Gå til innhold

3. klassingen min sliter fryktelig med leseferdighetene. Noen andre med erfaringer som kan komme med råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han skal nå få lesekurs på skolen som vi håper vil hjelpe. 

Men er det noen andre med barn som var sent ute med å lese skikkelig som kan komme med noen tips og råd? vil gjerne høre andres erfaringer....

Anonymous poster hash: 2b4ac...cc0
Skrevet

Broren min var veldig flink til å "lese" i 1 og 2 klasse, men i 3 klasse viste det seg at han knapt kunne lese fordi da ble lesestykkene så lange at han ikke klarte å huske de ordrett lenger. de korte lesestykkene lærte han utenatt ved at mamma eller en lærer leste høyt først. viste seg at han hadde dysleksi, og var sterkt rammet av det. 

Anonymous poster hash: 94434...fd0
Skrevet

Broren min var veldig flink til å "lese" i 1 og 2 klasse, men i 3 klasse viste det seg at han knapt kunne lese fordi da ble lesestykkene så lange at han ikke klarte å huske de ordrett lenger. de korte lesestykkene lærte han utenatt ved at mamma eller en lærer leste høyt først. viste seg at han hadde dysleksi, og var sterkt rammet av det. 

Anonymous poster hash: 94434...fd0

Han har slitt med lesingen helt fra 1. klasse men nå i 3. klasse merker vi det jo enda bedre da tekstene er enda vanskeligere. Han er blitt testet i forhold til lesingen og tilbakemeldingene på dette er at han ikke har dysleksi. 

Skrevet

Har dere sjekket synet på gutten? Det kan bidra til at barn virker både ukonsentrert, uinteressert og "treig"

Skrevet

Syn, konsentrasjon og anlegg for å lese (altså å ikke være dyslektiker) er viktige momenter som må sjekkes ut og om nødvendig kompenseres, men vel sp viktig er mengdetrening. Leser en lite kan en ikke forvente å mestre det.

Les mye med barnet, både at du leser høyt, at barnet leser høyt og at barnet leser for seg selv (gjerne lese teksten for seg selv for deretter å lese høyt). Bruk biblioteket og finn bøker som interesserer barnet, og les gjerne tegneserier og aviser sammen. Prøv å skape engasjement for lesingen.

Anonymous poster hash: 4ac31...a85

Skrevet

Tren, tren tren og tren med barnet. Mye lesing må til:)

Anonymous poster hash: 51d01...da9
Skrevet

Signerer hun over, les, les, les, masse øving gjør underverker:) Repetert lesing er lurt, masse lykke til:)

Anonymous poster hash: 3a4bd...b89

Skrevet

Odd Haugstad sitt læreverk er svært bra for begynneropplæringen og de som sliter. Husk å øve på å synge lydene sammen, ikke lese bokstavene.

Og sjekk syn og hørsel..

Anonymous poster hash: 564b9...431

Skrevet

Les masse høyt! Vi har lest alle Harry Potter nå, utrolig spennende. Hun har selv begynt  å lese fra nummer en nå (4 klasse).

Biblioteket har mange gode serier for den aldersgruppen. Bøker av Josefine Otterstad (Sigurd Svinedreng og Drageherren?) var det som fikk det til å løsne her i gården. Kjempespennende bøker med mange bilder. Spør bibliotekarene, de har masse kunnskap.

Her må de else like lenge som de spiller data eller DS, det har fått opp dampen også

Lykke til!

Anonymous poster hash: 6fbe4...da9
Skrevet

Ikke dysleksi? Skeptisk.... Hvilke tester har de tatt da? Det må omfattende testing til for å være sikker, faglærere i alle fag bør være involvert, selvsagt også dere foreldre, før-og etter-tester etter lesekurs, m.m.

Ville fortsatt å mase for mer hjelp. Lesekurs behøver ikke være nok. Som sagt: Man må også teste effekten av dette etterpå! Hvis du maser mere nå i år, og det viser seg at det fortsatt er behov for mer støtte til undervisningen vil du kanskje få tildelt dette først i 5. klasse hvis dere begynner utrednings/søknadsprosessen nå i 3. klasse!

Leseproblemer vil også gjøre at barnet sakker etter i alle fag etterhvert.

Anonymous poster hash: c0807...eeb
Skrevet

Har dere sjekket synet hos optiker eller øyelege? Hvis ikke dere har gjort det, så er det noe dere bør gjøre med en gang. Hvis barnet ikke ser godt, så er det ikke lett å lære seg å lese og mange barn som har problemer med synet, har aldri sett godt og vet ikke hvordan det er og vet dermed ikke at det ser dårlig heller. Og helsesøster kan ikke sjekke om synet er godt i forhold til lesing, så hvis dere har sjekket kun der, så er det ikke nok.

Anonymous poster hash: 570a4...d69
Skrevet

Takker for svar:-)

Skal til optiker i morgen for å sjekke synet hans. Har lest en del på nettet at spesielt dårlig samsyn kan være vanskelig å oppdage men ha stor betydning så da skal vi få sjekket dette. 

Mye av problemet er at han ikke VIL lese. Prøver å lokke med ulike bøker og blader men han nekter å lese. Så trenger gjerne tips til ulike ting som kan få opp leselysten. Tenkte å kjøpe Scrabble nå slik at vi kan ha litt ulike konkuranser med å skrive ord o.l. Noen tips til andre gøye aktiviteter hvor vi kan "lure" det inn?

Skrevet

Hangman i veldig enkel form? Superenkle kryssord (à la Donald), sett på teksting på alle filmer (om han ser/har DVD filmer) så sniker det seg litt inn der... Har skolen noen anbefalte nettlinker, det finnes jo masse på nett (har vært alt for dårlig til å bruke dem selv, må skjepe meg med min andreklassing)?

Anonymous poster hash: 7e617...181
Skrevet

Min gutt har også hatt lesevansker, har det litt fortsatt. han går også i 4. Han har blitt sjekket, og han har hukommelses- og konsentrasjonsvansker, men scorer svært høyt ellers på språk, kognitive evner, IQ generelt.

Han leser bedre nå (nå er det matten som er propblemet), men jeg vet ikke helt hva som gjorde at han kom på gli. Vi har alltid lest mye for ham, men ar har ikke likt så godt å lese selv.

Men han elsker å tegne, og så ville han begynne å lage tegneserier, og da måtte han jo skrive masse. kanskje det kunne være en idé for din gutt?

Og så hadde dessuten skolen en veldifg fokus på lesing, og de MÅTTE lese selv i egen bok hver dag, og skrive ned hvor lenge de leste hver gang. Det hjalp også, for da hadde vi det som rtine.

Så for oss er det nå matten som er den store utfordringen. Vi skal starte med å pugge gangetabellen (ikke så lett med en som ikke så lett husker abstrakter i hodet...).

Tar gjerne imot tips til hvordan han kan bli bedre i matte og ha mer glede av det (han er forresten veldig god i sånt som har med geometri, tabeller og sånt - det er verre med hoderegning).

Anonymous poster hash: 672fb...e5a
Skrevet

Angående samsyn til barn er det veldig viktig å gå til en som er spesialist på dette. Av erfaring så har dessverre ikke alle optikere det. Jeg slet selv med dette fra tidlig barneskole og optikerne sa at jeg var langsynt og trengte briller. Jeg fikk flere ganger bekreftet at jeg var langsynt og fikk nye briller. Jeg klarte aldri å gå med brillene. Først i voksen alder kom jeg endelig til en optiker som kan dette og fikk beskjed om at jeg aldri har vært langsynt!!

Anonymous poster hash: 66202...23b

Skrevet

Min går i andre klasse nå. Han har slitt med lesingen hele tiden, ville ikke lese fordi han følte han ikke fikk det til. Så jeg har latt han lese mindre enn de egentlig skal til lekse, vi snakket naturligvis med lærer om dette og jeg lot gutten min få være med å lage en plan for hvor mye han syntes det var greit å lese slik at det blir lett å følge opp det fra hans side også.  Og nå i andre har jeg funnet på en ide om hvordan gi han mere leseglede, så på kvelden har vi en lånebok fra biblioteket som er lettlest som han da leser en side av for meg, etterpå leser jeg fra en annen bok til han. Leseferdighetene hans har blitt mye bedre etter vi startet med dette. Han synes det er stor stas å få være med å skape den koselige kveldsstunden ved å lese for meg, håper det fortsetter å gi han leseglede videre fremover også. :)

Skrevet

Det er vel ofte problemet med de som er dårlige til å lese, de vil ikke heller fordi de ikke føler de mestrer det. Men for å mestre det så må de lese! Så det er som de andre sier her, les les les. Dere får lese for han, les annenhver gang, finn bøker som er "superspennende". Dere har ikke noen han ser opp til som kunne gitt han ei bok? Altså, om storebror som han ser opp til f.eks gir han ei bok og skryter av at den er bra liksom.. Jeg mener at gleden ved lesing er belønning i seg selv, motivasjonen må jo komme innenfra, men kanskje må man ta i bruk litt ytre motivasjon (belønning) for å få dratt i gang prosessen? Husk også at lesing ikke bare er bøker. Artikler på nett f.eks er også lesing. Gutter liker ofte også faktabøker. Har han noen interesser du kan knytte det opp mot? En biografi av en fotballspiller? Faktabok om verdensrommet? Lesing handler ikke bare om avkoding men også om handlingen, og problemet med dårlige lesere kan jo fort bli at på det nivået de mestrer å lese blir handlingen for barnslig og lite spennende så dere må nok belage dere på endel høytlesning for å skape lesergleden ville jeg tro!

Skrevet

Hva med leseapper og E böker for lesestartere? Det finnes ogsaa spill til I pad der lesefokuset ikke er saa stort, men de alikevel lärer lesing.

Anonymous poster hash: f5ccc...fe9
Skrevet

Les masse høyt! Vi har lest alle Harry Potter nå, utrolig spennende. Hun har selv begynt  å lese fra nummer en nå (4 klasse).

Biblioteket har mange gode serier for den aldersgruppen. Bøker av Josefine Otterstad (Sigurd Svinedreng og Drageherren?) var det som fikk det til å løsne her i gården. Kjempespennende bøker med mange bilder. Spør bibliotekarene, de har masse kunnskap.

Her må de else like lenge som de spiller data eller DS, det har fått opp dampen også

Lykke til!

Bøkene til Otterstad er kjempefine, mange bilder og enkel skrift. Prøv og med Donal, all lesing er bra, uansett hvor den kommer fra. Vær tålmodige. Les annethvert avsnitt høyt hver (vi gjorde det med en Pingles dagbok). 

Hva med belønning?

Skrevet

Les bøker sammen med han. Vi startet med at de leste høyre sidene og jeg venstre. Da går historien fortere og blir mer gøy. Vi har også lest forskjellige roller.

Skrevet

Vi fikk også beskjed av skolen at vår sønn ikke var dyslektiker. For kontaktlærer hadde spes.ped nemlig.......

Vi er veldig glad for at vi preset på ordentlig utredning hos PPT, for jammen var han ikke dyslektiker likevel. Han hadde alle de klassiske kjennetegnene, og saksbehandler konkluderte omtrent med dysleksi bare ut fra det vi fortalte og det vi viste fram av skrivearbeider.....

Så fordi skolen og kontaktlærer ikke ville hlre på oss, har han ikke fått hjelp før nå i 5.klasse.

Det vi foreldre så (og som læreren ikke ville innrømme) var at veiledet lesing ikke fungerte. Vår sønn har utrolig bra hukommelse, og lærte seg tekstene utenat. Etterhvet ble han hengende etter i matte og engelsk også fordi han ikke greide å lese oppgavene ordentlig. Han er flink i matte, men sliten når det blir lange tekststykker!

Vil anbefalle deg å få han ordentlig utredet før man konkluderer med at han ikke er dyslektiker eller har andre lærevansker. At barnet ikke VIL lese kan ofte være en måte å skjule at de ikke kan. Barn vil gjerne ikke gjøre ting de strever med elelr synes er vanskelig, og spesielt ikke hvis det gir dem nederlagsfølelse.

Anonymous poster hash: e3366...985

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...