rene82 Skrevet 22. august 2013 #1 Del Skrevet 22. august 2013 Noen som har fått det til? Hun er straks 4mnd. Sover 30 min, max 45min. Har prøvd å løpe til vogna når hun er på vei å våkne og vugge henne i søvn igjen(hun må trilles i søvn hver dupp, klarer ikke sovne av seg selv)men som regel funker ikke det, når det funker blir det vugging hvert 10 min og gjerne bare 30 ekstra. Har også prøvd å stå klar når hun er på vei til å våkne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
carma78 Skrevet 22. august 2013 #2 Del Skrevet 22. august 2013 Min har alltid våknet etter 30-40 min. Da har jeg som deg bysset videre i vognen. Holdt gjerne på en 15 min, da sov han som regel videre:) han er nå 12 mnd og våkner fremdeles etter 40 min, men da får han bare smokken og sovner igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
November-spire-79 Skrevet 22. august 2013 #3 Del Skrevet 22. august 2013 Jeg får det til hjemme når hun dupper i sengen sin for da gir jeg henne mer pupp etter 45 minutter og da kan hun sove en time til hvis jeg er heldig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julie Angelica:) Skrevet 22. august 2013 #4 Del Skrevet 22. august 2013 Her begynte han å sove lenger når jeg pakket inn hodet/noe av ansiktet med kosekluter/linkluter Og nå har jeg begynt å ha et teppe rundt han ( rundt hele kroppen, noe dem kaller svøping) fra brystet og ned, for han kaver veldig med armene og forstyrrer seg selv. Dette gjorde jeg første gang i går kveld kl 22.15, og han sov til 05.55 i dag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SagflisiHåret Skrevet 22. august 2013 #5 Del Skrevet 22. august 2013 Det som funker her er å la babyen ligge trangt. Hun ligger oppi dyna si på en måte, slik at dyna omkranser hodet nærmest. Dette er i vogna altså. Og så ligger hun på siden, alltid, mange babyer misliker å sove på ryggen er min erfaring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rene82 Skrevet 22. august 2013 Forfatter #6 Del Skrevet 22. august 2013 Hun har aldri sovet på ryggen, unntatt når hun velver over mens hun sover da. Fant ut allerede første uka at hun likte mage og side best. Legger henne med kos og klut mot ansikt og for å få smokk til å bli i munn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
to små prinsesser Skrevet 22. august 2013 #7 Del Skrevet 22. august 2013 Min har alltid våknet etter 30-40 min. Da har jeg som deg bysset videre i vognen. Holdt gjerne på en 15 min, da sov han som regel videre:) han er nå 12 mnd og våkner fremdeles etter 40 min, men da får han bare smokken og sovner igjen. Samme som hos oss, men snuppa her er 7mnd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tromsøprinsen Skrevet 23. august 2013 #8 Del Skrevet 23. august 2013 Anbefaler deg å lese om hvordan lære baby å sove selv. Korte dupper kommer ofte av at de har en naturlig lett søvn med oppvåkning, og så klarer de ikke å falle i søvn selv igjen. Jeg er helt anti gråt og har hjulpet sønnen min alt for mye! Bysset, bært, vugget og sunget. Men nå mener jeg ikke at han skulle fått lov å gråte altså! Men sutre er lov. Og mindre og mindre hjelp. Gutten vår er nå 8 mnd og vi har begynt å ta tak i dette. Vi har gradvis trappet ned hjelpen om kvelden og dette har forplantet seg positivt til dagduppene. Jeg vet at han har en oppvåkning etter 30-35 min, så da er jeg parat. Går inne, gir smokken og holder hånden på ryggen (han ligger alltid på siden), evt stabiliserer han om han vil snu seg. Så sier jeg hysj-hysj veldig lavt. De siste dagene har han sovnet igjen, så lurene her har økt fra 30 min til 60-75 min. Vi holder dessuten på med opp-ned metoden, men det er mest ved legging om kvelden. Om natta og på dagtid holder det ofte med LITT hjelp. Men tror at opp-ned metoden har hjulpet han til å lære å sove selv litt, og at det er derfor det er lettere ellers også nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ripsbæra Skrevet 23. august 2013 #9 Del Skrevet 23. august 2013 Anbefaler deg å lese om hvordan lære