Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #1 Skrevet 19. august 2013 Skal ut i foreldrepermisjon, men har kun krav på engangsstønad. Hvordan spare mest mulig penger i svangerskapet? Kom med dine beste råd! Har hus, vi selger ikke ! Har to biler, trenger egentlig bare den ene, men de er verdt max 15.000 pr bil. Derav kun ansvar (billig forsikring). Har ingen abbonement av noe slag. (Har såklart tv og internett og mobil, men ikke trening, ukeblad osv). Skal gå hjemme til babyen får barnehageplass, så dette blir en utfordring. Får kontantstøtte når barnet er året, men det er leeenge til Pr i dag har jeg jobb, kan spare 3000 i mnd. Men i permisjonen får jeg null inntekt. Hvordan løse dette? Anonymous poster hash: 48305...53e
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #2 Skrevet 19. august 2013 Hvorfor får du ikke permisjonspenger når du har jobb? Anonymous poster hash: 36b86...257
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #3 Skrevet 19. august 2013 Syns det var litt rart ja.... Hvorfor får du ikke permisjonspenger når du har jobb? Anonymous poster hash: 36b86...257 Anonymous poster hash: a18b1...0ce
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #4 Skrevet 19. august 2013 Takk for svært hjelpsomme svar... Rekker ikke jobbe 6 av de 10 siste mnd, verre er det ikke. For det første var det ikke spørsmålet mitt, og for det andre så går det an å tenke seg til årsaken selv. Selv om man jobber har man ikke nødvendigvis krav på penger i permisjonen... Noen som har råd å komme med? Anonymous poster hash: 48305...53e
☆☆☆ Skrevet 19. august 2013 #5 Skrevet 19. august 2013 (endret) Lag all mat frå botnen, posesaus o.l. er faktisk kjempedyrt når ein samanliknar med å lage sjølv. Ikkje ver kresen på grønnsaker, dei frå frysedisken held eit høgt næringsinnhald. Same med frossen fisk (ofte på tilbod også). Ikkje kjøp brus/snacks/godteri. Bak brød heime. Sjå an kva du treng av babyutstyr, og kjøp brukt. Tenk over kva du treng av klede til babyen, første tida er det mest body og strømpis det går i. Endret 19. august 2013 av ★
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #6 Skrevet 19. august 2013 er det mulighet for å søke dagpenger? da må du jo stå som jobbsøkende da... Anonymous poster hash: d29e1...68d
Tyra79 Skrevet 19. august 2013 #7 Skrevet 19. august 2013 Regn ut ca utgifter per måned, inkluder ALT! Så må dere sette opp inntekt. (Da vi var i lignende situasjon, satt vi engangsstøtten inn på egen konto. Fra den kontoen hadde vi fast overføring hver måned til regningkonto/ brukskonto). De pengene du greier å spare opp, setter du også til side på denne kontoen. I tillegg får dere barnetrygd hver måned. Da vil dere enklere se hvor mye dere faktisk har til rådighet hver måned. Videre er mitt beste sparetips: vær flinke å skrive handleliste (og hold dere til denne;)!), forsøk i det lengste å handle inn en gang i uken! Det funker faktisk! Vi er en familie på 5, og bruker ca 5000kr på mat hver måned. Dette fikser dere:)!
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #8 Skrevet 19. august 2013 Lag all mat frå botnen, posesaus o.l. er faktisk kjempedyrt når ein samanliknar med å lage sjølv. Ikkje ver kresen på grønnsaker, dei frå frysedisken held eit høgt næringsinnhald. Same med frossen fisk (ofte på tilbod også). Ikkje kjøp brus/snacks/godteri. Bak brød heime. Sjå an kva du treng av babyutstyr, og kjøp brukt. Tenk over kva du treng av klede til babyen, første tida er det mest body og strømpis det går i. Takk Anonymous poster hash: 48305...53e
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #9 Skrevet 19. august 2013 er det mulighet for å søke dagpenger? da må du jo stå som jobbsøkende da... Anonymous poster hash: d29e1...68d Da må jeg si opp jobben og dette er en jobb jeg ønsker å fortsette i. Bare synd at jeg ikke rekker å jobbe 6 mnd og opparbeider meg rett til foreldrepenger. Hvis jeg er arbeidssøker kan jeg bli beordret ut i jobb av nav, og jeg har ikke barnepass til babyen. Dessuten vil jeg ikke jobbe når babyen er nyfødt. Og uten barnevakt er man ikke reell arbeissøker. Mye greier men takk for forslaget Anonymous poster hash: 48305...53e
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #10 Skrevet 19. august 2013 Regn ut ca utgifter per måned, inkluder ALT! Så må dere sette opp inntekt. (Da vi var i lignende situasjon, satt vi engangsstøtten inn på egen konto. Fra den kontoen hadde vi fast overføring hver måned til regningkonto/ brukskonto). De pengene du greier å spare opp, setter du også til side på denne kontoen. I tillegg får dere barnetrygd hver måned. Da vil dere enklere se hvor mye dere faktisk har til rådighet hver måned. Videre er mitt beste sparetips: vær flinke å skrive handleliste (og hold dere til denne;)!), forsøk i det lengste å handle inn en gang i uken! Det funker faktisk! Vi er en familie på 5, og bruker ca 5000kr på mat hver måned. Dette fikser dere:)! Tuuuusen takk det skal jeg gjøre kanskje jeg klarer å spare mer enn det jeg har sett for meg Ja vi klarer dette, det blir bare en liiiten utfordring Anonymous poster hash: 48305...53e
Sommerfeeling Skrevet 19. august 2013 #11 Skrevet 19. august 2013 Tøm loft og boder. Selg på finn.no elker salgssidene til Facebook. Det er helt utrolig hva folk selger. t.o.m. sko.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #12 Skrevet 19. august 2013 Det er ren svindrl, men du kan jo få sparken fordi sjefen ikke trenger deg mer, og så bli gjenansatt etter at du har født? Anonymous poster hash: 315c0...2a7
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #13 Skrevet 19. august 2013 Har dere plass til å leie ut deler av boligen? Anonymous poster hash: 53ff7...0f7
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #14 Skrevet 19. august 2013 Ville nok ha solgt den ene bilen. 15 000 er jo en del å få inn når dere må spare så mye dere kan. I tillegg koster det jo både for veiavgift og forsikring. Alle monner drar, og det er jo noe å spare her. Ellers ville jeg ha spurt på en gi bort side eller noe på finn om noen kan tenke seg å arve vekk litt klær. yen har vi blåkorsutsalg og der er det selvplukk av barneklær, en bærepose til 75 kr Anonymous poster hash: 53ff7...0f7
Musemorbr / Skrevet 19. august 2013 #15 Skrevet 19. august 2013 Avskilt bilen. Da sparer dere litt, selv om dere ikke vil selge den. Kan dere ha mindre tv-pakke? Lavere internetthastighet? Billigere abonement på telefonen? Små, midlertidige kutt kan gi en god del til slutt. Se om du finner facebookgrupper for arving. Det er mange som har tøy og utstyr de heller vil gi bort slik enn å kjøre det til fretex. Det gjelder også mammatøy. Har du noen i familien som har spart på ting? Kanskje du kan få låne noe?
Guttemamma75 Skrevet 19. august 2013 #16 Skrevet 19. august 2013 Dere vil ikke vurdere å la far ta ut mesteparten av permisjonen da? Han kan ta ut 50 eller 40 uker fra barnet er 7 uker såfremst du går ut i minst 75% jobb eller fulltidsstudier...
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #17 Skrevet 19. august 2013 Det er ren svindrl, men du kan jo få sparken fordi sjefen ikke trenger deg mer, og så bli gjenansatt etter at du har født? Anonymous poster hash: 315c0...2a7 Kunne jeg aldri gjort Anonymous poster hash: 48305...53e
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #18 Skrevet 19. august 2013 Har dere plass til å leie ut deler av boligen? Anonymous poster hash: 53ff7...0f7 Nei dessverre :/ Anonymous poster hash: 48305...53e
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #19 Skrevet 19. august 2013 Ville nok ha solgt den ene bilen. 15 000 er jo en del å få inn når dere må spare så mye dere kan. I tillegg koster det jo både for veiavgift og forsikring. Alle monner drar, og det er jo noe å spare her. Ellers ville jeg ha spurt på en gi bort side eller noe på finn om noen kan tenke seg å arve vekk litt klær. yen har vi blåkorsutsalg og der er det selvplukk av barneklær, en bærepose til 75 kr Anonymous poster hash: 53ff7...0f7 Bilen selges nok ja takk for andre tips. Anonymous poster hash: 48305...53e
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #20 Skrevet 19. august 2013 Avskilt bilen. Da sparer dere litt, selv om dere ikke vil selge den. Kan dere ha mindre tv-pakke? Lavere internetthastighet? Billigere abonement på telefonen? Små, midlertidige kutt kan gi en god del til slutt. Se om du finner facebookgrupper for arving. Det er mange som har tøy og utstyr de heller vil gi bort slik enn å kjøre det til fretex. Det gjelder også mammatøy. Har du noen i familien som har spart på ting? Kanskje du kan få låne noe? Bilen selger jeg men ikke huset Får låne masse babyutstyr. Skal sjekke litt mtp å få arve babyklær Anonymous poster hash: 48305...53e
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #21 Skrevet 19. august 2013 Dere vil ikke vurdere å la far ta ut mesteparten av permisjonen da? Han kan ta ut 50 eller 40 uker fra barnet er 7 uker såfremst du går ut i minst 75% jobb eller fulltidsstudier... Han selvstendig næringsdrivende, så tror det blir et større tap for oss Anonymous poster hash: 48305...53e
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #22 Skrevet 19. august 2013 Trenger du egentlig tv når du har internett? Skal godt gjøres å ikke få med seg tv seriene for en mye billigere penge over nett. Om du foreks. oppretter en konto hos TV 2, kanal fem, viaplay, netflix så er det lett å pause kontoen i dødtider sånn at du slipper å betale for mye mer tv enn du bruker. Ikke kjøp unødvendig dill dall til babyen. Første tiden er alt du trenger: Body. Omslagsbody er gull! Kjøp 2 i str. 50, 2 i str. 56 og minst en i str. 62. Så kjøper du flere når du vet størrelsen. Min erfaring er at klærne babyen får i gaver etter fødsel er i større størrelser, og gjerne upraktiske pynteklær... Finner du noen å arve fra slipper du jo det da Strømpebukse. Samme her som med bodyer. Gulpekluter. Trenger bare kjøpe noen få billige i starten, til du ser om du faktisk får bruk for dem Babyolje. Invester i en god og økologisk olje, de holder lenge. Styr unna pleieprodukter fra matbutikken. Vaskekluter i fleng (billige på princess, og vaskekluter, vann og en dæsj babyolje er myyyye billigere og ikke minst best for babyen) Babyshampoo. Trengs bare ved bæsjeeksplosjoner og fossgulping. Kjøp en god, økologisk shampoo, de holder lenge. Styr unna pleieprodukter fra matvarebutikken. Bleier. Rema 1000 bleiene er eneste papirbleiene jeg liker, men disse er vel ikke for de minste. I starten brettet jeg bleier av gulpekluter og brukte sperrelag over. Raskt, enkelt og veldig økonomisk med tanke på antall bleieskift de første ukene. Og flott å slippe å tenke på å ha bleier i hus til enhver tid i ammetåka. Her vi bor er det ikke søndagsbutikker og bensinstasjonen selger heller ikke bleier, våtservietter, smokker eller MME. Ved 3 månedersalder passer one size lommebleier og da har man bleier til barnet slutter. Vent med vogn til du ser hvordan babyen din er. Eldste godtok aldri vogn, yngste godtok ikke vogna før sportsdelen kunne tas i bruk. Kjøp heller en ergoaby bæresele. Virkelig verdt pengene, lett å få med seg babyen og likevell ha to ledige hender, utrolig kjekt å bare kunne tusle litt rundt med babyen nært inntil seg og klemme og kose. Fikk ett utrolig nært bånd til babyen av det! 1 babydyne og to sengesett. Soveskinn. Kjøpte ett lite billig ett hos barnas hus. Babyen sov godt på det hver natt i bare bleie og med ett hjemmestrikket ullpledd over. Tynn ullpysj ved kalde vinternetter. Yttertøy etter årstid. kommer veldig ann på hvor i landet dere holder til. Febertermometer og paracet. Til deg selv: Mateske. Ta med deg god niste istedenfor å bruke 1-300 kr på en cafe. 2-3 vannflasker. Fyll opp og legg i fryseren, ta opp når vannet er fryst. Sett en i kjøleskapet, ha en lett tilgjengelig for deg selv og la en ligge i fryseren til en av de to andre er tømt, skyllt og fyllt med vann igjen og er klar for frysen. Viktig å drikke myyye når man ammer. Og ingenting smaker bedre enn iskaldt vann! Serveringsfat. Med en aktiv toåring og ett puppepåheng i hus tok det ikke lang tid før jeg følte meg underernært. Det krever en del ekstra å smøre seg en brødskive nå. Har du ti minutter til overs rett før du legger deg for natta/om morgenen eller enda bedre; en snill mann, så er det kjekt å ordne til ett stoort fat med ferdigsmurte skiver som settes i kjøleskapet, så er det fort gjort å få i seg litt mat. Det finnes utrolig mye babyutstyr, klær, leker, pleieprodukter osv der ute som man aldri får bruk for, men som blir sett på som must have blant noen. Jeg har to barn, og kan dele noen erfaringer: Fikk gratis bleiebøtte for engangsbleier, men denne var udugelig. Ved bruk av engangsbleier kreves det ikke så mye stelleplass. Og da er det helt greit med en billig oppblåsbar stellematte fra IKEA. - Vi hadde ett vegghengt stellebord nær vasken, og det var veldig kjekt når man skulle ta seg av rennende bæsjebleier. Ved stellekommode/matte på gulvet er det kjekt med en liten balje for vaskevann til bleieskiftene. Ved åpen dusjløsning er det veldig kjekt å kunne ta med babyen i dusjen, og når babyen var ren var det bare å tulle den inn i håndkle og legge den på stellematta på gulvet foran meg. Ingen fare for at babyen rullet og fallt ned fra høyde, og den ble liggende akkurat langt nok unna til å ikke få vannsprut på seg men nærme nok til at vi holdt øyenkontakt og jeg kjappet meg ferdig i dusjen mens babyen koste seg. Vippestol ble mye brukt til den ene babyen, maks 5 ganger med den andre. Uroer blir fort slitt i stykker her i hus. Plutselig lærer de seg å dra snoren selv og da funker den plutselig ikke lengre. Sprinkelsenga støvet ned de første månedene.. Samsoving er ypperlig når man jobber seg frem til gode ammerutiner. Det finnes veldig mange dårlige ammeputer der ute. Bruk heller pengene på en litt tykk og middels fast pute som du gjerne kan fortsette å bruke etter ammeperioden også. Jeg må alltid ha microlax og malt i hus.. Ammetopper er bedre enn ammebh. Følte meg ikke så naken da når jeg dro opp/ned overdelen for å amme, pluss at ammetoppene blir flittig brukt lenge etter ammeslutt. Avent har noen begere som er veldig kjekke! Sørg for at du lærer deg å håndmelke riktig, og du kan fryse ned melk som blir til overs i disse begerene. De er også kjekke til å fryse ned middagsretter. Ikke fyll opp flere kasser med babyleker. Disse blir uansett ikke noe særlig lekt med. Lekestativ hvor lekene kan byttes ut er kjekt. Dusinvis med kosekluter hadde vi visst heller ikke bruk for... Ikea har noen kjekke babyhåndklær til en veldig billig penge. 2 av disse skal holde. Ikke kjøp inn masse forskjellige rumpesalver og hudkremer. La babyhuden få litt tid til å ordne seg selv. Tørr hud er normalt i starten. Rent vann holder i massevis, babyolje er kjekt for massasje og ved hyppige bleieskift hvor det lett blir litt gnukking på huden. Shampoo bare ved veldig skittent hår. Ingen vits i å svi av flere tusenlapper på en stellebag når man finner simple, nøytrale og romslige vesker til hundrelappen. Sikkert glemt mye nå men, får se om jeg kommer på mer senere. Anonymous poster hash: d07f7...35e
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #23 Skrevet 19. august 2013 Trenger du egentlig tv når du har internett? Skal godt gjøres å ikke få med seg tv seriene for en mye billigere penge over nett. Om du foreks. oppretter en konto hos TV 2, kanal fem, viaplay, netflix så er det lett å pause kontoen i dødtider sånn at du slipper å betale for mye mer tv enn du bruker. Ikke kjøp unødvendig dill dall til babyen. Første tiden er alt du trenger: Body. Omslagsbody er gull! Kjøp 2 i str. 50, 2 i str. 56 og minst en i str. 62. Så kjøper du flere når du vet størrelsen. Min erfaring er at klærne babyen får i gaver etter fødsel er i større størrelser, og gjerne upraktiske pynteklær... Finner du noen å arve fra slipper du jo det da Strømpebukse. Samme her som med bodyer. Gulpekluter. Trenger bare kjøpe noen få billige i starten, til du ser om du faktisk får bruk for dem Babyolje. Invester i en god og økologisk olje, de holder lenge. Styr unna pleieprodukter fra matbutikken. Vaskekluter i fleng (billige på princess, og vaskekluter, vann og en dæsj babyolje er myyyye billigere og ikke minst best for babyen) Babyshampoo. Trengs bare ved bæsjeeksplosjoner og fossgulping. Kjøp en god, økologisk shampoo, de holder lenge. Styr unna pleieprodukter fra matvarebutikken. Bleier. Rema 1000 bleiene er eneste papirbleiene jeg liker, men disse er vel ikke for de minste. I starten brettet jeg bleier av gulpekluter og brukte sperrelag over. Raskt, enkelt og veldig økonomisk med tanke på antall bleieskift de første ukene. Og flott å slippe å tenke på å ha bleier i hus til enhver tid i ammetåka. Her vi bor er det ikke søndagsbutikker og bensinstasjonen selger heller ikke bleier, våtservietter, smokker eller MME. Ved 3 månedersalder passer one size lommebleier og da har man bleier til barnet slutter. Vent med vogn til du ser hvordan babyen din er. Eldste godtok aldri vogn, yngste godtok ikke vogna før sportsdelen kunne tas i bruk. Kjøp heller en ergoaby bæresele. Virkelig verdt pengene, lett å få med seg babyen og likevell ha to ledige hender, utrolig kjekt å bare kunne tusle litt rundt med babyen nært inntil seg og klemme og kose. Fikk ett utrolig nært bånd til babyen av det! 1 babydyne og to sengesett. Soveskinn. Kjøpte ett lite billig ett hos barnas hus. Babyen sov godt på det hver natt i bare bleie og med ett hjemmestrikket ullpledd over. Tynn ullpysj ved kalde vinternetter. Yttertøy etter årstid. kommer veldig ann på hvor i landet dere holder til. Febertermometer og paracet. Til deg selv: Mateske. Ta med deg god niste istedenfor å bruke 1-300 kr på en cafe. 2-3 vannflasker. Fyll opp og legg i fryseren, ta opp når vannet er fryst. Sett en i kjøleskapet, ha en lett tilgjengelig for deg selv og la en ligge i fryseren til en av de to andre er tømt, skyllt og fyllt med vann igjen og er klar for frysen. Viktig å drikke myyye når man ammer. Og ingenting smaker bedre enn iskaldt vann! Serveringsfat. Med en aktiv toåring og ett puppepåheng i hus tok det ikke lang tid før jeg følte meg underernært. Det krever en del ekstra å smøre seg en brødskive nå. Har du ti minutter til overs rett før du legger deg for natta/om morgenen eller enda bedre; en snill mann, så er det kjekt å ordne til ett stoort fat med ferdigsmurte skiver som settes i kjøleskapet, så er det fort gjort å få i seg litt mat. Det finnes utrolig mye babyutstyr, klær, leker, pleieprodukter osv der ute som man aldri får bruk for, men som blir sett på som must have blant noen. Jeg har to barn, og kan dele noen erfaringer: Fikk gratis bleiebøtte for engangsbleier, men denne var udugelig. Ved bruk av engangsbleier kreves det ikke så mye stelleplass. Og da er det helt greit med en billig oppblåsbar stellematte fra IKEA. - Vi hadde ett vegghengt stellebord nær vasken, og det var veldig kjekt når man skulle ta seg av rennende bæsjebleier. Ved stellekommode/matte på gulvet er det kjekt med en liten balje for vaskevann til bleieskiftene. Ved åpen dusjløsning er det veldig kjekt å kunne ta med babyen i dusjen, og når babyen var ren var det bare å tulle den inn i håndkle og legge den på stellematta på gulvet foran meg. Ingen fare for at babyen rullet og fallt ned fra høyde, og den ble liggende akkurat langt nok unna til å ikke få vannsprut på seg men nærme nok til at vi holdt øyenkontakt og jeg kjappet meg ferdig i dusjen mens babyen koste seg. Vippestol ble mye brukt til den ene babyen, maks 5 ganger med den andre. Uroer blir fort slitt i stykker her i hus. Plutselig lærer de seg å dra snoren selv og da funker den plutselig ikke lengre. Sprinkelsenga støvet ned de første månedene.. Samsoving er ypperlig når man jobber seg frem til gode ammerutiner. Det finnes veldig mange dårlige ammeputer der ute. Bruk heller pengene på en litt tykk og middels fast pute som du gjerne kan fortsette å bruke etter ammeperioden også. Jeg må alltid ha microlax og malt i hus.. Ammetopper er bedre enn ammebh. Følte meg ikke så naken da når jeg dro opp/ned overdelen for å amme, pluss at ammetoppene blir flittig brukt lenge etter ammeslutt. Avent har noen begere som er veldig kjekke! Sørg for at du lærer deg å håndmelke riktig, og du kan fryse ned melk som blir til overs i disse begerene. De er også kjekke til å fryse ned middagsretter. Ikke fyll opp flere kasser med babyleker. Disse blir uansett ikke noe særlig lekt med. Lekestativ hvor lekene kan byttes ut er kjekt. Dusinvis med kosekluter hadde vi visst heller ikke bruk for... Ikea har noen kjekke babyhåndklær til en veldig billig penge. 2 av disse skal holde. Ikke kjøp inn masse forskjellige rumpesalver og hudkremer. La babyhuden få litt tid til å ordne seg selv. Tørr hud er normalt i starten. Rent vann holder i massevis, babyolje er kjekt for massasje og ved hyppige bleieskift hvor det lett blir litt gnukking på huden. Shampoo bare ved veldig skittent hår. Ingen vits i å svi av flere tusenlapper på en stellebag når man finner simple, nøytrale og romslige vesker til hundrelappen. Sikkert glemt mye nå men, får se om jeg kommer på mer senere. Anonymous poster hash: d07f7...35e Takk føler jeg ikke holder altså, men TAKK Setter stor pris på at du tok deg tid til å skrive alt dette Anonymous poster hash: 48305...53e
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #24 Skrevet 19. august 2013 Har dere huslån? I så fall går det jo an å sjekke om dere kan få avdragsfrihet mens du er i permisjon, evt om dere kan refinansiere lånet. Anonymous poster hash: cf312...525
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #25 Skrevet 19. august 2013 Har dere huslån? I så fall går det jo an å sjekke om dere kan få avdragsfrihet mens du er i permisjon, evt om dere kan refinansiere lånet. Anonymous poster hash: cf312...525 Notert Anonymous poster hash: 48305...53e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå