Gå til innhold

Hvor dyrt hus har vi råd til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi tjener 1,2 mill tilsammen. Har et hus vi får igjen 3,3 mill for ca og skylder 2,1 på det. Altså egenkapital på 1,2 mill. Har i tillegg 250 000 i bil og studielån. Hvor mye mer er det realistisk å få lånt? Vi har to barn på under 2 år.

Anonymous poster hash: 0a3b6...378

Videoannonse
Annonse
Skrevet

mener du hus, eller byggesett og oppsett av huset?  Det er så mye som skal regnes inn.

Vi lurer på det samme, men jeg er mest ute etter å finne ut hvor dyre husene faktisk blir nøkkelferdig. Skal j ramse opp det man(vi måtte summere) må ha?

Skrevet

mener du hus, eller byggesett og oppsett av huset?  Det er så mye som skal regnes inn.

Vi lurer på det samme, men jeg er mest ute etter å finne ut hvor dyre husene faktisk blir nøkkelferdig. Skal j ramse opp det man(vi måtte summere) må ha?

Jeg tenker pris totalt til slutt. For oss er det mest aktuelt å kjøpe et ferdig hus, men vet ikke hvor vi skal legge lista. Vet ikke hva vi har råd til/hvor mye vi kan få lånt med vår økonomi. Grovt sett.

Skrevet

Hm.... Vi hadde ca samme inntekt som dere, kanskje litt mindre. Mannen tjente 1 mill , jeg 170 000 kr...

Kjøpte et hus til 5,3 mill, men hadde egenkapital på 2.5 da ca siden vi tjente dobbelt opp på huset vi hadde, og har nå rett under 3,5 i lån..

Koster jo litt å kjøpe, selge etc, men rundt 4.5 mill kanskje kan dere kjøpe et hus for? Snakk med banken. De regner det fint ut.

Anonymous poster hash: 71d2a...859
Skrevet

Det kommer jo helt ann på hvor mye lån dere vil ha... Tjener det samme som dere og kunne aldri tenke oss å låne mer enn 2mill, men det er oss :)

Anonymous poster hash: 79e93...dc8
Skrevet

Jeg tenker pris totalt til slutt. For oss er det mest aktuelt å kjøpe et ferdig hus, men vet ikke hvor vi skal legge lista. Vet ikke hva vi har råd til/hvor mye vi kan få lånt med vår økonomi. Grovt sett.

Du ba meg ikke svare, men jeg klarer ikke dy meg;) Det avhenger jo av hva totalprisen blir, for mange lister opp huset og oppsett av det (men det er ikke nøkkelferdig). Dersom du derimot har bedt om nøkkelferdig, så er det jo greit. Velger likevel å liste opp litt av det man må ha med i huspakken.

1. Byggesett og oppsett av huset, ca 2 mill

2:Graving, planering og fylle på, i vårt tilfelle 500 000 ink mva

3.Grunnmur og isolasjon, 250 000 ink mva

4. Elektriker og rør ca 500 000 ink mva

5. maling og fliser ca 175 000 ink mva

6. renter på byggelånet(som er ca 7% rente ;)

blir jo litt mer er et "hus" ,)

Skrevet

Bankenes tommelfingerregel er at man ikke bør ha mer enn tre ganger inntekt i lån.

Dere bør ta kontakt med banken så får dere et klart svar som gjelder akkurat dere.

Anonymous poster hash: fc5da...96c

Skrevet

Har intekt på ca 800 og lån på rett under 2.5. Passer oss bra og kan leve fint økonomisk med dette.

Skrevet

Bankenes tommelfingerregel er at man ikke bør ha mer enn tre ganger inntekt i lån.

Dere bør ta kontakt med banken så får dere et klart svar som gjelder akkurat dere.

Anonymous poster hash: fc5da...96c

Det er en gammel regel, etter den hadde kun de veldig privilegerte med rike gavmilde foreldre eller de som kom inn på boligmarkedet for noen år siden fått kjøpt seg bolig.

Vi har ca 7-800 000 i inntekt og huslån på 2,6. Pluss billån på 150 og studielån det er igjen ca 100 på. Lever helt fint, har hest, ponni til jentungen, to biler, råd til utenlandsreise hvert år, spiser god sunn mat. Dog lite designervesker, diamantsmykker og pelskåper.

Betaler jo ikke mer på det lånet (13 000 i måneden) enn en enslig person i Oslo må betale for en 40 m2 leilighet...

Anonymous poster hash: 019c0...713

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...