baby å sove selv. Korte dupper kommer ofte av at de har en naturlig lett søvn med oppvåkning, og så klarer de ikke å falle i søvn selv igjen. Jeg er helt anti gråt og har hjulpet sønnen min alt for mye! Bysset, bært, vugget og sunget. Men nå mener jeg ikke at han skulle fått lov å gråte altså! Men sutre er lov. Og mindre og mindre hjelp. Gutten vår er nå 8 mnd og vi har begynt å ta tak i dette. Vi har gradvis trappet ned hjelpen om kvelden og dette har forplantet seg positivt til dagduppene. Jeg vet at han har en oppvåkning etter 30-35 min, så da er jeg parat. Går inne, gir smokken og holder hånden på ryggen (han ligger alltid på siden), evt stabiliserer han om han vil snu seg. Så sier jeg hysj-hysj veldig lavt. De siste dagene har han sovnet igjen, så lurene her har økt fra 30 min til 60-75 min. Vi holder dessuten på med opp-ned metoden, men det er mest ved legging om kvelden. Om natta og på dagtid holder det ofte med LITT hjelp. Men tror at opp-ned metoden har hjulpet han til å lære å sove selv litt, og at det er derfor det er lettere ellers også nå. Holder på med samme opplegget her. Begynte med å lese litt om baby og søvnfaser, lærte mye! I tillegg til å våkne i alle lette søvnfaser, må lillefrøkna vår på 6 mnd ha pupp for å kunne sove videre på natta... Så her kjører vi opp-ned-metoden på kvelden (funker ok), og skal snart begynne med den på natta også, men må nok kutte nattamminga da, sånn at ho ikkje blir forvirra av bare å få pupp av og til... så venter enn så lenge til hun spiser enda litt mer fast føde. Sover han i sengen sin under daglurene, Tromsøprinsen? Blir motivert av å høre andre få til å forlenge dagslurene...håper vi kommer ditt snart også. Og det håper jeg for dere også, rene82:-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ripsbæra Skrevet 23. august 2013 #10 Del Skrevet 23. august 2013 Noen som har fått det til? Hun er straks 4mnd. Sover 30 min, max 45min. Har prøvd å løpe til vogna når hun er på vei å våkne og vugge henne i søvn igjen(hun må trilles i søvn hver dupp, klarer ikke sovne av seg selv)men som regel funker ikke det, når det funker blir det vugging hvert 10 min og gjerne bare 30 ekstra. Har også prøvd å stå klar når hun er på vei til å våkne. Høres ut som lillefrøkna her.. Har du prøvd å trille en tur når hun våkner, og ikke bare vugge/rugge på vogna? Hvis hun sovner igjen ettter en stund da, vil hun nok etterhvert lære seg til at hun skal sove lengre. Det er vår stratergi om dagene! ... Er forresten greit om hovedluren er til omtrent samme tid hver dag, + - ett kvarter ca. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tromsøprinsen Skrevet 23. august 2013 #11 Del Skrevet 23. august 2013 Ripsbæra: ja han sover i senga si på daglurene nå. Begynte med det for 1 mnd siden. Vogna sover han dårlig i da han vil snu mye på seg, og vil ligge på siden absolutt hele tiden. Merka et gjennombrudd da vi begynte med det. Ser mange foreslår å trille mer og å vugge vogna når baby våkner. Vel, det er slik vi har holdt på... Og har fått en unge som ikke kan sove selv. Søstra mi har nettopp fått baby (ho er 7 uker nå), nr 2. Ho gjorde mye av det samme som oss med nr 1, men har nå lært. Så ho legger baby i seng/vogn straks ho skal til å sovne. Kroppskontakten i forkant må ho jo selvsagt få ennå. Og ho vugger ikke vogna, ho tar opp ungen når ho skriker, og legger ho ned igjen når ho blir trøtt på ny. Ho e blitt en sovebaby som bla sover en langlur på 4-5 timer midt på dagen! Kan jo være tilfeldig, men merker at det er mye jeg skal gjøre annerledes, jeg også, når det blir tid for flere barn her. Men vi gjorde jo som vi gjorde også fordi vi var slitne, og tok den "lette veien", så skjønner at mange gjør det slik med små babyer. Ikke fult så slitsomt å ta tak i det nå, men tror nok det tar mye lenger tid nå, når gamle vaner sitter inne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rene82 Skrevet 23. august 2013 Forfatter #12 Del Skrevet 23. august 2013 Hadde 30 min sove baby på eldste og måtte trille i søvn. Derfor begynte vi allerede første uka med å legge i vogn på dagtid og seng på kveld natt for å sove. Hun sov også kun på siden. Plutselig i begynnelsen av august snudde det helt om, kunne ikke bare legge henne når hun var trøtt. Måtte trille hva skjedde? Å hvor ble det av to tre timene med søvn.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ripsbæra Skrevet 23. august 2013 #13 Del Skrevet 23. august 2013 Ripsbæra: ja han sover i senga si på daglurene nå. Begynte med det for 1 mnd siden. Vogna sover han dårlig i da han vil snu mye på seg, og vil ligge på siden absolutt hele tiden. Merka et gjennombrudd da vi begynte med det. Ser mange foreslår å trille mer og å vugge vogna når baby våkner. Vel, det er slik vi har holdt på... Og har fått en unge som ikke kan sove selv. Søstra mi har nettopp fått baby (ho er 7 uker nå), nr 2. Ho gjorde mye av det samme som oss med nr 1, men har nå lært. Så ho legger baby i seng/vogn straks ho skal til å sovne. Kroppskontakten i forkant må ho jo selvsagt få ennå. Og ho vugger ikke vogna, ho tar opp ungen når ho skriker, og legger ho ned igjen når ho blir trøtt på ny. Ho e blitt en sovebaby som bla sover en langlur på 4-5 timer midt på dagen! Kan jo være tilfeldig, men merker at det er mye jeg skal gjøre annerledes, jeg også, når det blir tid for flere barn her. Men vi gjorde jo som vi gjorde også fordi vi var slitne, og tok den "lette veien", så skjønner at mange gjør det slik med små babyer. Ikke fult så slitsomt å ta tak i det nå, men tror nok det tar mye lenger tid nå, når gamle vaner sitter inne. Vi har også trillet og trillet... og resultatet er at nå vil hun ikke sove i vogna lengre og iallefall ikke mer enn de standard 30. minuttene.. Så her har vi gått over til slyngevugge, men må vugge henne i søvn der også, men får av og til til å få henne over i neste søvnfase. Har også vurdert senga, men redd for at hun da skal tro det er natt og bli helt døgnforvirra.. Skiller dere på dag og nattsovinga ved å ha ulike rutiner, ikke helt mørkt, eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ripsbæra Skrevet 23. august 2013 #14 Del Skrevet 23. august 2013 Hadde 30 min sove baby på eldste og måtte trille i søvn. Derfor begynte vi allerede første uka med å legge i vogn på dagtid og seng på kveld natt for å sove. Hun sov også kun på siden. Plutselig i begynnelsen av august snudde det helt om, kunne ikke bare legge henne når hun var trøtt. Måtte trille hva skjedde? Å hvor ble det av to tre timene med søvn.. Et utviklingssprang kanskje?! Pluss at dem merke at vi voksne stresse med å få dem til å sove. Lurer på om det var det som skjedde her...men vår har aldri sovet lengre enn 1-2 timer, men begynte med kun 30-40 minutter da hun var litt over 3 mnd, - på den tida da hun ble mer oppmersom på det som skjedde rundt seg, lærte å rulle fra mage til rygg, osv. Skulle ønske jeg på den tiden visste at noen babyer er sensitive for utviklingssprang og at det kan påvirke søvnen... Istedenfor begynte vi å stresse med å få henne til å sove og kom inn i en ond sirkel mtp søvn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tromsøprinsen Skrevet 23. august 2013 #15 Del Skrevet 23. august 2013 Ripsbæra: ja han sover i senga si på daglurene nå. Begynte med det for 1 mnd siden. Vogna sover han dårlig i da han vil snu mye på seg, og vil ligge på siden absolutt hele tiden. Merka et gjennombrudd da vi begynte med det. Ser mange foreslår å trille mer og å vugge vogna når baby våkner. Vel, det er slik vi har holdt på... Og har fått en unge som ikke kan sove selv. Søstra mi har nettopp fått baby (ho er 7 uker nå), nr 2. Ho gjorde mye av det samme som oss med nr 1, men har nå lært. Så ho legger baby i seng/vogn straks ho skal til å sovne. Kroppskontakten i forkant må ho jo selvsagt få ennå. Og ho vugger ikke vogna, ho tar opp ungen når ho skriker, og legger ho ned igjen når ho blir trøtt på ny. Ho e blitt en sovebaby som bla sover en langlur på 4-5 timer midt på dagen! Kan jo være tilfeldig, men merker at det er mye jeg skal gjøre annerledes, jeg også, når det blir tid for flere barn her. Men vi gjorde jo som vi gjorde også fordi vi var slitne, og tok den "lette veien", så skjønner at mange gjør det slik med små babyer. Ikke fult så slitsomt å ta tak i det nå, men tror nok det tar mye lenger tid nå, når gamle vaner sitter inne. Vi har også trillet og trillet... og resultatet er at nå vil hun ikke sove i vogna lengre og iallefall ikke mer enn de standard 30. minuttene.. Så her har vi gått over til slyngevugge, men må vugge henne i søvn der også, men får av og til til å få henne over i neste søvnfase. Har også vurdert senga, men redd for at hun da skal tro det er natt og bli helt døgnforvirra.. Skiller dere på dag og nattsovinga ved å ha ulike rutiner, ikke helt mørkt, eller? Nei, men han begynte ikke med dette før han var 6 mnd, og han har lenge visst forskjell på natt og dag. Blir ofte bleieskift før senga på dagtid også, og jeg kler av han. Samme dyne, koseklut etc. Men ikke like mørkt (av naturlige årsaker, er jo mer lyst ute). En stund fikk han sove i dobbeltsenga på dagtid, men nå er han så aktiv at han faktisk har falt ut av senga en gang (med far, til tross for dyne som sengekant og ligge helt innerst i en 180 seng). Vi tenkte at før han kom seg så langt har vi hørt han på babycallen, men nei... På kvelden har vi skikkelig rutine med hel kroppsvask (rumpe og hender i vasken nå), tannpuss, pysj, kveldsflaske i sofakroken, rolig stund med smokk og sang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rene82 Skrevet 23. august 2013 Forfatter #16 Del Skrevet 23. august 2013 Off ja, man blir stresset. Får gå inn i meg selv og puste, trille henne når det er tid for en halvtime ta henne opp når hun er fornøyd. For det er tulla som smiler og prater selv med blod røde øyne pga lite søvn. Kvelden ammes hun i søvn, halv sju sju ca..så sover hun til engang mellom 23-02..tar igjen søvn da..men de siste nettene har hun våknet hver time nesten og i går var det et par timer med hver halv time..oh my mummy is tired. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bentix Skrevet 23. august 2013 #17 Del Skrevet 23. august 2013 Vi har også en frøken med 30 minutters dupper på dagen. Aner ikke hva jeg skal gjøre med det. Er jeg rask nok kan hun sovne igjen når jeg gir henne smokken, men våkner hun for mye så er det ikke sjans. Det skjer at hun har lengre dupper også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ripsbæra Skrevet 24. august 2013 #18 Del Skrevet 24. august 2013 Ripsbæra: ja han sover i senga si på daglurene nå. Begynte med det for 1 mnd siden. Vogna sover han dårlig i da han vil snu mye på seg, og vil ligge på siden absolutt hele tiden. Merka et gjennombrudd da vi begynte med det. Ser mange foreslår å trille mer og å vugge vogna når baby våkner. Vel, det er slik vi har holdt på... Og har fått en unge som ikke kan sove selv. Søstra mi har nettopp fått baby (ho er 7 uker nå), nr 2. Ho gjorde mye av det samme som oss med nr 1, men har nå lært. Så ho legger baby i seng/vogn straks ho skal til å sovne. Kroppskontakten i forkant må ho jo selvsagt få ennå. Og ho vugger ikke vogna, ho tar opp ungen når ho skriker, og legger ho ned igjen når ho blir trøtt på ny. Ho e blitt en sovebaby som bla sover en langlur på 4-5 timer midt på dagen! Kan jo være tilfeldig, men merker at det er mye jeg skal gjøre annerledes, jeg også, når det blir tid for flere barn her. Men vi gjorde jo som vi gjorde også fordi vi var slitne, og tok den "lette veien", så skjønner at mange gjør det slik med små babyer. Ikke fult så slitsomt å ta tak i det nå, men tror nok det tar mye lenger tid nå, når gamle vaner sitter inne. Vi har også trillet og trillet... og resultatet er at nå vil hun ikke sove i vogna lengre og iallefall ikke mer enn de standard 30. minuttene.. Så her har vi gått over til slyngevugge, men må vugge henne i søvn der også, men får av og til til å få henne over i neste søvnfase. Har også vurdert senga, men redd for at hun da skal tro det er natt og bli helt døgnforvirra.. Skiller dere på dag og nattsovinga ved å ha ulike rutiner, ikke helt mørkt, eller? Nei, men han begynte ikke med dette før han var 6 mnd, og han har lenge visst forskjell på natt og dag. Blir ofte bleieskift før senga på dagtid også, og jeg kler av han. Samme dyne, koseklut etc. Men ikke like mørkt (av naturlige årsaker, er jo mer lyst ute). En stund fikk han sove i dobbeltsenga på dagtid, men nå er han så aktiv at han faktisk har falt ut av senga en gang (med far, til tross for dyne som sengekant og ligge helt innerst i en 180 seng). Vi tenkte at før han kom seg så langt har vi hørt han på babycallen, men nei... På kvelden har vi skikkelig rutine med hel kroppsvask (rumpe og hender i vasken nå), tannpuss, pysj, kveldsflaske i sofakroken, rolig stund med smokk og sang. Takk for svar... lurer på om vi skal prøve på formiddagslur i senga da:-) Verdt forsøket, tenker jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ripsbæra Skrevet 24. august 2013 #19 Del Skrevet 24. august 2013 Off ja, man blir stresset. Får gå inn i meg selv og puste, trille henne når det er tid for en halvtime ta henne opp når hun er fornøyd. For det er tulla som smiler og prater selv med blod røde øyne pga lite søvn. Kvelden ammes hun i søvn, halv sju sju ca..så sover hun til engang mellom 23-02..tar igjen søvn da..men de siste nettene har hun våknet hver time nesten og i går var det et par timer med hver halv time..oh my mummy is tired. KJenner igjen det der med blodrøde øyne! men sove mer enn en halvtime - nei det skal hun ikke! Her ammes hun også i søvn og er vi heldige, så kan hun sove ett par timer første økta, men de siste ukene er det blitt en sjeldenhet og hun våkner hver halvtime-time natten igennom.... Trøtt mamma kan du si ja! Håper dere greier å "stoppe det" før det blir så ille som hos oss... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salvador Skrevet 24. august 2013 #20 Del Skrevet 24. august 2013 Barnet mitt sover i sofaen på dagtid, med tv på og mor som rydder og tar oppvask. Han sover ca 60 min om gangen, føler at det egentlig holder ?... Noen ganger sover han opp til 2timer. Har egentlig ikke tenkt så mye over om det er for kort eller om det er passe... Han sovner av seg selv etter noen minutter med "motvilje". Legger et tynt teppe mot ene kinnet hans og en kose-sutteklut/-bamse på andre kinnet, og smokk i munnen. Da pleier øynene å begynne å glippe med en gang. Hvis han begynner å gråte tar jeg han opp litt og trøster og så legger jeg han ned igjen og starter på nytt. Han sovner også av seg selv på kvelden med samme metode, og sover stort sett gjennom natten, avbrutt av 1-2 amminger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ripsbæra Skrevet 24. august 2013 #21 Del Skrevet 24. august 2013 Barnet mitt sover i sofaen på dagtid, med tv på og mor som rydder og tar oppvask. Han sover ca 60 min om gangen, føler at det egentlig holder ?... Noen ganger sover han opp til 2timer. Har egentlig ikke tenkt så mye over om det er for kort eller om det er passe... Han sovner av seg selv etter noen minutter med "motvilje". Legger et tynt teppe mot ene kinnet hans og en kose-sutteklut/-bamse på andre kinnet, og smokk i munnen. Da pleier øynene å begynne å glippe med en gang. Hvis han begynner å gråte tar jeg han opp litt og trøster og så legger jeg han ned igjen og starter på nytt. Han sovner også av seg selv på kvelden med samme metode, og sover stort sett gjennom natten, avbrutt av 1-2 amminger. Så lenge barnet virker opplagt og sånn er timerslurer helt greit! "Problemet" oppstår først når lurene konsekvent er på 30-40 minutter og barnet helt tydelig ikke er fornøyd eller opplagt - det kan føre til kronisk overtrøtthet som hos vår lille frøken. Et barn går igjennom alle søvnfasene iløpet av ca 1 time, men våkner barnet etter ca 30 minutter, betyr det at barnet ikke har rukket å vært nede i dyp søvn og våkner når det er i en lett søvnfase. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå