Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #1 Skrevet 19. august 2013 Vi har en gutt på 5,5 år som bæsjer i trusa støtt og stadig.. det vil si at han gjør ikke fra seg alt i trusa, men at det er alt fra antydning til en bløt promp, til bremsespor. Slik har hverdagen vår vært siden vi tok av han bleia når han var 3 år.. Kan ikke huske at han var sånn det første halvåret, men han hadde en del bæsjeuhell... men det siste året har vært fælt. Det siste året har jeg lest mye om enkoprese, og regner nok med det er noe sånt... Så jeg lurer på om det er noen her ute jeg kan utveksle litt erfaringer med, som har noen råd, og som forstår hvor sinnsykt lei jeg er av bæsjetruser. Nå har vi en til gutt som er litt over 3 år, bleia tok vi i sommer, og hva skjer, jo, han har fått samme symptomer, men han har hatt mageproblemer siden han var født da, og gått på medisiner en god del... Pappan her i huset sier at han hadde samme problemet som guttene han også... Da må det jo bety at det stemmer at det er arvelig, og mulig vi gjør noe veldig feil. Det siste året har jeg mang en gang vist min skuffelse til 5 åringen, og det hjelper nok ikke på, men av og til er dette bare sinnsykt vanskelig å skjule. HVA GJØR VI??? Anonymous poster hash: fee13...eb9
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #2 Skrevet 19. august 2013 Jeg ville bedt fastlegen om en henvisning til BUP. De kan finne ut av om det er noe fysisk eller psykisk som gjør at barnet bæsjer på seg Anonymous poster hash: 9387f...289
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #3 Skrevet 19. august 2013 Jeg vil gjerne prøve ut noen andre råd før jeg går så drastisk til verk. Anonymous poster hash: fee13...eb9
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #4 Skrevet 19. august 2013 Har dere sjekket for allergier? Anonymous poster hash: cdda3...d35
Gemini77 Skrevet 19. august 2013 #5 Skrevet 19. august 2013 Min sønn var lik.. Prøvde alt men ingenting funket. Tok han med tl helsestasjon og til barnelege. Han sa at over 90% av tilfellene løser seg av seg selv når de begynner på skolen for der blir man mobba om de lukter bæsj. Jeg var fortvilet og syns det hørtes forferdelig ut at erting fra andre skulle løse problemet. Men av en eller annen grunn så løste det seg helt da han begynte på skolen. Ingen mobbing pga det men gikk helt over.. Så barnelegen hadde rett. Jeg vêr hvordan du har det. Ble så lei og irritert etterhvert. Men som sagt så gikk det over etter 1-2 mnd på skolen. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #6 Skrevet 19. august 2013 Jeg skal være litt kjip jeg da... Jeg har en på 11 som fortsatt holder på.. vi har prøvd det meste uten hell, mest sannsynlig kommer han til å fortsette mange år til Så jeg råder deg til å ta det med legen! Forhåpentligvis går det seg til, men det er lange ventelister på alt. Bedre å si fra seg plassen enn å ta tak i ting for sent Anonymous poster hash: 10777...f3e
Sommerfeeling Skrevet 19. august 2013 #7 Skrevet 19. august 2013 Gutten min har også hatt enkoprese, han ble til slutt lagt inn på sykehus for utredning. Legen der så at det kommer i snitt ett barn i uken med enkoprese, det er m.a.o. mer vanlig enn folk tror. Har du lest om de vanligste årsakene til enkoprese? http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/besjer-pa-seg-enkoprese-2822.html?page=2 Holder gutten avføringen inne? Da får han nok også ufrivillig avføring, ettersom bæsjen blir hard og vil da fungere som en propp inni rømmen. Fersk/ bløt avføring vil da renne forbi proppen. Hvis det er hard avføring inne i bildet, hjelper det å først tømme tarmen med klyster, for så å gi kontinuerlig Laktose/ Duphalac til avføringen er jevn og fin. Da skal dosen gradvis trappes ned. Legen så også noe annet til meg, som jeg aldri glemmer, et meget godt råd: -gutten må følges tett opp, på linje med en treåring som holder på å slutte med bleie. Lykke til. Jeg ville ikke ventet for lenge med å kontakte bup/ lege.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #8 Skrevet 19. august 2013 Vår gutt på snart 8 er i perioder plaget med dette, og har vært det de siste tre årene. Han var til utredning på sykehuset for 3 år siden, slik vi fikk forklart tilstanden var at han antakelig har hatt en periode med hard avføring slik at det gjør vondt å gå på do, dette fører til at han vegrer seg for å bæsje, noe som igjen fører til enda hardere avføring. Hvis man ikke gjør noe med det slutter hjernen å oppfatte at han må på do og barnet merker ikke at h*n må på do til slutt. Mykere avføring "sniker" seg forbi det som er hardt og havner i trusa. Behandlingsopplegget vårt var som følger: først klyster tre dager etter hverandre, og få han til å gå veldig reglmessig på do. Han fikk også parafin hver dag i over et halvt år slik at han ikke trenger å jobbe så hardt på do. Fiberrikt kosthold er også viktig. Etter dette opplegget har han hatt tilbakefall 3-4 ganger i året, dette varer en uke eller to og så er det normalt igjen. Vi har fortsatt fokus på maten og hvis han ikke har vært på do en dag så må han oppfordres til å prøve. I ettertid har jeg fått vite at i hvertfall to av de andre guttene i klassen sliter med det samme, så det er visst ikke så unormalt. Lykke til Anonymous poster hash: c8b69...a35
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #9 Skrevet 20. august 2013 Takk for at dere deler litt erfaringer med meg. Jeg føler det å ta kontakt med lege er så forferdelig drastisk enda. Er livredd for at det skal forverre situasjonen, spesielt når de skriver at de ofte tar en utvendig undersøkelse av endetarm. 5 åringen kommer da til å nekte fullstendig. huff, nei, jeg vet ikke. Samtidig har jeg jo selvfølgelig lyst å ta tak i dette og få hjelp. det står jo at dette er arvelig, og pappan hadde jo samme problemet, og jeg hadde også tendenser til jeg begynte på skolen og lærte og tørke meg selv. Jeg husker hvorfor jeg hadde problemet, foreldrene mine tullet bestandig med hvor stygg lukt det var når jeg var ferdig. dette gjorde at jeg gikk å holdt på avføringen, ja, helt til det ikke gikk. Pappan husker ikke hva som skjedde, annet enn at det var et stort problem, som løste seg iløpet av første skoleår. Så har på en måte lyst å vente til skolestart for å se det an, men jeg hører jo hva dere sier. Skal prøve et godt terapi råd nå, som jeg lærte på barnevernspedagogutdaninngen. Her er altså magen problemet, den rampete bæsjemagen som ikke vil høre etter. Så her har 5 åringen noe å ta tak i. Håper dette løser seg. Så kanskje jeg også klarer å bli irritert på den rampete magen, ikke 5 åringen, for han gjør jo så godt han kan. Håååper det fungerer! Takk for svar dere. gjerne skriv mere. Anonymous poster hash: fee13...eb9
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #10 Skrevet 20. august 2013 Råder deg bare til å ta kontakt med barnelege!!! Opplevde det samme med vår gutt. Det ble bedre ved 6årsalder. Jeg vet hvor utrolig slitsomt det kan være, men husk at han ikke kan noe for det!!! Anonymous poster hash: b2c8d...a6b
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #11 Skrevet 20. august 2013 Jeg har erfaring, med dette. Bup er ikke rette instans. -ingen skuffelse, bare fiks opp i situasjonen, trøste og støtte -bup er ikke de som hjelper mot sånt i første instans, men gastroavdeling på sykehus. De sjekker grad av forstoppelse med ultralyd. -ungen må tømmes, klyster og avføringsmiddel. Hestekur. -ungen må ha avføringsmiddel redusert dose over tid, sammen med regelmessig dotrening, og gode rutiner. Google enkoprese eller encopresis så finner du alt om doseringer, intervaller for dotrening, kostholdstips, fysiske øvelser. Forklaringer etc. Dette tar tid, og er ikke gjort på et øyeblikk, håper det ordner seg til skolestart. Anonymous poster hash: 661ed...90f
Anonym bruker Skrevet 21. august 2013 #12 Skrevet 21. august 2013 Takk. det viktigste rådet er vell at jeg må huske på at han ikke kan noe for det.. For det er lett å glemme når man oppdager NOK ei bæsjtruse... Har jo veldig lyst at vi skal fikse opp i dette selv, uten at lege kobles inn. også er det jo himla godt og lese at vi ikke er alene. Hvem hadde trodd at slike jevnlige uhell skulle plage oss så innmari. Men jeg har god tro på at dette vil løse seg selv, skulle bare ønske det fantes en kur som gjorde at vi i alle fall var på vei i å bli bedre... For en mnd siden ga jeg han laktulose i litt over en uke, da hadde han ingen uhell.. men så leste jeg at det er noe man ikke skal bruke langvarig, så da sluttet vi. trodde det var harmløst, så tenkte jeg skulle finne noe annet som han kan bruke en stund, for å se om det kan rette det opp. Håper det ordner seg, ubeskrivelig lei av dette! Anonymous poster hash: fee13...eb9
Anonym bruker Skrevet 21. august 2013 #13 Skrevet 21. august 2013 Movicol er medisinen som brukes, men det er litt tilsvarende dom laktulose. Tømming, mye laktulose til sprutdiare på en fredag, lørdag og nedtrapping til normal konsistens. Du trenger noen sykt barn dager også. Så bare ei lita skje i måneder om det viser seg at han blir for tett igjen. Men det viktigste er ingen skyld, klandre og skam, og do rutine etter måltid. Prøve å presse i 30 sekunder, pause, presse igjen, og tilbringe 5-10 minutter på do. Etter hvert måltid, og så trapper du ned til to ganger salig, så til slutt bare etter middag. Prøv å forebygge litt for pinlige situasjoner, ikke la han gå ut om det er lenge sidn han har vært på do. De skal gå hver dag. Gjene øve litt på at han an si fra om han har hatt uhell. Anonymous poster hash: 661ed...90f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå