Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #1 Skrevet 20. august 2013 Hva bør vi tenke på hvis jeg vil bli hjemmeværende? Fordeler og ulemper? Kom med masse innspill, gjerne hvordan dagene deres er også! Anonymous poster hash: bf7ce...2a6
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #2 Skrevet 20. august 2013 Mange fordeler! Det åpenbare, mye mer tid til barna. Veldig fint å ikke stresse med hvem som skal være hjemme med barna om de blir syke. Minste min hadde en operasjon og måtte være hjemme fra barnehagen i tre uker. Veldig fint å ikke føle dårlig samvittighet for arbeidsgiver. Vi kan ha sunne gode middager. Jeg kan ta med av alle planleggingsdager, legitimere Osv. Kan holde barna hjemme dersom de virker litt pjuske, men ikke direkte syke. Slippe å være den siste som henter en liten tass som står alene igjen i barnehagen i snøskavla. (Det skjedde ikke ofte, men de gangene det skjedde... Ikke gøy) Vi har god tid til å ta imot besøk, ha et sosialt liv. Jeg kan forberede, rydde og vaske på formiddagen. Jeg får tid til trening, cafebesøk, handle klær Osv på formiddagen. Har et mye bedre liv! Alle i familien har et bedre liv. Jeg er høyt utdannet, men mannen tjener likevel mer. Et tilbakeslag for likestillingen, men for vår del er vi lykkeligere og har et mer harmonisk liv. Det negative er at man ikke alltid er like effektiv. Man kan bli litt lat. Må ha litt selvdisiplin Anonymous poster hash: cbb37...d9e
anonymemammaen Skrevet 20. august 2013 #3 Skrevet 20. august 2013 Enig med hun over her, masse fordeler og man har så og si aldri dårlig samvittighet ovenfor barna sine siden man alltid har tid og mulighet til å være sammen med dem. Ingen stress, veldig fleksible dager osv.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #4 Skrevet 20. august 2013 At det er kjedelig, lett å bli deprimert og lite sosial kontakt. Jeg ble deprimert av å gå hjemme. Anonymous poster hash: b4e26...cb8
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #5 Skrevet 20. august 2013 Tusen takk for svar! Ser alle de positive og mindre positive sidene. Men hvordan har det gått med dere mtp økonomi? Jeg er så i stuss. Har en på 3 og venter en liten en i desember. Jeg ønsker virkelig å være hjemme med barna mine! Anonymous poster hash: bf7ce...2a6
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #6 Skrevet 20. august 2013 Jeg ble lat og umotivert av det, følte meg utenfor sosialt sett og ble litt ensom (er ikke så mange andre voksne å snakke med på dagtid akkurat). Følte det var fordummende og kjedelig rett og slett. Så vi har valgt en mellomting, jeg jobber 40% og får da i pose og sekk. Har god tid med ungene som ikke trenger full plass i barnehage/sfo og har også et voksenliv utenfor husets fire vegger. Anonymous poster hash: a226c...07b
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #7 Skrevet 20. august 2013 Mannen min tjener mye, så derfor har vi mulighet. Han betaler alt.. Overfører 15 000 i mnd til meg, pluss to barnetrygder. Har Kiwi kort og Statoil kort han betaler. Men vet vi hadde klart det selv om vi hadde hatt mindre å rutte med. Bruker ikke så mye penger, og kunne fint kutte ned forbruket. Anonymous poster hash: cbb37...d9e
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #8 Skrevet 20. august 2013 Mannen min tjener mye, så derfor har vi mulighet. Han betaler alt.. Overfører 15 000 i mnd til meg, pluss to barnetrygder. Har Kiwi kort og Statoil kort han betaler. Men vet vi hadde klart det selv om vi hadde hatt mindre å rutte med. Bruker ikke så mye penger, og kunne fint kutte ned forbruket. Anonymous poster hash: cbb37...d9e Be han sette inn penger til pensjonssparing til deg med det samme. Anonymous poster hash: 01af4...739
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #9 Skrevet 20. august 2013 Mannen min tjener mye, så derfor har vi mulighet. Han betaler alt.. Overfører 15 000 i mnd til meg, pluss to barnetrygder. Har Kiwi kort og Statoil kort han betaler. Men vet vi hadde klart det selv om vi hadde hatt mindre å rutte med. Bruker ikke så mye penger, og kunne fint kutte ned forbruket. Anonymous poster hash: cbb37...d9e Be han sette inn penger til pensjonssparing til deg med det samme. Anonymous poster hash: 01af4...739 Pensjonspoengene man får for å være hjemmeværende med barn under 6 år tilsvarer en lønn på 4G, så om lønnen hennes ikke var høyere enn det når hun var i jobb taper hun ingenting på å være hjemme... Anonymous poster hash: a226c...07b
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #10 Skrevet 20. august 2013 Mannen min tjener mye, så derfor har vi mulighet. Han betaler alt.. Overfører 15 000 i mnd til meg, pluss to barnetrygder. Har Kiwi kort og Statoil kort han betaler. Men vet vi hadde klart det selv om vi hadde hatt mindre å rutte med. Bruker ikke så mye penger, og kunne fint kutte ned forbruket. Anonymous poster hash: cbb37...d9e Be han sette inn penger til pensjonssparing til deg med det samme. Anonymous poster hash: 01af4...739 Pensjonspoengene man får for å være hjemmeværende med barn under 6 år tilsvarer en lønn på 4G, så om lønnen hennes ikke var høyere enn det når hun var i jobb taper hun ingenting på å være hjemme... Anonymous poster hash: a226c...07b Hva gjør man for å få pensjonspoengene registrert mens man er hjemme? Gjelder det når man jobber redusert også, eller må man være 100% hjemmeværende? Må bhg plassen være redusert også for å få pensjonspoengene? Anonymous poster hash: 1071c...c76
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #11 Skrevet 20. august 2013 Jeg fikk pensjonspoengene selv om jeg jobbet fullt. Så lenge barna er under 6 år og du ikke tjener nok får du dem. Også om du er hjemme. Studerer. Eller jobber litt Anonymous poster hash: 472cd...ddd
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #12 Skrevet 20. august 2013 Får pensjonspoeng ja. Så trenger ikke spare så mye nå. Mannen setter av 2000 i fond til pensjon. Når yngste blir eldre må summen økes. Anonymous poster hash: cbb37...d9e
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #13 Skrevet 20. august 2013 Jeg har gått hjemme i 2 år nå og stortrives!! Jeg elsker å være med barnet mitt og syntes det er kjekt å stelle hjem, lage mat til mine kjære, trene, gå på tur, på cafe, lekedates osv. Etter første året var jeg litt deprimert pga at jeg ikke hadde noe sosial kontakt med andre enn familien og tilfeldig bekjnte på buttikken (var nyinflyttere) men nå har jeg et par venninner med barn på samme alder. Økonomien har vært helt grei for oss, mannen tjener ikke kjempe mye men helt gjennomsnittlig årslønn, vi leier hus billig så det hjelper jo på, har en bil og reiser en del rundt i norge ellers i året, har råd til ferie på sommertid og har ingenting som vi tenker at vi må sette oss ned å spare til. Jeg kjøper klær når vi trenger det og jenta mi får det ho trenger av alt utstyr, leker og div. Men i kjøper ikke mer en vi trenger som så mange gjør, vi bruker ting til siste slutt før vi kjøper nytt. Vi elger med omhu hva vi faktisk trenger og det som vi har lyst på venter vi med til en spesiell anledning som jul, bursdag, morsdag, farsdag osv. For meg har det hjulpet mye med ukeshandling og planlegging av menyer for hver dag, det har jeg spart ufattelig mye på for da bruker jeg opp de råvarene jeg kjøper i steden for å bruke litt og kaster resten etter det har liggi en stund. Jeg kjøper alltid på salg og tenker frem i tid, spesielt mtp jenta vår, ho vokser og trenger nye ting rett som det er, jeg handler dyre ytterklær på våren da de er på salg, kan få ned til 70% avslag på mye. Jeg har skapene fulle med tøy til ute og inne bruk for det kommende året (2 størrelser frem på jenta) og har ikke brukt en brøkdel av hva feks mine venninner bruker som kjøper når de trenger det. Jeg mener bare tenk med fornuft, det er bedre å bruke litt ekstra en mnd på å kjøpe på salg, enn å måtte legge ut det dobbelte når den tiden kommer. Ta vare på å bruk alle kuponger som kommer i posten som er til nytte for deg, meld deg på nyhetsbrev på de nettstedene du bruker så får du tilbus på mail. Trumfkort, coopkort osv. er kjekt å ha. Om dere må spare litt å tenke godt på hva dere bruker penger på, så ikke tenk på hva du må ofre fra måten du lever på i dag men tenk på hva du kan få til og hva du kan bruke deg selv til. Anonymous poster hash: 20d24...f90
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå