Anonym bruker Skrevet 21. august 2013 #1 Skrevet 21. august 2013 Alle slags sauser. Og så lurer jeg på noe.. I noen sauseoppskrifter jeg har tittet litt på står det noe om å bruke kraft. Hva om man ikke har dette tilgjengelig? Anonymous poster hash: 2c285...2c7
Anonym bruker Skrevet 21. august 2013 #2 Skrevet 21. august 2013 Ta en tur på byn, finn en kraftig mann ( derav uttrykket kraft ), ta han med hjem og sug han. Etter noen minutter har du saus så det holder. Anonymous poster hash: 439f2...2f7
Anonym bruker Skrevet 21. august 2013 #3 Skrevet 21. august 2013 Rødvinssaus 4 dl rødvin 1/2 dl rødvinseddik 2 dl grovhakket sjalottløk 10 knuste, sorte pepperkorn 4 laurbærblad 1 ss fersk timian 1,5 l kraft, vann og to buljongterninger 2 ts tomatpuré hinneavskjær fra kjøttet du skal servere med 1 ss maisennastivelse utrørt i 3 ss vann salt pepper 1 ss sitronsaft 1 ss sukker Ha rødvin, rødvinseddik, sjalottløk, knuste pepperkorn, laurbærblad og timian i en kjele og kok ned til 2 dl. Tilsett kraft, tomatpuré og hinneavskjær fra kjøttet. Kok ned til det halve og jevn sausen med maisennastivelse utrørt i kaldt vann. Smak til med salt, pepper, sitronsaft og sukker. Sil sausen og hold den varm. Knallgod og enkel sennepssaus: 1ts sennep, ikke for søt. 1 dl hvitvin 1 dl matfløte. La det redusere, altså småkoke til konsistensen er passe tykk. Smak til med salt og pepper. Passer veldig godt til f.eks kylling og svin. Dette er nok til 2-3 personer, så gang opp ved behov. Kan også bytte ut rødvinseddik med annen eddik, og sjalottløken med vanlig løk. Blir veldig godt da også, men selvfølgelig bedre med rødvinseddik og sjalottløk Kjøp brun Maizena jevning. Noen skjeer blandes ut i vann og kokes et par minutter. Så tilfører du det du måtte ønske: Fløte Rømme Soya saus Brunost Tyttebærsyltetøy Krydder Kraft fra steking Og til slutt det viktigste: Buljong Buljong får du i mange varianter, prøv også det som heter Fond. Smak deg fram. Det får du til etter noen forsøk. Hvis du syns sausen blir for lys med fløte, så kan du ha i litt svart sukkerkulør for å få den mørkere. Det tar maks 5 min å lage saus på denne måten Saus til fisk: 0,5 dl kremfløte kokes Tilsett 200 g godt smør (Kvitseid, Røros eller lignende) Hakk persille og ha oppi Varm sausen opp til kokepunktet og tilsett litt sitronsaft NB Sausen må IKKE koke etter at sitronsaften er tatt oppi, da skiller den seg og er ødelagt Sweet - Chili saus: Ingredienser: 4 tomater 1/4 løk 2-4 røde chili (med det meste av frøene, velg hvor mange etter hvor sterk du vilha den, smart å starte med 2 første gangen) 1 fedd hvitløk 2 cm fersk ingefær rot 2 dl sukker 1 dl riseddik 1 dl vann en god klypesalt 1/2 beger lys sirup Hvordan: Hakk tomater og løk i små biter. Chilien i tynne skiver, rist ut litt frø underveis, så blir ikke sausen så sterk. Hakk hvitløken i små biter skrell ingefæren og del den i små terninger, putt alt opp i en gryte, hell over sukkeret, vann og eddik. Kok opp og senk varmen. La det småkoke i ca15 minutter. Ha i sirup og kok videre på lav varme i 30-45 minutter. Smak til med salt når sausen er ferdig. Bruk potetstamper (Eller stavmikser) forå få ut det som måtte være igjen i tomatene og jevneut sausen. Sil sausen på flaske, så tomat og chili restene ikke blir med. Propp igjen og oppbevar kjørlig, sausen tykner til når den blir kjølig. Solskinnsaus Ingredienser: 6-8 tomater 2 sjalottløk 2 dl grønnsaks - eller kylling kraft 4 ss meierismør fersk basilikum, hakket salt og nykvernet pepper Hvordan: Grovhakk tomatene, finhakk løken. Kok opp løk og kraften, kok inn til halvparten er igjen. Rør inn smøret i terninger, hai tomatene og kok opp. Ladet trekke i 4-5 minutter. Ha i hakket basilikum og smak til med salt og pepper. Passer godt til kylling og kalkun Fiskesaus: Ingredienser 2 dl fiskekraft/vin 1-2 dl vann 1 ss hvetemel 2 eggeplommer 2-3 ss rømme eller crème fraiche Hvordan: Kok inn vin og kraft til 2 dl. Jevn med hvetemel. Rør inn eggeplomme og rømme/crème fraiche og varm opp til sausen tykner. Denne sausen er litt lik Bretagne kyllingsaus: Ingredienser: 100 g sellerirot i terninger 2,5-3 dl buljong eller kraft 2 fedd hvitløk 2-2,5 dl fløte ca 75 g paprika kutta i små biter 1 ts tomatpure salt, pepper og paprikapulver Hvordan: Kok sellerirot og hvitløk mørt i buljongen, tar ca 15 minutt. Mosdet med stavmikser. Tilsett fløte, tomatpure og paprikabiter, la det småkoke i noen minutter. Smak til med krydder Ostesaus: 2 ss hvetemel 3 ½ dl melk 75 g blåmuggost , evt. hvitmuggost ½ ts sitronsaft ca. 1 ts salt kvernet pepper ca. 1 ss pepperrot på tube (kan droppes) Rør melet ut i melken og kok opp. Ha i osten og la sausen småkoke i et par minutter til osten har smeltet. Smak til med sitronsaft, salt, pepper og eventuelt litt revet pepperrot. Sandefjordsmør(kjempegodt til fisk): -0,5 dl kremfløte -4 ss kruspersille -200 g smør - Sitronsaft, salt og pepper etter smak og behag Kok opp fløte og la det koke litt inn, ca fem minutter. Ta av varmen. Skjær smøret i terninger. Pisk inn litt og litt av smørterningene. Smak til med sitronsaft, salt og pepper. (Bruk gjerne hvit pepper). Om du skal varme den opp så må den ikke koke. Veldig lettvint og godt Anonymous poster hash: 41c93...755
☆☆☆ Skrevet 21. august 2013 #4 Skrevet 21. august 2013 Manglar eg kraft (noko eg stort sett gjer) brukar eg buljongpulver og vatn. Eg brukar då ikkje salt. Fond skal visstnok vere finare, men eg held meg til buljong.
Light of my life Skrevet 21. august 2013 #5 Skrevet 21. august 2013 Ah, nå ble jeg sulten... *sikle* Godt mannen lager middag akkurat nu
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå