Gå til innhold

Gym på skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye gym har deres elever på skolen og hvor mange elever er det pr lærer?

Min 3. klassing får bare en time i uka og da ikke bare med klassen men med 1 1/2 klasse, til sammen 35 elever. I andreklasse var det det samme og i 1. klasse gym bare 2 av 3 uker, men da bare med en klasse av gangen. Er ikke det en veldig dårlig gymnastikkundervisning?

De har noe de kaller "fysak" i tillegg, men da er det hele skolen sammen og to aktivitetsledere. Ungene kan velge selv om de vil være med på noe. I praksiss sitter over halvparten å prater eller leker som i et vanlig friminutt.

Anonymous poster hash: 2c4ea...ff3
Skrevet

Har også en 3. klassing. Han har en time gym i uka og svømming annenhver uke.

Anonymous poster hash: 79fa3...02e
Skrevet

Tredje klassingen min har to timer gym i uka, en lærer på 20 elever.

Sjette klassingen har også to timer pr uke, og fysak i tillegg, trur det er ei time i uka. Vet ikke helt sikkert hvor mange elever og lærere det er (enten 17 elever og en lærer, eller 34 elever og to lærere).

Når de har svømming, så blir det i gymtimene til begge to.

Anonymous poster hash: e9d9e...ca6

Skrevet

En time gym i uka. 22 elever, 1 lærer. Svømming annenhver uke. 4-klassing.

Skrevet

Her har de fler timer pr uke enn det! I tillegg fysisk aktivitet hver dag! Da spiller de fotball, leker ol. Er veldig glad for at det er mye fysisk aktivitet! Og hver dag! Blir mye stillesitting uten'

Anonymous poster hash: 6a6a0...ef4

Skrevet

1 time gym i uka. Etter jul blir det svømming annenhver uke.

Skrevet

3. klassing her. De har 3 timer svømming i uka i 10 uker. Deretter 3 timer gym i uka

Anonymous poster hash: 2e494...aa1

Skrevet

Min går i andreklasse nå. Men de har 1 time gym i uken. Samt at de har en hel dag hver onsdag med uteskole. Da varierer de med å kombinere idrett med matte. Eller naturfag med kanopadling og turgåing. Målet er å være i aktivitet og lære

I år bruker de dagen til svømming. Men de går 45 minutter til og fra svømmehallen. Der har de 2 timer.

I tillegg til aktivitetene på skolen går jo de fleste på minst en idrett. Min driver med fotball, svømming og speidern. Det er viktig at barna er med på organisert aktivitet utenom skoletid også.

Anonymous poster hash: aa3e6...cd3

Skrevet

Både 1. klassingen og 4. klassingen har 1 økt (1 1/2 time) med definert gym i uka. Da er det 1 lærer på ca 13 elever. Ellers har begge fysisk aktivitet 1 time hver dag. Dette er en time hvor de har fysiske aktiviteter ute (slåball, sisten, stiv heks, fotball, kanonball, gjemsel, stafetter osv) sammen med læreren. 4. klasingen har 1 økt med svømming annenhver uke.

Anonymous poster hash: bc9e2...78a
Skrevet

5. klassingen har 2 timer gym pr uke (dobbeltime) i tillegg til et par timer fysisk fostring i uken.

Anonymous poster hash: 676de...28d
Skrevet

Det er nedfelt i Kunnskapsløftet hvor mye kroppsøving (gym) elevene skal ha, og læreplanen inneholder også mange ulike mål for opplæringen (kompetansemål). Det er dermed IKKE greit at elevene får velge om de vil være med, og skal de få velge hva de vil gjøre, må det være valg mellom flere aktiviteter som læreren bestemmer ut fra læreplanen. Som i alle andre fag og skoletimer skal det være et opplegg for gymtimen (med tilpasninger til enkeltelever der det er behov).

Husk at hvis elevene har uteskole/turdag telles vanligvis dette inn i timeantallet for kroppsøvingen. Fysak trodde jeg skulle komme i tillegg til vanlig kroppsøving, men der er jeg ikke helt sikker.

Anonymous poster hash: 92d14...797
Skrevet

Det er nedfelt i Kunnskapsløftet hvor mye kroppsøving (gym) elevene skal ha, og læreplanen inneholder også mange ulike mål for opplæringen (kompetansemål). Det er dermed IKKE greit at elevene får velge om de vil være med, og skal de få velge hva de vil gjøre, må det være valg mellom flere aktiviteter som læreren bestemmer ut fra læreplanen. Som i alle andre fag og skoletimer skal det være et opplegg for gymtimen (med tilpasninger til enkeltelever der det er behov).

Husk at hvis elevene har uteskole/turdag telles vanligvis dette inn i timeantallet for kroppsøvingen. Fysak trodde jeg skulle komme i tillegg til vanlig kroppsøving, men der er jeg ikke helt sikker.

Vet du hvor jeg finner det nedskrevet hvor mange timer de har krav på og hvilke kompetansemål som finnes. Jeg finner det bare for videregående utdanning. Hadde vært interessant å se.

Skrevet

Det er nedfelt i Kunnskapsløftet hvor mye kroppsøving (gym) elevene skal ha, og læreplanen inneholder også mange ulike mål for opplæringen (kompetansemål). Det er dermed IKKE greit at elevene får velge om de vil være med, og skal de få velge hva de vil gjøre, må det være valg mellom flere aktiviteter som læreren bestemmer ut fra læreplanen. Som i alle andre fag og skoletimer skal det være et opplegg for gymtimen (med tilpasninger til enkeltelever der det er behov).

Vet du hvor jeg finner det nedskrevet hvor mange timer de har krav på og hvilke kompetansemål som finnes. Jeg finner det bare for videregående utdanning. Hadde vært interessant å se.

Alle læreplaner skal ligge på udir.no. Jeg bruker mobil nå og fant heller ikke den for kroppsøving i farta. Kan finne den og linke til den når jeg får tilgang på pc.

Skrevet

1 klasse

2 t gym + 2 t uteskole/tur i uka

Anonymous poster hash: 1cbb0...b3d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...