Gå til innhold

Hva gjør jeg nå? :( "Ulykke i bhg", idag..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er helt sjokkert over hva dere har opplevd! Vær så snill og følg rådene du har fått av mange her, med skademelding, møte/oppvask med både bhg og foreldrene til femåringene. De må få høre face to face hvordan ungene har holdt på og hva det førte til. Forlang at disse ungene får konsekvens umiddelbart! De MÅ få lærdom i at dette er GALT.

Ønsker masse god bedring for barnet ditt HI og at det går bra.

Skrevet

"Sånt som skjer...?!"

Går det virkelig an å lire ut av seg noe så dumt?

Her i byen var det for noen år tilbake en tragisk ulykke hvor ei jente døde etter å ha blitt kvalt, da hun klatret i tre med hjelm og ble hengende fast. Og, ja, det kan skje, men skal man da bare si til foreldrene "shit happens"..?`

Dette er jo veldig alvorlig i og med at sønnen din kanskje får livsvarig skade på øyet og så er det den holdningen man skal bli møtt med i barnehagen?!

Anonymous poster hash: 23a3b...ec3

Uff, ja den ulykken har jeg hørt om, helt tragisk. :( 

Skrevet

Fy fader...nei det er ikke "slikt som skjer" i en bhg. Dette MÅ tas alvorlig av styrer og ansatte i bhg, hms rutiner må gjennomgås.

Syns synd på den lille gutten din.

Skrevet

Dummeste unnskyldning jeg har hørt. Sånt skjer da ikke til vanlig ??

Uff føler virkelig med dere :(

Skrevet

Mine tanker, uten at jeg har lest annet en hovedinnlegget.

Nei dette er ikke en ulykke eller noe som bare skjer her mangler det gode nok rutiner.

Og barn gjør ikke en slik handling som sin første negative handling mot andre barn, her er det tydelig noe med en eller begge av disse guttene som skulle vært plukket opp og registrert for lenge siden.

Jeg nekter å tro at dette er to barn som alltid har vært snille og aldri slått, bitt eller sparket et annet barn.

Derfor burde det også vært klart at de trengte å holdes litt ekstra under oversikt, for å unngå at andre barn blir skadet,

Jeg har selv jobbet i mange år med barn og det er normalt å følge opp litt ekstra de som er enten litt vel fysiske mot andre eller de som har det for å manipulere andre barn eller på andre måter plager andre.

Både for å holde andre barn trygge men også for å lære disse barna riktige sosiale koder.

Her bør barnehagen legge seg helt flat, de bør gå over rutiner og alle disse 3 barna vil trenge oppfølging i forhold til hva som har skjedd og kartlegging om hvordan dette kunne skjedd, både hvordan det var mulig i bhg men også hvorfor barna oppførte seg slik.

Foreldrene til de andre guttene må også få vite om hva som foregår her.

Og ikke minst hi sjekk at skaden på ditt barn blir rapportert inn riktig slik at du ikke sliter med å få ting dekt i etterkant, en del barnehager følger ikke opp den delen særlig godt, jeg har til og med jobbet som vikar i en bhg der jeg måtte lære de at de skulle rapportere skader de var ikke klar over det

Om ikke barnehagen virkelig tar tak i det ville jeg sendt en klage inn til barnehagekontoret (tror jeg hadde gjort de oppmerksom på det samme hva) og skjer det fortsatt lite ville jeg gått til avisen for å få blest om det slik at de blir tvunget til å ta tak og gjøre noe med rutiner før et barn til blir skadet

Anonymous poster hash: 38e67...396
Skrevet

HI - igjen.

Tusen takk for alle støttende svar og råd til hvordan gå frem! Nå er vi nettopp kommet hjem etter et møte som har vart siden halv åtte i morges! Vi kom dit, rolig og fattet. Vi hadde ingen kjennskap til de to 5-åringene fra før. Ikke hvilken avdeling de går på, og heller ikke hvem foreldrene er. Vi ble informert før møtet i dag at barnehagen hadde selv kalt inn foreldrene til guttene, barnevern, styrer og de ansatte som var på jobb i går.

Jeg fikk allerede da en følelse av at det "ligger noe mer", her. Nå skal jeg ikke gå inn på for mye, men guttene er brødre. Og er allerede under oppsyn. Så noe mer går jeg ikke innpå. De blir tatt vare på nå, og får hjelp de også. Jeg forstår at barn krangler, dytter, biter og sier stygge ting. Barn er barn- de fleste tilfeller er "milde". Men hadde dere sett og opplevd gutten vår i går, så hadde dere som også har kommentert her at barn er barn, sett at dette ikke bare er "barnestreker".

Samtidig så takker jeg dere som ikke var like hysterisk som meg, for at dere holdt meg på jorden. Og til dere som ble like sint som jeg var, for at jeg ikke følte meg alene og illsint.

Det som skjer nå, med anbefaling fra alle parter ; Vi bytter barnehage. Han får begynne i en barnehage litt lenger unna når han selv føler seg klar. Der jobber tanten hans, og to av søskenbarna hans på 3 og 5 år går der. De mente dette kunne være en god løsning og da få komme inn igjen i trygge omgivelser, og enda lettere med noen han kjenner. Vi skulle ikke fortelle hvorfor, men heller fortelle hvor kjekt det vil bli å begynne der som tante jobber, osv.

Skademelding er skrevet til punkt og prikke, så ingen problemer der.

Når det kommer til det noe uheldige utsagnet fra assistenten som skulle passe på de, så står hun fremdeles fast med det hun sa der og da. Men forklarer at hun ble sjokkert, og redd. Barnehagen har lagt seg flat. Det merket jeg da det var de som hadde tatt inn alle parter uten at vi trengte å spørre. De beklaget så mye, og ønsket alt godt for gutten. De så ingen grunn til å endre noe mer, enn å holde et ekstra godt øye med de to 5-åringene. Som sagt får de nå også den hjelpen de trenger.

Kjenner en sorg i hjertet mitt ovenfor 5 åringene, selv om jeg også er sint på situasjonen med min gutt. Det er ting livene til disse to som trigger slik oppførsel, og jeg blir oppriktig lei meg. Tenk om det hadde vært min gutt som slo og oppførte seg voldelig. Jeg hadde jo aldri latt det dure og gå. Skjønner ikke.

Når det er sagt, så fikk vi snakket med gutten vår, mye. Han fortalte samme historie som i går, så vi vet at det stemmer. Samme historien hadde 5-åringene fortalt. Det bunnet i at de ville vise gutten vår en frosk de hadde funnet. Da gutten vår ikke ville holde frosken, han de kalt han pyse. Gutten vår hadde begynt å gråte, og 5 åringene hadde fortalt at de ville ikke få kjeft, så de hadde holdt vår gutt der, og prøvd å få han til å slutte å gråte. Så han er ganske lei seg, redd, og har ikke sovet så mye i natt. Tydelig frustrert over den lappen på øyet, og sier han har vondt i hodet. Når min mor kom for å passe han da vi var i møtet nå, så lyste han opp og ville ha verdens største mormor klem. Så etter forholdene går det bra. Men det er ikke noe godt å se barnet sitt slik. Og vi kommer til å følge godt med psyken hans fremover. Skal opp igjen på sykehuset for å skjekke øyet kl 15 i dag, kvier meg.

Anonymous poster hash: 2f3b9...e8d
Skrevet

Godt å høre at det gikk bra på møtet og at barnehagen selv hadde kalt inn de nødvendige parter, det vitner om en barnehage som tar ansvar. :) 

Får bare håpe at det ordner seg for gutten din nå da, at han ikke har fått for store skader psykisk/fysisk. 

Lykke til videre! :)

Skrevet

Forferdelig opplevelse for gutten din, og så bra at barnehagen tar ansvar.

Jeg kjenner til det å bli så sint at en ikke klarer å holde seg saklig, så det var kanskje bra møtet var i dag og ikke i går:)

Det er positivt at de ordner med barnehagebytte, men personlig ville jeg nok tenkt meg nøye om. Dette er nok ikke noe som vil skje igjen, for barnehagen har fått en vekker. Og jeg tenker at det kanskje hadde vært greit for gutten din å erfare at barnehagen er trygg nå.

Krysser fingre for at det går bra med øyet hans, og god bedring!

Skrevet

Jeg kjenner til det å bli så sint at en ikke klarer å holde seg saklig, så det var kanskje bra møtet var i dag og ikke i går:)

Det er positivt at de ordner med barnehagebytte, men personlig ville jeg nok tenkt meg nøye om. Dette er nok ikke noe som vil skje igjen, for barnehagen har fått en vekker. Og jeg tenker at det kanskje hadde vært greit for gutten din å erfare at barnehagen er trygg nå.

rysser fingre for at det går bra med øyet hans, og god bedring!

Gutten kan like gjerne oppleve at at en annen bhg er trygg. Læringsutbytte i å fortsette i samme bhg for å statuere denne erfaringen er ganske lav og absolutt ikke noe en bør sjanse med.

Anonymous poster hash: d5576...bb4

Skrevet

Dette var en veldig tøff lesning :(

Du har en tøff liten gutt! Ønsker dere alt godt, kos deg hjemme med gutten din nå fram til han føler seg klar til å prøve seg i ny barnehage. 

Skrevet

Gutten kan like gjerne oppleve at at en annen bhg er trygg. Læringsutbytte i å fortsette i samme bhg for å statuere denne erfaringen er ganske lav og absolutt ikke noe en bør sjanse med.

Selvsagt!

Men det er fint å lære at selv om noe fælt skjer i barnehagen en gang, så betyr det ikke at barnehagen i all fremtid er fæl....

Bare slik jeg ville tenkt. Hva andre ville gjort er jo deres valg :-)

Skrevet

Selvsagt!

Men det er fint å lære at selv om noe fælt skjer i barnehagen en gang, så betyr det ikke at barnehagen i all fremtid er fæl....

Bare slik jeg ville tenkt. Hva andre ville gjort er jo deres valg :-)

Vi velger å bytte med tanke på gutten vår, og det han selv har uttrykt etter i går. Og personlig vil jeg og min mann føle oss litt tryggere. Er redd vi hadde gått å tenkt, "hva om" i tide og utide. Det er jo ingen garanti for at det aldri vil skje noe lignende igjen, i en ny barnehage. Men da føler vi at vi har nå gjort det som virker det rette for vårt barn. HI

Skrevet

:o

Jeg hadde klikket på barnehagen, men hadde også byttet med tanke på ungen.

Alltid en god ide å klikke. Det vitner om at man har satt seg inn i situasjonen og ønsker å løse dette best mulig for alle parter..

Du kommer ingen vei her i verden ved å oppføre deg som en ungdom. På tide å vokse opp og joine oss andre.

Velkommen skal du være

Anonymous poster hash: 4ea73...708

Gjest FinogFjong
Skrevet

Godt å se at barnehagen tar noe tak, selv om de velger den "letteste" løsningen for seg, og ikke benytter muligheten til å endre mangelfulle rutiner som resutlerte i denne volden.

Fylkeslegen/kommunelegen burde også ha vært til stede, da dette er en hendelse også på systemnivå. Sørg uansett for å få skriftlig referat fra møtet i dag, hvor alt dere avtalte kommer frem, dette sender du så til fylkeslegen. Det er svært viktig at slike voldshendelser rapporteres, både for utøverne og de andre ungene sin del.

Synd at barnehagen mener de "har gjort sitt" ved å flytte ditt barn, og ikke gjøre andre store tiltak. Det innebærer at det ikke er trygt å gå i den barnehagen for de andre barna som har plass der. Dere får selvsagt ikke mer informasjon om utøverne, men dere burde trygges på at riktig tiltak settes inn for de øvrige barnas sikkerhet.

Lykke til i ny barnehage, det blir sikkert godt for gutten din å slippe å forholde seg til guttene.

Skrevet

Godt å se at barnehagen tar noe tak, selv om de velger den "letteste" løsningen for seg, og ikke benytter muligheten til å endre mangelfulle rutiner som resutlerte i denne volden.

Fylkeslegen/kommunelegen burde også ha vært til stede, da dette er en hendelse også på systemnivå. Sørg uansett for å få skriftlig referat fra møtet i dag, hvor alt dere avtalte kommer frem, dette sender du så til fylkeslegen. Det er svært viktig at slike voldshendelser rapporteres, både for utøverne og de andre ungene sin del.

Synd at barnehagen mener de "har gjort sitt" ved å flytte ditt barn, og ikke gjøre andre store tiltak. Det innebærer at det ikke er trygt å gå i den barnehagen for de andre barna som har plass der. Dere får selvsagt ikke mer informasjon om utøverne, men dere burde trygges på at riktig tiltak settes inn for de øvrige barnas sikkerhet.

Lykke til i ny barnehage, det blir sikkert godt for gutten din å slippe å forholde seg til guttene.

Må si meg helt enig i dette.

Skrevet

Jeg ville forsøkt å presse på for å få de to guttene til å bytte bhg! Ikke rettferdig t din lille gutt skal måtte gjøre det. Men det er nok umulig å få til, jeg skjønner det. Men en alvorlig prat med guttenes foreldre, ned styrer til stede er på sin plass. Og muligens kontakte barnevernet. Barn som utøver så alvorlig vold har ofte lært det et sted...

Skrevet

Post #106 er en ørliten oppdatering. Barnevernet er også involvert, alle som en, er det. Vi føler vi har fått svar på de spørsmål vi hadde. Så lenge vi vet at de guttene får hjelp. Og barnehagen gjør sitt riktig for å forhindre at slikt skjer igjen, så vil vi bare konsentrere oss om vår gutt fremover. At han ikke får varige skader i noen form. Så få vi stole på at barnevern, barnehage, foreldrene og resten gjør jobben sin og gjør barnehagen til et trygt og koselig sted igjen. Jeg kjenner at i går var jeg forbanna på 5- åringene. I dag kjenner jeg at jeg er trist og lei meg på dies vegne. Fikk en liten støkk. Nå skal jeg følge opp lillegutt, og blir godt å ta fri sammen med han. Han har tusen og en spørsmål. Vil nok ta litt tid å bli trygg på andre barn igjen virker det som. Men samtidig, det vet vi ikke enda. Er jo bare et døgn siden. Håper og tror at det ordner seg, han pleier være en liten tøffing.. : )

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Jeg synes det høres ut som et godt møte, og en god plan. Ønsker dere alt godt fremover!!

Skrevet

Håper de har fylt ut skademelding og sendt det inn.

Sønnen din kan ha rett på yrkesskade erstatning da dette skjedde i barnehagen. Veldig viktig mtp fremtidige utgifter/inntektstap osv for barnet ditt

Skrevet

Dette her er absolutt ikke noe som bare skjer. dette er direkte vold, og foreldrene til de store guttene bør absolutt bli kontaktet ang dette. Ting som dette skal det være nulltoleranse for. Blir helt dårlig her jeg sitter. Hadde klikka i vinkel på den barnehageansatte som hadde sagt noe sånt til meg iallfall. Sånt som bare skjer. Snakk om å ta lett på ting da.. Nei fy faen.. Klag til opplæringskontoret eller noe i kommunen der du bor. Sånt skal IKKE skje i barnehager.

Skrevet

Sitter her med gåsehud og tårer i øynene!!! :-(

Skrevet

Har en liten følelse på at de guttene..... Er de mørkhudet?!

VET jeg får refs nå, men jeg bare lurer!!!!!

Anonymous poster hash: 45603...4ed
Skrevet

Han er heldig gutten din, som har en så klok mamma! Selv i denne ekstreme situasjonen klarer du å holde hodet kaldt og ha flere tanker i hodet samtidig. Å klare å se at disse andre to også trenger sitt, er imponerende når løvemamma'n vil beskytte barnet sitt. Det antyder jo også at gutten din har en trygg tilknytning, en sikkerhet på at verden tross alt er bra og en tillit til at de voksne klarer å passe på ham. Det øker selvfølgelig sjansen for at han kommer fra dette uten varige men. 

Jeg var jo av dem som i går sa at jeg ville vært skeptisk til et barnehagebytte. Jeg synes nok fortsatt at barnehagen (og kommunen) velger en litt lettvint løsning, men ser allikevel at det kan være riktig for dere. Som mamma vil du nok ha enda større problemer enn gutten din med å legge dette fra deg. Hvordan skulle du med lett hjerte kunne levere ham der og stole på at de kan ivareta det beste du har. Kanskje er det også iverksatt såpass mye rundt disse to andre innenfor rammen av barnehagen, at det vil være skadelig for dem å bytte. Kanskje vil det i sin tur være skadelig for flere? Det høres ut som en god løsning at dere får etablere ham et sted der dere har kjente og hvor han kan tilpasse seg en gruppe utenfor hjemmet igjen og erfare at det ikke trenger å være så skummelt som han kanskje tror nå. 

Stor klem til den lille som har oppdaget noe så forferdelig og en enda større klem til deg som må være sterk for ham og som klarer det så bra! 

Skrevet

Det er søren meg ikke bare noe som skjer! Jeg hadde blitt så forbannet at jeg hadde holdt ungen hjemme,og byttet barnehage! Ikke send han til bake i den barnehagen dette skjedde,det hadde ikke jeg turt!

Skrevet

:o

Jeg hadde klikket på barnehagen, men hadde også byttet med tanke på ungen.

Alltid en god ide å klikke. Det vitner om at man har satt seg inn i situasjonen og ønsker å løse dette best mulig for alle parter..

Du kommer ingen vei her i verden ved å oppføre deg som en ungdom. På tide å vokse opp og joine oss andre.

Velkommen skal du være

Anonymous poster hash: 4ea73...708

Hadde min datter opplevd noe slikt hadde jeg rett og slett klikket, spesielt hvis jeg hadde fått fortalt at "slikt skjer"... Er voksen, men enkelte ting kan få folk til å klikke i vinkel, en slik situasjon hadde fått meg til å klikke. 

Hvis det å være voksen er å ikke ha lov til å bli forbanna og vise det, så er jeg heller en ungdom som du kaller det. Voksne folk har på lik linje som alle andre lov til å bli forbanna og klikke. Går da ikke å smiler og sier i en slik situasjon "joda sånt kan skje jaja", hadde nok satt den stakkaren på plass som hadde sagt noe slikt der og da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...