Gå til innhold

Trening under svangerskapet

Anbefalte innlegg

Hei jenter :)

Er det mange av dere som trener mens dere er gravide? Jeg har ikke gjort det til nå pga kvalme, men tenker at det kan være godt å bevege seg litt. Det skal jo virke forebyggende på en rekke ting. Er 18 uker på vei nå. Føler kondisjonen er helt på bånn, blir sliten bare av å gå opp noen få trapper :P Men jeg er usikker på hvordan jeg bør trene. Er det mange som fortsatt trener på treningssenter? Tenker at det i alle fall er bra å gå en tur hver dag, så skal prøve å få til det. Tenkte også å gjøre enkle styrkeøvelser hjemme, men er så redd for å gjøre det feil :/ Og er det mange som gjør disse berømte bekkenøvelsene jevnlig? 

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144074300-trening-under-svangerskapet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei hei :) viss du er i fin form er det bare å trene! Trening er bare positivt, du kan trene alt bortsett fra kontaktsport som f.eks kickboksing. Jeg trener ca 2 timer hver dag, da trener jeg aerobic på step samt en god styrkeøkt. I tillegg har jeg en ganske travel jobb, en hund å gå på tur med og ei 15 mnd gammel jente å springe etter :) jeg var ganske dårlig og mye bekkenplaga i første svangerskap, men nå merker jeg nesten ikke at jeg er gravid en gang! Så tren det du orker, om det bare er en liten tur så går du den lille turen :) alt er bedre enn ingenting :) jeg er forresten 17 uker :)

Gjest flykræsj

Trening her også :) Jogging frem til uke 23 ca. Hvis ikke bekkenet hadde streiket ville jeg fortsatt. Nå sykler jeg, går raske turer i terreng, trener styrke og går fast på gravidyoga :) Har ikke de hardeste øktene, men helt klart bedre enn å sitte på rompa... Du kan trene alt så lenge det ikke er smertefullt (og selvsagt ikke kickboksing o.l.) Det er "farligere" å parkere seg i sofa'n enn å mosjonere. Ligger en treningstråd på desember 2013 for tips og motivasjon! Lykke til :)

Jeg har trent hele svangerskapet! Zumba, sirkel trening, styrke og kondisjon. Skal sies jeg jobber som instruktør men er først nå når jeg bikket uke 32 ting er litt tungt. Men kan snakke for egen del og si det absolutt har vært en fordel for meg å trene. Både helse messigt og ikke minst vekt messigt.

Så tren i vei men lytt til kroppen din. I siste ende er det den som bestemmer hva du kan og ikke kan.

Jeg har trent hele svangerskapet! Zumba, sirkel trening, styrke og kondisjon. Skal sies jeg jobber som instruktør men er først nå når jeg bikket uke 32 ting er litt tungt. Men kan snakke for egen del og si det absolutt har vært en fordel for meg å trene. Både helse messigt og ikke minst vekt messigt.

Så tren i vei men lytt til kroppen din. I siste ende er det den som bestemmer hva du kan og ikke kan.

Annonse

Dette har jeg lurt litt på også.

Jeg er veldig utrent i utgangspunktet og formen er ikke akkurat bedre nå som jeg er gravid.

hvis jeg går veldig mye så får jeg også veldig fort vondt i ryggen/bekkenet og stivner.

noen som har svømt i svangerskapet? vurderer å prøve svømming :)

Jeg begynte å trene et par mnd før jeg ble gravid bare, etter maaange år uten.. Da jeg ble gravid ble jeg enda mer motivert til å trene spesielt siden jeg har 2 små som trenger en opplagt mor både i og etter svangerskapet.. Fikk bekkenløsning i uke 13 og måtte gi opp hele jogginga.. Men startet da opp med sykling, nå sykle jeg mang timer i uken og drar barna etter i sykkelvogn, har også akkuratt startet med pilates og vurderer å hive meg på yoga.. ;)

Jeg har trent "hele" livet. Har vært aktiv innen sport og har 4 års idrettsutdanning. Har altså vært treningsavhengig. Og var før graviditeten fast bestemt på at " graviditet er ingen unnskyldning for å ikke trene, og ikke er det en sykdom heller." og at jeg skulle "trene og spise sunt hele svangerskapet". Yeah right! Den som måtte svelge sine ord, og gi opp sin elskede hobby, det var meg. Med kvalme hele døgnet og en 50% influensa, 50%omgangssyke følelse i hele kroppen har jeg ikke satt min fot innom døra på Elixia siden uke 6! (23 nå) og selv om jeg er bedre nå klarer jeg kun jobben. Så gjett om jeg er forbannet på alle som har fine svangerskap!! Det er såå urettferdig!

Gjest flykræsj

Jeg har trent "hele" livet. Har vært aktiv innen sport og har 4 års idrettsutdanning. Har altså vært treningsavhengig. Og var før graviditeten fast bestemt på at " graviditet er ingen unnskyldning for å ikke trene, og ikke er det en sykdom heller." og at jeg skulle "trene og spise sunt hele svangerskapet". Yeah right! Den som måtte svelge sine ord, og gi opp sin elskede hobby, det var meg. Med kvalme hele døgnet og en 50% influensa, 50%omgangssyke følelse i hele kroppen har jeg ikke satt min fot innom døra på Elixia siden uke 6! (23 nå) og selv om jeg er bedre nå klarer jeg kun jobben. Så gjett om jeg er forbannet på alle som har fine svangerskap!! Det er såå urettferdig!

Uff da! Ikke alle som har like enkle svangerskap. Man kan jo "bestemme" seg alt man vil, men når kroppen bestemmer seg for streik i månedsvis er det ikke så enkelt. Synes du skal være fornøyd med i hvert fall å klare jobben :) Trøst deg med at det blir masse trilleturer etterpå! Det går normalt sett heller ikke lang tid etter fødsel før man kan trene igjen, dersom det ikke har vært noen komplikasjoner. Jeg jogget 5 uker etter fødsel sist gang, og det gikk HELT fint! Var overrasket over hvor fort jeg kom i form igjen :) Trente ikke de siste ukene forrige gang da... Hadde nok med å gå småturer på 1-2 km. Var tung, lei og i sinnsykt dårlig humør på slutten :P

Var nesten treningsnarkoman før graviditeten. Jeg hadde også planer om å trene og være sunn hele svangerskapet. Røk nærmest på dag 1 etter jeg fant ut at jeg var gravid. Kvalm, kvalm og atter kvalm, som har medført dårlig matlyst og rett og slett dårlig form. Lite energi når det lille som finner veien til munnen kommer ut igjen. I tillegg så har jeg hatt en del blødninger og ble bedt om å ta det med ro. Nå er jeg 20 uker og spyr bare ca en gang til dagen, og har begynt å trene litt igjen (gått turer hele tiden, frisk luft har vært deilig og jeg er blitt kjempeflink til å spy i busker..). Jeg svømmer og sykler :) Styrketrening har jeg ikke nok krefter til enda - jeg merker at det begynner å prikke foran øynene mine da, så det får vente litt til.

Sunt kosthold har jeg også lagt på hylla - det har blitt viktig å bare få i meg NOE, uansett hva. Heldigvis tar ungen det den trenger og jeg hadde i utgangspunktet en sunn kropp. Og heldigvis er det sunne ting jeg klarer å spise, nemlig frukt - jo surere det er jo bedre. Grønne knallharde pærer, norske epler og plommer, harde nektariner. Men jeg burde jo fått i meg litt proteiner også..   

Anonymous poster hash: 465ea...381

Mange spreke her altså, så bra :) Det kommer vell mye an på formen tenker jeg. Så har det kanskje en del å si om man trente i utgangspunktet. Jeg startet med styrketrening ca ett år før jeg ble gravid, men det var for å legge på meg siden jeg alltid har vært veldig tynn. Nå har jeg jo vært så kvalm under svangerskapet at jeg ikke har orket tanken på trening (bare noen gåturer inni mellom). Men jeg får se når kroppen føler seg klar for litt mer. Savner å føle seg aktiv. Så må jeg prøve å legge på meg siden jeg har gått ned en del kilo etter at jeg ble gravid og dårlig. 

Ang sunt kosthold så har jeg også bare måtte ta til takke med det lille som "frister". Har hatt min dose marie kjeks, ritz og knekkebrød :P  Nektarin og plommer har jeg også spist mye av, siden det er så friskt og godt :) Pluss at en får i seg væske automatisk :D

Det er i alle fall godt at det begynner å bli litt kaldere i luften, får litt mer energi av å slippe den trykkende varmen!

Jeg har trent det kroppen har tillatt siden start. I begynnelsen var jeg så svimmel, kvalm og andpusten at gåturer føltes som hardtrening. Så da ble treningen gåturer og litt rolig styrke ca 1g pr uke. Har hatt filosofien om at hvis jeg gjør det jeg klarer i dag, så klarer jeg etter hvert mer. Det har vært riktig for meg.

Fra ca 12 uker klarte jeg å trene 2g pr uke. Etter hvert har jeg klart step intervall, spinning og små fjellturer.

Men jeg må ta det rolig på øktene. Blir jeg for sliten, kan det ta tid før jeg klarer å hente meg inn igjen.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...