Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #1 Skrevet 19. august 2013 Hei! Fant halvårsvurderingen for vår 2013 i sekken til guttungen på 9 år nå. Leser gjennom og får en klump i magen. På nasjonal kartleggingsprøve i leseferdighet ligger han på bekymringsgrensen på de fleste og under på en av dem:( Ellers er han bare like over grensen. Dette er delprøver i ordkjeder, tekstlesing, ordkunnskap og leseferdighet-fakta. Skolen har ikke nevnt noe om dette, men jeg vet jo at han sliter litt skolemessig. Vi har tidligere snakket med læreren om å koble inn ppt, men det virker ikke som det ble gjort. Vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men kjente bare at jeg ble veldig lei meg nå. Er det foresten kanskje noen flere her som har hatt unger som har vært på bekymringsgrensen? Hva ble isåfall tiltakene? Anonymous poster hash: 1479f...4e3
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #2 Skrevet 19. august 2013 Kanskje han bør få ekstra hjelp, logoped eller noe slikt Anonymous poster hash: 00b96...498
Gjest Morn du Skrevet 19. august 2013 #3 Skrevet 19. august 2013 Push på for å få ppt inn! Kan de hjelpe, er det en fordel at de kommer inn tidligst mulig. Vet hvordan du har det, gøy er det ikke. Følte litt på det her om dagen, å lese det svart på hvitt er tøft, men når du står midt oppi det, er det bare å brette opp erma. Men det må være ekstra tøft der du er nå, uten å vite hva som skjer videre. Masse lykke til :-)
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #4 Skrevet 19. august 2013 Takk for svar! Skal kontakte lærer snarest mulig slik at tiltak kan igangsettes. Er bare så redd for at han skal bli hengende skikkelig etter. Fagene blir jo ikke akkurat lettere og lettere:( Anonymous poster hash: 1479f...4e3
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #5 Skrevet 19. august 2013 I tillegg vil jeg oppfordre til å pushe litt på lesing hjemme. Utrolig hva det kan ha å si. Finn noe han liker. Harry Potter f eks? Ta en tur på biblioteket. Om ikke bøker virker så bruk tegneserier. Anonymous poster hash: cce84...f73
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #6 Skrevet 20. august 2013 I tillegg vil jeg oppfordre til å pushe litt på lesing hjemme. Utrolig hva det kan ha å si. Finn noe han liker. Harry Potter f eks? Ta en tur på biblioteket. Om ikke bøker virker så bruk tegneserier. Anonymous poster hash: cce84...f73 Ja det var ett godt tips, les mye hjemme Anonymous poster hash: 00b96...498
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #7 Skrevet 20. august 2013 I tillegg vil jeg oppfordre til å pushe litt på lesing hjemme. Utrolig hva det kan ha å si. Finn noe han liker. Harry Potter f eks? Ta en tur på biblioteket. Om ikke bøker virker så bruk tegneserier. Anonymous poster hash: cce84...f73 Ja det var ett godt tips, les mye hjemme Anonymous poster hash: 00b96...498
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #8 Skrevet 20. august 2013 I tillegg vil jeg oppfordre til å pushe litt på lesing hjemme. Utrolig hva det kan ha å si. Finn noe han liker. Harry Potter f eks? Ta en tur på biblioteket. Om ikke bøker virker så bruk tegneserier. Anonymous poster hash: cce84...f73 Ja det var ett godt tips, les mye hjemme Anonymous poster hash: 00b96...498
MammantilNurket Skrevet 20. august 2013 #9 Skrevet 20. august 2013 Hei For det første: Ta det med ro! Dette ordner seg. Det er supert at du tar dette alvorlig - da er halve jobbet allerede gjort For det første er det viktig at du snakker med skolen/kontaktlærer. Be om et møte med en gang - ikke vent til utviklingssamtale. Si at du ønsker en sakkyndig vurdering (viktig for å avdekke ev.lese/skrive-vansker og finne ut eksakt hvor skoen trykker). Dere kan også gjøre mye på hjemmebane: - høytlesning - kjøp tegneserier - brettspill (snakk med læreren - h*n har sikkert mange tips). - skriv små lapper med hva ting heter på PC - sett dem fast på ulike gjenstander f.eks. kjøleskap, vaskemaskin, TV osv. På denne måten får han øvd på å kjenne igjen ordbildene. - øv på høyfrekvente ord. - lær rim og regler. - øv på begreper - be lærer om å skaffe "Ukas ord" og "Akka bakka bonkarakka" som supplement eller bestill på nettet selv. - det finnes mange fine og veldig morsomme læringsressurser på nett - snakk m/kontaktlærer, få oversikt over hva de bruker og lek dere sammen hjemme. - vektlegg gleden og nytteverdien av å lese/skrive. Lykke til og klem fra MammantilNurket -som merket at hun ble veldig engasjert nå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå