Gå til innhold

Gulp og melkemengde, sammenheng?

Anbefalte innlegg

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Mulig dagens dummeste....

Men er det riktig å tro at magen er veldig full når babyen gulper? Jeg føler ikke at jeg har MYE melk, og hun vil spise hele tiden...men hun er begynt å gulpe ganske ofte, i dag og i går gulpet hun på puppen, mens jeg ammet...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn var min også, så jeg leste en del om det på nettet. Det kan være refluks, at lukkemuskelen ikke fungerer helt sånn at det kommer opp igjen. Dette irriterer spiserøret, og babyen vil spise hele tiden for smertelindring. Kort fortalt.

Det kan også være "bare" stort sugebehov, som i mange tilfeller kan avhjelpes med smokk hvis det er sånn at hun spiser for mye. Eller kanskje melken kommer for fort. Det kan være mange grunner til gulping, og ja, overskudd av melk er jo en av dem.

Jeg er ganske sikker på at min baby hadde refluks, men det fant vi aldri ut, for vi fikk bare høre at "det er normalt av babyer gulper". (Og det er det jo, men han hadde alle andre symptomer også.)

Anonymous poster hash: 72d25...f15
Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Takk for svar! Refluks har slått meg, men jeg tror ikke hun har andre symptomer, så jeg har slått det fra meg. Hun bruker meg ofte som smokk, og jeg prøver titt og ofte å få henne til å ta smokken, men hun bare brekker seg...får prøve igjen senere :) føler som sagt ikke at jeg har mye melk, men det kan jo komme fort for det...det går seg vel til ;)

Skrevet

Jeg hadde heller ikke mye melk, men fikk det av den konstante ammingen, så det kom kjempefort etter hvert, nesten så jeg holdt på å drukne barnet. :P

Min ville heller ikke ha smokk, ikke før han var 9 mnd. Har hørt av flere at det kan hjelpe å ha litt sukkervann på smokken (kun 1. gang), men DET skulle jeg i allefall ikke gjøre, for sukker var fæle greier. :P Angret på at jeg ikke prøvde det i ettertid, for det er tross alt ikke den store mengden, og om det hadde virket så kunne det gjort ting mye enklere... Så anbefaler å prøve det. :P

Anonymous poster hash: 72d25...f15
Gjest sussie77
Skrevet

Jeg hadde mye melk ( i perioder alt for mye), og datteren min gulpet masse. Så det kan ha en sammenheng. Selv om det sikkert ikke trenger å være det.

Skrevet

Jeg spurte flere fagpersonell på sykehuset om dette, alt fra jordmor, barnepleier til barnelege etter at jeg hadde fødet og lå i 3 dager på sykehuset, og nurket gulpet masse, og flere av dem mente at det er vanlig den første tiden siden babyen ikke er velutviklet i lukke muskulaturen i spiserøret. Det vil bli mindre etter hvert og forsvinner med tiden.

Anonymous poster hash: 056f9...8da

Skrevet

Vår hadde pylorusstenose. Begynte forsiktig og ble verre. Refluks slo meg også. Pass på at vekten går opp og at bleiene er gode og våte :)

Anonymous poster hash: 2c8a6...247
Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Mange tunge bleier ja, sist hadde hun gått opp 440 gr på 2 uker, det burde vel være greit? Skal veie henne på fredag igjen.

Skrevet

Mange tunge bleier ja, sist hadde hun gått opp 440 gr på 2 uker, det burde vel være greit? Skal veie henne på fredag igjen.

Høres helt ypperlig ut det! :) Er nok bare refluksen. Føler du at det blir skummelt mye så skader det ikke å få noen til å se på det :)

Anonymous poster hash: 2c8a6...247

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Så bra! Hun har en del magevondt tror jeg, og navlebrokk. Men det virker ikke som hun har smerter ifm oppgulp, gjør ikke refluks veldig vondt? Hun har stadig skummende spytt ut av munnen da, jeg har tenkt at det bare er sånn hun lager :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...