Gå til innhold

Ville du gjort det eller er dette en sær ting å spørre om?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i en tomannsbolig. De som bor i den andre delen er helt ok folk, men vi ser dem ikke då ofte og har knapt kontakt med dem.

På vår del av Hagen har vi flaggstang, vi flagger når det er noe helt spesielt, bursdager og sånt flagger vi ikke på flaggstanga, kun med lite flagg foran.

Nå har min mann fått en sms med spørsmål om ikke vi kan flagge på søndag for da fyller barnet deres år.

Litt merkelig eller?!

Har ikke svart ennå. En ting er jo jobben med å passe flaggtider, en annen ting er jo hva våre egne barn tenker om at vi ikke flagger på deres dager bare på naboens...?

Anonymous poster hash: 4a150...28a

Skrevet

Det å heise og fire et flagg er ikke akkurat noen voldsom jobb. Hva kan det ta, 6 minutter til sammen, eller no'? At dere ikke gidder å gjøre det for deres barn synes jeg er underlig. Kan dere ikke bare stikke over til naboen og låne dem flagget og si at de er hjertelig velkommen til å flagge på barnets dag. Jeg synes ikke det var sært å spørre, forøvrig.

PS. Flaggtider er for offentlige bygg, og gjelder ikke for private. Det er vanlig å følge de offentlige reglene, men det er ingen som sender deg bøter om flagget ikke er firt og klokka er 21.30.

Skrevet

Nei, flaggtider gjelder for ALLE som har flaggstang, ikke bare for offentlige bygg.

Anonymous poster hash: 20bb8...104
Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥
Skrevet

Det ville jeg syns var en hyggelig ting å gjøre for nabobarnet.

At dere velger å ikke flagge for egne barn er jo deres valg.

Skrevet

Synes det er rart med flagging på vanlege bursdagar (fekk ein del pepper her inne for å meine det, faktisk), men om naboen bad om det hadde eg gjort det om eg likevel var heime..

Skrevet

Kanskje en fin måte å bli bedre kjent med naboene på?

Jeg ville gjort det dersom vi var hjemme

Skrevet

Litt usikker på hva jeg mener her, faktisk. Jeg synes det er helt greit at naboen spør dere om dette, ikke noe urimelig spørsmål sånn sett. Men hvis dere har som ufravikelig policy å ikke flagge på bursdager, kun på offentlige høytidsdager, må det være greit at dere sier nei. Det beste er jo å snakke direkte med naboen i såfall, så dere får forklart ordentlig hvorfor dere sier nei. (På den annen side skjønner jeg ikke hvorfor dere ikke flagger på bursdager når dere først har flaggstang...)

Anonymous poster hash: 409c0...13e

Skrevet

Det eneste jeg synes var litt sært med det, var at de sendte sms, men kanskje de er sjenerte eller har sosial angst for alt jeg vet. Synes det er en hyggelig ting å kunne gjøre for nabobarnet, og det må tydeligvis bety en del for dem siden de har spurt. Dere kan vel bare flagge på egne barns bursdag også, hvis de lurer?

Anonymous poster hash: ff9b9...4f9
Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥
Skrevet

http://www.flaggregler.no/

http://no.wikipedia.org/wiki/Flaggbruk

http://www.flaggregler.no/flaggtider.html

Det følger endel ansvar med å ha flaggstang.

Personlig ville jeg bedt naboen kjøpe seg eget flagg men at de kunne få låne stangen ved behov, forutsatt at de ga beskjed i god tid på forhånd.

Eget flagg? Gi beskjed i god tid?

Hvorfor det? Det er da ikke SÅ big deal å heise et flagg et par ganger (vet ikke hvor mange barn naboen har) i året?

Skrevet (endret)

Nei, flaggtider gjelder for ALLE som har flaggstang, ikke bare for offentlige bygg.

Anonymous poster hash: 20bb8...104

Det er feil. Det er vanlig at man følger flaggtidene for offentlige bygg, og den sedvanen er sterkt forankret hos de fleste av oss, men det finnes faktisk ingen flaggregler for private flaggstenger.

http://www.dagbladet.no/2013/05/16/tema/klikk/hage/bolig/27211929/

God flaggskikk, er derimot noe annet.

Endret av "Himmel og hav"
Skrevet

Vel, det ER faktisk litt big deal å flagge. Flagget er godt pakket bort, og når det blir vått (er meldt regn!) må det henge til tørk i over et døgn etterpå (og her snakker vi om et flagg på ca 2 x 3 meter som henger over hele spisestuen her mens det tørker).

Så dere som tror dette er en bagatell må tro om igjen.

Jeg kommer til å si nei.

Skrevet

Vel, det ER faktisk litt big deal å flagge. Flagget er godt pakket bort, og når det blir vått (er meldt regn!) må det henge til tørk i over et døgn etterpå (og her snakker vi om et flagg på ca 2 x 3 meter som henger over hele spisestuen her mens det tørker).

Jeg kommer til å si nei.

No lagar du deg problem. Gi naboane flagget i handa kvelden før og be om å få det att når det er tørt.

Heilt greit om du ikkje vil etterkome dette spesielle, men bagatellmessige ønsket. Men å skylde på praktiske utfordringar blir for dumt..

Skrevet

Jeg kommer til å si nei.

No lagar du deg problem. Gi naboane flagget i handa kvelden før og be om å få det att når det er tørt.

Heilt greit om du ikkje vil etterkome dette spesielle, men bagatellmessige ønsket. Men å skylde på praktiske utfordringar blir for dumt..

Og la dem trave rundt i vår hage sent og tidlig? Nei, tror ikke det .

Skrevet

Synes det var supersøtt jeg, og hadde helt klart gjort dette for å glede ett barn!

Og så flagger vi alltid på barnas bursdager vi :)

Skrevet

Jeg kommer til å si nei.

Og la dem trave rundt i vår hage sent og tidlig? Nei, tror ikke det .

Ein gong seint og ein gong tidleg ;)

Som sagt, det å vere vanskelig av seg er lov, det. Det å fabrikere problem ut av ingen ting er også ein ganske vanleg hobby rundtom, i så måte er du i godt selskap..

Skrevet

Hvorfor spør du, HI? Du har jo tydeligvis bestemt deg for at dette syns du er sært og du kommer til å si nei.

Jeg skjønner ikke at dette er sært å spørre om da dere har et godt naboforhold - og det er jo bare å si nei? Når naboene spør deg så er det jo bare et spørsmål som de får ja eller nei til.

Anonymous poster hash: c1633...c6f

Skrevet

Jeg kommer til å si nei.

Hvorfor spør du her når du har bestemt deg på forhånd?

Det hadde vel gått an å si til naboen at da måtte de tørke flagget hos seg etterpå, dersom det var problemet. 

Anonymous poster hash: ff9b9...4f9

Skrevet

Vi bor i en tomannsbolig. De som bor i den andre delen er helt ok folk, men vi ser dem ikke då ofte og har knapt kontakt med dem.

På vår del av Hagen har vi flaggstang, vi flagger når det er noe helt spesielt, bursdager og sånt flagger vi ikke på flaggstanga, kun med lite flagg foran.

Nå har min mann fått en sms med spørsmål om ikke vi kan flagge på søndag for da fyller barnet deres år.

Litt merkelig eller?!

Har ikke svart ennå. En ting er jo jobben med å passe flaggtider, en annen ting er jo hva våre egne barn tenker om at vi ikke flagger på deres dager bare på naboens...?

En merkelig forespørsel å få, men jeg hadde gjort det for å unngå "krangel". Så kan dere jo heller begynne å flagge på deres egne barns bursdager etter dette.

Skrevet

Jeg skjønner ikke at det et så stort problem. Hadde latt naboen låne flagget og bedt de heise og ta det ned selv og levere det tørt tilbake.

Kanskje de skal ha bursdagsfest og syns det et koselig med et stort flagg for å markere dagen

Anonymous poster hash: d37fa...f77

Skrevet

Ikke vær så vanskelig, da. Om det er så stort problem med det flagget, så skjønner jeg ikke hvorfor dere flagger selv. 

Skrevet

Jeg hadde aldri tenkt tanken å be naboen flagge for meg eller min familie, men når de først har spurt koster det ikke mange kaloriene å bidra til et godt naboskap. Gi dem flagget, og be dem ordne og tørke selv.

Samtidig - i og med at dere selv ikke flagger på slike dager, burde naboene kunne godta et høflig avslag forklart med hva som er vanlig praksis hos dere. 

Anonymous poster hash: f9c46...085
Skrevet

Glad vi bare har balkongflagg så slipper vi problemet.. :)

Skrevet

Eg er ikkje van med at nokon flaggar på flaggstang ved bursdagar, så eg synes det er litt rart å spørje om det.

Men du gjer deg no litt vanskeleg om det er eit problem at dei får flagget og ansvaret for å henge det opp og ta ned og tørke. 

Skrevet

kjære vene.. det er da ikke rart det er konflikter og problemer i verden, når selv sånne ting blir en big deal!!

Hva har skjedd med å bare være litt greie med hverandre..?? Blir helt matt jeg..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...