Anonym bruker Skrevet 21. august 2013 #1 Skrevet 21. august 2013 Når vi snakker med henne stammer hun så fælt at vi gjerne må spørre hva hun sa fordi vi ikke forstår. De har ikke sagt noe om dette i bhg og hun har perioder hvor det ikke har vært noe særlig stamming. Når hun sitter å leker med dyr og figurer så går praten i vei.ikke så mye som et ord med stamming. Så fort jeg snakker til hun så er det på an igjen :/ Blir jo litt bekymra da. Vi har aldri rettet på henne eller gjort hun oppmerksom på stammingen, ikke kommentert eller noe ifh til det. Noen andre som har opplevd dette med barna? Må hun utredes med logoped, bør vi kontakte helsestasjon? Har lest at kanskje det er foreldre som snakker for fort. Meg og mannen snakker veldig fort og har nå begynt å prate langsommere til henne. Håper på mange svar Anonymous poster hash: b80df...fa4
Anonym bruker Skrevet 21. august 2013 #2 Skrevet 21. august 2013 Jeg stammet på den alderen, fordi jeg var for ivrig Sluttet av seg selv etter en stund Anonymous poster hash: c083c...858
Anonym bruker Skrevet 21. august 2013 #3 Skrevet 21. august 2013 Ungene mine har også stammet litt ca i denne alderen.. Nettopp av samme grunn som hun over meg svarte, de blir så ivrige, eller prøver å fortelle noe "stort" fx, og så finner de ikke de rette ordene.. Ikke lett å tenke fort i den alderen Anonymous poster hash: fca5a...6ea
Anonym bruker Skrevet 21. august 2013 #4 Skrevet 21. august 2013 Ja, det var det de sa i den bhg hun gikk i før når jeg tok det opp.da var hin rundt 2 år og de sa det var pga hun utviklet språket og var så ivrig osv men nå er hun snart 4.så tenker jo at det snart bør bli slutt på det. Den siste mnd syns vi det har blitt værre her hjemme. Hun ser en del på youtube.mye forskjellig språk og snakker allerede en del engelsk. Kan dette ha en "negativ" effekt? Anonymous poster hash: b80df...fa4
Anonym bruker Skrevet 21. august 2013 #5 Skrevet 21. august 2013 Vi har opplevd akkurat det samme med vår sønn. Han begynte med stammingen like før han var to år, og det har vart et drøyt år. Helsestasjonen sier det er pga språkutviklingen har gått så fort, og at det er veldig vanlig. Vi har vært veldig fokusert på å snakke saktere her hjemme. Både jeg og mannen min snakker fort til vanlig. Det begynner å bli bedre nå, så mitt beste råd er å være obs på hvordan man snakker selv, så går det stort sett over av se selv:) Anonymous poster hash: 52f81...7d4
Anonym bruker Skrevet 22. august 2013 #6 Skrevet 22. august 2013 Takk for svar. Da får vi fortsette å snakke sakte til henne . Håper virkelig det går over av seg selv! Hi Anonymous poster hash: b80df...fa4
skinnfilla Skrevet 22. august 2013 #7 Skrevet 22. august 2013 Det er stotring , ikke stamming Mine har gjort/ gjør det det forsvinner etterhvert, er det bare første ordet hun hakker på ? Je,je,je,je,je,je jeg vil ha vann Akkurat nå er det ordet hvorfor som blir hvoooo,hvooohvoo hvooooo med snuppa her. Hun er 3 .
Anonym bruker Skrevet 22. august 2013 #8 Skrevet 22. august 2013 Gratulerer Det er stotring , ikke stamming Mine har gjort/ gjør det det forsvinner etterhvert, er det bare første ordet hun hakker på ? Je,je,je,je,je,je jeg vil ha vann Akkurat nå er det ordet hvorfor som blir hvoooo,hvooohvoo hvooooo med snuppa her. Hun er 3 . Ja. Er vel stort sett første ordet takk for svar! Hi Anonymous poster hash: b80df...fa4
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2013 #9 Skrevet 31. desember 2013 Gratulerer Det er stotring , ikke stamming Mine har gjort/ gjør det det forsvinner etterhvert, er det bare første ordet hun hakker på ? Je,je,je,je,je,je jeg vil ha vann Akkurat nå er det ordet hvorfor som blir hvoooo,hvooohvoo hvooooo med snuppa her. Hun er 3 . Ja. Er vel stort sett første ordet takk for svar! Hi Anonymous poster hash: b80df...fa4 FEIL!! På en måte Veldig mange barn stammer/stotrer(opptil 5 % av barn stammer i taleutviklingen). Stamming vil si at det er vedvarende, men stotring har med språkutvikling. Ca 1 % av voksne stammer. Det betyr at 80 % vokser det av seg. Når det kommer til stamming er det uansett viktig å få hjelp tildlig. Barnehagen skal kunne kontakte(det skal de faktisk) logoped for å få en utredning. 80 % av foreldre vil si at "jaja, de slutter nok", men 20 % vil si "nei, det gjorde ikke det". Om du trenger råd eller hjelp er det bare å kontakte NIFS(Norsk Interesseforening for Stamme). Vi har flere foreldre som er medlemmer. Det er også opprettet en egen foreldregruppe som deler erfaring. Vi har en egen nettside: http://stamming.no/ Samt en facebookgruppe: https://www.facebook...ups/2432766281/ Håper det ordner seg! Anonymous poster hash: 3f27f...037
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå