Gjest sug lut Skrevet 19. august 2013 #1 Skrevet 19. august 2013 (endret) I Finland blir de beste og smarteste lærere. Kanskje ikke uten betydning for at Finland hvert år ligger på toppen av PISA-rankingen? http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/1800-studenter-kjemper-om-120-studieplasser-for-a-bli-larer-7284471.html#.UhIdd23TLHo Endret 19. august 2013 av sug lut
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #2 Skrevet 19. august 2013 "Læreryrket har alltid hatt høy status i Finland. Foreldre setter stor pris på lærernes innsats, og jeg hadde respekt for lærerne som elev. Det er en jobb der vi kan utgjøre en forskjell" Tror at mye av kjernen ligger akkurat her. I Norge har man ikke samme respekten for lærere (verken i barnehagen eller i skolen). Foreldre vil helst bestemme alt selv, utviser ikke respekt for lærerne og så tar barna etter. Om flere hadde tatt barnas skolegang på alvor, tatt det seriøst og utvist lærere respekt så ville sikkert mange flere flinke studenter valgt å bli lærere. Det er ikke uten grunn at vanskelige og kjipe foreldre oppgis som årsak til at mange slutter som lærer. Anonymous poster hash: 2e5d7...a82
Gjest sug lut Skrevet 19. august 2013 #3 Skrevet 19. august 2013 Helt enig med deg i at respekten for lærerne er viktig, og status-aspektet av denne respekten er avgjørende både for å tiltrekke seg flere av de gode studentene og for å holde på de gode lærerne. Men det er også altfor lav faglig og pedagogisk tyngde på mange lærere, samt at skikkethetsvurderinger burde kjapt lukt ut alle de som ikke har autoritet nok til å si bø til en kanin.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #4 Skrevet 19. august 2013 Helt enig med deg i at respekten for lærerne er viktig, og status-aspektet av denne respekten er avgjørende både for å tiltrekke seg flere av de gode studentene og for å holde på de gode lærerne. Men det er også altfor lav faglig og pedagogisk tyngde på mange lærere, samt at skikkethetsvurderinger burde kjapt lukt ut alle de som ikke har autoritet nok til å si bø til en kanin. Det er jeg enig i. Det blir en vond sirkel. Lav status på yrket, dårlig lønn, liten respekt og faglige dårlige studenter (ikke alle, men mange). Og så kommer man seg ikke opp av gropa.... Tror at en god begynnelse vil være at dersom vi foreldre ønsker oss gode lærere og ønsker at de gode lærerne skal forbli lærere så må vi behandle dem med respekt og vi må utvise folkeskikk. Det å være lærer er en sinnsykt viktig jobb som vi bør sette mer pris på. Vi som er foreldre kan bidra til å heve stausen og vi kan gjøre noen holdningsendringer hos oss selv som på sikt kan gjøre studiet og yrket mer tiltrekkende, også for de flinke og faglig sterke studentene. #2 Anonymous poster hash: 2e5d7...a82
Gjest sug lut Skrevet 19. august 2013 #5 Skrevet 19. august 2013 Men det som er interessant er jo hvor det gikk galt. Eller når det gikk galt, og hvorfor. For tidligere hadde jo lærere den respekten i samfunnet som det snakkes om i artikkelen.
MammantilNurket Skrevet 19. august 2013 #6 Skrevet 19. august 2013 En annen ting som bidrar til at finnene gjør det så bra er at de kjører på med spesialundervisning fra 1.klasse dersom elever sliter - altså tidlig intervensjon. I Norge opereres det mer etter "vente-og-se"-metoden og det ødelegger veldig.
Gjest sug lut Skrevet 19. august 2013 #7 Skrevet 19. august 2013 En annen ting som bidrar til at finnene gjør det så bra er at de kjører på med spesialundervisning fra 1.klasse dersom elever sliter - altså tidlig intervensjon. I Norge opereres det mer etter "vente-og-se"-metoden og det ødelegger veldig. Absolutt, alt fanges opp fra start, dyslektikerne får sitt fra dag en, og alle andre spesialundervisningsbehov dekkes. Det gir selvsagt bedre resultater.
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 19. august 2013 #8 Skrevet 19. august 2013 lærerne skulle absolutt hatt høyere status, men man kan jo også vurdere om grunnen til at Finland scorer høyt på PISA er at mange elever blir fritatt fra å ta prøvene. (Nei, jeg finner ikke link akkurat nå, så det kan være rykter uten hold i). Men uansett gjør Finlad noe riktig.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #9 Skrevet 19. august 2013 Finland scorer også svært høyt på selvmordsstatistikken blant barn og unge... Anonymous poster hash: e40a3...86c
MammantilNurket Skrevet 19. august 2013 #10 Skrevet 19. august 2013 lærerne skulle absolutt hatt høyere status, men man kan jo også vurdere om grunnen til at Finland scorer høyt på PISA er at mange elever blir fritatt fra å ta prøvene. (Nei, jeg finner ikke link akkurat nå, så det kan være rykter uten hold i). Men uansett gjør Finlad noe riktig. Det forekommer i Norge også.
MammantilNurket Skrevet 19. august 2013 #11 Skrevet 19. august 2013 En annen ting som bidrar til at finnene gjør det så bra er at de kjører på med spesialundervisning fra 1.klasse dersom elever sliter - altså tidlig intervensjon. I Norge opereres det mer etter "vente-og-se"-metoden og det ødelegger veldig. Absolutt, alt fanges opp fra start, dyslektikerne får sitt fra dag en, og alle andre spesialundervisningsbehov dekkes. Det gir selvsagt bedre resultater.Det som også er interessant her er at antallet finske elever som mottar spes.undervisning synker jo høyere opp i klassene de kommer - i Norge er det omvendt
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #12 Skrevet 19. august 2013 Jeg har ikke barn selv, og påstår derfor ikke at jeg har mye peiling på dette, men jeg har ofte tenkt følgende: Man får ikke respekt, man setter seg i respekt. Derfor lurer jeg på om det er slik at mange av dagens lærere ikke evner å sette seg selv i respekt? Og da tenker jeg på feks det å sette tydelige nok og strenge nok krav til både elever og lærere. Den dagen jeg får skolebarn ønsker jeg meg for dem, at de får lærere som er faglig dyktige og som ikke er redde for å stille krav til mine barn ift deres engasjement og ytelse i skoletiden. Det er mulig å gjøre det uten å finne frem spanskrøret tenker jeg. Og når jeg hører enkelte av mine venner snakke om sine barns skolehverdag har jeg inntrykk av at det er litt for mye 'dilling' og litt for lite struktur i skolehverdagen. De lærerne som var de store favorittene på mine skoler da jeg var barn og ungdom, var alle ganske strenge folk med høye krav til oss som elever (selvsagt tilpasset ift de med læringsproblemer av noe slag), men som samtidig helt tydelig elsket faget sitt og klarte å formidle stoffet på en måte som gjorde alle levende interessert i alt de sa. Anonymous poster hash: 5a825...00d
Gjest sug lut Skrevet 19. august 2013 #13 Skrevet 19. august 2013 Jeg har ikke barn selv, og påstår derfor ikke at jeg har mye peiling på dette, men jeg har ofte tenkt følgende: Man får ikke respekt, man setter seg i respekt. Derfor lurer jeg på om det er slik at mange av dagens lærere ikke evner å sette seg selv i respekt? Og da tenker jeg på feks det å sette tydelige nok og strenge nok krav til både elever og lærere. Den dagen jeg får skolebarn ønsker jeg meg for dem, at de får lærere som er faglig dyktige og som ikke er redde for å stille krav til mine barn ift deres engasjement og ytelse i skoletiden. Det er mulig å gjøre det uten å finne frem spanskrøret tenker jeg. Og når jeg hører enkelte av mine venner snakke om sine barns skolehverdag har jeg inntrykk av at det er litt for mye 'dilling' og litt for lite struktur i skolehverdagen. De lærerne som var de store favorittene på mine skoler da jeg var barn og ungdom, var alle ganske strenge folk med høye krav til oss som elever (selvsagt tilpasset ift de med læringsproblemer av noe slag), men som samtidig helt tydelig elsket faget sitt og klarte å formidle stoffet på en måte som gjorde alle levende interessert i alt de sa. Anonymous poster hash: 5a825...00d Det har helt klart noe med saken å gjøre i forhold til barna, ja - det utdannes altfor få med naturlig autoritet og evne til å stille klare krav og følge dem opp. Men i samfunnet generelt er det vanskeligere å tenke seg det som forklaring.
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 19. august 2013 #14 Skrevet 19. august 2013 (endret) Selvsagt må man sette seg i respekt, men det er ikke så enkelt når de foresatte mange ganger snakker nedsettende om skole, fag og lærerne. Det gjelder ikke alle, men ungene skjønner mer enn det som blir sagt med rene ord også. Man kan se på debattene her inne når det gjelder å ta ungene ut av skolen for å dra til syden, sidemålsdiskusjoner osv. Ungene er selvsagt ikke her inne å leser, men disse sakene blir nok ikke diskutert bare her. Unger (og voksne) i dag vet altfor godt hva de har krav på, og bryr seg mindre om hva de har plikt til. Endret 19. august 2013 av den perfekte mor
Gjest sug lut Skrevet 19. august 2013 #15 Skrevet 19. august 2013 Sakset fra Har Du Det I Deg (rekrutteringskampanjen for lærerutdanninger): "Grunnskolelærerutdanning for 1.-7.trinn og 5.-10.trinnFor å være kvalifisert for opptak til grunnskolelærerutdanningene kreves generell studiekompetanse. I tillegg er det krav om minimum 35 skolepoeng, samt karakter 3 (gjennomsnitt) både i norsk og i fellesfaget matematikk." At mine barn kan undervises av folk som i praksis er undermåls i norsk og matematikk er jo så man kunne grine.
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 19. august 2013 #16 Skrevet 19. august 2013 det forklarer jo endel...
LillaGorilla♥♥ Skrevet 19. august 2013 #17 Skrevet 19. august 2013 Sakset fra Har Du Det I Deg (rekrutteringskampanjen for lærerutdanninger): "Grunnskolelærerutdanning for 1.-7.trinn og 5.-10.trinnFor å være kvalifisert for opptak til grunnskolelærerutdanningene kreves generell studiekompetanse. I tillegg er det krav om minimum 35 skolepoeng, samt karakter 3 (gjennomsnitt) både i norsk og i fellesfaget matematikk." At mine barn kan undervises av folk som i praksis er undermåls i norsk og matematikk er jo så man kunne grine. Det er jo virkelig latterlig. Og skremmende. Ser i en tråd her at man må ha over 5 i snitt for å komme inn på journaliststudiet, og spør du meg burde det være omtrent det samme for å bli lærer. Iallefall i de fagene man har tenkt å spesialisere seg i.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #18 Skrevet 19. august 2013 Selvsagt må man sette seg i respekt, men det er ikke så enkelt når de foresatte mange ganger snakker nedsettende om skole, fag og lærerne. Det gjelder ikke alle, men ungene skjønner mer enn det som blir sagt med rene ord også. Man kan se på debattene her inne når det gjelder å ta ungene ut av skolen for å dra til syden, sidemålsdiskusjoner osv. Ungene er selvsagt ikke her inne å leser, men disse sakene blir nok ikke diskutert bare her. Unger (og voksne) i dag vet altfor godt hva de har krav på, og bryr seg mindre om hva de har plikt til. Det er jeg veldig enig i. Jeg har selv vokst opp med foreldre som kanskje har vært i overkant lojal overfor lærerne våre (gikk litt galt ift en lærer som burde vært suspendert pga voldelig atferd bl.a.) og alltid har lært oss å ha respekt for alle rundt oss, inkludert lærerne. Her har absolutt foreldre et stort ansvar og en oppdragerplikt. Anonymous poster hash: 5a825...00d
Gjest sug lut Skrevet 19. august 2013 #19 Skrevet 19. august 2013 Sakset fra Har Du Det I Deg (rekrutteringskampanjen for lærerutdanninger): "Grunnskolelærerutdanning for 1.-7.trinn og 5.-10.trinnFor å være kvalifisert for opptak til grunnskolelærerutdanningene kreves generell studiekompetanse. I tillegg er det krav om minimum 35 skolepoeng, samt karakter 3 (gjennomsnitt) både i norsk og i fellesfaget matematikk." At mine barn kan undervises av folk som i praksis er undermåls i norsk og matematikk er jo så man kunne grine. Det er jo virkelig latterlig. Og skremmende. Ser i en tråd her at man må ha over 5 i snitt for å komme inn på journaliststudiet, og spør du meg burde det være omtrent det samme for å bli lærer. Iallefall i de fagene man har tenkt å spesialisere seg i. Rart det ikke slår ut i bedre journalistiske produkter, da. (Sorry, sidespor.)
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #20 Skrevet 19. august 2013 Sakset fra Har Du Det I Deg (rekrutteringskampanjen for lærerutdanninger): "Grunnskolelærerutdanning for 1.-7.trinn og 5.-10.trinn For å være kvalifisert for opptak til grunnskolelærerutdanningene kreves generell studiekompetanse. I tillegg er det krav om minimum 35 skolepoeng, samt karakter 3 (gjennomsnitt) både i norsk og i fellesfaget matematikk." At mine barn kan undervises av folk som i praksis er undermåls i norsk og matematikk er jo så man kunne grine. Ja, og slik har det jo vært en stund. Må innrømme at jeg synes det er skremmende med tanke på hvor viktig denne gruppen er for den oppvoksende slekt og til syvende og sist for samfunnet som sådan. Anonymous poster hash: 5a825...00d
LillaGorilla♥♥ Skrevet 19. august 2013 #21 Skrevet 19. august 2013 Sakset fra Har Du Det I Deg (rekrutteringskampanjen for lærerutdanninger): "Grunnskolelærerutdanning for 1.-7.trinn og 5.-10.trinnFor å være kvalifisert for opptak til grunnskolelærerutdanningene kreves generell studiekompetanse. I tillegg er det krav om minimum 35 skolepoeng, samt karakter 3 (gjennomsnitt) både i norsk og i fellesfaget matematikk." At mine barn kan undervises av folk som i praksis er undermåls i norsk og matematikk er jo så man kunne grine. Det er jo virkelig latterlig. Og skremmende. Ser i en tråd her at man må ha over 5 i snitt for å komme inn på journaliststudiet, og spør du meg burde det være omtrent det samme for å bli lærer. Iallefall i de fagene man har tenkt å spesialisere seg i. Rart det ikke slår ut i bedre journalistiske produkter, da. (Sorry, sidespor.) Heh, det er jo en annen sak. Det kan virke som om feks journalistene i Se&Hør og andre tabloider ikke engang kom inn på lærerstudiet.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #22 Skrevet 19. august 2013 "Læreryrket har alltid hatt høy status i Finland. Foreldre setter stor pris på lærernes innsats, og jeg hadde respekt for lærerne som elev. Det er en jobb der vi kan utgjøre en forskjell" Tror at mye av kjernen ligger akkurat her. I Norge har man ikke samme respekten for lærere (verken i barnehagen eller i skolen). Foreldre vil helst bestemme alt selv, utviser ikke respekt for lærerne og så tar barna etter. Om flere hadde tatt barnas skolegang på alvor, tatt det seriøst og utvist lærere respekt så ville sikkert mange flere flinke studenter valgt å bli lærere. Det er ikke uten grunn at vanskelige og kjipe foreldre oppgis som årsak til at mange slutter som lærer. Anonymous poster hash: 2e5d7...a82 Pøh. Tviler på at foreldre flest er særlig annerledes i Finland enn i Norge. Derimot ser det da ut som om det er stor forskjell på lærere mellom Finland og Norge. Kan det tenkes at et bedre skolesystem, sterk faglig og pedagogisk tyngde gir de finske lærerne mer respekt, mon tro? Dessuten er vel mange læreres klageområde papirmøllen og begrenset autonomi i den norske skolen, i langt større grad enn barnas foreldre. Men for all del, synes de fleste lærere gjør en kjempejobb i et system som ikke helt fungerer. Anonymous poster hash: 2999b...2b1
MammantilNurket Skrevet 19. august 2013 #23 Skrevet 19. august 2013 (endret) Jeg hadde en opplevelse med en elev. Eleven lurte på hvordan en A-bombe virket. Jeg tegnet og forklarte dette etter beste evne. H*n sier så til meg: "Du NN, du er skikkelig smart, du ... Hvorfor gadd du å bli lærer? Du hadde tjent mye bedre om du hadde blitt advokat." H*n sa ikke dette for å være frekk - eleven var genuint nysgjerrig. Jeg synes dette sier veldig mye om hvordan lærere oppfattes. Jeg opplever dessverre at det både i barnehage og grunnskolen er langt mellom de virkelig råsterke akademikerne. Det er veldig synd. Endret 19. august 2013 av MammantilNurket
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #24 Skrevet 19. august 2013 Dette med Finland blir så vasete! I disse sakene får vi ofte høre NOE av saken men langt fra alt. - Ang PISA: "Dårlige" elever fritas fra denne. I Norge inkluderes alle. Anonymous poster hash: bc010...a48
Gjest sug lut Skrevet 19. august 2013 #25 Skrevet 19. august 2013 Dette med Finland blir så vasete! I disse sakene får vi ofte høre NOE av saken men langt fra alt. - Ang PISA: "Dårlige" elever fritas fra denne. I Norge inkluderes alle. Anonymous poster hash: bc010...a48 Det er bevislig feil - 5,9 % av den norske elevpopulasjonen fritas.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå