Gå til innhold

Arv barn og stebarn..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboeren min eier en eiendom sammen, kjøpt på åpent marked og han eier mer litt mer enn meg i eiendommen. Vi har begge lagt ned mye tid og penger her og ser på det som et "livsverk" og jeg har hele tiden tenkt at den av barna som viser størst interesse vil overta det hele når de blir gamle nok. Men så har det seg sånn at vi ikke har barn sammen og siden det etterhvert vil tilkommer odel på denne eiendommen så får ikke mine barn odelsrett til eiendommen i det heletatt fordi jeg eier mindre enn 50 %. Ergo vil arverekkefølgen bli hans barn fra eldst til yngst og videre hans barnebarn.

Jeg begynner å føle at jeg har lagt ned mye tid og penger på et sted mine barn ikke har noe som helst rett til å være med i betraktningen som arvetaker engang og det føles ikke helt godt. Jeg har lagt ressursene mine ned der og har ikke mye utenom. Selvfølgelig arver de min del av eiendommen men det er jo sånn at odelstaksten er ikke spesielt høy og vil aldri gjennspeile det jeg har lagt igjen her.

Føles også litt urettferdig siden mine barn har bodd her hele tiden siden de var 1 og 3 år gamle, mens barna hans har vært her annenhver helg og i ferier...

Mulig jeg er smålig men jeg kan ikke noe for at jeg føler jeg fratar barna mine noe..hva synes dere?

Anonymous poster hash: 45475...338
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan dere ikke eie 50% hver da, vil ikke mannen din det? Hvis ikke ville jeg ha kjøpt meg en leilighet for utleie, så arver barna dine den ihvertfall.

Ikke for å være ufin, men dette er noe man bør tenke på når man går inn i forhold med mine og dine barn...

Anonymous poster hash: 701a7...991
Skrevet

Kan dere ikke eie 50% hver da, vil ikke mannen din det? Hvis ikke ville jeg ha kjøpt meg en leilighet for utleie, så arver barna dine den ihvertfall.

Ikke for å være ufin, men dette er noe man bør tenke på når man går inn i forhold med mine og dine barn...

Anonymous poster hash: 701a7...991

Det er for sent å gjøre om til 50% hver nå, eller vi kan gjøre det men loven er sånn at den som har eid en eiendom minst 50 % i 20 år uten opphold oppnår odelsrett. Så selv om jeg eier 50 % fra nå av så "tar jeg ikke igjen" samboern som allerede har eid mer enn 50 % noen år. Hvis du skjønner.

Selvfølgelig er det noe jeg har tenkt på, men jeg har ikke skaffet meg nok opplysninger om hvordan dette fungerer..jeg trodde at så lenge jeg eide en del av eiendommen fikk også mine barn bli med i arverekkefølgen, etter alder..men så feil kan man ta.

Anonymous poster hash: 45475...338

Skrevet

Dette er jo noe dere må snakke om, dine barn skal jo selvfølgelig også sikres!

Vet om noen som var i omtrent samme situasjon, jeg er venninne med datteren som ikke fikk arve fordi stesøsteren fikk odelen. Der ordnet de det så hun fikke skilt av en stor tomt i utkanten av eiendommen (de ville ikke bo for tett heller) og fikk hjelp til å sette opp et stort hus. Hun og mannen er kjempefornøyd med å ha kommet til en stor tomt og stort hus på en veldig grei måte, de har ikke en tredjedel av verdien i gjeld en gang og helt nytt hus. 

Hun og stesøsteren er veldig gode venner da, har barn på samme alder og er mye sammen, passer hverandres barn osv. 

Alle er fornøyd.

Dere må jo finne løsninger som sikrere arven til dine barn, det må jo mannen din også forstå.

Anonymous poster hash: cedc9...978

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...