TrudeSagen Skrevet 21. august 2013 #1 Skrevet 21. august 2013 Har fra før av ein SA i veke 9 bak meg, og e såklart megaredd for at noko skal vere galt denne gangen også... Eg e nå i slutten av veke 8, og har allerede tidleg vore på ein UL kor alt såg fint ut. Har nesten ikkje plager anna enn noko brystspreng og trøtthet. Så kvirfor klarar eg ikkje å berre slappe av å nyte dette? Skal til første svangerskapskontroll hjå fastlegen på fredag, og han gjer UL, så da får eg nok roa meg litt. Men eg tenkjer jo berre "kva om det ikkje e noko der denne gangen...?" E så lei av å tenkje sånn, og prøver å tenkje positivt, men det e ikke så lett. Også e eg så redd for (heile tida!) at eg kan ha gjort noke som gjer at det går gale, fx. trening, vore forkjøla, noko eg har ete, tatt Paracet, stressa osv. Fleire som har det slik? Kan nokon berre berolige meg litt, please?! Er så oppgitt...
Kokosbolla:) Skrevet 21. august 2013 #2 Skrevet 21. august 2013 Jeg kjenner meg veldig igjen..Er gravid for andre gang,sist hadde jeg en bo i uke 9 ca.Og denne gangen var alt ok på ultralyd i slutten av uke 7,har en del symptomer og er straks 10 uker.Men er redd for at noe skal skje så det ikke er liv på neste ultralyd..Vet ikke hvor vanlig det er at slik skal skje, men klarer ikke å nyte graviditeten helt etter sist gang..Tenker å ta en ny ultralyd i uke 12-13 og den oul i uke 17 ca..Lurt på å skaffe meg en angelsound for å kunne ta det litt mer med ro men mange anbefaler det ikke. Alle mine venninner har bare opplevd vanlige og vellykkede svangerskap så håper at det er liten sjanse for noe annet:)
giraffen1902 Skrevet 21. august 2013 #3 Skrevet 21. august 2013 Føler det akkurat på samme måte og jeg er snart 15 uker på vei! Når jeg sluttet å være redd for sa så fant jeg andre ting å være redd for å bekymre meg for. Neste milepæl for meg nå er å komme til uke 24 for da kan barnet overleve om det skulle bli for tidlig født. Bekymringene stopper aldri for meg og er fæl på å google alt mulig, og det finnes så mangr skrekkhistorier der ute. Tror de fleste er bekymret, noen mer enn andre. Blir nok heller ikke bedre når babyen er født, da kommer nye bekymringer. Jeg tror ikke jeg kommer til å slutte å bekymre meg for denne graviditeten før jeg har babyen min i armene :-) men nå er jeg helt ekstrem da! Går som regel bra når du har sett et bankende hjerte!
MrsRose Skrevet 22. august 2013 #4 Skrevet 22. august 2013 Har akkurat samme følese! Går rundt og er bekymret. Men er nok sant som OOtuva sier her. Når man ikke er bekymret for det, er det noe annet man er bekymret for. Og når barnet er ute, er det i alle fall mye å være bekymret for. Vi kommer sikkert til å være bekymret ut livet
TrudeSagen Skrevet 25. august 2013 Forfatter #5 Skrevet 25. august 2013 E var jo hjå fastlegen på fredag, han tok UL og fann hjarteaksjon. Men natt til laurdag byrja e å blø MASSE, og i går vart det konstatert spontanabort IGJEN! Så sånn er no det...
giraffen1902 Skrevet 25. august 2013 #6 Skrevet 25. august 2013 Huff så utrolig trist å høre! ta godt vare på hverandre og prøv igjen. Sikkert liten trøst men, det ordner seg nok helt sikkert neste gang, ha troa på det <3
minimii Skrevet 27. august 2013 #7 Skrevet 27. august 2013 Jeg var på svangerskapskontroll i går og var da 8+5. Da fikk jeg vite at det ikke var noen vits i å ta blodprøver fordi aboryrisikoen er større i uke 4,8 og 12.. med andre ord, siden jeg sikkert kommer til å abortere, var det først et poeng å vente til etter uke 12!! Jeg ble så sint. For det første hadde jeg bestemt meg for ikke å være så bekymret denne gangen, er mor til ei fra før og det var de som ba meg komme da! Hvis legekontoret mente at jeg uansett kom til å abortere så kunne de jo ventet til etter uke12. Nå er jeg jo selvfølgelig kjempebekymra for at det skal gå galt! Trodde det ble sikrere med tia!
lillesmula Skrevet 27. august 2013 #8 Skrevet 27. august 2013 25 – 30 % risiko fra unnfangelse 15 % sjanse fra ca. uke 3. 8 % sjanse fra uke 6. 5 % sjanse fra uke 8 2 % sjanse fra uke 9 mindre enn 1 % sjanse fra 12 uke. Risikofaktorer: 200 % større om kvinnen trener mer enn 7 timer i uken. 81 % større om barnets far røyker mer enn 20 sigaretter om dagen. 73 % større om man ikke bor sammen med en fast partner. 72 % større om kvinnen har en BMI lavere enn 18,5. 66 % større om faren til barnet ikke er faren til kvinnens første barn. 60 % større om barnets far er over 40 år. 70 % mindre om man opplever morgenkvalme. 50 % mindre ved daglig inntak av frukt og grønnsaker. 40 % mindre om barnets far er under 25 år. 20 % mindre ved daglig inntak av sjokolade. Fant denne her på bim, tenkte den hjalp:D
minimii Skrevet 27. august 2013 #9 Skrevet 27. august 2013 Tusen takk! Det hjalp. Frukt og sjokolade! Det skal jeg greie.
førstegangsmamma93 Skrevet 27. august 2013 #10 Skrevet 27. august 2013 J eg var på tidlig ul i uke 8. Gynekologen sa att om alt var bra i uke 8 er den 95% sikkert att alt gikk bra:-):-)
Sauna Skrevet 29. august 2013 #11 Skrevet 29. august 2013 Jeg er også veldig bekymret for om alt går bra.. :/ er livredd for sa/ma, og bekymrer meg for manglende symptomer. Er straks 7 uker. Skal til privat ul i uke 12, men det er jo sååå lenge til.. Og første legekontroll om 3 uker. Noen som vet om noe måte man kan sjekke at alt er som det skal uten å måtte betale masse for enda en ul? For (enda) en graviditetstest vil vel ikke påvise evt ma/tom fostersekk etc..?
Anonym bruker Skrevet 2. september 2013 #12 Skrevet 2. september 2013 Kjenner meg veldig igjen! "Redningen" for meg ble en Angelsounds doppler. Genial liten sak å få bekreftet hjertelyden hver gang jeg var overbevist om at det ikke var noe liv der inne. Anonymous poster hash: 58f61...5fa
DaenerysStorm Skrevet 2. september 2013 #13 Skrevet 2. september 2013 Er livredd selv, jeg... Hatt en SA før uten at jeg i det hele tatt visste jeg var gravid. Mange år siden nå, men stikker litt! lillesmula: Det var lave tall i den statistikken i forhold til andre jeg har sett?
♥ Notie♥ Skrevet 2. september 2013 #14 Skrevet 2. september 2013 Den listen over risikofaktorer virket ikke særlig seriøs..? Har noen kilder til at daglig inntak av sjokolade reduserer risikoen for abort? Uansett, jeg har selv hatt en MA i uke 11 og vet hvordan det føles å bekymre seg. Nå har jeg fått et friskt barn både før og etter dette og er nå 9 uker på vei med nr 3. Vi må vel bare være tålmodige, ta litt ekstra vare på oss selv og satse på at det går rette veien! Lykke til:)
♥ Notie♥ Skrevet 2. september 2013 #15 Skrevet 2. september 2013 Ok, fant faktisk noen kilder når jeg søkte litt, så da skal jeg ikke krangle på det, men heller spise sjokolade med god samvittighet;)
DaenerysStorm Skrevet 2. september 2013 #16 Skrevet 2. september 2013 Den listen over risikofaktorer virket ikke særlig seriøs..? Har noen kilder til at daglig inntak av sjokolade reduserer risikoen for abort? Uansett, jeg har selv hatt en MA i uke 11 og vet hvordan det føles å bekymre seg. Nå har jeg fått et friskt barn både før og etter dette og er nå 9 uker på vei med nr 3. Vi må vel bare være tålmodige, ta litt ekstra vare på oss selv og satse på at det går rette veien! Lykke til:) Hva er egentlig forskjellen på MA og SA?
♥ Notie♥ Skrevet 2. september 2013 #17 Skrevet 2. september 2013 Ved en SA (spontanabort) får man en blødninger og kroppen støter ut fosteret på egen hånd. Ved en MA (missed abortion) dør fosteret, men man får ikke nødvendigvis en blødning og må ha hjelp (utskrapning eller vaginale tabletter) for å kvitte seg med det. Fant ingen gode definisjoner, så dette er etter mitt eget hode, men er ganske sikker på at det er riktig forklart!
rasekatten Skrevet 2. september 2013 #18 Skrevet 2. september 2013 E var jo hjå fastlegen på fredag, han tok UL og fann hjarteaksjon. Men natt til laurdag byrja e å blø MASSE, og i går vart det konstatert spontanabort IGJEN! Så sånn er no det... Uff, så trist... håpe det skjer noe igjen fort...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå