Gå til innhold

Gi meg ditt beste tips for oppbevaring av familiens viktige papirer!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fødselsattester, kvitteringer og garantier, årets selvangivelse (for jeg gjør vel rett i å kaste fjorårets når jeg mottar ny?), viktige brev, barnehageinfo, bankpapirer og alle andre papirer man må ta vare på. Vil helst ha alt samlet på ett sted, men godt organisert med ett system som gjør det lett å finne frem til akkurat de papirene man skal ha tak i når man burde vært ute av døra for 5 minutter siden.

Det må være noe som ikke blir ødelagt ganske fort, og det må være noe som papirene ligger trygt i. Vil altså ikke ha noe av at tusenvis av papirer flagrer rundt meg fordi jeg løftet opp permen feil så alt føk ut av permen.

Hva sparer dere på av papir? Og hva kaster dere etter å ha lest, og hva sparer dere på en stund (hvor lenge?) før det kastes? Og hvilket system har dere på betalte regninger og ubetalte regninger?

Anonymous poster hash: 1c3a0...63f
Skrevet

Har bankboks til viktige papirer, smykker om ikke kan ersattes og har også bilder av verdifulle gjenstander for å kunne (feks. ved brann eller tyveri) bevise at jeg har eid noe slikt

Anonymous poster hash: 587fc...693
Skrevet

Regninger har jeg alt på autogiro / e-faktura og alt ligger i nettbanken

Anonymous poster hash: 587fc...693
Skrevet

Kopier å legg inn på pc og hardisk (som ligger hos familie), evt brannskap, bankboks

Anonymous poster hash: 6a97d...391
Skrevet

Vi har en safe, og der ligger fødselsattester for hele familien.

Vi betaler regninger en gang pr uke, og setter de betalte regningene inn i en perm. Egentlig har vi flere permer, etter hvilken konto det betales fra. Permene er tydelig merket og står i en egen hylle på kontoret hjemme. I disse permene setter vi også inn lønnsslipper og selvangivelsen. Økonomipermene er kronologisk ordnet og merket med tidsperiode på ryggen.

Jeg har hatt en egen banrehageperm til hvert barn. Der satte jeg inn alt av papirer fra bhg som jeg følte det var viktig å ta vare på. Jeg tok ikke vare på månedsplaner og slikt, men gjerne referater fra foreldremøtene. Banrehagepapirer kastes etter at året er over, altså til sommerferien.

Litt usikker på hva du mener med viktige brev. Vi har en oppslagstavle på kjøkkenet, og der henger vi opp innkallinger og bursdagsinvitasjoner og slikt. Når disse har gått ut på dato -bursdagen har vært eller timen på sykehuset er over- kastes det. På tavla henger bare aktuelle ting, ikke ting som har vært.

Ubetalte regninger har vi stående i en egen hylle på kjøkkenet. Denne går vi som sagt gjennom en gang pr uke og legger inn i nettbanken.

Det viktigste for å holde orden er i grunnen å kunne kaste nok, har jeg funnet ut ;) .

Skrevet

Perm eller bokser

Anonymous poster hash: 8806c...9d2

Skrevet

Har brannsikker safe hvor vi oppbevarer pass, fødselsattester, vitnemål, attester samt spesielle verdigjenstander.

Ellers har jeg et skap med 6 bokser. En boks pr familiemedlem, en boks til kvitteringer og en boks til bruksanvisninger.

Ikke noe system i boksene utover det, men det gjør det uansett enklere å finne frem ting.

Går jevnlig gjennom boksene slik at det som er utdatert blir kasta (f.eks kvitteringer ov bruksanvisning på ting vi har kasta eller kvittet oss med)

Har også en egen ringperm som inneholder alt som har med eiendommen vår å gjøre. Kvittering fra håndtverkere, forsikringspapirer, skjøte etc.

Har tenkt mye på å begynne å scanne inn alt og lagre det på pc / nettsky, men foreløpig har det blitt med tanken.

Skrevet

Men er det ikke litt skummelt å scanne alt for lagring på pc med tanke på hacking da?

Anonymous poster hash: 1c3a0...63f
Skrevet

Du kan bli ranet, det Ksn begynne å brenne, komme en flodbølge, du Kan bli hacket. Så mye kan skje. Jeg ville hatt de i en perm

Anonymous poster hash: 8806c...9d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...