Anonym bruker Skrevet 21. august 2013 #126 Skrevet 21. august 2013 Han er heldig gutten din, som har en så klok mamma! Selv i denne ekstreme situasjonen klarer du å holde hodet kaldt og ha flere tanker i hodet samtidig. Å klare å se at disse andre to også trenger sitt, er imponerende når løvemamma'n vil beskytte barnet sitt. Det antyder jo også at gutten din har en trygg tilknytning, en sikkerhet på at verden tross alt er bra og en tillit til at de voksne klarer å passe på ham. Det øker selvfølgelig sjansen for at han kommer fra dette uten varige men. Jeg var jo av dem som i går sa at jeg ville vært skeptisk til et barnehagebytte. Jeg synes nok fortsatt at barnehagen (og kommunen) velger en litt lettvint løsning, men ser allikevel at det kan være riktig for dere. Som mamma vil du nok ha enda større problemer enn gutten din med å legge dette fra deg. Hvordan skulle du med lett hjerte kunne levere ham der og stole på at de kan ivareta det beste du har. Kanskje er det også iverksatt såpass mye rundt disse to andre innenfor rammen av barnehagen, at det vil være skadelig for dem å bytte. Kanskje vil det i sin tur være skadelig for flere? Det høres ut som en god løsning at dere får etablere ham et sted der dere har kjente og hvor han kan tilpasse seg en gruppe utenfor hjemmet igjen og erfare at det ikke trenger å være så skummelt som han kanskje tror nå. Stor klem til den lille som har oppdaget noe så forferdelig og en enda større klem til deg som må være sterk for ham og som klarer det så bra! Tusen takk for en så fin tilbakemelding! Er uhellet først ute, må man jo gjøre det beste utav det. Jeg har ikke akkurat all verden med livserfaring, som man sier. Men jeg tenker som så at hadde det vært mitt barn som hadde utført et angrep mot noen slik som det her, så hadde jeg vært evig takknemlig om den utsattes foreldre ikke kom stormende med kjepp og kjeft etter meg og min sønn. Jeg ser jo ingen problem med å kunne ordne dette på en saklig og rolig måte. Så lenge skadeomfanget er klart, så lenge vi får dekket det som må komme av lege utgifter ect. At han får oppfølging og veiledning om han vil trenger det, så er det det aller viktigste for oss. Samtidig ser jeg helst at barnevern (som allerede har en sak på familien), gjør sin jobb. Barnehagen forsetter sin jobb og forbedrer der de kan. At de to guttene får den hjelpen de trenger. Da er vi kommet langt. Virkelig, ikke misforstå meg. Når det kommer til denne andre familien. Jeg håper at ting vil løse seg der! Men hva de velger å gjøre videre må jeg (vi), ikke henge oss opp i. Vi har nok med vårt nå. Og må jo bare stole på at barnehager og alle involverte gjør sin del av jobben for denne andre familien nå. Eller? Det er vel ikke noe mer vi kan gjøre? Vi har meldt fra, noe mer ser jeg ikke på som vår oppgave? Og sier ikke det for å være stygg eller frekk, for jeg ønsker virkelig ikke at dette er noe som gjentar seg for de to 5 åringene. Jeg syns synd i de. Tror det blir godt for gutten vår og starte på nytt om en liten stund. Jeg er enig i at vi skal ikke "la de vinne", og at han skal skjønne at vi bytter pga hendelsen. Men samtidig, så er både han, og vi mer tjent med å bytte. Jeg hadde ikke klart og bygge den tilliten med det første igjen, og det hadde gutten vår garantert merket. Er jeg eller pappaen urolig, så blir gutten vår det også. Og jeg vet at det hadde jeg ikke hatt så lett for å skjule nå i starten. HI Anonymous poster hash: 2f3b9...e8d
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 21. august 2013 #127 Skrevet 21. august 2013 Hvordan går det med øyet?
Anonym bruker Skrevet 21. august 2013 #128 Skrevet 21. august 2013 Jeg hadde klikket på barnehagen, men hadde også byttet med tanke på ungen. Klikket på barnehagen faktisk.ja for det er jo de i barnehagen som gjorde dette... NEK! Anonymous poster hash: 0ad39...3a2
Anonym bruker Skrevet 21. august 2013 #129 Skrevet 21. august 2013 Hvordan går det med øyet? Vi sitter faktisk nå og venter. Hadde time kl 15, men er store forsinkelser. Han er flink, og har ikke prøvd å dra av lappen enda. Anonymous poster hash: 2f3b9...e8d
Tauriel Skrevet 21. august 2013 #130 Skrevet 21. august 2013 Jeg hadde klikket på barnehagen, men hadde også byttet med tanke på ungen. Klikket på barnehagen faktisk.ja for det er jo de i barnehagen som gjorde dette... NEK! Anonymous poster hash: 0ad39...3a2 -.-'
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 21. august 2013 #131 Skrevet 21. august 2013 quote name="UndrendeUllteppe" post="145618546" timestamp="1377093039"] Hvordan går det med øyet? Vi sitter faktisk nå og venter. Hadde time kl 15, men er store forsinkelser. Han er flink, og har ikke prøvd å dra av lappen enda. Anonymous poster hash: 2f3b9...e8d Lykke til
LillaGorilla♥♥ Skrevet 21. august 2013 #132 Skrevet 21. august 2013 Livserfaring eller ikke, du høres ut som en god og klok mamma, HI. Lykke til videre med gutten din, krysser fingrene for at han blir helt bra igjen, på alle måter.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2013 #133 Skrevet 21. august 2013 Sånt som skjer??? At voksne med ansvar for barn har nerver til å si noe sånt!! Jeg hadde grått og spydd i fortvilelse dersom jeg var den som ikke så ungene forsvinne på mi vakt!! Jeg hadde faktisk slutta i jobben i frykt for å gjøre flere brølere som dette. Er så sint at jeg rister! Jeg jobber på SFO av og til og har haukeblikk og går runder hele tiden. Det gjør at ungene ikke tør å finne på noe annet enn å krangle om leker. Det er høyst unormalt av 5 åringer å skambanke andre forsvarsløse barn, de må få hjelp før de tar liv av dyr eller mennesker. Dette må tas særdeles alvorlig. Det ble utført barnedrap på et barn, av barn, bare 50 meter unna der jeg bodde for mange år siden, jeg husker det med gru! Fy faen!!! Alarmklokkene ringer, lag et helvete! Folk må slutte å være naive og godta alt mulig. God bedring til gullgutten <3 Hilsen førstegangs med gutt i magen.. Anonymous poster hash: fee31...e35 Silje-saken? Anonymous poster hash: 5d2c6...8ce Ja.. Anonymous poster hash: fee31...e35
Anonym bruker Skrevet 21. august 2013 #134 Skrevet 21. august 2013 Hvordan gikk det med dere? Anonymous poster hash: eca01...fd1
Anonym bruker Skrevet 21. august 2013 #135 Skrevet 21. august 2013 Jeg har generelt vanskelig for å se det rettferdige i at folk med atferdsvansker generelt slipper fra slike episoder uten konsekvenser. Hva gjør vi ikke for at de skal leve normalt? Ja, det koster kanskje et øye histen og en hjernerystelse pisten, men det er jo så viktig at de med atferdsvansker får en så normal oppvekst som mulig, så hva gjør vel et øye eller en hjernerystelse fra eller til? Det er så urimelig mye beskyttelse av de som begår kriminaliteten her i landet mens vi driter i ofrene og konsekvensene for dem. Dette er jo oppegående mennesker som skal klare å løse dette på egen hånd. Vi sier unnskyld på de kriminelles vegne (for de gjør så klart ikke det selv), og ønsker lykke til videre. HI har byttet barnehage = problemet løst, da kan de to femåringene få fortsette og herje som de pleier - uten å endre noe som helst av rutiner i barnehagen. Dette kalles, som en klok dansk statsminister sa engang, å feie driten inn under gulvteppet (da kan vi ikke se det lengre) - den enkleste veien ut. Jeg kan ikke tenke meg at gutten til HI er den eneste som har blitt plagd, men da er det jo bare å kaste alle ofrene ut og over i en annen barnehage = problemet løst. Jeg vet at disse barna bare er fem år og sikkert ikke har det lett hjemme, men jeg synes nok at om foreldrene til disse barna ikke gjør noe med slik oppførsel og tar det alvorlig, bør barna kanskje fjernes fra hjemmet. Anonymous poster hash: 6af8e...02b
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 21. august 2013 #136 Skrevet 21. august 2013 Meld avvik på barnehagen til kommunen. Dette er ikke noe som bare skjer. Dette er sløvt.
lioness* Skrevet 21. august 2013 #137 Skrevet 21. august 2013 (endret) Du har all rett til å være fly forbanna, og jeg synes du gjør rett i å ta sønnen din ut av barnehagen. Det ville vært helt utenkelig for meg også, å sende min egen treåring tilbake til et miljø der han må være redd for sin egen sikkerhet (det vil han vel være selv tiltak er satt i verk). Vil også påpeke at det ikke bare er sånt som skjer. Barn som finner på slike ting må nødvendigvis ha vist tendenser og evne til bruk av vold tidligere, selv om ansatte kan bortforklart det som småting. Høres ut som om det faglige ikke er på det nivå det burde være. Hadde faktisk også vurdert politianmelde saken, om ikke for annet så i hvert fall for å sørge for at det blir oppvask. Det er en voldssak selv om de involverte alle er barn og de jo ikke akkurat skal tiltales i rettssystemet. Kanskje bidrar det også til at det skjer noe med situasjonen til barna som skadet ditt barn, der dessverre også ofre for omstendigheter de ikke kan noe for. Barnehagen later til å bagatellisere dette ut i fra hva du skriver. Endret 21. august 2013 av lioness*
SophiesMum<3 Skrevet 21. august 2013 #138 Skrevet 21. august 2013 Kjære HI. Dette var vond lesing for meg. Dette var en grusom hendelse for deg og gutten din, og jeg har all forståelse for din irritasjon, tristhet og dine tanker ovenfor de andre guttene. Det jeg synes er godt oppi det hele er, at du virker som ei fantastisk god og omtenksom mor for din sønn. Du får bruke disse neste dagene for det de er verdt, kos deg med sønnen din og være den gode og trygge mammaen du er :-) Jg ville bare sende deg en kjempestor klem og si at jeg tror du har håndtert denne situasjonen helt riktig :-)
Anonym bruker Skrevet 21. august 2013 #139 Skrevet 21. august 2013 Merker jeg blir litt skuffet over oppdateringen. Ikke for deres del, men i forhold til at de to guttene ikke får noe videre irettesettelse enn det her! Hvor blir det av realitets sjekken for de? Om de skal slippe unna med det her, så vil de jo ikke lære av hendelsen, de har kun fått tilsnakk, hva med handling? Nei.. Jeg gråt i går for deres del, men i dag stiller jeg meg samtidig fortvilet for de guttene.. De for ingen handlingskonsekvens, hva med senere i livet, når de faktisk kan ende opp på ungdomsanstalt, eller i fengsel når de er i "rett alder"?! Mener ikke at de ikke har en sjans for å bli "normale" igjen, men sikter til det å gjøre et grunnarbeid for å bedre sjansen for at de ikke gjør slikt igjen. Holder med dere å bytte bhg, men de guttene burde enten flyttes fra bhg de også, eller så burde de få en utestengning, for å gi de en "fysisk" forståelse for at dette er å gå langt over streken. Synes virkelig barnehagen fraskriver seg det hele her, tross medfølelse for sønnen deres, så virker de noe blottet for skyldfølelse. #46 Anonymous poster hash: d8018...a4e
Iiiiik Skrevet 21. august 2013 #140 Skrevet 21. august 2013 Tusen takk for en så fin tilbakemelding! Er uhellet først ute, må man jo gjøre det beste utav det. Jeg har ikke akkurat all verden med livserfaring, som man sier. Men jeg tenker som så at hadde det vært mitt barn som hadde utført et angrep mot noen slik som det her, så hadde jeg vært evig takknemlig om den utsattes foreldre ikke kom stormende med kjepp og kjeft etter meg og min sønn. Jeg ser jo ingen problem med å kunne ordne dette på en saklig og rolig måte. Så lenge skadeomfanget er klart, så lenge vi får dekket det som må komme av lege utgifter ect. At han får oppfølging og veiledning om han vil trenger det, så er det det aller viktigste for oss. Samtidig ser jeg helst at barnevern (som allerede har en sak på familien), gjør sin jobb. Barnehagen forsetter sin jobb og forbedrer der de kan. At de to guttene får den hjelpen de trenger. Da er vi kommet langt. Virkelig, ikke misforstå meg. Når det kommer til denne andre familien. Jeg håper at ting vil løse seg der! Men hva de velger å gjøre videre må jeg (vi), ikke henge oss opp i. Vi har nok med vårt nå. Og må jo bare stole på at barnehager og alle involverte gjør sin del av jobben for denne andre familien nå. Eller? Det er vel ikke noe mer vi kan gjøre? Vi har meldt fra, noe mer ser jeg ikke på som vår oppgave? Og sier ikke det for å være stygg eller frekk, for jeg ønsker virkelig ikke at dette er noe som gjentar seg for de to 5 åringene. Jeg syns synd i de. Tror det blir godt for gutten vår og starte på nytt om en liten stund. Jeg er enig i at vi skal ikke "la de vinne", og at han skal skjønne at vi bytter pga hendelsen. Men samtidig, så er både han, og vi mer tjent med å bytte. Jeg hadde ikke klart og bygge den tilliten med det første igjen, og det hadde gutten vår garantert merket. Er jeg eller pappaen urolig, så blir gutten vår det også. Og jeg vet at det hadde jeg ikke hatt så lett for å skjule nå i starten. HI Anonymous poster hash: 2f3b9...e8d Det er klart det ikke er deres ansvar hvorvidt dette blir fulgt opp videre. Jeg synes også at barnehagen håndterer akkurat den delen av saken nokså ryddig. I hvert fall overfor dere. Dere har jo ikke noe med hva de to andre sliter med, dere vet heller ikke hvilke tiltak som gjøres overfor dem og hva barneverntjenesten eventuelt vurderer. Hvis dere orker, vil jeg anbefale at dere sender en skriftlig henvendelse til barnehagen med oppsummering av dagens møte, konklusjoner osv. Send dette i kopi til barnehagesjefen. Mail er helt OK, forvaltningsloven krever at det blir arkivert på lik linje med annen korrespondanse. Da sikrer dere at systemet over barnehagen er informert og at det ikke bare dør ut med at deres barn forsvinner fra barnehagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå