Gå til innhold

Disse lærerne vil vi også ha

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en forelder av den "gamle skolen". Mitt barn ble sendt til skolen med klar beskjed om å høre på lærerene. Vi møtte problemer.

Historien vår er ett barn med respekt for voksne som møtte voksne som ikke respekterte barnet- barnets foreldre- jobben sin- sine kolleger eller andre elever.

Vi opplevde å bli presset til å lete etter diagnoser for at klassen ( på nesten 40 elever) slik at ekstra ressurser kunne settes inn. Barnet ble fjernet fra timene uten foreldrenes samtykke ol ol.

Etter 2 år måtte det en skriftlig klage på kontaktlæreren til for å forbedre situasjonen.

Moralen er: om lærerne selv sier de er ett lavtlønnet- lavstatus gruppe så blir de det. Arbeidstaker organisasjonene bør flytte fokus fra: "så mye utdannelse vi har" til " så viktige vi er". Min mening er at graven mye er gravd der. Ett yrke uten stolthet og glød som vises er vanskelig å gjøre en god jobb i.

Reform 94 og læreplanen fra 96 ( tror jeg) var vel heller ikke bra. At de aller aller minste skolebarna ikke skal pugge feks gangetabellen, men heller synge den blir problematisk da selve reglen ikke blir lært. Det samme viser seg i feks leseropplegget " hundremeterskogen".

Mitt ønske er at det går mer tilbake til tavleundervisning istedenfor " stasjoner a 12 min i alle fag på en time" samlinger og andre eventyr

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sakset fra Har Du Det I Deg (rekrutteringskampanjen for lærerutdanninger):

"Grunnskolelærerutdanning for 1.-7.trinn og 5.-10.trinn

For å være kvalifisert for opptak til grunnskolelærerutdanningene kreves generell studiekompetanse. I tillegg er det krav om minimum 35 skolepoeng, samt karakter 3 (gjennomsnitt) både i norsk og i fellesfaget matematikk."

At mine barn kan undervises av folk som i praksis er undermåls i norsk og matematikk er jo så man kunne grine.

Opptakskravene settes på bakgrunn av antall søkere.

Selv om "alle" kommer inn er det langt fra alle som fullfører eller består...

Skrevet (endret)

Jeg hadde en opplevelse med en elev. Eleven lurte på hvordan en A-bombe virket. Jeg tegnet og forklarte dette etter beste evne.

H*n sier så til meg: "Du NN, du er skikkelig smart, du ... Hvorfor gadd du å bli lærer? Du hadde tjent mye bedre om du hadde blitt advokat."

H*n sa ikke dette for å være frekk - eleven var genuint nysgjerrig. Jeg synes dette sier veldig mye om hvordan lærere oppfattes.

Jeg opplever dessverre at det både i barnehage og grunnskolen er langt mellom de virkelig råsterke akademikerne. Det er veldig synd.

Det er veldig sant. Og ihvertfall et stykke mellom råsterke akademikere som både liker og er gode på formidling til elever. På høgskoler og universiteter er det mange som direkte misliker undervisningsplikten.

At læreryrket har langt, langt bedre lønn i Finland enn Norge, har nok som du sier også svært mye å si. For i Norge blir læreryrket dessverre sett på som et omsorgsyrke og et kall...

Endret av Ibsenfrue
Gjest sug lut
Skrevet
 For i Norge blir læreryrket dessverre sett på som et omsorgsyrke og et kall...

Ah, nå minnes jeg tilbake 25 år da jeg helte en halvliter over en som mente at lærere ikke burde få noe særlig lønn siden det var å betrakte som et kall, ja.

Men jeg tror heller ikke lønn er nok, for lærere er ikke lønnstapere på samme måte som før. Jeg skulle ønske vi kunne gjenreist læreren som respektert fagperson og fått inn faglærere på alle fag på alle trinn, men som du også nevner så er formidlingsønsket ofte for svakt hos de som er faglig sterke. Tenk deg å ha en sånn Selda fra Newton som lærer i alle fagene, det er slik det vekkes interesse. Og det er også alltid befriende å komme på foreldresamtaler når læreren ikke er et persilleblad... naturlig autoritet kan ikke læres.

Skrevet

Ikke lett, skulle gjerne gått over i læreryrket jeg (er forsker) både fordi jeg genuint ønsker å undervise, og fordi det er så utrolig mange goder ved yrket. Men orker ikke drive barnehage for voksne folk!

Men det er utrolig vanskelig....å være lærer på de høyere trinn (videregående og universitet) når nivået på elever/studenter som starter er så lavt og man blir møtt med sukking og stønning over hvor kjedelig (!) det er, på tross av at dette oftest er studenter som velger og BETALER for deltagelsen. Jeg har t.o.m måttet be universitetsstudenter klappe igjen, og ikke snakke i munnen på meg, noe som bør være en selvfølge etter 4 trinn på barneskolen!

PS: LAP-studentene var de verste på min studentkull særlig med tanke på motivasjon og almenn respekt og høflighet......Synes det sier litt om hvem som blir lærere jeg ;)

Anonymous poster hash: bf636...2c2
Gjest sug lut
Skrevet

Ikke lett, skulle gjerne gått over i læreryrket jeg (er forsker) både fordi jeg genuint ønsker å undervise, og fordi det er så utrolig mange goder ved yrket. Men orker ikke drive barnehage for voksne folk!

Men det er utrolig vanskelig....å være lærer på de høyere trinn (videregående og universitet) når nivået på elever/studenter som starter er så lavt og man blir møtt med sukking og stønning over hvor kjedelig (!) det er, på tross av at dette oftest er studenter som velger og BETALER for deltagelsen. Jeg har t.o.m måttet be universitetsstudenter klappe igjen, og ikke snakke i munnen på meg, noe som bør være en selvfølge etter 4 trinn på barneskolen!

PS: LAP-studentene var de verste på min studentkull særlig med tanke på motivasjon og almenn respekt og høflighet......Synes det sier litt om hvem som blir lærere jeg ;)

Anonymous poster hash: bf636...2c2

Og da er vi jo inne på noe annet - høyere utdanning burde ikke være for alle, man burde kunne slippe å undervise folk som ikke vil lære (verre å gjøre noe med videregående, men en kan jo søke seg til gode skoler...)

Skrevet

At alle på død og liv skal skvises gjennom 12 års skolegang, til tross for null interesse, ødelegger for alle de som er interesserte i å lære.

Enhetsskolen er en uting. Folk ER forskjellig, enten de rødgrønne liker det eller ikke! Hvis man skal få det beste ut av folk, trengs det individuell tilrettelegging, at man samler elever på samme nivå i samme klasser/grupper osv. Da nytter det ikke med over 30 elever i hver klasse.

Lærerne er totalt umyndiggjort. De har få eller ingen sanksjonsmuligheter overfor elever som ødelegger for de andre.

Før var rektorene på lærerne sin side. Nå er de mest opptatt av å slikke oppover i systemet og holde på budsjettene.

Rapportering, rapportering, rapportering og dobbelrapportering. Lærere bruker enormt med tid på byråkratisk bullshitt.

De norske skolene er politikerstyrt og rammes stadig av nye reformer. Politikerne burde, på lik linje med Finland, holde fingrene av fatet og overlate skolen til fagfolk som vet hva de driver med.

Og for at fagfolk skal vite hva de driver med, trengs det litt høyere nivå enn 3 i matte og norsk....

Skrevet

At alle på død og liv skal skvises gjennom 12 års skolegang, til tross for null interesse, ødelegger for alle de som er interesserte i å lære.

Enhetsskolen er en uting. Folk ER forskjellig, enten de rødgrønne liker det eller ikke! Hvis man skal få det beste ut av folk, trengs det individuell tilrettelegging, at man samler elever på samme nivå i samme klasser/grupper osv. Da nytter det ikke med over 30 elever i hver klasse.

Lærerne er totalt umyndiggjort. De har få eller ingen sanksjonsmuligheter overfor elever som ødelegger for de andre.

Før var rektorene på lærerne sin side. Nå er de mest opptatt av å slikke oppover i systemet og holde på budsjettene.

Rapportering, rapportering, rapportering og dobbelrapportering. Lærere bruker enormt med tid på byråkratisk bullshitt.

De norske skolene er politikerstyrt og rammes stadig av nye reformer. Politikerne burde, på lik linje med Finland, holde fingrene av fatet og overlate skolen til fagfolk som vet hva de driver med.

Og for at fagfolk skal vite hva de driver med, trengs det litt høyere nivå enn 3 i matte og norsk....

Veldig enig i at enhetsskolen er en stor del av problemet.

Å undervise noen som er totalt umotivert er som å pisse i motvind.

Og ja, det vil selvfølgelig hjelpe om man hver time klarer å stille like entusiastisk som Selda i Newton, men straks man er over på selvstendig arbeid der man skal følge opp 30 elever vil disse umotiverte 2-3 elevene fade ut... Ofte er dette barn/unge som er oppvokst med å underholdes passivt (tv/pc), har aldri blitt lært opp til å yte - yte for egen læring og trivsel.

Dessuten, lærere er ikke maskiner som klarer å stille sprengmotiverte dag etter dag, time etter time, der man møter de samme umotiverte ansiktene som må hales opp fra passivitetens blytunge hengemyr..

Skrevet (endret)

For i Norge blir læreryrket dessverre sett på som et omsorgsyrke og et kall...

Ah, nå minnes jeg tilbake 25 år da jeg helte en halvliter over en som mente at lærere ikke burde få noe særlig lønn siden det var å betrakte som et kall, ja.

Men jeg tror heller ikke lønn er nok, for lærere er ikke lønnstapere på samme måte som før. Jeg skulle ønske vi kunne gjenreist læreren som respektert fagperson og fått inn faglærere på alle fag på alle trinn, men som du også nevner så er formidlingsønsket ofte for svakt hos de som er faglig sterke. Tenk deg å ha en sånn Selda fra Newton som lærer i alle fagene, det er slik det vekkes interesse. Og det er også alltid befriende å komme på foreldresamtaler når læreren ikke er et persilleblad... naturlig autoritet kan ikke læres.

Jeg er enig med deg, bortsett fra når det gjelder "å ha autoritet" som jeg ikke ser på som vesentlig, jeg tror heller størrelsene på klassene i den moderne skolen i dag er problemet og gjør det vanskelig å holde kontroll og ha oversikt- i tillegg til at generell høflighet og å vite hva som er greit/ ikke greit er noe foreldre har ansvar for å lære barna.

Jeg tror dessuten mange lærere forveksler autoritet med streng disiplin, utvise frustrasjon, kjefte og å ikke lytte til barna- og jeg tror de mister respekten fra barna da, særlig dersom barna gjentatte ganger opplever dem som lite interessert i å være rettferdige.

Jeg observerte akkurat en lærer som regelrett brølte høyt til et barn på skolen i garderoben at "Nå er det stilletid" da jeg fulgte mitt barn inn tidligere i dag..... Da går man ikke foran med et godt eksempel selv akkurat.

Mitt barns lærer er vennlig og lyttende ovenfor barna og klarer, i motsetning til autoritære vikarer som jeg traff på løpende sinte etter barn i garderoben, å holde ro og er svært godt likt av alle barna.

Jeg er ingen autoritær person selv og heller ved første øyekast mild og forståelsesfull tror jeg, men kan være også være streng når jeg må. Jeg hadde ikke problemer med å undervise ulike klasser på ungdomsskolen, selv en klasse andre lærere sa var vanskelig. Jeg var opptatt av å vurdere ting som skjedde rettferdig, gi litt oppmerksomhet og lytte til hver enkelt elev borte ved pulten deres, og også gi noe skryt til de som ikke hadde fulgt oppgaven (kanskje ikke helt forstått oppgaven heller?) men isteden lagd sin egen greie- dersom det de hadde gjort var ordentlig bra. Tror elevene satte pris på det og forlot timene med mestringsfølelse og konstruktive tilbakemeldinger i bagasjen.

Endret av Ibsenfrue
Gjest sug lut
Skrevet

Enig. Ikke minst i det som sies om lærerautonomi. Men den autonome læreren bør også bare være den læreren som faktisk har faglig ballast nok - og jeg har aldri hatt barn på en skole med tilnærmelsesvis den lærerstanden hun beskriver fra sin egen arbeidsplass engang, langt mindre lærere som alle har master/hovedfagsfordypning.

Forøvrig likte jeg dette:

"De fleste av mine folkevalgte som sitter i komité for oppvekst, har ingen erfaring fra skolen. Noen av dem som vil jeg skal stemme dem inn på tinget om et par uker, har i tillegg liten erfaring fra arbeidslivet overhodet. For meg, som skolemenneske, gir dette god grunn til skepsis når min stemme skal i urnen."

Skrevet

For å være kvalifisert for opptak til grunnskolelærerutdanningene kreves generell studiekompetanse. I tillegg er det krav om minimum 35 skolepoeng, samt karakter 3 (gjennomsnitt) både i norsk og i fellesfaget matematikk."

At mine barn kan undervises av folk som i praksis er undermåls i norsk og matematikk er jo så man kunne grine.

Helt enig! Det blir feil å henge seg for mye opp i lave opptakskrav... De som akkurat kommer inn på lærerstudiet, har ikke sjans å komme ferdig utdannet ut der i fra! Det er tross alt fire år med mange krav, eksamener og praksisperioder du skal bestå!

Anonymous poster hash: 52e0a...041

Gjest sug lut
Skrevet

Helt enig! Det blir feil å henge seg for mye opp i lave opptakskrav... De som akkurat kommer inn på lærerstudiet, har ikke sjans å komme ferdig utdannet ut der i fra! Det er tross alt fire år med mange krav, eksamener og praksisperioder du skal bestå!

Jeg vet dessverre at det ikke stemmer.

Skrevet

Joda, skjønner hva du mener. Men så er både norsk og matematikk obligatoriske fag på lærerutdanningen (i alle fall på 1-7, på 5-10 velger man faglinje), så studenten vil jo lære enormt i løpet av lærerstudiet. Fagene bygger på det man kan fra tidligere skolegang, så jeg tenker at om en student hadde hatt under 3 ville det blitt vanskelig å jobbe med fagene på det nivået som et på høyskolen, at dette kanskje er noe av grunnen til karakterkravene. Det er jo det man kan etter lærerstudiet som teller når man skal ut i jobben?

Selv hadde jeg 3 i matte fra vgs, men endte på A i lærerstudiet. Er jeg da under middels  matematikk?

Anonymous poster hash: 0eddc...4b4

Skrevet

Helt enig! Det blir feil å henge seg for mye opp i lave opptakskrav... De som akkurat kommer inn på lærerstudiet, har ikke sjans å komme ferdig utdannet ut der i fra! Det er tross alt fire år med mange krav, eksamener og praksisperioder du skal bestå!Anonymous poster hash: 52e0a...041

Jeg vet dessverre at det ikke stemmer.

Men dersom folk klarer å utdanne seg til lærer, kan de ikke være så veldig svake faglig! Dermed er det ikke sagt at de trenger bli gode lærere for det... En stor del av lærerjobben i dag har ingenting med det faglige å gjøre, slik har det visst blitt dessverre...

Gjest sug lut
Skrevet

Joda, skjønner hva du mener. Men så er både norsk og matematikk obligatoriske fag på lærerutdanningen (i alle fall på 1-7, på 5-10 velger man faglinje), så studenten vil jo lære enormt i løpet av lærerstudiet. Fagene bygger på det man kan fra tidligere skolegang, så jeg tenker at om en student hadde hatt under 3 ville det blitt vanskelig å jobbe med fagene på det nivået som et på høyskolen, at dette kanskje er noe av grunnen til karakterkravene. Det er jo det man kan etter lærerstudiet som teller når man skal ut i jobben?

Selv hadde jeg 3 i matte fra vgs, men endte på A i lærerstudiet. Er jeg da under middels  matematikk?

Nei, men jeg tror heller ikke at du er normen, dessverre - gratulerer med fint resultat, forøvrig. Det merkes veldig godt på lærere som ikke selv kan skrive norsk korrekt, som ikke kan prosentregning, som i bunn og grunn sliter med akkurat det de selv slet med som elever i sin tid. Og det er forstemmende at mine barn, dine barn, våre barn får lærere som forsåvidt har et papir på en utdannelse men likevel ikke kan mer enn fjerdeklassingen i engelsk, som likevel sender skriv fulle av og/å-feil, osv.

Skrevet

I Finland blir de beste og smarteste lærere. Kanskje ikke uten betydning for at Finland hvert år ligger på toppen av PISA-rankingen?

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/1800-studenter-kjemper-om-120-studieplasser-for-a-bli-larer-7284471.html#.UhIdd23TLHo

FINLAND ER IKKE BEDRE ENN OSS!

Er så lei av å høre/lese "vi må ha bedre lærere" overalt. Men har dere tenkt på at 4. klassinger i Finland og de aller fleste andre land er 10 år når de tar denne testen? I Norge er de 9 år i 4. klasse! Er det rettferdig?

Nei. 

Derfor tok de nettopp testen på 10-åringer (5.trinn) for å bevise at elever utvikler seg mye på det ene året. Resultatet: Vi havnet nesten øverst på lista, OG OVER FINLAND! Rart ingen andre har fått med seg dette.

Nå vet dere det.

Skrevet

I Finland blir de beste og smarteste lærere. Kanskje ikke uten betydning for at Finland hvert år ligger på toppen av PISA-rankingen?

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/1800-studenter-kjemper-om-120-studieplasser-for-a-bli-larer-7284471.html#.UhIdd23TLHo

Er så lei av å høre/lese "vi må ha bedre lærere" overalt. Men har dere tenkt på at 4. klassinger i Finland og de aller fleste andre land er 10 år når de tar denne testen? I Norge er de 9 år i 4. klasse! Er det rettferdig?

Nei. 

Derfor tok de nettopp testen på 10-åringer (5.trinn) for å bevise at elever utvikler seg mye på det ene året. Resultatet: Vi havnet nesten øverst på lista, OG OVER FINLAND! Rart ingen andre har fått med seg dette.

Nå vet dere det.

Kilde?

Anonymous poster hash: 1691e...cd3

Skrevet

Nei, men jeg tror heller ikke at du er normen, dessverre - gratulerer med fint resultat, forøvrig. Det merkes veldig godt på lærere som ikke selv kan skrive norsk korrekt, som ikke kan prosentregning, som i bunn og grunn sliter med akkurat det de selv slet med som elever i sin tid. Og det er forstemmende at mine barn, dine barn, våre barn får lærere som forsåvidt har et papir på en utdannelse men likevel ikke kan mer enn fjerdeklassingen i engelsk, som likevel sender skriv fulle av og/å-feil, osv.

Tusen takk :)  Jo jeg ser hva du mener. Nå vil likevel ikke studenter med de problemene de beskriver kunne få gode karakterer på lærerstudiet. Likevel vil nok mange kunne bestå, så problemet er kanskje at skolene ansetter lærere med dårlige karakterer? Kanskje er det ikke nok lærere å velge mellom. Jeg ser også blant mine medstudenter at mange hviler på at "de får jobb uansett", siden det er mangel på lærere. Det er en utrolig dårlig innstilling, og jeg mener man har et ansvar til å lære seg så mye som mulig når man skal ut i en slik jobb. Heldigivs er mange enige med meg, og mange jobber veldig hardt og får gode karakterer. Vi som tar studiet seriøst synes det er frustererende at vi blir satt i samme bås som de som ikke gjør det.

Men jeg skjønner jo at det blir sånn.

Gjest sug lut
Skrevet (endret)

Tusen takk :)  Jo jeg ser hva du mener. Nå vil likevel ikke studenter med de problemene de beskriver kunne få gode karakterer på lærerstudiet. Likevel vil nok mange kunne bestå, så problemet er kanskje at skolene ansetter lærere med dårlige karakterer? Kanskje er det ikke nok lærere å velge mellom. Jeg ser også blant mine medstudenter at mange hviler på at "de får jobb uansett", siden det er mangel på lærere. Det er en utrolig dårlig innstilling, og jeg mener man har et ansvar til å lære seg så mye som mulig når man skal ut i en slik jobb. Heldigivs er mange enige med meg, og mange jobber veldig hardt og får gode karakterer. Vi som tar studiet seriøst synes det er frustererende at vi blir satt i samme bås som de som ikke gjør det.

Men jeg skjønner jo at det blir sånn.

Skjønner deg veldig godt - og jeg er den første til å si at det også finnes svært gode lærere, både faglig, pedagogisk og autoritetsmessig, men jeg ønsker meg fremdeles at det ikke er en positiv overraskelse når man møter på dem... det bør ikke være sånn at alle foreldrene ønsker seg barna over i klassen til lærer A, fordi det er den eneste læreren på trinnet som faktisk er god nok på alle vis.

Endret av sug lut
Skrevet

Nei. 

Nå vet dere det.

Kilde?

Anonymous poster hash: 1691e...cd3

Mona Røsseland

Skrevet

Jeg tror at lærerene mister gløden fordi alle forteller dem at de er dårlige.

Politikerne, forbundet,foreldrene osv osv.

Yrkesstoltheten må på plass igjen for å kunne undervise med glød!

Jeg vil heller at mine barn blir undervist av en engasjert lærer med lave karakterer, enn en utbrent gammel " burugle" med toppkarakter.

( men innser at det kanskje bare er meg ;) )

Skrevet

Jeg tror at lærerene mister gløden fordi alle forteller dem at de er dårlige.

Politikerne, forbundet,foreldrene osv osv.

Yrkesstoltheten må på plass igjen for å kunne undervise med glød!

Jeg vil heller at mine barn blir undervist av en engasjert lærer med lave karakterer, enn en utbrent gammel " burugle" med toppkarakter.

( men innser at det kanskje bare er meg ;) )

Det er veldig sant det du sier der. Desverre ser jeg blant mine medstudenter på læreutdanningen at de med lave karakterer ofte er de samme som ikke er så kompetente ellers heller. Det finnes jo sikkert mange untak, men det virker på meg som om de som stadig får lave karakterer rett og slett ikke er motviterte nok for jobben. MANGE av studentene i min klasse har havnet på lærerstudiet helt tilfeldig og uten noe stort indre ønske om å bli nettopp lærer. Jeg håper det ikke er slik i alle andre klasser og på andre høgskoler..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...