Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #1 Skrevet 19. august 2013 Hei damer, lurer på om noen her har erfaring med tilbakevennende urinveisinfeksjoner, særlig i forbindelse med graviditet? Jeg har slitt i mange år med tilbakevennende UVI, ble utredet for ca 10 år siden (røntgen av nyrer; og blærefunksjon) og alt så fint ut. Jeg tar de "vanlige" forhåndsreglene men sliter nå i graviditeten med UVI. Jeg er i uke 23+3 og er 2,5 dag inn i den første antibiotika-kuren men kjenner fortsatt symptomer og er redd for at kuren ikke virker som den skal (har tenkt å ringe legen senere i dag bare så det er sagt). Har lest en del skrekkhistorier om for kvinner som har født for tidlig da en UVI/nyrebekkenbetennelse kan sette igang rier og er selvsagt livredd for at de skal skje. Samtidig er jeg ikke veldig begeistret ved tanken av å måtte ta gjentatte kurer eller bli satt på en langvarig lav dose med antibiotika men frykter at dette blir utfallet mtp min sykdomshistorie hvor UVI kommer tilbake gang på gang. Kan jo nevne hva planen er fremover for min egen del for å minimere risiko: -Drikke MASSE vann gjennom dagen -Unngå koffein fullstendig (har drukket 1 kopp kaffe om dagen hittil) -Minimere inntak av sukker som bakteriene i blæra elsker -Ta c-vitamin tilskudd for å gjøre miljøet i blæra surt og dermed ugunstig for bakterier -Ta tilskudd av rent tranebær -Ta D-mannose tilskudd (for de som ikke kjenner til dette er det (ironisk nok) et sukker som er naturlig utvinnet fra bark som bakterier i blæra fester seg til slik at de skylles ut. Fåes på noen helsekostbutikker) -Gå på do rett før/etter sex -tørke forfra og bakover etter toalettbesøk -unngå badekar og kun dusje -Bruke gode bomullstruser (ikke g-streng) -holde meg varm på beina (har lest at dette er viktig, vet ikke hvorfor) -Unngå mat/drikke som kan irritere blæra (sterkt krydret mat, og for min del blir jeg verre av appelsinjiuce selv om andre sverger til det) -Leste i går et råd fra en jordmor som anbefalte truser i ren ull så vurderer å gå til innkjøp at dette. Ja det var vel det! Det er så utrolig leit å tenke på at jeg kanskje må slite med dette resten av livet og i eventuelt andre graviditeter. Jo mer antibiotika man tar, jo større er vel sjansen for å bli resistent også. Er det noen her som har gjort seg noen erfaringer med tilbakevennende UVI under graviditeten? Jeg vil gjerne høre hvordan det gikk både med deg og babyen, og har dere noen tips/råd til hvordan man kan holde seg frisk? På forhånd takk. Anonymous poster hash: d00ff...61e Anonymous poster hash: d00ff...61e
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #2 Skrevet 19. august 2013 Jeg er også mye plaget med uvi slik som deg. I første svangerskapet slapp jeg unna med 2 kurer, og etter fødselen hadde jeg det ikke på 5 år! Helt utrolig. Men så kom plagene plutselig igjen. Nå er jeg gravid igjen i uke 16 og har hatt en kur, men føler ikke jeg blir skikkelig kvitt det med Selexid (tar vanligvis Trimetoprim). Føler hele tiden jeg er irritert i blæra med litt svie og ubehag. Jeg har dessverre ingen flere råd, ser vi bruker de samme kjerringrådene (annet enn at jeg tar ikke kosttilskudd, har vært mer plaget når jeg tok tranebær). Lykke til Håper du får flere svar her i tråden, jeg følger med. Anonymous poster hash: 091d3...43a
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #3 Skrevet 19. august 2013 HI her Takk for svar ab, så flott at du var frisk i 5 år etter første fødsel! Ønsker deg god bedring og lykke til i dette svangerskapet. Jeg kjenner også veldig ofte svie og ubehag. Til vanlig kan jeg føle ganske sterke symptomer bare hvis jeg er litt uforsiktig og ikke drikker nok mellom morgen og lunsj-tider. Så det kan virke som jeg har en underliggende infeksjon til vanlig. Er så utrolig irriterende!! Men har bestemt meg for å satse alt og virkelig være streng med kosthold og se om det hjelper. Skal avlevere urinprøve hos legen i dag for å dobbeltsjekke at jeg har fått riktig antibiotika. Anonymous poster hash: d00ff...61e
Mallings Skrevet 19. august 2013 #4 Skrevet 19. august 2013 Jeg har opp gjennom livet gått på 125 kurer med antibiotika eller penicillin. Det eneste som forhindrer meg i å få en ny infeksjon er et legemiddel som heter Hiprex. Spør legen din om dette. Evt google litt...
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #5 Skrevet 19. august 2013 Takk for svar Mallings! 125 kurer, huff og huff. Har akkurat lest at UVI er etter forkjølelse den mest vanlige grunnen til å oppsøke lege, og noen av oss er åpenbart mer disponert enn andre, frustrerende. Har hørt litt om Hiprex og skal undersøke mer rundt dette, tusen takk for tipset. Anonymous poster hash: d00ff...61e
Fullrulle86 Skrevet 19. august 2013 #6 Skrevet 19. august 2013 Jeg er i uke 25 og har alt hatt 5 (!) antibiotikakurer! 4 UVI, men den siste måtte det ny kur til for selexiden tok det ikke... Skikkelig slitsomt! Hadde det ikke sånn de andre graviditetene. Skal sies at jeg hadde kronisk UVI før jeg fikk førstemann, men etter endt graviditet har jeg ikke hatt det igjen (før nå...)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå