Anonym bruker Skrevet 22. august 2013 #1 Skrevet 22. august 2013 Babyen har hatt "leggetid" i ca 2 uker fra rundt kl 20. Spiser siste måltid (flaske) i 19-19.30 tiden og går deretter i "nattmodus" med smokken der h*n sover frem til 02-03 tiden hvor h*n får ny flaske. Sover da til 06-07 tiden og får da ny flaske. H*n bråker veldig mye i søvne og både jeg og mannen våkner/er våkne mye på natta.(2-4 timer fra kl 23-07 i tillegg til den ene timen med mating) Babyrommet er vegg i vegg og vi tenker å bruke babycall også. Hva er deres erfaringer med å legge baby tidlig på eget rom? (Vet det står at det anbefales å ha baby på foreldrerommet frem til 1års alder for å redusere sjangsen for krybbedød. Det står også at bruk av smokk reduserer sjangsen for krybbedød -det betyr ikke at foreldrene til babyer som ikke tar smokk skal bekymre seg ekstra...) Anonymous poster hash: e6e6f...03f
Anonym bruker Skrevet 22. august 2013 #2 Skrevet 22. august 2013 Babyen har hatt "leggetid" i ca 2 uker fra rundt kl 20. Spiser siste måltid (flaske) i 19-19.30 tiden og går deretter i "nattmodus" med smokken der h*n sover frem til 02-03 tiden hvor h*n får ny flaske. Sover da til 06-07 tiden og får da ny flaske. H*n bråker veldig mye i søvne og både jeg og mannen våkner/er våkne mye på natta.(2-4 timer fra kl 23-07 i tillegg til den ene timen med mating) Babyrommet er vegg i vegg og vi tenker å bruke babycall også. Hva er deres erfaringer med å legge baby tidlig på eget rom? (Vet det står at det anbefales å ha baby på foreldrerommet frem til 1års alder for å redusere sjangsen for krybbedød. Det står også at bruk av smokk reduserer sjangsen for krybbedød -det betyr ikke at foreldrene til babyer som ikke tar smokk skal bekymre seg ekstra...) Anonymous poster hash: e6e6f...03f Du vil høre erfaringer fra de som legger baby på eget rom, så jeg e rkanskje ikke den rette til å svare. Sannsynligvis kommer det til å helt fint, ihvertfall hvis babyen fortsetter å sove slik han/hun gjør nå. Men nettopp pga frykten for krybbedød og anbefalingene om å ha dem på foreldresoverommet, har mine babyer alltid ligget på foreldresoverommet til de er 1 år. Og for oss har DET fungert fint. Hadde aldri tilgitt meg selv HVIS babyen skulle dø i krybbedød, og jeg kunne ha forhindret det ve då ha babyen inne hos meg, men lot være fordi jeg ville sove bedre selv. Anonymous poster hash: 8348d...fdd
Anonym bruker Skrevet 22. august 2013 #3 Skrevet 22. august 2013 Går helt sikkert fint, men JEG hadde ikke fått sove hvis jeg ikke kunne hatt han i nærheten Men følg magefølelsen din, er kun du som vet hva som er rett for dere Anonymous poster hash: 82d1e...004
Gjest Anybody Skrevet 22. august 2013 #4 Skrevet 22. august 2013 Jeg la baby på eget rom ca 11 uker. Gikk så fint så! Jeg våknet av hver minste lille bevegelse. Det gjorde at vi sov bedre begge to. Da jeg slapp å stikke hodet ned i kurven hele tiden for å se til st alt var bra
Anonym bruker Skrevet 22. august 2013 #5 Skrevet 22. august 2013 Vi la han på eget rom når han var 2,5 mnd og ikke angret en dag. Sov bedre alle sammen(skjønt, mannen min sover seg sikkert gjennom kriger og det som er). Ser ikke noe problemer med det nei. Men lurer på en ting: hvordan skal det å ha ungen på sammen rom som foreldre forhindre krybbedød?? Det er jo ingen(eller svært få) som sitter å glor på at ungen puster hele natten vel. Og sover man så hører man ikke at evt. ungen trekker sitt siste pust, for det foregår jo stille. Så har liksom ikke helt skjønt den. Anonymous poster hash: f4c62...871
Anonym bruker Skrevet 22. august 2013 #6 Skrevet 22. august 2013 Vi la han på eget rom når han var 2,5 mnd og ikke angret en dag. Sov bedre alle sammen(skjønt, mannen min sover seg sikkert gjennom kriger og det som er). Ser ikke noe problemer med det nei. Men lurer på en ting: hvordan skal det å ha ungen på sammen rom som foreldre forhindre krybbedød?? Det er jo ingen(eller svært få) som sitter å glor på at ungen puster hele natten vel. Og sover man så hører man ikke at evt. ungen trekker sitt siste pust, for det foregår jo stille. Så har liksom ikke helt skjønt den. Anonymous poster hash: f4c62...871 Vi hadde vår inne på rommet med oss til henne var 2 år, hun sluttet og puste når hun var 5 uker, og det holdt på til henne var 8 mnd. Når henne var 11 mnd, våknet jeg av at henne pustet så rart, så skulle ta henne opp, og da pustet henne ikke... Ikke si at dere kan høre minste begvegelse.... Anonymous poster hash: ca126...d6f
Anonym bruker Skrevet 22. august 2013 #7 Skrevet 22. august 2013 Vi la han på eget rom når han var 2,5 mnd og ikke angret en dag. Sov bedre alle sammen(skjønt, mannen min sover seg sikkert gjennom kriger og det som er). Ser ikke noe problemer med det nei. Men lurer på en ting: hvordan skal det å ha ungen på sammen rom som foreldre forhindre krybbedød?? Det er jo ingen(eller svært få) som sitter å glor på at ungen puster hele natten vel. Og sover man så hører man ikke at evt. ungen trekker sitt siste pust, for det foregår jo stille. Så har liksom ikke helt skjønt den. Anonymous poster hash: f4c62...871 Poenget er at babyen ikke kommer ned i for dyp søvn om den hele natten ligger og hører på sovelyder til foreldrene. Snorking, snuing, smatting, promping osv osv. Samme prinsipp som med smokk; om babyen er "våken" nok til å sutte på smokken så havner den ikke ned i for dyp søvn. Og igjen samme prinsipp som ved overoppheting. En for varm baby dovner hen, mens en baby som er for kald våkner og begynner å skrike. Anonymous poster hash: 6997a...23c
Anonym bruker Skrevet 22. august 2013 #8 Skrevet 22. august 2013 Så da er smokk likestilt med å ha babyen på samme rom? Eller må man gjøre begge deler? Hva med temperatur da? Bør vel montere på en måler med alarm??? Jeez... Hi Anonymous poster hash: e6e6f...03f
Anonym bruker Skrevet 22. august 2013 #9 Skrevet 22. august 2013 Jeg ville aldri lagt en baby på et eget rom. Det er en mening med at dere foreldre våkner lett av den minste lyd. Her flytter de på eget rom når de er to år. Helt knirkefritt og med stolthet og trygghet. Anonymous poster hash: 669fe...4ec
Anonym bruker Skrevet 22. august 2013 #10 Skrevet 22. august 2013 vi la babyen på egent rom rundt 2 måneder. Og det gikk kjempe fint, hørte han egentlig gjennom veggen når han våkna med hadde calling likevel. Både han og vi sov mye bedre etter han bytta rom. Anonymous poster hash: 4aa81...0a7
Anonym bruker Skrevet 22. august 2013 #11 Skrevet 22. august 2013 Vi la babyen på eget rom (vegg i vegg) når hun var ca 3 mnd. For oss føltes det helt rett. Jeg hadde mine tvil om å gjøre det, men det var mest fordi jeg leste at de fleste venter mye lenger. Hun sover godt, vi sover godt, babycall og åpne dører mellom rommene gjør at vi er trygge. Forholdet mellom meg og hennes far ble også bedre når vi "fikk tilbake" soverommet. Jeg skal lese litt om krybbedød. Er det faktisk sånn at det er større risiko så må vi kanskje revurdere. Evnt ta babycallen motsatt vei sånn at hun har foreldreenheten hos seg og hører oss og dermed ikke sover så dypt. Siden hennes rom er vegg i vegg og vi har dørene åpne så hører jeg henne uansett så trenger egentlig ikke babycall. Du må bare velge det du er mest komfortabel med. Den eneste grunnen til at jeg har vært litt ukomfortabel med vårt valg er andre mødre. Noen sa: "jeg er alt for glad i barnet mitt til å kunne legge det på eget rom". Det såret. Jeg er jo absolutt glad i barnet mitt, så mye at jeg nesten sprekker, men dette føltes altså rett for oss og det har fungert utmerket. Anonymous poster hash: 2cdc0...3f2
Anonym bruker Skrevet 22. august 2013 #12 Skrevet 22. august 2013 Dette skriver LUB om samsoving og krybbedød: "La barnet sove i egen seng på foreldrenes soverom eller sørg for forsvarlig samsoving Barn som sover i egen seng på foreldrenes soverom eller i en trygg samsovingssituasjon har lavest risiko for krybbedød. Rådet om å sove i egen seng på foreldrenes soverom gjelder særlig det første halvåret. Etter de første fire-seks månedene kan det være at foreldrene ikke sover godt nok fordi de våkner av barnets lyder. Da må man vurdere andre søvnrutiner for barnet eller mor/far. Det anses som godt og trygt for barnet å høre og lukte foreldrenes nærvær. Nyere forskning viser at å sove i samme seng som voksne er forbundet med økt risiko hvis mor er røyker og/eller barnet har uheldig sovemiljø. Forsvarlig samsoving betyr: At mor/far er ikke-røyker eller påvirket av alkohol, andre rusmidler eller sløvende medikamenter At foreldresengen er bred og har en fast madrass Barnet må ha egen liten og lett barnedyne (unngå pute og kosedyr - ha til nød kun ett lite kosedyr) Sørg for at barnet ikke kan trille ut eller falle ned i en sprekk Studier peker i retning av at flaskeernærte barn er noe mer utsatt i en samsovingssitusjon de første månedene enn nattammende barn, men dette trenger vi mer forskning på. Ved samsoving er det viktig å gjøre samsovingsstituasjonen tryggest mulig. Les mer om tryggsamsoving." Samtidig nevner de at det finnes risikoer ved samsoving, og at det derfor bør foregå på en trygg måte, og at man spesielt må ta hensyn dersom foreldrene røyker "Det har vært mye debatt og oppmerksomhet rundt samsoving, og mange spørsmål melder seg. Det er en økende trend av samsoving i Norge siden 80- og 90-tallet. Med samsoving menes at et lite barn sover sammen med mor og/eller far i foreldresengen. Det er også en realitet at snaut halvparten av de siste års tilfeller av krybbedød på sør-østlandet har inntruffet i foreldresengen/i en samsovingssituasjon (Stray-Pedersen, Arnestad og Rognum ved Rettsmedisinsk Institutt (RMI) 2004). Denne trenden ser vi også i bl.a USA. Med dette som utgangspunkt var det viktig for Landsforeningen uventet barnedød å initiere en debatt omkring forholdet mellom samsoving og krybbedød her i Norge: Er det økt risiko for krybbedød dersom barnet sover i foreldresengen? Det antas at samsoving fremmer amming fordi det gjør amming lettere. Er dette godt nok dokumentert eller er det slik at det er mødre som ammer mye som velger å sove sammen med barnet sitt? Hva betyr barnets alder for risikovurderingen, og hvordan vurderes faren for overoppheting og trange pusteforhold opp mot gevinsten av en økt ammefrekvens? Nasjonalt kunnskapssenters konklusjonerNasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten har utført en gjennomgang av alle relevant studier som omhandler krybbedød i relasjon til samsoving, amming, og smokk Rapporten, som ble publisert av Folkehelseinstituttet i 2005 (www.fhi.no), fremhever at det ikke er påvist noen sammenheng mellom økt risiko for krybbedød ved samsoving for barn over 8 uker. Rapporten kan imidlertid ikke avkrefte en mulig økt risiko for krybbedød for spedbarn under 8 uker som samsover, uansett om mor røyker eller ikke. Uansett barnets alder viser imidlertid rapporten at samsoving med en mor som har røykt under svangerskapet og/eller mor eller partner som røyker etter fødsel øker risikoen for krybbedød. Rapportenkonkluderer også med at det ikke er mulig å fastslå en sikker årsakssammenheng mellom samsoving og økt ammefrekvens. Fortsatt kan dette bare antas. Det studiene imidlertid viste var at barn som samsover blir ammet mer. Når det gjelder smokkbruk, viser rapporten at regelmessig bruk av smokk når barnet legges til å sove, kan virke forebyggende. Les mer om dette her. Samsoving farligst for de minsteI Stray-Pedersens studie nevnt ovenfor som også er publisert i Tidsskrift for Norsk Lægeforening (nr 21, 2005) viser forskningsgruppen ved RMI at samsoving med spedbarn under 8 uker er forbundet med økt risiko for krybbedød. Økt risiko gjelder i hovedsak dersom mor eller far røyker. Studien viser at risikoen er særlig stor dersom samsoving skjer i "usikre omgivelser". Artikkelen konkluderer med at det er nødvendig og viktig å informere foreldre som velger å samsove om hvordan sikker samsoving kan praktiseres, og at samsoving ikke egner seg på sofa, vannseng og liggestol. LUBs anbefalingDet optimale sovestedet for spedbarnet er i egen seng på foreldrenes soverom. Samsoving bør unngås dersom mor og/eller far røyker, eller mor har røyket i svangerskapet. En samsovingssituasjon er tryggest mulig dersom:- foreldrene ikke røyker- foreldrene ikke er påvirket av alkohol eller rusmidler- sengen er bred nok slik at barnet får god plass, ikke kan dette ut eller falle ned i en sprekk- barnet har egen lite og lett barnedyne- madrassen er fast- foreldre og barnet er friske- at det er luftig og passe varmt der barnet sover" www.lub.no Anonymous poster hash: ae79e...04d
Anonym bruker Skrevet 22. august 2013 #13 Skrevet 22. august 2013 Hvis du allerede har bestemt deg, så er det jo bare å gjøre det Du trenger ikke andres bekreftelse for å la babyen sove på eget rom. Noen gjør det, noen ikke Anonymous poster hash: 82d1e...004
Anonym bruker Skrevet 22. august 2013 #14 Skrevet 22. august 2013 Jeg ville aldri lagt en baby på et eget rom. Det er en mening med at dere foreldre våkner lett av den minste lyd. Her flytter de på eget rom når de er to år. Helt knirkefritt og med stolthet og trygghet. Anonymous poster hash: 669fe...4ec 2 år faktisk.jeeezeez. hilsen en som la ungene på eget rom d de var 6 mnd "med stolthet og trygghet" (blææææh!) Anonymous poster hash: 0fec3...c8e
Mammatilnydeligjente Skrevet 22. august 2013 #15 Skrevet 22. august 2013 1 År er ikke anbefalingene, det er faktisk de 4 første mnd. Jeg byttet selv når hun var 3 mnd, og kunne ikke vært mer fornøyd. Har video calling så ser om hun sparker av seg dyna eller f.eks om hun puster eller ei, om smokken er i osv. Elsker det! Hun er også veldig glad i å sove alene, utenom forstyrrelser fra andre!
Anonym bruker Skrevet 22. august 2013 #16 Skrevet 22. august 2013 var sover på eget rom, gjort det siden hun var 5 mnd. Flytta hun først inn når hun var 2 mnd, men flytta henne tilbake til oss igjen denne gangen er jeg mye mer komfortabel med det. Anonymous poster hash: 6257e...d0c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå