Gå til innhold

Språkutfordring i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trodde ALDRI jeg skulle være en av de som har problemer med dette, men så har jeg da fått det og lurer på hvordan det er normalt å løse slikt.

På avdelingen til barnet mitt jobber det 3 utenlandske damer. De snakker greit norsk, men de misforstår ofte og det er rett og slett vanskelig å kommunisere med dem. Det er visst en norsk ped.leder der også, men hun har ikke vært der til nå.

Min utfordring er at barnet begynte forrige uke, og jeg greier ikke å få til en skikkelig kommunikasjon. Når jeg spør om noe har det alltid gått bra f.eks., selv om jeg hører at han gråter når jeg går. I går spurte jeg om han hadde spist bra bl.a. Ja, det har gått bra. Men da jeg kom hjem i går er det tatt en bit av matpakken som er ment til to måltider. Vet jo nå ikke om han har fått noe annet, eller om han ikke spiser. I dag har jeg hatt en lignende episode om noe annet.

Jeg får heller ingen informasjon om hvordan ting fungerer sånn generelt. Som kjernetider, turdager etc.

SÅÅ, hvordan løser jeg dette? Kan jeg ringe styrer f.eks? Spørre hvordan rutinene er? Har spørsmål til en del ting. Og jeg er førstegangsmor, så jeg aner ikke hva jeg skal ta med styrer, ped.leder, assistenter etc. Er rett og slett litt usikker jeg nå..

Anonymous poster hash: f4ecf...b6a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må bare legge til at damene er utrolig koselige, høyt utdannet og jeg stoler på dem når det kommer til barnet mitt. Det er kun denne voksendialogen hvor det skorter en del.

Skrevet

Jeg mener at det er veldig viktig at barnehagen og hjemmet har en god kommunikasjon der alle skjønner hva som blir sagt (med det mener jeg ikke bare språket, men at alle snakker på et forståelig vis - mange nordmenn er heller ikke så gode på å ordlegge seg;) ) og at man er ærlig i det man sier.

Jeg ville tatt det opp med ped.leder eller styrer. Ville kanskje ikke pekt direkte på språket, men viktigheten av en god dialog og at du ønsker god og ærlig informasjon om hvordan barnehagedagen har vært for barnet ditt.

Anonymous poster hash: 226e1...90c
Skrevet

Ring pedleder så klart. Får de ikke til å kommunisere må det være noen der som klarer det.

Anonymous poster hash: 8f422...5df
Skrevet

Vet ikke hvordan jeg får tak i ped.leder.. Har ikke hilst på henne heller. Mulig hun har fri eller er syk.

Tenker egentlig ikke å klage, men å få informasjonen jeg trenger.

Skrevet

Du må jo ta det videre for å være sikker du får infoen du trenger og har krav på. Det har kun vært bagateller foreløpig selv om det selvfølgelig er viktig vite de spiser nok og ikke er lei seg halve dagen. Men om noe verre skulle skje og dette er komunikasjonen? Greit være blid og koselig :) men må kunne komunisere med deg. Hadde vært stressa levere ungen min et slikt sted jeg. Har selv jobba i barnehagen med flere utenlandske fra Iran, Vietnam og Mexico. Noen ganger snakket foreldrene etter en samtale med dem med noen av oss med norsk som morsmål for å få vite hvordan det fsktisk var , men her virker det jo ikke som det er en mulighet.

Anonymous poster hash: a891a...5b1

Skrevet

Du må jo ta det videre for å være sikker du får infoen du trenger og har krav på. Det har kun vært bagateller foreløpig selv om det selvfølgelig er viktig vite de spiser nok og ikke er lei seg halve dagen. Men om noe verre skulle skje og dette er komunikasjonen? Greit være blid og koselig :) men må kunne komunisere med deg. Hadde vært stressa levere ungen min et slikt sted jeg. Har selv jobba i barnehagen med flere utenlandske fra Iran, Vietnam og Mexico. Noen ganger snakket foreldrene etter en samtale med dem med noen av oss med norsk som morsmål for å få vite hvordan det fsktisk var , men her virker det jo ikke som det er en mulighet.

Anonymous poster hash: a891a...5b1

Er litt det jeg tenker.. Er jo ingen krise, men jeg skulle gjerne visst hva de har gjort for eksempel. Nå i starten i alle fall.. Eller er det litt mye for langt?

Bør jeg ringe styrer og bare høre litt? Eller blir det litt mye? Eller bør jeg bare vente og se til ped.leder dukker opp?

Herregud så usikker jeg er! Beklager om det er teite spørsmål altså....

Skrevet

Jeg hadde ringt styrer og snakket med henne/han! Det er jo helt klart viktig at dere har god kommunikasjon. det er viktig for deg som mor også å føle deg trygg på at barnet har det bra i bhg. jeg synes det er rart at du ikke har fått hilst på ped.leder jeg da. det er ikke normalt her. og informasjon om dagsrytmen og opplegget i bhg synes jeg og det er rart du ikke har fått. hvilken info fikk du da barnet startet?

Skrevet

Jeg hadde ringt styrer og snakket med henne/han! Det er jo helt klart viktig at dere har god kommunikasjon. det er viktig for deg som mor også å føle deg trygg på at barnet har det bra i bhg. jeg synes det er rart at du ikke har fått hilst på ped.leder jeg da. det er ikke normalt her. og informasjon om dagsrytmen og opplegget i bhg synes jeg og det er rart du ikke har fått. hvilken info fikk du da barnet startet?

Muntlig har jeg ikke fått noen annen informasjon enn hvor plassen hans er, hvor bleier ligger etc, og hvor vognen skal stå om natten.

Har fått skriv ved plasstildeling og litt mer ved oppstart. Der står det en del, der jeg vet at det er norsk ped.leder, men jeg mangler en del info også..

Det aner meg at det er hun ped.lederen som pleier å ta oppstarten, og at når hun er borte faller det litt gjennom.

Skrevet

Muntlig har jeg ikke fått noen annen informasjon enn hvor plassen hans er, hvor bleier ligger etc, og hvor vognen skal stå om natten.

Har fått skriv ved plasstildeling og litt mer ved oppstart. Der står det en del, der jeg vet at det er norsk ped.leder, men jeg mangler en del info også..

Det aner meg at det er hun ped.lederen som pleier å ta oppstarten, og at når hun er borte faller det litt gjennom.

Jeg hadde i allefall ikke nølt med å ringe styrer. Det er viktig at de får tilbakemelding om hvordan du opplever oppstarten til barnet ditt. viktig å sette krav til barnehagen slik at de kan gjøre ting på beste måte for både barna og foreldrene =)

Skrevet

Jeg hadde klaget. Språk er utrolig viktig.

Anonymous poster hash: 45515...dc9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...