattige, men hvis bedrifter trenger det for å ikke måte flagge ut av landet bør de få skatteletter og andre tiltak slik at de kan fortsette i Norge uten å prise seg ut

Skrevet

men skriv ut det du finner på hjemmesidene deres da =) jeg skjønner deg veldig godt forresten. er ikke så enkelt dette. men du må bare tenke på at det som gjør at de trekker ned for deg kanskje er saker som de ikke kommer så langt med uansett. som f.eks KRF, har fin familiepolitikk som jeg liker, men den abort og homo greia deres er jeg ikke enig i, men abort kommer nok ikke til å bli forbudt i norge uansett og heller ikke giftemål for homofile, så det kan jeg faktisk se bort i fra. om jeg ikke brenner veldig for akkurat de tingene da!

Skrevet

prøve valgometer med 60 spørsmål nå og kommer på frp med 34% og parti med minst prosent har 24%. Er jo ikke rart en blir forvirra når det ligger så tett. 

Men kan inn å sjekke partiene å se om jeg finner noe som er utskriftvennlig- For min del kan det godt bli strenger med abort, IKKE forbudt, men strenger slik at det blir værre å bruke abort som prevansjon. Homofilt ekteskap er en fin ting, som bør bestå

Skrevet

Har kjørt igjennom minst tre valgomater, og alle resulterte i ca det samme, så da følger jeg magefølelsen og stemmer noe helt annet enn sist (kom forøvrig ut på det samme denne gang som før forrige valg, men endte da opp med å stemme det jeg har stemt tidligere - bad choice). Synes faktisk valgomatene er veldig greie for oss som ikke er superinteressert i (eller i hvert fall veldig inne i) politikk, men likevel ønsker å gi en litt mer gjennomtenkt stemme enn at "Jens er sikkert flink han, og sååå kljekk", eller "Erna virker så stødig, fin  på håret har hun også blitt". Var dessuten oppe i 77% enig på en, så så veldig feil får det vel ikke blitt.

Problemet i Norge er gerjne at alle egentlig er ganske enige i de store linjene (eldre og barn er viktig, samferdsel etc.), men ikke om veien dit, av og til skjønner jeg ikke hva de krengler for, de er jo enige! Da er en forenkling på nett en grei måte å sortere egne meninger på, særlig siden man kan vekte hvor viktig sakene er også (er jeg for alkohol i butikk - ja, er det veldig viktig for meg - nope).

Anonymous poster hash: 4a681...00d
Skrevet

Jeg ønsker bedre skoler, helsevesen, veier og lavere moms og toll

Jeg ønsker mindre arbeids innvandring og mer fokus på å skaffe arbeidsplasser til Ola Nordmann

Jeg ønsker at trygdeytelser skal være som de; men med høyere krav til mottakere. Feks vernabedrifter for uføre, midlertidige arbeidsledige feks 2 dager i uka for å kunne motta stønader. ( vet at det ikke er med i valgkampen å få folk i aktivitet)

Jeg ønsker at det skal brukes mer penger på Norge, og mindre på korrupte land, Snakker ikke om nødhjelp i krigsherja land. 

Jeg har ikke behov for skatte lette for hverken rike eller fattige, men hvis bedrifter trenger det for å ikke måte flagge ut av landet bør de få skatteletter og andre tiltak slik at de kan fortsette i Norge uten å prise seg ut

Du ønsker med andre ord generelt at det brukes mer penger fra statens side, men at staten samtidig tar inn mindre penger. Da vet jeg partiet for deg.

Anonymous poster hash: 503e9...633

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...