Gå til innhold

3. klassingen spiser ingenting i løpet av dagen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han spiser middag og kveldsmat. Men ikke frokost, lunsj eller mellommåltid på SFO. Han er ikke sulten sier han. Må jo bli fryktelig ukonsentrert på skolen??

Anonymous poster hash: a447f...cbc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da hadde jeg først forklart han hvor viktig det er å spise selv om man ikke kjenner at man er sulten, så hadde jeg ikke latt han gå ut av huset om morgenen før han hadde spist frokost. Ofte er det sånn at man må få i seg noe mat for å kjenne at man blir sulten lengre ut på dagen. Hvis han nå egentlig skal spise på sfo, så hadde jeg stått opp tidligere for å ta frokosten hjemme. Jeg hadde også latt han velge helt selv hva han skal spise. Min egen erfaring er at det er lettere å spise frokostblanding enn brødskiver til frokost, så det kan jo være en ide. Jo mindre tørt og jo mindre det må tygges, jo lettere å få i seg frokosten. Så hadde jeg sendt med en matpakke som fristet, ikke bare tørre brødskiver og krysset fingrene for at det ble spist.

Anonymous poster hash: 70400...704
Skrevet

Vil jo tro det gåt ut over konsentrasjonen, men ikke sikkert han tenker over det. Jeg var likedan på skolen, orket ikke mat tidlig på morgenen, og hatet matpakker (jeg er slik fortsatt, kjøper Skyr og en banan på vei til jobb).

Det gikk jo bra, men når man i etterkant vet hvor viktig det er med mat gjennom dagen hadde det jo vært bedre om jeg hadde spist, jeg var også veldig tynn. Ville nok prøvd å finne noe han vil ha på morgenen - frukt/grønt, youghurt (ev. Skyr, gjerne med müsli), frokostblanding, litt nøtter/tørket frukt/morrpølse, havregrøt etc. Hvis han er som meg og ikke orker mat med en gang han står opp kan han kanskje få noe han kan spise fort i første friminutt (igjen kan det hende nøtter og tørket frukt frister)? 

Jeg har kjøpt matboks med kjøleelement til mine barn for at matpakka skal bli litt friskere. Har han skolemelk/frukt? Får han i seg en liten melk har han i hvert fall noe næring i i kroppen. Barn trenger jo ikke enorme mengder mat (sannsynligvis en del mindre enn det vi tror), men noe bør man jo ha i seg før middag.

Skrevet

Du bør kreve at frokosten i det minste er skikklig. Stå om nødvendig opp en time tidligere. Tiden på skolen er det værre å ha kontroll på, men snakk mye om hvor viktig det er å spise litt i det minste i løpet av dagen. Avtal for eksempel at han spiser 4 oppskårede eplebiter, en youghert, noen kyllingvinger, litt pastasalat eller for eksempel et halvt knekkebrød på skolen. Litt er bedre enn ingenting og det trenger ikke nødvendig vis være brødskiver. Varm suppe på termos kan være et fint alternativ for mange.

Anonymous poster hash: 2d105...7bd
Skrevet

Jeg har heldigvis barn som spiser godt på skolen nå, men de gjorde det ikke til å begynne med. Jeg måtte begynne å eksprimentere med matpakka, for mange ganger hadde de ikke rørt den. Så nå er det minimun 4 forskjellige frukt og grønnsaker i matbokse, men de vet de må spise litt av brødmaten også (knekkebrød eller annet de velger hver morgen) hun ene blir veldig fort lei skolematen så hun har gjerne en brødskive, ett knekkebrød, noen ritz kjeks (er vist en skikkelig gobit når det er noen i matboksen innimellom, men hun vet det ikke er hverdagskost) og masse frukt og grønt som er kuttet opp. Salat har hun noen ganger og fruktsalat. Det er vist stor stas å ta med seg boksen ut og spise ute i friminuttet.

Men frokost er ikke så lett å få i de. De er som meg og er ikke så glad i mat på morran. Når de ikke orker frokost får de med seg noe frukt de spiser på vei til skolen. En gulrot, eple osv. Noe er bedre enn ingenting.

Anonymous poster hash: 837dc...bdc

Skrevet

Det de over sa ;)

Men i tillegg har jeg lyst å nevne en ting til.

Siden dette der et problem på SFO/skolen, kan det være at han har problemer med å spise sammen i store grupper?

Det blir jo fort mye tull og bråk rundt bordet, er ikke alle barn (eller voksne) som er komfortabel å spise da.

Har en slik sønn selv, her har dkolen tilrettelagt slik at han får spise på et mindre rom. Kan jo ikke gå en hel dag uten mat!

Anonymous poster hash: af7ba...da6

Skrevet

Ikke alle trenger mat like ofte. Jeg spiste aldri på skolen, og jeg spiser stort sett to ganger om dagen nå. Pappa og søsteren min er helt like. Blodsukkeret mitt holder seg stabilt likevel. Mamma derimot er en grazer, og trenger mat hver 3.-4. tilegne å ikke bli slapp, sur og ukonsentrert. Man må ikke automatisk gå ut i fra at alle er akkurat som seg selv.

Har du hørt med skolen om de merker noe av at han er ukonsentrert eller grinete utpå dagen? Hvis ikke er det vel ikke noe å stresse med?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...