Gå til innhold

Langt maseinnlegg. Hvordan få system og plass til å leve når man som småbarnsfamilie leier liten leilighet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har to barn og leier nå en treroms på ca. 70 m2 med dårlig planløsning som gjør at det virker mye mindre. Kjenner at den lille plassen begynner å tære på. Finner ikke noe større heller her vi bor. Får heller bare prøve å finne en måte å holde ut her mens penger spares til en ny leilighet i en annen kommune. Forhåpentligvis ikke så mange år til vi kan bo i en selveid bolig. Da er det nesten sånn at så lenge vi er eiere kan det være en liten leilighet. Enklere å holde ut når vi kan gjøre mer eller mindre det vi vil med planløsning, henge opp alt vi vil på veggene uten å tenke på alle hullene og fjerne dører som går feil vei og stjeler plass i ett allerede alt for lite rom. Og har man først kommet seg inn på markedet er det vel enklere å få råd til hus etterhvert?

Nå er alt bare irritasjon siden jeg har klart å pønske ut mange ideer som kunne ha gjort det litt bedre her, men som ikke kan gjøres siden vi bare leier.

Det største problemet er liten stue og lite kjøkken.

Jeg føler stuemøblene stjeler all gulvplassen. Jeg er en person som trenger at det ser åpent ut. Jeg takler ikke at hver minste gulvplass er opptatt. De største lekene må være på stua også på grunn av lite plass på barnerommet.

Synes også det er viktig med plass til lek og dans for barna.

Har lett for å se på ting som rot, og det skal jo ingenting til for at det ser rotete ut når det er knapt om plassen.

Vi har nå en 2+3 seter sofa som er veldig plasskrevende. Vil ha noe som ikke tar stor plass fysisk og som heller ikke drar til seg all oppmerksomheten sånn at stua blir mindre på grunn av det.
Trenger fast sitteplass til 3-4 stk. Evt. til 2-3 voksne og annen løsning for barn.
Må være lett å rengjøre mtp. oppkast og søl. Helst lett å komme seg til under med støvsuger og mopp også.
Har sett noen sovesofaer har sånn sjeselong(?) med mulighet for oppbevaring. Hadde egentlig vært greit det men de er sikkert ikke lett å vaske skikkelig?
Det hender seg (men utrolig få ganger) at vi trenger sitteplass til 5+ gjester.
Her hadde det vært greit å få kjøpt noe billig som er lett å pakke bort og tar liten plass når det ikke er i bruk.
Stuebordet må også byttes ut med ett som er mye mindre.

Oppbevaring, system og organisering - Gode tips ønskes!

Hva er dine beste tips for å få mest mulig oppbevaringsplass i en liten leilighet, men samtidig få litt plass til å røre på seg på gulvet?

Hadde dere plass til alt dere ville/trengte å ha plass til, eller slet dere med å finne gode løsninger?

Mye å holde styr på:

- Sesongklær og sko.

- Klær som er for store men som skal brukes. Prøver å være litt streng når det kommer til klesmengde, helst akkurat nok til at alt blir brukt. Beholder ikke klær bare for å beholde hvis jeg skjønner at det ikke blir brukt uansett.

- Husrengjøringsutstyr. Støvsugeren, vaskebøtter, moppestav, vaskekluter, strykebrett, strykejern. Her trenger jeg virkelig ett godt system!

- Hobbysaker.

- Leker.

- Elektronikk. Ladere, batterier, lyspærer osv.

- Turartikler. Soveposer, turkjøkken, reisebestikk, oppblåsbar madrass, telt.

- Uteleker/badeleker for sommer.

- Bøker, puslespill og DVD.

Ble blank nå men jeg jeg ønsker altså oppbevaringstips til alt mulig rart en barnefamilie har i hus.

Skjønner at det er smart å bruke veggene. Men om man skal henge opp en hylle som skal tåle å holde på mer enn bilderammer krever det vel en del montering? Er det mulig uten å ende opp med hundre store hull i veggen? Er vel kanskje ikke værre enn å sparkle og male når vi flytter, men frykter vi må male overalt da på grunn av vanskeligheter med å finne riktig nyanse på malingen.

Kan heller ikke kjøpe noe veldig dyrt.

Er glad i IKEA og har prøvd å se litt både i butikken og på nett etter løsninger på små rom, men så er det vanskelig å vite om det bare ser så greit ut på utstilling men funker dårlig i praksis.

Det er sånn kaos her. Sliter med å finne plass til alt..

Ønsker deres erfaringer:

- Hvordan holdt dere ut med den lille plassen?

- Hvilke møbler hadde dere?

- Hvor mye sitteplass hadde dere? Sofa, - stor eller liten? Klappstoler? Puffer? Annen sitteløsning?

- Hva gjorde dere for å utnytte plassen mest mulig?

- Trivdes dere? Eller føltes alt bare håpløst?

- Hvor mye hadde dere til både dere selv og barna? Ekstremt minimalistiske eller hadde dere litt ekstra enn akkurat nødvendig?

- Ja, alt om hva dere gjorde for å gjøre det utholdelig. Og gjerne tips til hvordan man får en liten leilighet til å se større ut. Og hva man absolutt ikke bør gjøre når man ønsker at det skal se og oppleves større ut.

Tips jeg har lært og ønsker å prøve ut er; speil, slippe inn mye lys, rene og blanke overflater, hvite møbler og heller litt kontrastfarger på foreks. bilderammer, puter, lysdekorasjon osv.

Siden jeg har lett for å se på ting som rot, bruker vi ikke puter i sofaen. Ligger som regel ett teppe der til kveldskosen foran tv'en. Har heller ikke noe særlig med pyntegjenstander. Liker ikke ting som samler støv ;)

Hadde sånn expedithylle med flere hyllerom, men det så utrolig rotete ut.

Jeg liker altså lyse, glatte overflater som er lett å rengjøre.

Det absolutt verste er nok det at når vi er hjemme sitter vi oppå hverandre. Det finnes ikke ett fristed hvor vi kan gå å trekke pusten og telle til ti når vi er lei av hverandres mas og tjas, bråk, trassing og hyling.

Anonymous poster hash: 9c162...4bb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Første pri: Kast alt/selg alt som ikke trengs. Dette er viktig for å holde styr på det du trenger, og det du liker å ha rundt deg ;) PLuss, selger du unna en del får du råd til å handle nye ting du TRENGER :)

Så:

- TV løsning med MYE oppbevaring, ala dette: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/S39002060/ Da kan du rydde unna ALT som er smått og "i veien"

- Velg heller en 2,5 seter og 2 lenestoler, du finner MYE fint på IKEA, du kan bytte ut en lenestol med en stor puff med oppbevaring til leker under. 

- Velg bord med opbevaring under, skuffer under bordet eller kistebord. 

- Spiseplass: Velg et høyt bord (barbord aktid) med høye stoler til, da virker det som om det tar mindre plass.

- Kjøkken: BOKSER og KRUKKER! Organiser skapene dine GODT, bruk navnlapper på alt og hold styr på alt du har, ha brødrister osv inne i skap hvis du har plass slik at benken er mest mulig "ren".

-Generell oppbevaring: Takhøye skapløsninger, igjen IKEA er SUVEREN! Alle vegger uten vindu er et potensielt lagringssted, og hvis du velger litt lure skap/hyller kan du ha pynt/bilder i hylla slik at du får pynten inn også :)

-Vakumposer til alt av sesongklær/ekstra sengetøy osv. Enten kan du kjøpe vakumposer, eller så bruker du litt tykke plastsekker og suger ut lufta med støvsuger slik at det tar minst mulig plass. 

-En god knaggrekke med hattehylle og god skohylle under, få ALT opp fra gulvet.

-Minst mulig "dill" som ikke kan brukes til noe fornuftig. Finner du kjempefine bokser/kurver du kan ha i skap/hyller, kjøp heller det enn nips, da får du pynt som kan brukes! 

-Oganiser!! Alle DVD'er skal i kasser/esker, sortert etter aldersgruppe osv, har du system blir det enklere ryddig :)

Lykke til! Hilsen ei som prøver å følge alle sine egne råd, men som sliter litt siden huset er FOR STORT! hehe, enkelt å rote på en stooor plass og bare skuffe det verste unna i et rom ;)

Skrevet

Skjønner hva du mener, har selv hatt det slik. Men jeg vet at hvis det ikke var for at jeg visste at vi snart skulle flytte uansett, så hadde jeg nok prøvd å finne lurere løsninger.  Istedet ble alt bare stuet inni, oppå, under og ballet sammen i et eneste rot. Hver gang vi skulle finne noe, måtte vi rote utover noe annet. Og vi brukte lang tid på finne fremt det vi skulle ha, og det var et ork å rydde.

Men du kan prøve å google temaet. Google smarte oppbevaringsløsninger, organisering av rot i hus/leilighet.

Mulitfunksjonelle møbler kan være lurt, om man har råd. Møbler som har god oppbevaringsplass. 

Alt som dere ikke har brukt på en stund må vekk. Ting som dere "kanskje" vil få bruk for en gang, må bort.  Kan dere låne plass hos noen til oppbevaring av minner, altså ting som har stor affeksjonsverdi, men som ikke trengs å brukes mens dere bor der dere bor??

Største utfordring selvsagt, er at man leier. Ikke bare å lage smarte oppvaringssystem skal skrus og tilpasses den leiligheten som ikke er deres.

Angående stue, så ville jeg ha kvittet meg med toseteren og heller hatt billige klappstoler til gjester. De er lett å stue bort og tar ikke like stor plass som en toseter. evt.selge hele greia og investere i en sjeselong/sovesofa. Da har dere plass til gjester også. Jeg vet noen som bor så trangt, som hadde et spisebord som var enkelt å montere/demontere og stue bort, også hadde de klappstoler til hvis de skulle ha middagsgjester. Men det er sjelden de har så mange til middag, så egentlig har de ikke trengt det.  Det blir som regel spist rundt stuebordet.

Kjøp fine bokser, evt gjennomsiktige som kan oppbevares under seng, i skap o.l. Pakk sesongklær oppi der. Kjekt hvis de er gjennomsiktige, da kan man se hva som er oppi.  Det finnes også vakumposer som komprimerer klær, dyner og puter så det tar særdeles liten plass. Man brukes bare støvsugeren og vips så er den store dyna blitt kjempeliten og flat. genialt om man har liten plass, og de posene og boksene kan man ta med seg videre når man flytter.

Hvilke leker bruker barna? Leker som barna ikke er særlig interesserte i kan dere selge eller gi vekk.  

Ikea har masse geniale bokser som man bruke til å sortere smårot. Har smårotet sin faste plass er det lett å rydde og finne frem. Disse boksene er så fine at de kan stå frem synlig. stable fra gulv til tak om nødvendig. Billige ylleknekter fra gulv til tak, eller hylleknekter nesten oppi taket med plass til små bokser oppå er veldig lurt for å frigjøre gulvplass, men likevel ha et system. Sørg for at boksene er like, så ser det mer ryddig ut også. 

Ha minst mulig interiørnips og ikke så mye nips/pynt på veggene. Da ser det fort mer rotete og trangt ut. Bruk de veggene dere har til oppbevaring. Som sagt lyse hylleknekter med lyse bokser.

Lyse/florette gardiner, eller ikke gardiner i det hele tatt kan gjøre det lysere og luftigere.  

Kan sikkert komme på flere tips, men dette var noen. Du har sikkert tenkt på dette før, men ikke dumt å google dette som sagt.

Lykke til! :)

Anonymous poster hash: ae7e1...0a3
Skrevet

Hadde faktisk vært lettere om man fikk en slags beskrivelse eller tegning av planløsningen.  Kan du tegne på telefonen og legge det inn her?

Anonymous poster hash: ae7e1...0a3
Skrevet

Hei!

Vi har også liten plass - 2 voksne og 1 barn på 50 m2. Vi holder ut fordi vi må, og fordi vi vet at det er midlertidig! (Skal kjøpe rekkehus når vi blir ferdig utdannet og begynner å jobbe). Her er noen av våre løsninger/nødløsninger for å spare plass:

-Klappstoler. Vi har 4 stk som vanligvis lagres i et hjørne bak en hylle. Tar fram og setter bort igjen flere ganger om dagen.

-Dette bordet fra Ikea. Tar veldig liten plass når det er klappet sammen, står da på kjøkkenet, og fungerer som ekstra skuffeplass der. Drar det ut i stua og slår det opp når vi skal spise middag. http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/20104718/#/10116887

-Har 2-seter og 3-seter i stua. I hjørnet mellom de har vi et knøttlite skrivebord - dette er kontoret. 1 kvadratmeter kontor :P

-3-seteren er en sovesofa som vi bruker som seng. Barnet har altså husets eneste soverom.

-Skap og hyller som går fra gulv til tak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...