Gå til innhold

Utslitt pga barnehagen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Både mor og barn blir jo helt ødelagte av dette...

Jeg har en kronisk sykdom som gjør at jeg/barnet trenger barnehage som avlastning. Barnet er litt over 2 år, og det er også en baby i hus.

Begge barna er B-mennesker og sover gjerne til 9-9.30.

Men... Nå har barnet begynt i barnehage, og fordi vi må være der senest 9.30, må vi opp ganske tidlig for å rekke frokost,stell og busstur. Å stå opp så tidlig som vi gjør nå, gjør at vi er stuptrøtte alle 3. Barna må vekkes, og de er utslitte allerede før de vanligvis pleier å våkne. Så leverer jeg barnet i barnehagen, og drar hjem med en utslitt baby som ikke vil falle til ro, babyen som vanligvis er storfornøyd med å ligge på gulvet, ålet seg rundt og vise frem leker til mammaen og storesøskenet sitt, spiser som en hest, og sovner på et blunk. 

Så... sur og grinete baby hele dagen, for så å styre med buss og diger tvillingvogn, for å hente et barn som overhodet ikke får nok søvn i barnehagen,fordi barnet hater å sove i vogn. Hyl og grin og trass frem til barnet er i seng kl 19. Men da er jo barnet urolig,fordi barnet syns hele barnehagegreia er skummelt, og faller overhodet ikke til ro.

Så resultatet av avlastning via barnehagen er: mye lengere dager for oss alle 3, sure og grinete og overtrøtte barn, hvorav en er urolig/engstelig på kvelden i tillegg, dårlig stemning og søvnmangel og stress...

Hva er vitsen med avlastning når det bare gjør det verre?

Vi hadde det mye bedre alle 3 før barnehagestart... Syns synd på barna mine :(

Dagens sutreinnlegg....

Anonymous poster hash: 42ee7...226
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du hørt med barnehagen om du kan levere senere? Vi har også en "regel" om at det er greit å være på plass innen ni, dersom man vil at barna skal få med seg det som skjer den dagen. Det er likevel helt ok å komme senere. Vi har 3 barn som alltid kommer mye senere pga ulike ting. Det er helt ok for oss. Vil tro de fleste barnehage vil synes det er greit å komme sent, dersom man blir spurt.

Anonymous poster hash: 6778b...7e9
Skrevet

Så hvorfor i all verden sender du ungen i barnehagen da?

Hvis det bare ødelegger for dere så ha dem hjemme.

Stakkars unge , hun har det jo ikke bra.

La henne være hjemme.

Anonymous poster hash: bb08b...e1c
Skrevet

Har de leveringsfrist på småbarnsavdeling? Mystiske greier, her meinar barnehagen at dei små kan leverast når det passar familien..

Skrevet

Hvor lenge har barnet gått i barnehagen? Er veldig normalt å bli fryktelig sliten av barnehagen i begynnelsen. Det er et høyt aktivitetsnivå hele dagen, noe det som regel ikke er hjemme.

Det med at barnet sover dårlig i vogn. Er det mulighet for at barnet kan sove på en madrass? Er vogna hard? Hadde prøvd å finne ut hvorfor barnet sover årlig i vogn..

Det er en stoooor forandring for et barn å begynne i barnehagen. Om bqrnet ikke har gått lenge der ville jeg gitt det en lenger sjanse. Noen bruker lang tid på å slå seg til ro. Det er i hvertfall viktig at du er positiv ift barnehagen :-)

Og realiteten er vel at de engang må forandre søvnmønsteret sitt enten når du begynner på jobb eller når de begynner på skolen. Dette er noe som går seg til om man bare gir det litt tid :-)

Skrevet

Så hvorfor i all verden sender du ungen i barnehagen da?

Hvis det bare ødelegger for dere så ha dem hjemme.

Stakkars unge , hun har det jo ikke bra.

La henne være hjemme.

I know, jeg er helt enig med deg....

Men barnevernet har satt inn dette som tiltak fordi jeg er utslitt, selvom jeg prøvde å forklare alt dette for dem på forhånd. Neiiida, kan ikke lytte til den/de som kjenner familien/barnet/situasjonen best... "Det beste for barnet er å sosialiseres med andre barn og trygge voksne, da er mor uthvilt og har mer overskudd på ettermiddagen". 

Men det stemmer jo overhodet ikke. Hverken jeg, barnehagebarnet eller babyen er fornøyde med dette, og det er ihvertfall IKKE bedre for oss... 

Håpløst.... HI

Skrevet

Hvor lenge har dette vart? Du tror ikke at dere venner dere til en ny døgnrytme etterhvert?

Jeg jobber i barnehage der vi har en regel om at barnet må leveres innen kl 9.30. Men om en mor hadde forklart en slik situasjon som din hadde det selvfølgelig ikke vært noe problem om du kom senere. Bortsett fra på turdag, da må de som leverer senere levere der vi er på tur. Har du hørt med barnehagen?

Anonymous poster hash: 4cf9c...123
Skrevet

Er det en mulighet å prøve å legge dem tidligere så de kanskje våkner tidligere? Hvis ikke ville jeg hørt med bhg om du kan levere senere. I vår bhg har de også kjernetid, men vi kan levere når som helst, vi må bare sørge for å selv frakte barna dit de er hvis de er på tur i kjernetiden.

Anonymous poster hash: 26c07...14c
Skrevet

Jeg har ikke spurt i barnehagen ennå om vi får levere senere,, alt må gjennom barnevernet har jeg fått inntrykk av... Og jeg tør ikke gjøre noe som helst, for jeg har en saksbehandler fra helvete som har gått inn for å gjøre livet mitt surt. (både advokat,helsesøster og fastlege er enig med meg, og saksbehandler skal klages inn).

Skal ta en tlf til advokaten min i morgen og høre hva han sier... Dette kan ikke fortsette ihvertfall, hverken for barna eller for meg...

HI

Skrevet

Det har bare vart en uke. Hjelper ikke å legge barna tidligere, jeg har prøvd. Sitti inne sammen med de, strøket på de, sunget for de... Men den ene avløser den andre med skrik, så jeg må løpe som en jojo på kvelden, og sovner ikke,men besvimer nesten når jeg legger meg.

Nå er jeg så sint, etter atter en dag med dette her (på systemet,ikke på barna mine altså), så nå får jeg ikke sove...

Barna legger seg 18.30 og 19, så syns jo ikke det er så ille sent heller. Eller?

HI

Skrevet

Har de leveringsfrist på småbarnsavdeling? Mystiske greier, her meinar barnehagen at dei små kan leverast når det passar familien..

Det er da ganske vanlig med kjernetid, ikke noe mystisk med det

Anonymous poster hash: 0c387...34a

Skrevet

Grunnen til at barnet ikke liker å sove i vogn, er pga klaustrofobi. Får hjelp av BUP nå til utredning av agrressjon og redsel, for barnet har aldri opplevd noe traumatisk.

Jeg kan høre med barnehagen om det er mulig å bruke reiseseng istedetfor vogn. Den tar jo ikke noe større plass enn vogna inni vognskuret likevel. Setter gjerne igjen en reiseseng der så barnet mitt får nok søvn!

HI

Skrevet

Ikkje noko mystisk med kjernetid i den forstand at det som er verdt å få med seg skjer innan gitte tidsrammer. Men det er litt rartom ein ikkje kan levere til lunsj f eks, om det er då ein har behov for barnepass. Ein toåring er fortsatt liten, og ein barnehagedag ksn bli lang..
Skrevet

Ikkje noko mystisk med kjernetid i den forstand at det som er verdt å få med seg skjer innan gitte tidsrammer. Men det er litt rartom ein ikkje kan levere til lunsj f eks, om det er då ein har behov for barnepass. Ein toåring er fortsatt liten, og ein barnehagedag ksn bli lang..

Levering så sent på dagen kan fort føre til uro, ofte er de ansatte opptatte med andre ting og har ikke så god tid til å ta i mot. For barnet kan det bli vanskeligere å komme med i leken når de kommer så sent.

Skrevet

Det er ikke nødvendigvis et problem nå som barnet er så lite, men jeg tror at på sikt vil dette være uheldig for begge ungene dine at dagen starter kl 9.30. Hvordan tenker du å gjøre det når barnet (a) skal begynne på skolen? Jeg tror det er hensiktsmessig at de får rutiner som passer inn med hvordan de fleste andre organiserer hverdagen. Det vil jo også bli vanskeligere for barnet ditt å komme inn i lek når det kommer dinglene i 11-12 tiden på dagen. Da har de fleste andre barna for lengst organisert dagens lekeplan og hvem de skal leke med.....

Har du mulighet til å få barnehageplass et sted som er litt nærmere hjemmet, slik at dere kan spasere? Evt flytte nermere barnehagen (om du leier bolig)?

Anonymous poster hash: d501a...d79
Skrevet

Gi det litt tid. Barnet har gått en uke. Da jeg begynte i ny jobb var jeg utslitt nesten en måned. Det var nye oppgaver, rutiner, mange nye folk, forventninger osv. Slik er det for barn også.

Virker som du har bestemt deg for at barnehage er feil.

Hva med å hente barnet litt tidligere enn du har gjort? Hvor gammel er babyen? Lag faste rutiner for den. Etter levering i barnehage kan kanskje babyen sove på vei heim?

Pass på at du har litt niste med til hjemturen til begge to. Så er de Mette når dere kommer hjem. Forbered meste av middagen før du henter så barnehagebarnet kan få mye oppmerksomhet!

Lag kveldsrutiner for begge. Ikke sitt og dill med de ved senga. Ha fast rituale og så legging. Kan være vanskelig de første dagene. Men de fleste barn liker rutiner.

Anonymous poster hash: bdaa8...6db

Skrevet

Levering så sent på dagen kan fort føre til uro, ofte er de ansatte opptatte med andre ting og har ikke så god tid til å ta i mot. For barnet kan det bli vanskeligere å komme med i leken når de kommer så sent.

Vår barnehage ser det ikkje som eit problem i slle fall..
Skrevet

Forresten....Vil bare si at det tar mer enn en uke å komme inn i nye rutiner. Tror det er estimert at det tar minimum 3 uker å endre en vane Jeg synes det var et sant hel&%$(ete å stå opp klokken 6.30 i flere måneder da jeg begynte å jobbe etter studiene, og det var ganske tøft for ungen også, ettersom han var vant til at vi var ute av døren rundt 9.15, men det har gått seg til, og nå fungerer det kjempebra!

Skrevet

Høres for meg ut som om dere må komme dere inn i en ny døgnrytme og det kan ta litt tid. Mitt råd er å lage en rutine på å stå opp halv åtte, sett på vekkeklokka også i helgene og ikke fall for fristelsen til å sove lenger. Når rutinen er på plass, vil det ikke være så viktig om dere tar dere en sovemorgen i ny og ne. Du sier videre at barnet bare har gått der i en uke. Ikke unormalt at de sover litt dårlig da og er slitne. Gi det tid og prøv å vær positiv til dette. Ja, det er slitsomt nå, men på sikt er det nok det beste for alle parter.

Anonymous poster hash: 01353...b41

Skrevet

Takk for råd og tips.

Barna mine har hatt faste rutiner, som har fungert utmerket godt, siden de var 3 mnd gamle.

Alt dette har nå falt helt i grus... :(

Det med å starte dagen kl 9 er jo noe som vil endres over tid, mtp skole, de vil jo ikke ha behov for like mye søvn resten av livet sitt. Heldigvis.

Men min sykdom gjør at jeg har behov for søvn. Og flaks for meg fikk jeg to B-menneskebarn.

Jeg har lagt meg så tidlig som kl 21 (først da har barna roet seg for en stund etter bhg.start), men jeg er ikke noe mindre trøtt om morran likevel. Pga sykdommen jeg har,og medisinene for sykdommen.

Vi hadde det helt fint sånn det var, vi gikk i åpen barnehage,og der var det oppstart kl 11. Det var noe vi trivdes godt med alle 3, og som ikke ødela alle rutiner.

Jeg ser sikker veldig svart på dette nå, men jeg er forbanna på BV som ikke kan høre på hva jeg og de som kjenner meg/barna/situasjonen sier. Dette ødelegger alt for oss. (jeg legger ikke skyld på bhg,de gjør en knalljobb,men barnet mitt har diverse problemer som gjør endringer veldig vanskelig for barnet).

HI

Skrevet

Jeg har en kronisk sykdom som gjør at jeg/barnet trenger barnehage som avlastning. Barnet er litt over 2 år, og det er også en baby i hus.

Men... Nå har barnet begynt i barnehage, og fordi vi må være der senest 9.30, må vi opp ganske tidlig for å rekke frokost,stell og busstur. Å stå opp så tidlig som vi gjør nå, gjør at vi er stuptrøtte alle 3. Barna må vekkes, og de er utslitte allerede før de vanligvis pleier å våkne. Så leverer jeg barnet i barnehagen, og drar hjem med en utslitt baby som ikke vil falle til ro, babyen som vanligvis er storfornøyd med å ligge på gulvet, ålet seg rundt og vise frem leker til mammaen og storesøskenet sitt, spiser som en hest, og sovner på et blunk. 

Så... sur og grinete baby hele dagen, for så å styre med buss og diger tvillingvogn, for å hente et barn som overhodet ikke får nok søvn i barnehagen,fordi barnet hater å sove i vogn. Hyl og grin og trass frem til barnet er i seng kl 19. Men da er jo barnet urolig,fordi barnet syns hele barnehagegreia er skummelt, og faller overhodet ikke til ro.

Så resultatet av avlastning via barnehagen er: mye lengere dager for oss alle 3, sure og grinete og overtrøtte barn, hvorav en er urolig/engstelig på kvelden i tillegg, dårlig stemning og søvnmangel og stress...

Dagens sutreinnlegg....

Beklager om det ikke er dette du vil høre, men jeg tror at barnet ditt kan ha godt av bhg. Jeg kan kun skrive utifra det du forteller her, så kan være jeg tar feil også;)

Bv har konkludert med at du trenger avlastning, og du sier selv du trenger det. Du må bare få nye rutiner på deg selv og barna så går det seg til.

Anonymous poster hash: 4f940...dc9

Skrevet

Dagens sutreinnlegg....

Beklager om det ikke er dette du vil høre, men jeg tror at barnet ditt kan ha godt av bhg. Jeg kan kun skrive utifra det du forteller her, så kan være jeg tar feil også ;)

Bv har konkludert med at du trenger avlastning, og du sier selv du trenger det. Du må bare få nye rutiner på deg selv og barna så går det seg til.

Anonymous poster hash: 4f940...dc9

Barna trenger den søvnen de trenger. Å endre rutinene betyr da at de må legge seg mye tidligere for å kunne ha nok søvn til de står opp. De sover 13-14 timer i strekk, og da må de jo legge seg kl 17 om de skal være uthvilte. Det er pga søvnen at dette her blir helt feil... Og selvfølgelig uvant med bhg og nye mennesker for barnet. 

Men uansett åssen man vrir på dette, er det langt ifra avlastning sånn som ting er nå....

HI

Skrevet

Kan ikke far kjøre det eldste barnet om morgen?

Anonymous poster hash: 3f39a...a31

Skrevet

Kan ikke far kjøre det eldste barnet om morgen?

Anonymous poster hash: 3f39a...a31

Far har meldt seg ut :( Det var derfor jeg kontaktet barnevernet for rådgivning. Men det skulle jeg jo aldri ha gjort...

HI

Skrevet

Det er ikke nødvendigvis et problem nå som barnet er så lite, men jeg tror at på sikt vil dette være uheldig for begge ungene dine at dagen starter kl 9.30. Hvordan tenker du å gjøre det når barnet (a) skal begynne på skolen? Jeg tror det er hensiktsmessig at de får rutiner som passer inn med hvordan de fleste andre organiserer hverdagen. Det vil jo også bli vanskeligere for barnet ditt å komme inn i lek når det kommer dinglene i 11-12 tiden på dagen. Da har de fleste andre barna for lengst organisert dagens lekeplan og hvem de skal leke med.....

Har du mulighet til å få barnehageplass et sted som er litt nærmere hjemmet, slik at dere kan spasere? Evt flytte nermere barnehagen (om du leier bolig)?

Å herregud , kjære deg.

Akkurat som om 2-3 åringer skriver en kontrakt hver dag over hvem de skal leke med den dagen.

Ta deg sammen a.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...