Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #1 Skrevet 19. august 2013 Har dere tatt mannens etternavn? Er igrunn ganske fornøyd med navnet mitt, så har liksom tenkt at det er uaktuelt å bytte. Men, ungene har mitt som mellomnavn, og mannens som etternavn. Tenker stadig at det "beste" er kanskje å hete det samme alle sammen... Hvordan har dere gjort det?? Anonymous poster hash: a19b4...f8d
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #2 Skrevet 20. august 2013 Jeg gjorde det. Mitt etternavn er ikke hvem jeg er, og jeg føler på ingen måte at jeg har "utslettet meg selv" ved å gjøre det. Vi ville ha enkle navn på våre, ett fornavn og ett etternavn. Vi giftet oss og jeg skiftet navn før vi fikk unger.. Anonymous poster hash: 1182d...04e
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #3 Skrevet 20. august 2013 Nei. Anonymous poster hash: cdb43...9f9
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #4 Skrevet 20. august 2013 Nei, ungene har også mitt som etternavn og hans som mellomnavn. Forstår ikke hvorfor det er forventet at kvinnen alltid skal bytte navn... Anonymous poster hash: 67762...a6c
Lille krøll Skrevet 20. august 2013 #5 Skrevet 20. august 2013 Er fra Sverige og der skifter stort sett alltid kvinnen så for meg var det naturlig.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #6 Skrevet 20. august 2013 Ja, tok navnet hans. Om vi hadde forblitt ugift, hadde barna hatt hans etternavn og jeg beholdt mitt. Jeg synes to etternavn (joda, VET det kalles mellomnavn det ene) blir så tungvindt og sært, såesielt om man i tillegg har to fornavn. Også tenker jeg, hva når to med to etternavn gifter seg, skal de da ha FIRE etternavn, velger de ett hver og slår sammen...Beholder de navnene sine..... Grunne til at barna fikk hans,ikke mitt, er først og fremst fordi som regel er det ingen tvil om hvem som er mamma fordi: blir det slutt, er det som regel mamman som har hovedomsorg, og OM man deler den, så er det alltid usikkerhet om hvorvidt det er pappan eller stepappan som kommer med barn i skole/barnehage hvis en mann kommer med et barn med annet navn. Om en kvinne kommer med et barn, uansett om det har annet etternavn, tror jeg mange likevel tar for gitt at det er hennes, men at det har pappan sitt navn....Så enkel er jeg..Dessuten er mannens navn så sjeldent, at jeg synes det er stas at mine barn er noen av de få som har rett til og ta og bruke dette uten at samtykke trengs eller noe Anonymous poster hash: de99f...ce8
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #7 Skrevet 20. august 2013 Jeg beholdt mitt eget etternavn som mellomnavn, og tok hans navn. Han tok også mitt etternavn som mellomnavn, mens barna bare har hans etternavn. Om de vil skifte til mitt, eller ha begge senere, er det opp til dem. Ingen av oss har vært spesielt opptatt av at noen av oss skulle bytte etternavn. Jeg syns imidlertid det er hyggelig å ha felles etternavn, og har alltid tenkt at jeg skulle skifte dersom jeg giftet meg. Anonymous poster hash: 4d6e7...28c
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #8 Skrevet 20. august 2013 Jeg tok min manns navn fordi det er sjeldent, mens mine var ekstremt vanlige. Vi fikk det ene barnet før vi giftet oss og det fikk automatisk fars etternavn for sånn var det der. Jeg er veldig fornøyd med navnet mitt nå, men jeg kommer fra en familie som har blitt veldig stigmatisert ( lita bygd) opp igjennom og bare friheten av å kunne presentere seg med fult navn og slippe å se personen slite med å holde maska er deilig!! Anonymous poster hash: e60ad...cc6
Kanutten83 Skrevet 20. august 2013 #9 Skrevet 20. august 2013 Jeg tok min manns siden det ikke er mer enn ca 70 i landet som har det. Beholdt mitt eget som mellomnavn, og barna har også mitt som mellomnavn
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #10 Skrevet 20. august 2013 Vi tok hverandres etternavn, men han har mitt som mellomnavn, mens jeg har bindestrek (altså, han heter "Aas Kristoffersen", mens jeg heter "Aas-Kristoffersen"). Dette var av praktiske hensyn. Anonymous poster hash: 13c2f...a15
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #11 Skrevet 20. august 2013 Vi har samme navn alle sammen, mitt som mellomnavn og mannens som etternavn. passet best med tanke på uttale av navnene Anonymous poster hash: 809a9...793
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #12 Skrevet 20. august 2013 Barna hadde mitt etternavn så mannen byttet også, etterhvert Anonymous poster hash: 41e4b...e6d
Gjest Sekretøsa Skrevet 20. august 2013 #13 Skrevet 20. august 2013 Bytta til mannen sitt lenge før vi gifta oss. Så kult er det ikke å hete Jensen
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #14 Skrevet 20. august 2013 Vi har kun ett etternavn og det er mannens etternavn. Var aldri aktuelt å gjøre det på noen annen måte. Det var merkelig å endre navn, men det gikk fort over og jeg har aldri angret. Anonymous poster hash: bb438...99b
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #15 Skrevet 20. august 2013 Grunne til at barna fikk hans,ikke mitt, er først og fremst fordi som regel er det ingen tvil om hvem som er mamma fordi: blir det slutt, er det som regel mamman som har hovedomsorg, og OM man deler den, så er det alltid usikkerhet om hvorvidt det er pappan eller stepappan som kommer med barn i skole/barnehage hvis en mann kommer med et barn med annet navn. Om en kvinne kommer med et barn, uansett om det har annet etternavn, tror jeg mange likevel tar for gitt at det er hennes, men at det har pappan sitt navn....Så enkel er jeg. Anonymous poster hash: de99f...ce8 Dette er den teiteste grunnen jeg noen gang har hørt! Skjønner virkelig ikke hvorfor det er en selvfølge at barna skal ha mannens navn mer enn mammaene navn. Vi lever tross alt i 2013. Her har barna mitt etternavn og mannens som mellomnavn. Anonymous poster hash: 15851...0c4
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #16 Skrevet 20. august 2013 Ikke gift enda men navnediskusjonen har vært oppe siden vi gifter oss om ikke så lenge: Ungene har mannens etternavn. Jeg er usikker på hva jeg skal. Er knyttet til navnet mitt men hvis jeg beholder det får jeg et veldig langt navn.. Mannen håper jeg tar hans navn da det er mer sjeldent, samt bærer med seg historie. Usikker ungene har uansett bare mannens. Anonymous poster hash: cb100...a78
appelsin Skrevet 20. august 2013 #17 Skrevet 20. august 2013 Jeg har alltid tenkt at jeg ville ta min manns navn da jeg giftet meg... Synes det er en fin tradisjon etablere det faktum at vi starter en ny familie, en ny enhet, ved at alle får sammen navn. Men så fant jeg en mann som har et svært vanlig navn og vi synes derfor begge det ville være synd. Vi tok hverandres etternavn, men med bindestrek - så vi heter det samme alle sammen. Altså mitt etternavn-hans etternavn.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 20. august 2013 #18 Skrevet 20. august 2013 Jeg har mitt som mellomnavn og hans som etternavn. Barna har han sitt etternavn.
Raych Skrevet 20. august 2013 #19 Skrevet 20. august 2013 Nei, har mitt eget etternavn. Ungene har begge etternavnene, med bindestrek
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #20 Skrevet 20. august 2013 Mannen tok mitt etternavn, og vi har begge hans tidligere etternavn som mellomnavn. Det samme har barna våre. Vi valgte å gjøre det sånn for vi likte tanken på å være en familie hvor alle har samme mellom- og etternavn. Samtidig er det bare vår lille kjernefamilie som har denne sammensetningen. Har heldigvis ikke en veldig tradisjonell mann. Jeg hadde det mest sjeldne etternavnet, så da valgte vi det. Anonymous poster hash: 074e2...576
Gjest Kira bjeffer! Skrevet 20. august 2013 #21 Skrevet 20. august 2013 Jeg har mitt som mellomnavn og hans som etternavn. Barna har han sitt etternavn. Sånn har vi også gjort det.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #22 Skrevet 20. august 2013 Grunne til at barna fikk hans,ikke mitt, er først og fremst fordi som regel er det ingen tvil om hvem som er mamma fordi: blir det slutt, er det som regel mamman som har hovedomsorg, og OM man deler den, så er det alltid usikkerhet om hvorvidt det er pappan eller stepappan som kommer med barn i skole/barnehage hvis en mann kommer med et barn med annet navn. Om en kvinne kommer med et barn, uansett om det har annet etternavn, tror jeg mange likevel tar for gitt at det er hennes, men at det har pappan sitt navn....Så enkel er jeg. Anonymous poster hash: de99f...ce8 Dette er den teiteste grunnen jeg noen gang har hørt! Skjønner virkelig ikke hvorfor det er en selvfølge at barna skal ha mannens navn mer enn mammaene navn. Vi lever tross alt i 2013. Her har barna mitt etternavn og mannens som mellomnavn. Anonymous poster hash: 15851...0c4 Men tenk deg om. Er det ikke slik det faktisk er i praksis? Om et barn kommer med ett etternavn. (to var aldri alternativ til oss) og mor kommer med et annet. Hva tenker du da. At barnet IKKE er hennes, eller at barna har fått fars navn? Om en far kommer med et etternavn og barnet han kommer med har et annet, hva tenker man da? At barnet har mors navn? at det er kjæresten sitt barn?? Jeg tror faktisk ikke jeg en eneste gang ble spurt om jeg var mor de ganger jeg skulle registrere barn og jeg måtte skrive under og mitt etternavn var annereldes enn barnets. Men jeg hører at fedre som kommer med barn som har MOR sitt tetternavn, faktisk OFTE blir spurt. Samfunnet har slike holdninger. Det er alt fra innskriving når de kommer og henter på SFO/barnehag, til tannlege, lege og div fullmakter her. Skal barnet ha BEGGE foreldres etteranv, så er det selvsagt hipp som happ hva som blir mellom- og hva som blir etteranvn. VI er jo i 2013, som du sier..Men vi VILLE ha bare ett. Jeg mener det er en like god grunn som at "mannen sitt navn er så sjeldent"......Tradisjon er da en bedre grunn, mener jeg. Men her jeg bor, som er litt "på landet", så er det ofte slik at mannen tar kvinnen sitt etternavn (da får barna hennes også, selv om de enda ikke er gift) om de skal bo på gården/småbruket ta over huset HUN er fra. Dette er tilfelle hos oss, men vi bryter på en måte med tradisjoner der. På grunn av dette...Og bytte etternavn fordi det er så sjeldent synes JEG er merkelig..Hvor oppmerksomhetssyk er man da. SKal man bruke det til noe spesielt, eller? Går man og HÅPER på at noen vil ta det/bytte til det navnet, og at man da får "makt" til og si nei? Jeg vet ikke?? Slik tenker jeg når man begrunner navnebytte med det argumentet... Anonymous poster hash: de99f...ce8
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #23 Skrevet 20. august 2013 vi skal gifte oss om noen uker.. jeg tar hans etternavn, og beholder mitt som mellomnavn! Da har barna og jeg samme mellomnavn og etternavn, mens vi alle har samme etternavn Det synes jeg er hyggelig, og føles fint Anonymous poster hash: 2b9dc...dcd
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #24 Skrevet 20. august 2013 Skal gifte oss til sommeren og da tar jeg hans etternavn. Det betyr mye for både han og meg at vi heter det samme og for meg er det naturlig å ta hans, da han er mannen. Så gammeldags er jeg Anonymous poster hash: 35b36...05e
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #25 Skrevet 20. august 2013 Ja, jeg har tatt mannen sitt etternavn. Det er slik vi gjør det i mitt hjemland, men det var ikke pga det ar selvfølge, men fordi jeg selv hadde lyst. Anonymous poster hash: 03d94...755
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå