Gå til innhold

Herregud er dere skadet hele gjengen??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere ber alle sende bekymringsmeldinger til bv over en lav sko! Her om dagen var det ei som måtte gjøre det siden ungen ble levert i bhg til forskjellige tider. Og i dag pga overvekt! Hallo??? Dere er ikke gode. Seriøst! Skjerp dere!

Anonymous poster hash: ef8ae...2ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må si meg enig.

Anonymous poster hash: f7096...c7b
Skrevet

enig der, ikke alt bv trenger å bli varslet om. 

Skrevet

Tror ikke de som skriker om bv i hytt og pine vet hvor belastende det er å være barnevernsbarn...

Skrevet

Veit i alle fall kva barnevernet må bruke tida si på, nemlig å undersøke tonnevis av bekymringsmeldingar frå DIB-mammaer.

Altså, ei melding for mykje er bedre enn ei melding for lite, men det går an å vere litt kritisk til kva ein melder.

Skrevet

Er vel di som tror dem er så mye bedre enn alle andre, så da melder vi til bv, helt teit.

Jeg måtte snakke med legen min ang min søster og hennes barn som ikke hadde det bra, og hun kom seg ikke bort selv, så der kom bv, men det var iallfall reelt. Og helt jævli for meg selvom det var det rette. Så skjønner ikke at folk gidder når dem ikke veit noe sikkert....

Anonymous poster hash: 7ac2d...b12

Skrevet

Å sende bekymringsmelding til BV er ikke synonymt med at BV griper inn med klare tiltak. Ofte er det bare litt veiledning for trengs og er ikke det fint da? 

Skrevet

Å sende bekymringsmelding til BV er ikke synonymt med at BV griper inn med klare tiltak. Ofte er det bare litt veiledning for trengs og er ikke det fint da?

Barnevernet må undersøke det som kjem inn, og det stjel ressursar om ein skal melde inn alt ein er ueinig i.

Eg er absolutt for å melde frå om ein vurderar at ein familie treng vegleiing frå barnevernet. Men det hadde vore fint om ein lot vere i dei sakene der det likegodt kan vere skule/barnehage som kan gi eit par tips til endring, eller der ein ikkje har filla peiling på om det i det heile tatt er eit problem. .

Skrevet

Barnevernet må undersøke det som kjem inn, og det stjel ressursar om ein skal melde inn alt ein er ueinig i.

Eg er absolutt for å melde frå om ein vurderar at ein familie treng vegleiing frå barnevernet. Men det hadde vore fint om ein lot vere i dei sakene der det likegodt kan vere skule/barnehage som kan gi eit par tips til endring, eller der ein ikkje har filla peiling på om det i det heile tatt er eit problem. .

Men de jobber vel etter en slags triage? Er vel en kjennsgjerning at anonyme meldinger misbrukes til gangs fremfor ikke-anonyme og varsler som kommer fra institusjoner(sykehus, bhg ol.)

Ikke at anonyme meldinger ikke er av mine betydning men vet man med sikkerhet at noen mishandler sine barn regner jeg med de fleste oppegående mennesker ønsker å stå frem som melder hvis dette kan bidra til tidlig inngripen.

Er jeg helt naiv?

Skrevet

Overvekt hos barn er faktisk ikke en bagatell. Jeg var et overvektig barn selv, og mine foreldre hadde absolutt trengt veiledning, for jeg ble foret opp på søppel. De så det ikke selv, og nektet å høre på det øret, så de hadde kanskje trengt at f.eks. barnevernet kom og fortalte dem det.

Mulig det er belastende å være barn hvor barnevernet er inne i bildet, men det er ingen dans på roser å være dobbelt så stor som jevnaldrende heller. Og tro at det er ens egen feil og eget ansvar. Uten at noen bryr seg eller gjør noe for å hjelpe.

Forsknig viser dessuten av vekt, kosthold og aktivitetsnivå i oppveksten har betydning for resten av livet. Så her kan likegyldige foreldre og omgivelser gjøre stor skade!

Anonymous poster hash: ce789...1e8
Skrevet

Overvekt hos barn er faktisk ikke en bagatell. Jeg var et overvektig barn selv, og mine foreldre hadde absolutt trengt veiledning, for jeg ble foret opp på søppel. De så det ikke selv, og nektet å høre på det øret, så de hadde kanskje trengt at f.eks. barnevernet kom og fortalte dem det.

Mulig det er belastende å være barn hvor barnevernet er inne i bildet, men det er ingen dans på roser å være dobbelt så stor som jevnaldrende heller. Og tro at det er ens egen feil og eget ansvar. Uten at noen bryr seg eller gjør noe for å hjelpe.

Forsknig viser dessuten av vekt, kosthold og aktivitetsnivå i oppveksten har betydning for resten av livet. Så her kan likegyldige foreldre og omgivelser gjøre stor skade!

Men overvektige barn er først og fremst helsestasjonen sitt område, det er først når foreldre til overvektige barn ikkje samarbeidar med helsevesenet om å løyse problemet det evt er ei barnevernssak. Og det veit ikkje utanforståande noko om.
Skrevet

Men overvektige barn er først og fremst helsestasjonen sitt område, det er først når foreldre til overvektige barn ikkje samarbeidar med helsevesenet om å løyse problemet det evt er ei barnevernssak. Og det veit ikkje utanforståande noko om.

Det er sant, men det er ikke alltid helsestasjonen når frem heller (som hos meg), og om hs ikke reagerer og sender melding til bv f.eks, så er det vel bare bra at "utenforstående" gjør det?

Hvorfor skal det være greit å lukke øynene for denne typen mishandling og si "det er ikke mitt ansvar", når det ikke er greit i forhold til f.eks. vold?

Skrevet

Enig med deg, men det er nok lett å "trykke på tastene" og være litt tøff i meningene her på forumet.

Jeg har bekjente og venner som har opplevd bekymringsmeldinger mot seg. Dette er en utrolig tøff påkjenning for (uskyldige), og det kan også være tøft for barna dette dreier seg om. Ofte kan bekymringsmeldinger være gitt på bakgrunn av misforståelser eller som hevnaksjon fra ekser eller uvenner.

MEN! Det skal være en ganske lav terskel når det gjelder å bry seg. Vi har en plikt til å handle hvis vi har mistanker om barn og omsorgssvikt! Men det er ikke slik at melding til BV er den eneste måten å gjøre det på.

Man kan ta kontakt med de det dreier seg om, prøve å skape en relasjon, kanskje viser det seg at det ikke var hold i mistankene allikevel. Man kan kontakte helsestasjon, bhg eller skole, eller snakke med noen som kjenner familien godt. Det kan dreie seg om kulturforskjeller, alternativ barneoppdragelse eller et barn med spesielle behov. Barnevernet har dessverre hendene fulle, og det er viktig at ikke de overøses med ubegrunnede mistanker.

Det vigtigste er vel uansett å bry seg!

Anonymous poster hash: 838b5...bc3
Skrevet

Godt å se at det er noen som er enige med meg iallefall.. 

Skrevet

Enig med HI!

Noen som også gjerne ville melde til BV at en mor var i matbutikken 20.30 med en baby i sommer.. Hadde bare ikke ord å skrive engang jeg da.

Når eldste var baby var vi i bursdag og drog hjem kl 21. Hadde ikke spesielle leggerutiner enda, og det var sommer. Gikk raskt innom matbutikken for å kjøpe bleie på vei hjem. Skulle jeg da blitt meldt inn??? Haha helt sykt.

Skrevet

Enig med HI!

Noen som også gjerne ville melde til BV at en mor var i matbutikken 20.30 med en baby i sommer.. Hadde bare ikke ord å skrive engang jeg da.

Når eldste var baby var vi i bursdag og drog hjem kl 21. Hadde ikke spesielle leggerutiner enda, og det var sommer. Gikk raskt innom matbutikken for å kjøpe bleie på vei hjem. Skulle jeg da blitt meldt inn??? Haha helt sykt.

Herregud! Ja jeg blir skremt når jeg ser hva folk skriver her inne. Jeg var på butikken med min baby på 7 uker klokka 22 her en kveld. Hun dovner for natta i 23-24 tia og så lenge hun er mett er da da virkelig det samme hvpr hun er før den tid. Håper virkelig ikke folk melder alt de skriver her inne.

Skrevet

Enig med HI!

Herregud! Ja jeg blir skremt når jeg ser hva folk skriver her inne. Jeg var på butikken med min baby på 7 uker klokka 22 her en kveld. Hun dovner for natta i 23-24 tia og så lenge hun er mett er da da virkelig det samme hvpr hun er før den tid. Håper virkelig ikke folk melder alt de skriver her inne.

Du har ihvertfall ikke gjort noe uvanlig eller galt :)

Folk klager på at barn leker ute i sommerferien til kl 21 osv.

Jeg er oppvokst på campingplass om sommeren og vi la oss sent og koste oss.

Foreldrene mine er normale og jeg er blitt normal :)

Skrevet

Jupp, har ikke dårlig samvittighet ;)

Skrevet

Amen...

Anonymous poster hash: 3b3e9...4a2

Skrevet

Ja, og for å reise med barn i barneskolen på ferie utenom skoleferiene da :)

Anonymous poster hash: 60176...ca0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...