nordlys13 Skrevet 21. august 2013 #1 Skrevet 21. august 2013 nå har jeg vært skikkelig dum !!! hentet ut menopur før jeg reiste på sommerferie og fikk den utlevert med beskjed om opobevaring i romtemperatur. men nå ca 4 uker etter, når jeg skal sette første sprøyta, ser jeg at der står på pakken at skal oppbevares i kjøleskap før blanding. så hva nå??? har jeg ødelagt medisiner for mange tusen ??? jeg er fortsatt på reise og får ikke tak i nye. skal ikke hjem før to dager før ultralyd. har noen erfaring med å ha oppbevart menopur i romtemperatur før blanding ??
Tanj75 Skrevet 21. august 2013 #2 Skrevet 21. august 2013 Litt vanskelig å vite, men kan du ikke ringe ett døgnåpent apotek da? Det finnes både i Trondheim og Oslo vet jeg. De vet nok hvordan det bør oppbevares.
TanteTroll Skrevet 21. august 2013 #3 Skrevet 21. august 2013 Hvilken styrke har du på Menopur? 75 og 150 IU skal oppbevares ved høyst 25 grader. Altså trenger ikke å stå i kjøleskap. Høyere styrke skal oppbevares i kjøleskap. Se www.felleskatalogen.no
nordlys13 Skrevet 21. august 2013 Forfatter #4 Skrevet 21. august 2013 det er 1200 ie jeg skal bruke. så det som sto i felleskatalog og pakningsvedleg, men håpte det skulle gå bra likevel :-s
Buble Skrevet 29. august 2013 #6 Skrevet 29. august 2013 Jeg gikk på Menopur og oppbevarte i romtemperatur. Stod ingen plass at jeg skulle ha den i kjøleskap så det er kanskje en annerledes pakke? 75iu. Jeg tok 225iu pr dag. Håper du fikk sjekket opp i det! Jeg oppdaget rett før jeg skulle sette ovitrelle (el-sprøyten), at den skulle vært i kjøleskap. Da hadde jeg hatt den i en god måned i romtemperatur. Måtte selvsagt kjøpe ny da. Når det er sagt så var den ene pakken jeg kjøpte med Menopur gammel, 6 mnd gammel faktisk. Dette merket jeg ikke før etter 4 dager. Vet ikke om dette hadde noen innvirkning på eggkvaliteten men ut av 24 egg, så var det bare 2 som var gode nok for innsetting ( på dag 5). Men det jeg skulle frem til var at eggene utviklet seg og det ble mange egg allikevel. Hør med noen fagkyndige!
nordlys13 Skrevet 30. august 2013 Forfatter #7 Skrevet 30. august 2013 takk for svar :-) Jeg fikk beskjed fra apotek at det ikke var bra at den hadde vært oppbevart i romtemperatur og fikk derfor tilsendt nye (brukte den tempererte i 2 dager i påvente av ny). Farmasøyt forklarte at molekyler i medikamentet ble ustabile ved oppbevaring i romtemperatur og at riktig effekt derfor ikke kunne forventes. Jeg snakket også med jordmor ved IVF som aldri hadde hørt om ustabile molekyler i denne forbindelse, og mente at jeg bare skulle bruke de tempererte. Bedre føre var, tenker nå jeg og kastet de "gamle" medisinene da jeg fikk ny tilsendt. Farmasøyt mente at jeg uansett kom til å få det dekket av HELFO, da der ikke er noen kommunikasjon mellom lege og HELFO ift dosering. Slik at det eneste HELFO vet er at jeg har fått resept på medisinene og at jeg har hentet disse ut, og dermed vil få dekket. Så det gikk forsåvidt greit in the end ift dette :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå