Gå til innhold

UVI - Påvist GBS i urinen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gått på antibiotikakur siden torsdag nå p.g.a. uvi, og fikk i dag høre at det er påvist GBS i urinprøven. Jeg er bare 23+3 i dag, men jeg er likevel livredd pga dette da jeg kjenner/har hørt om flere som har opplevd å miste barnet fordi det ble smittet under fødselen.

Er det noen som har fått påvist GBS og som har blitt kvitt det før fødselen? Eller noen som vet hva som skjer hvis jeg fortsatt har smitten i meg ved fødsel? Følges babyen opp ekstra eller hva skjer i dagene etter fødsel eventuelt, og hva skjer under selve fødselen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Leelu30
Skrevet

Jeg hadde GBS under mitt andre svangerskap og under fødsel. Jeg gikk på antibiotika 2 ganger i løpet av svangerskapet.

Det kan være lurt å forebygge litt selv og for å hindre ny oppblomstring.

Hold deg unna offentlige bad, og ikke ta badekar (da får du gjerne mye fukt der nede som bidrar til bakterievekst)

Kjøp Vivag-kapsler og bruk jenvlig. Dette bidrar til et surt miljø og hindrer bakterievekst.

GBS er en helt vanlig bakterie som finnes hos veldig mange. Det er bra den er oppdaget for da går det så bra! :)

Dersom du føder vaginalt får du antibiotika under fødsel for å hindre smitte. Jeg hadde planlagt keisersnitt, pga. hastesnitt med førstemann, så jeg trang ikke antibiotika under keisersnittet.

Jeg forstår at du blir redd, men la vær å søk så mye om det på nett. Det skaper bare unødig engstelse hos deg.

Lykke til :)

Skrevet

Å, tusen takk for svar! Det er så hyggelig med slike positive tilbakemeldinger. Jeg tenker også sånn at det på sett å vis er bedre når man vet det er der så kan man ta nødvendige forholdsregler. Ikke bade? Oi det sa ikke legen noe om, jeg skal begynne i varmebasseng p.g.a bekkenløsning men det bør jeg kanskje unngå nå da? Var bare sånn kort inne hos legen i dag for å få sykemelding så skal ta det opp med han neste gang.

Gjest Leelu30
Skrevet

Ja jeg gikk også på bassengtrening pga. bekkenet, men fikk beskjed om å la det være. Det er ganske logisk. Man blir jo ofte litt "våt" i underlivet etter å ha badet, og får ikke ut alt når man tørker seg. Disse bakteriene trives godt i fuktig miljø med høy PH verdi. Nettopp det underlivet får når du bader.

Da ville jeg vurdert andre treningsmetoder for bekkenet :)

Hør med legen din neste gang :) Det går kjempebra å ha GBS under svangerskapet, nå vet du det og det vil ikke utgjøre noen fare for deg eller babyen. Husk også på å informere de på føden når du kommer så langt selv om det står på helsekortet ditt :)

• 3 uker senere...
Skrevet

gå med løse bukser og mest mulig uten truse om mulig...  for eks sov naken el i nattkjole uten truse .. gå i løs joggebukse/skjørt hjemme uen truse så musa får mest mulig luft ... og et litt kjedelig råd er å ikke barbere seg nedentil.. heller ikke stusse. ... gode råd fra en gyn:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...