Gå til innhold

Utslitt pga barnehagen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Både mor og barn blir jo helt ødelagte av dette...

Jeg har en kronisk sykdom som gjør at jeg/barnet trenger barnehage som avlastning. Barnet er litt over 2 år, og det er også en baby i hus.

Begge barna er B-mennesker og sover gjerne til 9-9.30.

Men... Nå har barnet begynt i barnehage, og fordi vi må være der senest 9.30, må vi opp ganske tidlig for å rekke frokost,stell og busstur. Å stå opp så tidlig som vi gjør nå, gjør at vi er stuptrøtte alle 3. Barna må vekkes, og de er utslitte allerede før de vanligvis pleier å våkne. Så leverer jeg barnet i barnehagen, og drar hjem med en utslitt baby som ikke vil falle til ro, babyen som vanligvis er storfornøyd med å ligge på gulvet, ålet seg rundt og vise frem leker til mammaen og storesøskenet sitt, spiser som en hest, og sovner på et blunk. 

Så... sur og grinete baby hele dagen, for så å styre med buss og diger tvillingvogn, for å hente et barn som overhodet ikke får nok søvn i barnehagen,fordi barnet hater å sove i vogn. Hyl og grin og trass frem til barnet er i seng kl 19. Men da er jo barnet urolig,fordi barnet syns hele barnehagegreia er skummelt, og faller overhodet ikke til ro.

Så resultatet av avlastning via barnehagen er: mye lengere dager for oss alle 3, sure og grinete og overtrøtte barn, hvorav en er urolig/engstelig på kvelden i tillegg, dårlig stemning og søvnmangel og stress...

Hva er vitsen med avlastning når det bare gjør det verre?

Vi hadde det mye bedre alle 3 før barnehagestart... Syns synd på barna mine :(

Dagens sutreinnlegg....

Anonymous poster hash: 42ee7...226

Beklager om det ikke er dette du vil høre, men jeg tror at barnet ditt kan ha godt av bhg. Jeg kan kun skrive utifra det du forteller her, så kan være jeg tar feil også ;)

Bv har konkludert med at du trenger avlastning, og du sier selv du trenger det. Du må bare få nye rutiner på deg selv og barna så går det seg til.

Anonymous poster hash: 4f940...dc9

Barna trenger den søvnen de trenger. Å endre rutinene betyr da at de må legge seg mye tidligere for å kunne ha nok søvn til de står opp. De sover 13-14 timer i strekk, og da må de jo legge seg kl 17 om de skal være uthvilte. Det er pga søvnen at dette her blir helt feil... Og selvfølgelig uvant med bhg og nye mennesker for barnet. 

Men uansett åssen man vrir på dette, er det langt ifra avlastning sånn som ting er nå....

HI

I en overgangsfase må du kanskje legge dem så tidlig da, men det må endres en dag uansett. 13-14 timer i strekk er ganske mye, så når rutinene blir bedre vil det går seg til. Jeg ville heller ikke klusset med avlastningsordningen du har fått. Barnet ditt sliter med mye og jeg tror at litt mer forutsigbarhet i hverdagen ikke skader.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er babyen?

Barna er små og trenger å ha en hvil midt på dagen. Det tar ofte noen uker før de sover godt i barnehage. Hør om å få bruke reiseseng.

Kan besteforeldre, slekt hente eller levere i barnehagen en gang av og til? Så slipper babyen bruke tid på buss?

Hvor lang tid tar bussen?

Gjør klar alt hver kveld, legg fram klær, ytterklær, vogna klar osv. Så er det opp, på med klær, mat og stell og ut! Mye kosetid på kvelden!

Anonymous poster hash: bdaa8...6db

Skrevet

Barna er jo ikke til for å serve barnehagen, men barnehagen er til for å serve barna og deres familier.

Blir sprø av hvilken tilrettelegging for barnehagens dag vi foreldre er forventet å gjøre.

Anonymous poster hash: d347d...dbb

Skrevet

Hvor gammel er babyen?

Barna er små og trenger å ha en hvil midt på dagen. Det tar ofte noen uker før de sover godt i barnehage. Hør om å få bruke reiseseng.

Kan besteforeldre, slekt hente eller levere i barnehagen en gang av og til? Så slipper babyen bruke tid på buss?

Gjør klar alt hver kveld, legg fram klær, ytterklær, vogna klar osv. Så er det opp, på med klær, mat og stell og ut! Mye kosetid på kvelden!

Babyen er 10 mnd. Begge to har faste rutiner og forutsigbarhet. De hadde ihvvertfall, helt tid bhg begynte...

Jeg gjør alt det du skriver. 

Men barnehagbarnet sliter med en del ting, så det blir ikke noe kosing på kvelden nå, for barnet slår seg totalt vrang, og det er aggressjon  fra vi står opp til barnet sovner. Bare frokosten tar minimum 1 time. Det er slag,spark,spytting,biting,hyling,skriking for hver bit med mat. Sånn har barnet vært siden det startet med fast føde. Det er sjekket ut, og barnet har ikke allergier, og matrutinene våre fikk jeg skryt av. Som skrevet lenger opp er barnet under utredning hos BUPP. Barnet begynte med sinnutbrudd som spedbarn. Det er blitt sjekket ut av fastlege, helsesøster, helsestasjonlege, barneavdeling og kiropraktor, og det er ikke noe fysisk galt/sykdom/allergi/smerter/låsning el.l.

Begge barna har vært trygge,og hatt en veldig forutsigbar hverdag. Jeg har begynt tidlig med forberedning av hva som skal skje, og det har virket positivt på dem, særlig eldste barnet.

Barnehage fikk vi som tiltak, mot min vilje, mot legens og helsesøsters vilje (da åpen barnehage gir barna mine det de trenger av lek,stimuli og sosialisering). Legen og helsesøster ser nemlig situasjonen vår, og hvordan barnet mitt er. Barnevernet ser bare sine egne paragrafer, og forstår tydeligvis ikke at det er forskjell på barn, og at enkeltindivider faktisk ikke er programmert til å trenge nøyaktig samme hjelp.

Begge barna sover lur på dagtid også. Største i halvannen til 2 timer en gang, og minste har en lang og to korte lurer. Minste sover fint i vogna, og har foreløbig ikke vist samme problematikk som største barnet. Så her er det kun pga trøtthet at babyen blir grinete. På største er det vel søvnmangel blandet med alt det nye i barnehagen,samt sin egen problematikk. Barnevernet nekter tilogmed å vente med barnehage som tiltak til BUPP har utredet og veiledet/hjulpet oss, selvom legen og advokaten gang på gang sa at dette kan bli for mye for barnet på en gang. BUPP er noe vi MÅ gjøre, barnet mitt trenger hjelp, jeg trenger hjelp til å hjelpe barnet mitt. Jeg vet at det er flere som reagerer kraftig på samme saksbehandler i BV her, derfor skal hun nå klages inn, av flere. At hun skal få ødelegge familier før noen tupper dama et visst sted, syns jeg er en skam for hele barnevernsetaten, og for barna i disse familiene.

HI

Skrevet

Om barnevernet har rett eller ikke i forhold til om det er viktig for barna med barnehage nå kan jeg ikke vurdere, men det tar ofte mye mer enn en en uke å snu en døgnrytme både for barn og voksne. Det betyr likevell ikke at det ikke går. Står dere opp for eksempel 7, eller hvor tidlig det nå er nødvendig for å komme i barnehage og siden på jobb og skole, hver dag, også i helgene, i 3-4 mnd vil det gå mye lettere etter hvert. Dere må selvfølgelig også regulere leggetiden tilsvarende.

Anonymous poster hash: cbdf7...496
Skrevet

Hvor gammel er babyen?

Babyen er 10 mnd. Begge to har faste rutiner og forutsigbarhet. De hadde ihvvertfall, helt tid bhg begynte...

Men barnehagbarnet sliter med en del ting, så det blir ikke noe kosing på kvelden nå, for barnet slår seg totalt vrang, og det er aggressjon  fra vi står opp til barnet sovner. Bare frokosten tar minimum 1 time. Det er slag,spark,spytting,biting,hyling,skriking for hver bit med mat. Sånn har barnet vært siden det startet med fast føde. Det er sjekket ut, og barnet har ikke allergier, og matrutinene våre fikk jeg skryt av. Som skrevet lenger opp er barnet under utredning hos BUPP. Barnet begynte med sinnutbrudd som spedbarn. Det er blitt sjekket ut av fastlege, helsesøster, helsestasjonlege, barneavdeling og kiropraktor, og det er ikke noe fysisk galt/sykdom/allergi/smerter/låsning el.l.

Begge barna har vært trygge,og hatt en veldig forutsigbar hverdag. Jeg har begynt tidlig med forberedning av hva som skal skje, og det har virket positivt på dem, særlig eldste barnet.

Barnehage fikk vi som tiltak, mot min vilje, mot legens og helsesøsters vilje (da åpen barnehage gir barna mine det de trenger av lek,stimuli og sosialisering). Legen og helsesøster ser nemlig situasjonen vår, og hvordan barnet mitt er. Barnevernet ser bare sine egne paragrafer, og forstår tydeligvis ikke at det er forskjell på barn, og at enkeltindivider faktisk ikke er programmert til å trenge nøyaktig samme hjelp.

Begge barna sover lur på dagtid også. Største i halvannen til 2 timer en gang, og minste har en lang og to korte lurer. Minste sover fint i vogna, og har foreløbig ikke vist samme problematikk som største barnet. Så her er det kun pga trøtthet at babyen blir grinete. På største er det vel søvnmangel blandet med alt det nye i barnehagen,samt sin egen problematikk. Barnevernet nekter tilogmed å vente med barnehage som tiltak til BUPP har utredet og veiledet/hjulpet oss, selvom legen og advokaten gang på gang sa at dette kan bli for mye for barnet på en gang. BUPP er noe vi MÅ gjøre, barnet mitt trenger hjelp, jeg trenger hjelp til å hjelpe barnet mitt. Jeg vet at det er flere som reagerer kraftig på samme saksbehandler i BV her, derfor skal hun nå klages inn, av flere. At hun skal få ødelegge familier før noen tupper dama et visst sted, syns jeg er en skam for hele barnevernsetaten, og for barna i disse familiene.

HI

Om eldste sover opptil 16 timer i døgnet er det jo noe galt et sted. Sikker på at ikke barnet er understimulert og derfor sinna og utilpass?

Skrevet

Hvor gammel er babyen?

HI

Om eldste sover opptil 16 timer i døgnet er det jo noe galt et sted. Sikker på at ikke barnet er understimulert og derfor sinna og utilpass?

Ja, det er jeg helt sikker på. Dette bekrefter også BUPP, og helsestasjon som har kjent meg og barna siden før de ble født. Foreløbig har BUPP kommet dithen at barnet er sliten pga så mye sinne. Sinnet kommer fra fars side, og han er likedan. Hans to eldre barn er likedan, der er en asberger og en med sterk adhd...

hi

Skrevet

Hvor gammel er babyen?

HI

Ja, det er jeg helt sikker på. Dette bekrefter også BUPP, og helsestasjon som har kjent meg og barna siden før de ble født. Foreløbig har BUPP kommet dithen at barnet er sliten pga så mye sinne. Sinnet kommer fra fars side, og han er likedan. Hans to eldre barn er likedan, der er en asberger og en med sterk adhd...

hi

BUPP skal i gang med observasjoner hvor vi skal trigge situasjonene barnet reagerer på. Kan ikke si jeg gleder meg. Det er vondt å se barnet slite sånn... Og det er vondt å bli tvunget til å tvinge barnet inn i noe det så tydelig misliker (som bhg). 

HI

Skrevet

Ser virkelig ingen problemer med at barnet kommer i barnehagen kl 11.

Og så kan dere kanskje komme litt tidligere etterhvert, små skritt av gangen? Da får dere mulighet til å justere døgrytmen litt etter litt. 

Forstår godt at du synes at dagens ordning bli mer forstyrrende enn til hjelp for deg slik som du beskriver at dere har det nå

Anonymous poster hash: 76366...1f1
Skrevet

Hvor gammel er babyen?

HI

hi

Anonymous poster hash: 42ee7...226 [/acronym

Nei, da vet jeg ikke. Om det er adhd eller asberger ditt barn skulle ha har det behov for forutsigbarhet, og om bhg er det rette er vanskelig si etter så kort tid. Det å gå hjemme virker jo ikke å virke heller.

Du bør få fortgang i saken mot saksbehandleren din. Du kan ikke kreve ny?

Syns jo det er rart bv kan være så skråsikker i sin sak når de med mer spisskompetanse mener at bhg ikke er et nødvendig tiltak.

Vanskelig sak, men desverre ville jeg trådt forsiktig. Om det du opplever er reellt kan en person i feil jobb desverre ødelegge veldig mye.

Skrevet

Har en følelse av at hi ikke forteller alt ved denne saken...

Anonymous poster hash: 9aca3...8e8

Skrevet

Hvor gammel er babyen?

HI

hi

Anonymous poster hash: 42ee7...226 [/acronym

Nei, da vet jeg ikke. Om det er adhd eller asberger ditt barn skulle ha har det behov for forutsigbarhet, og om bhg er det rette er vanskelig si etter så kort tid. Det å gå hjemme virker jo ikke å virke heller.

Du bør få fortgang i saken mot saksbehandleren din. Du kan ikke kreve ny?

Syns jo det er rart bv kan være så skråsikker i sin sak når de med mer spisskompetanse mener at bhg ikke er et nødvendig tiltak.

Vanskelig sak, men desverre ville jeg trådt forsiktig. Om det du opplever er reellt kan en person i feil jobb desverre ødelegge veldig mye.

BUPP mener at barnehage kan være fint for barnet, men at det holder med åpen barnehage foreløbig.

Å gå hjemme, og benytte åpen barnehage, har vært helt suverent for vår del. Problemene barnet har, har ikke noe med hjemmesituasjonen å gjøre, men med barnet som person. Jeg har prøvd ut alt av råd som lege og helsestasjon har kommet med, men det har ikke hjulpet, derfor har vi tatt skrittet videre til BUPP slik at de som har skikkelig greie på dette kan gi oss rett veiledning ift hva barnet faktisk sliter med. Det er mye sinne og redsel, som kommer som lyn fra klar himmel, som oftest er helt uforståelig for oss som ser/opplever dette. Det er selvfølgelig viktig med forutsigbarhet, og det har barnet hatt hele veien, foruten om å få en baby i hus, som barnet som da var 14mnd ikke hadde forutsetning til å forstå noe av.

Derfor skal barnet utredes, slik at vi får hjelp. Hjelp til å hjelpe barnet, hjelp til å forstå hvorfor reaksjoner som kommer er så store/sterke, og hjelp til å finne ut av og hjelpe barnet med å roe/trygge seg selv bedre.

Jeg tror ikke det er hverken adhd eller asberger. Jeg vet ikke hva det er. Men det er mye angst og sinneproblematikk i fars familie, og angstproblematikk i min familie.

Det spiller ingen rolle hvilken diagnose det er, eller om det ikke er noe diagnose i det hele tatt, bare barnet mitt kan få hjelp, for med disse voldsomme reaksjonene på nesten alt, har ikke barnet mitt det bra. Og jeg klarer heller ikke roe barnet når barnet får disse reaksjonene. Barnet er voldsomt sint/aggressiv,voldelig og skriker til det mister pusten eller kaster opp, og etter 30-45 min synker barnet sammen og småhulker. Først da nytter det å nærme seg barnet og trøste/kose/roe ned. Avledning fungerer ikke.

Barnevernssaksbehandleren min har tilogmed sagt at jeg overdriver, selvom bupp,helsesøster,lege,to tanter, 2 sett besteforeldre og min bestevenninne har sett/observert dette mange ganger, og bekrefter at det jeg sier stemmer. De skal rett og slett ha det til at det er jeg som gjør noe galt, og ikke at det er noe galt med barnet. De skal ha det til at barnehage er det absolut beste, og det kan heller ikke vente til BUPP er ferdig med utredning. Min saksbehandler er 25 år,nyutdannet, uerfaren både i jobb og med barn generelt, og bruker fagbøkene for det det er verdt. Helsesøster føler seg tråkket på som fagperson av denne saksbehandleren, og en bekjent av meg opplever at samme saksbehandler lyver, vrir på det som blir sagt, ikke sender de søknadene hun skal sende (om barnet til min bekjent)... Så vi er flere som går sammen om å klage henne inn. Tilogmed en saksbehandler i et annet fylke reagerer på hva hun hører om BV her jeg bor, og særlig akkurat min saksbehandler.

Å be om å bytte saksbehandler vil ikke nytte akkurat nå, sier min advokat. Barnevernet vil kun da se på dokumentene denne dama har laget, og tro på henne. Klager vi henne inn, må "høyere hold" se på hva denne dama gjør, og da vil det jo oppdages fort at hun ikke gjør som hun skal. Da vil hennes arbeid være "dårlig jobb", og da skal advokaten min kreve saken startet på nytt. Håper virkelig han vet hva han driver med. Klagen er påbegynt, men det er mye dokumenter som skal legges ved, så det vil ta litt tid.

HI

Skrevet

Har en følelse av at hi ikke forteller alt ved denne saken...

Anonymous poster hash: 9aca3...8e8

Og hva er det du mener jeg skal fortelle da? Jeg kunne jo scannet inn alle dokumentene til denne saksbehandlere, og alle "motdokumentene" til alle de andre. Ville du blitt "happy" og fått følelsene dine i orden da?

HI

Skrevet

Typisk eksempel på at mor ikke gjør nooe galt...må huske på at fastlege og helsesøster kun ser mor og barn en gang i mellom da, i 30 minutter. Dette er relasjoner som er meget lett å bytte bort, dette vet disse instansene meget godt, og legger sin kommunikasjon deretter.

Barnevernet ser barnets behov og situasjon, at disse behovene ikke faller sammen med mors behov, er ubehagelig for mor, men det er nå engang slik at man må gjøre ting som er ubehagelig for en selv, for å dekke barnets behov.

Det er ubehagelig å endre vaner og livsstil. Noe av det viktigste når en har barn, er å følge en ordinær døgnrytme, slik at barna kan delta i barnehagehverdagen, eller andre aktiviteter på dagtid. Og med kroniske sykdommer (?) er det også svært viktig å ha en døgnrytme hvor en treffer mennesker i "kjernetiden"...å kunne infinne seg et sted, enten det er i barnehage, offentlige kontorer eller legetime til 9.30 er faktisk et krav man må kunne stille til en som har hovedomsorgen for et barn.

Jeg har liten tro på at begge ungene har et så stort søvnbehov at de ikke greier å følge akitviteter de fleste barn greier, men at de vil være "utslitte" over nye rutiner en periode er da helt normalt.

Er synd at mor velger å legge en saksbehandler "for hat", istedet for å prøve å fokusere på hva de faktisk sier og forsøker å bidra med. At barnevernet setter inn bhg som tiltak for å bedre sosial trening etc er faktisk ganske alvorlig, men mor virker å fokusere på hvor "vanskelig" alt er for henne, fremfor å se hva ungen(e) og mor kan ffå av hjelp.

Anonymous poster hash: bff86...dc2
Skrevet

Dersom frokosten tar en time med slag, spytt, sinne osv så smører du matboks og lar barnet spise i barnehagen! Etter litt tilvenning kan det ha positiv effekt på barnet og spise med andre barn og voksne ( barnet vil ikke ha samme behov for kamp til andre voksne enn foreldre)

Høres ut som du trenger avlastning med et barn med slikt sinne. Velg å samarbeid med barnehagen istedenfor å se negativt på det. Ta en foreldresamtale nå i oppstarten og bli enige om rutiner og hva som er viktig for barnet.

Jeg tror det er positivt at flere voksne blir støttespillere og observatører til et barn med slike problem. Barnehagen vil jo bekrefte det du sier og det vil dermed være enklere å komme videre i systemet.

Skrevet

Både mor og barn blir jo helt ødelagte av dette...

Jeg har en kronisk sykdom som gjør at jeg/barnet trenger barnehage som avlastning. Barnet er litt over 2 år, og det er også en baby i hus.

Begge barna er B-mennesker og sover gjerne til 9-9.30.

Men... Nå har barnet begynt i barnehage, og fordi vi må være der senest 9.30, må vi opp ganske tidlig for å rekke frokost,stell og busstur. Å stå opp så tidlig som vi gjør nå, gjør at vi er stuptrøtte alle 3. Barna må vekkes, og de er utslitte allerede før de vanligvis pleier å våkne. Så leverer jeg barnet i barnehagen, og drar hjem med en utslitt baby som ikke vil falle til ro, babyen som vanligvis er storfornøyd med å ligge på gulvet, ålet seg rundt og vise frem leker til mammaen og storesøskenet sitt, spiser som en hest, og sovner på et blunk.

Så... sur og grinete baby hele dagen, for så å styre med buss og diger tvillingvogn, for å hente et barn som overhodet ikke får nok søvn i barnehagen,fordi barnet hater å sove i vogn. Hyl og grin og trass frem til barnet er i seng kl 19. Men da er jo barnet urolig,fordi barnet syns hele barnehagegreia er skummelt, og faller overhodet ikke til ro.

Så resultatet av avlastning via barnehagen er: mye lengere dager for oss alle 3, sure og grinete og overtrøtte barn, hvorav en er urolig/engstelig på kvelden i tillegg, dårlig stemning og søvnmangel og stress...

Hva er vitsen med avlastning når det bare gjør det verre?

Vi hadde det mye bedre alle 3 før barnehagestart... Syns synd på barna mine :(

Dagens sutreinnlegg....

Kanskje det er en ung jente i kommunen som kan kommer hjem til deg om morgenen og se etter baby mens du levere i bhg?

Vet det er vanskelig å overlate baby, men må man så må man. Vi måtte gjøre noe ala det samme en kort periode da jeg skulle levere eldste og hadde små tvillinger hjemme. Fungerte kjempebra, betalte henne 120 kr svart i timen. Hun passet dem en time om morgenen tre dager i uka i 1 mnd. De ble så glad i henne at hun går en tur med dem innimellom den dag idag. Hun er 24 år og hadde jobbet bhg. Sjekket referanser først som var veldig gode.

Mulig?

Anonymous poster hash: a9a05...ac9

Skrevet

synes du fint kan spørre om du kan levere senere,i barehagen jeg jobber har vi ingen tidsfrist,men kjernetiden med aktikviteter som samlingstund,forming osv..starter gjerne mellom 9 og halv ti.og jeg ser ikke problemet med reiseseng.barnehagen skal møte hvert enkelt barns behov,det er viktig,og ditt barn trenger mye søvn på natta,og trenger ro på morran,da skal barnehagen møte barnet og deg der.

om barnet kommer 1030,ser ikke jeg problemet.

og i barnehagen jenta mi gikk i,fikk jeg beskjed om at,det spilte ingen rolle når hun kom på dagen,bare hun ble hentet til stengetid,og jeg ga beskjed så tidlig som mulig,om hun ikke kom.

Anonymous poster hash: 78ed5...ba2
Skrevet

Jeg opplevde det en gang,at barnevern ikke lytta til det jeg sa,jeg ba om hjelp og veiledning til barnet mitt,pga store raseriutbrudd(2timer morgen og kveld),morgenstell og kveldsstell var ett mareritt,dårlig blikk kontakt og kommunikasjon fra barnet.og barnevernet ville at jegt skulle på ett foreldre/barn senter,da jeg takket nei og ba de avslutte hele saken,forde jeg ikke fikk den hjelpen jeg og barnet trengte.Avsluttet de saken med stor bekymring om barnet blir boende hos mor,jeg har barnet boende hos meg,og har ikke hatt kontakt med barnevernet siden.

barnet har i dag autismediagnose og adhd og angstproblematikk diagnose.

Så husk siden du har valgt og kontakte barnevernet for å få hjelp,til avlastning,kan du trekke deg ut uten at de kan gjøre noe.du kan også sende klage til bufetat og fylkesmann.

Lykketil

Anonymous poster hash: 78ed5...ba2
Skrevet

har selv familie som har negativ erfaring med barnevernet, det finest saksbehandlere som absolutt jobber på feil sted! du er tøff som tar opp kampen med å klage på henne. snakk mye både med de andre som skal klage og advokaten din, vær sikker på at papirene er så gode som overhode mulig.

så ville jeg ha bedt om et møte med bhg, fortell de om din situasjon og be de om å fortelle hvordan de opplever barnet ditt i bhg. selv om du ikke vil endre på avtaler enn så lenge så er du veldig tjent med åpen dialog med bhg, det er mye lettere hjelpe og forstå når de vet hva som ligger bak.

en anen lenger oppe har foreslått å ansette en barnepike mens du leverer eldste, støtter opp om dette forslaget. kan minste beholde sine rutiner så nært som, må vell det hjelpe deg og minste store deler av dagen!

lykke til videre 

Anonymous poster hash: c4de6...3dd
Skrevet

Enten bør du ta barna ut av barnehagen, eller dere flytter døgnrytmen. Du kan ikke rekne med at alle ANDRE barn og de ansatte i barnehagen skal rette seg eter dere B-mennesker? Og det blir jo skolestart også etterhvert,- og da starter skolen mellom 0800 og 0830. Hvordan har du tnekt og gjøre det? Hun er "bare 2 år", men det er "bare 4" til hun skal starte skolen, hvordan har du tenkt og løst det? i minst 10 åår etterdet, er det slik at hun MÅ komme seg til skolen til rett tid, og en syk mor elelr ikke, døgnet DERRES må tilpasses skolen sitt, ikke slik det passer dere.

Beklager, akkurat på dette her med og "Må komme i barnehagen" får du ikke noe sympati fra meg for. Det er mulig og snu/flytte sin døgnrytme. Ikke gjort på en -to tre, men det er mulig. Selv har vi gått fra og stå opp 0730 og begynne jobb 0900 til og starte jobb 0700 og stå opp 0650. Vi har fleksitid på jobb, da vi fikk barn fikk vi veldig A_mennesker. Etter barseltid var over var det derfor greit at alle startet dag med jobb og barnehage når vi stod opp. Og det har vi fortsatt med videre. Selv om vi etterhvert så at det ikke er problem og lege barna litt senere så sover de litt lenger..Slik at vi kunne gått tilbake til og starte jobb 0900 og levere til skole istedet for SFO på morgenen, og sove en time eller mer lenger om morgenen.:Vi gjør livet så mye lettere for ungene ved og la de fortsatt forbli A_mennesker, da livet deres fremover med skole og studier er lagt opp ettere deres døgnsytme.

VI har dessuten selv også blitt A_mennesker etterhvert, og i helgene "sover vi utpå" annenhver dag. Da ligger den ene til 0900, senest...Og helgene blir så mye, mye mer innholdsrik enn hva de var da vi sov til både 1100 og 1200....

Ang andre ting du tar opp, føler jeg at jeg ikke kan svare på. Men det og komme seg opp om morgenen......

Anonymous poster hash: bf91d...daf
Skrevet

Jeg blir helt sliten av å lese her jeg. Forstår det er vanskelig, men noen har et viktig poeng her: hva når barna begynner på skolen? Hvis dette er for avlastning, hadde det jo vært bedre for dere alle å komme inn i gode rutiner, tidlig opp, tidlig i seng. Hvis du må ta buss, ser jeg for meg at du nesten snur i døra for å hente barna etter du har kommet hjem? Om du levrer den 09.00 og henter dem 15.00, så har du tid til å gjøre andre ting, og de får også gode rutiner. Jeg tenker at det ofte er vanskeligere for barn å komme "midt i alt" hver dag, enn å opparbeide seg gode rutiner.

Anonymous poster hash: 909d3...3bc
Skrevet

Men du trenger vel ikke å ha henne der 5 dager i uka? Avtal med barnehagen at du leverer kl 1030 hvis det er greit for dem. Da kan de heller gi beskjed de dagene det skal skje noe. Feks turdag. Og så ville jeg søkt etter en reservebestemor som kan komme og ta med seg 2 åringen en tur ut på dagtid når hun er hjemme, så får du og babyen sove sammen. Etterhvert så kan hun kanskje ta med seg begge. Det er ihvertfall viktig at du gjør det som føles mest rett for deg. Jeg er syk alenemor selv og vet akkurat hvordan du har det.

Jeg angrer på at jeg ikke brukte andre løsninger og sendte eldste barnet mitt i barnehagen altfor tidlig. Blir uvel bare av tanken! Ønsker deg masse lykke til og god bedring:-))

Anonymous poster hash: ff730...9e4

Skrevet

Kanskje du pga din kroniske sykdom og situsjon med baby kunne fått innvilget henting av toåringen av taxi? Dere sparer da litt tid om morgenen, baby får sove utpå og du slipper stresset. Så henter du ungen selv, hadde det vært en løsning?

Skrevet

Trekk deg ut av saken med barnevernet. Har hørt om lignende tilfeller, er dette i Oslo?

Kjenner til en familie som bad om assistanse i forhold til en 3 år gammel sønn. Ente med rabalder og trusler fra barnevernets side. BUP, fastlege, helsesøster OG fylkesmannen var enig  med familie. Det ble rettsak. Barnevernet tapte selvfølgelig så det sang etter, dommeren stilte seg undrende til om saken var faglig eller personlig drevet fra saksbehandler side og mente dette kunne klasifiseres som trakassering.

Det hender faktisk at barnevernet tråkker over grenser, og i gangsetter tiltak uten hold. Heldigvis så kommer dette tilsynet i rettsaker, men det skulle ikke være nødvendig å la det gå så langt.

Anonymous poster hash: 42191...c55
Skrevet

Når man snur om på rutiner er man selvsagt mer sliten i en periode. Her er rutinene gjort om fordi største har begynt på skole/sfo , så dagen begynner en time før en i fjor og pga min nye jobb må de nå være i i bhg og sfo til en time senere en de har vært vant med. Begge barna er veldig slitene akkurat nå, selv har jeg kronisk sykdom og jobber da noen timer hver ettermiddag og er sliten, og minste har diagnose og det merkes ekstra godt på h*n.

Men det er jo fordi nye rutiner må innarbeides etterhvert er de vant til å stå opp til en hvis tid og være vant til ny tid hjem, ny middagstid også videre. 

Og da vil de være mindre sliten.

Barna har ikke vont av å få en ny rutine hvor de må stå opp tidligere en 9-9:30, dette er jo ikke tider som vil funke etterhvert samme hva.

Det er heller ikke unormalt at barnehager har en tid hvor barna skal være tilstede, dette er kjernetid og der er fordi det er umulig å planlegge aktiviteter barna skal gjøre om man hele tiden blir avbrutt av levering og hentinger. Barnehagen her hos oss har kjernetid fra 9:30 til 14:30. 4,5 time er ikke så mye når det skal gjennomføres turer, formingsaktiviteter, mat osv.

Men ved behov så får vi komme senere eller begynne tidligere bare det er avtalt på forhånd.

Slik at jeg vet hvor de er når vi leverer.

Du har barnehage gjennom barnevernet, har du det fordi du har søkt de om hjelp til barnehage? eller har du det fordi barnevernet har pålagt det å ha barnehage?

Ei venninne av meg har hatt barnehageplass med hjelp av barnevernet for avlastning, hun har kunnet brukt og ikke brukt denne plassen etter hva hun selv ønsker. Beskjeder om barnet kommer senere, hentes tidligere eller har fri har hun kun tatt med barnehagen, barnevernet har ingen annen kontroll en at de har betalt plassen.

Om du derimot er pålagt å ha barnet i bhg så er det vel ekstra viktig for ditt barn at det får de oppsatte timene som er bestemt.

Men barna må vel ikke så tidlig opp for at ting må ordnes?.

Her legger jeg fram klær, smører med matpakker og hvis de ikke våkner tidlig nok til å spise frokost, steller meg selv klar og så vekker jeg barna, vasker de, pusser tenna og får på de klærne, (minste har du vel i vogn og kan vel egentlig bare få ny bleie og bli kledd på når du er hjemme igjen) tar turen til bhg/sfo og så spiser de frokost der. De er da gjerne vekt ca en halvtime før vi tar turen ut døra

Jeg skjønner at det kan være godt og praktisk for deg som er hjemme at barna sover lenge hver morgen, spesielt når du er kronisk syk og sikkert ekstra sliten pga dette. Men det er faktisk viktig for barnets skyld at det skal få komme seg inn i bhg gruppa og oppleve de aktiviteter som gjøres der, 

Anonymous poster hash: acbf0...77f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...