Gå til innhold

Dere uføre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler dere det ubehagelig at det blir snakket så mye om dette temaet her inne?

Anonymous poster hash: a5caf...c34
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke ufør, men synes virkelig det er mange tilfeller av mobbing her inne av de uføre.

Det kan skje alle!!

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg blir såret og lei meg...

Jeg er delvis ufør, jobber 30-40% og har trygd for resten, pga revmatisme. 

Jeg skammer meg over å være ufør, mye pga holdningene jeg møter her inne. Det er faktisk få som vet at jeg er det. Jeg sier jeg jobber deltid og folk tar det som en selvfølge at jeg har valgt det selv, jeg sier sjelden sannheten, at jeg ikke klarer jobbe fullt lenger.

For at kroppen min skal fungere best mulig er jeg avhengig av trening og har også en del behandling, det er ting jeg blir veldig utmattet av og sliter mye med hodepine og tinnitus i tillegg til smertene pga revmatismen. I dag har jeg trent en time på formiddagen og da må timene etterpå tilbringes med hvile, jeg hadde ikke klart å jobbe i dag. Så lenge folk tror jeg har fri hilser de og er blide når de møter meg i treningstøy, men hva hadde de tenkt om de visste at jeg var ufør, at jeg var en snyltende parasitt, for om jeg orker trene hadde jeg orket jobbe også?

Jeg klamrer meg til den lille prosenten jeg har med arbeidskapasitet, og håper av hele mitt hjerte at jeg aldri blir 100% ufør, det er virkelig noe av det jeg frykter mest her i verden.

Anonymous poster hash: 349d4...b95
Skrevet

Jeg syns folk her inne er utrolig dømmende mot uføre . Og folk blander seg inn i ting de overhodet ikke har noe med. Jeg fikk virkelig høre det her inne når jeg hadde kjøpt meg en brudekjole til 7000 kr , det var ALT for mye for en som er ufør, det var helt uhørt at den kostet så mye.....

Jeg driter i hva folk her inne mener, men det kan være lett å ta seg nær av hva som blir skrevet her inne. Er ikke hyggelig å bli kalt en parasitt eller en kvise på samfunnes rompe..

Skrevet

Ja, det blir jeg. Spesielt når flere sier at friske og kjekke menn aldri ville vært sammen med "en som meg". Det er sårende.

Eller når folk kaller uføre for parasitter. Skulle gjort alt for å kunne fullført skolegangen og jobbet, men det kommer nok ikke til å skje, dessverre. Jeg VILLE aldri bli ufør. 

Anonymous poster hash: a3987...74e
Skrevet

Jeg har to ganger vært svært nær å bli uføretrygdet, en gang etter en ulykke, en gang etter sykdom som legene ikke tok på alvor. Jeg var heldig begge gangene og kom meg tilbake i jobb, selv om leger og nav ville true meg ut i uføretrygd (ja, det skjer også...).

De som er så kritiske til uføretrygdede avslører etter min mening stor ukunnskap. De avslører sin manglende forståelse av helse og sykdom, manglende forståelse for det psykologiske og sosiale aspektet ved å ikke kunne jobbe, mangelen på kunnskap om hvordan dagens system fungerer (på godt OG vondt), og også manglende kunnskap om det økonomiske aspektet når det gjelder uføretrygd.

Det antallet personer som "jukser" seg til en uføretrygd er etter min mening veldig, veldig liten. Og de som faker en fysisk årsak til uføretrygd - de gjør det som regel for å prøve å skjule sine store psykiske problemer som er den egentlige grunnen til at de ikke greier å jobbe. Men det er svært få dette gjelder.

(Jeg har jobbet med det og har en del erfaring med det.)

Til slutt vil jeg påstå at slik systemet fungerer i dag så fører det personer ut i uføretrygd som ikke hadde trengt å bli uføretrygdet. Dette fordi folk ikke kommer til behandling når de trenger det, de faller ut av arbeidsliv fordi de blir gående så lenge syke (uten at noe skjer) at de mister jobben. Man har en treghet i systemet som er alvorlig både for de som trenger hjelp og for samfunnet.

Folk må i tillegg ofte bruke krefter på å "bevise" at de er syke (slik at de kan få den hjelpen de trenger når de faktisk er syke) i steden for at systemet støtter dem i prosessen med å bli frisk. Det blir en logisk brist i dette. Hvis du blir syk og er syk nok til å trenge og ha rett på hjelp så blir du gjerne mistenkeliggjort av systemet når systemet endelig behandler saken din. Hvis du tross legeerklæringer og spesialisterklæringer som bekrefter behovet for hjelp ikke blir tatt til etterretning så blir den syke satt i en håpløs situasjon - de trenger systemets økonomiske hjelp for å leve, men kan ikke en gang bli litt bedre, for da vil i hvert fall ikke systemet støtte. Og da ender den syke med å gå og være syk uten bedring altfor lenge. Alle taper på dette!

Den syke bruker fokuset på sin sykdom, ikke å bli frisk - ikke fordi den ikke vil bli frisk, men fordi det er en nødvendighet for å få den hjelpen man trenger.

Anonymous poster hash: 2a1e3...be2
Skrevet

Jeg har to ganger vært svært nær å bli uføretrygdet, en gang etter en ulykke, en gang etter sykdom som legene ikke tok på alvor. Jeg var heldig begge gangene og kom meg tilbake i jobb, selv om leger og nav ville true meg ut i uføretrygd (ja, det skjer også...).

De som er så kritiske til uføretrygdede avslører etter min mening stor ukunnskap. De avslører sin manglende forståelse av helse og sykdom, manglende forståelse for det psykologiske og sosiale aspektet ved å ikke kunne jobbe, mangelen på kunnskap om hvordan dagens system fungerer (på godt OG vondt), og også manglende kunnskap om det økonomiske aspektet når det gjelder uføretrygd.

Det antallet personer som "jukser" seg til en uføretrygd er etter min mening veldig, veldig liten. Og de som faker en fysisk årsak til uføretrygd - de gjør det som regel for å prøve å skjule sine store psykiske problemer som er den egentlige grunnen til at de ikke greier å jobbe. Men det er svært få dette gjelder.

(Jeg har jobbet med det og har en del erfaring med det.)

Til slutt vil jeg påstå at slik systemet fungerer i dag så fører det personer ut i uføretrygd som ikke hadde trengt å bli uføretrygdet. Dette fordi folk ikke kommer til behandling når de trenger det, de faller ut av arbeidsliv fordi de blir gående så lenge syke (uten at noe skjer) at de mister jobben. Man har en treghet i systemet som er alvorlig både for de som trenger hjelp og for samfunnet.

Folk må i tillegg ofte bruke krefter på å "bevise" at de er syke (slik at de kan få den hjelpen de trenger når de faktisk er syke) i steden for at systemet støtter dem i prosessen med å bli frisk. Det blir en logisk brist i dette. Hvis du blir syk og er syk nok til å trenge og ha rett på hjelp så blir du gjerne mistenkeliggjort av systemet når systemet endelig behandler saken din. Hvis du tross legeerklæringer og spesialisterklæringer som bekrefter behovet for hjelp ikke blir tatt til etterretning så blir den syke satt i en håpløs situasjon - de trenger systemets økonomiske hjelp for å leve, men kan ikke en gang bli litt bedre, for da vil i hvert fall ikke systemet støtte. Og da ender den syke med å gå og være syk uten bedring altfor lenge. Alle taper på dette!

Den syke bruker fokuset på sin sykdom, ikke å bli frisk - ikke fordi den ikke vil bli frisk, men fordi det er en nødvendighet for å få den hjelpen man trenger.

Anonymous poster hash: 2a1e3...be2

Amen!

Gjest Aprikos Syltetøy
Skrevet

Nå skal det sies at jeg tror mange skriver de tingene om uføre (dette med at de aldri vil få seg mann og dette med kvise på samfunnets rompe...) kun for å få respons iform av diskusjoner... må være folk med et utrolig kjedelig liv som er her inne for å få litt action i hverdagen. Kan nesten ikke ta seg nær av de siden de enten gjør det kun for å provosere eller desverre mangler totalt forståelse for andres situasjoner.

Det er stor forskjell på IQ og EQ, det set man når man ser på noen av innleggene her. Jeg håper ikke de av dere som er uføre tar dere så altfor nær av dem... de er ikke verdt det! Hev dere over dem :-)

Hilsen ei som er oppvokst med to uføre foreldre som aldri manglet noe ♡

Skrevet

Du manglet ikke noe? Det er bra. Og det er fordi vi bor i et rikt land som passer på folk som ikke kan delta på spleisefesten. Så da mener jeg at du i tillegg til å takke dine sikkert gode foreldre, bør takke alle de som betalte skatt, slik at din familie slapp;-)

Anonymous poster hash: 387e0...d36

Gjest Bjørketreet
Skrevet

Du manglet ikke noe? Det er bra. Og det er fordi vi bor i et rikt land som passer på folk som ikke kan delta på spleisefesten. Så da mener jeg at du i tillegg til å takke dine sikkert gode foreldre, bør takke alle de som betalte skatt, slik at din familie slapp;-)

Øøh, de med uføretrygd betaler jo også skatt... For et teit svar.

Skrevet

Du mener at uskyldige barn som vokser opp med uføre foreldre skal stå ydmykt med lua i hånda og takke alle som jobber fordi de får lov til å vokse opp og ikke må bo på gata?

Anonymous poster hash: 1e466...c91

Gjest Leelu30
Skrevet

Forferdelig trist høre at de som er uføre faktisk blir mobbet for det.

Det er da ingen friske arbeidsføre mennesker som VELGER å bli ufør.

Jeg takker høyere makter for at jeg er i stand til å jobbe 100%. selvfølgelig er det slitsomt med 2 små barn, men det må jaggu meg være mer slitsomt å være ufør og i tillegg måtte forsvare det ovenfor folk som skal rakke ned på uføre.

Hev dere over det! :)

Skrevet

Ehhh. De betaler skatt av penger de FÅR av staten... Ikke helt det samme som p betale skatt av penger som kommer fra noe som er samfunnsnyttig. For all del, har ikke noe imot de som er uføretrygdede pga reelle sykdommer. Møter mange i jobben min som anestesispl som rett og slett er arbeidsskye sytere ( har da tilgang til og kan lese hele journalen ). Uten at noe sykdom blir påvist. Ryggsmerter feks er en gjenganger, men å male huset til naboene for svartepenger det orker de.

Anonymous poster hash: ef50c...983

Skrevet

Blir skremt over holdningene til kvinnemennesker her inne!! Mange kan da ikke ikke noe for at ufør er den eneste veien ut av et mørkt helvete??

Og hvem får lønn i himmelen at en har pint seg på jobb hver dag, til tross for at utfallet skulle ha vært noe annet?

Nei, jeg er IKKE ufør selv,men har mye med uføre å gjøre og ser deres problemer og hva de lever med. Ikke alle snylter vettu. Men skal sbakke kun for meg selv nå, og da jeg var i 20 årene og "visste best" så var jeg av en slik holdning også.

Mye visdom kommer med erfaring jenter og det er ikke noe å være misunnelig på at noen er uføre. Må jo være det, siden dere hakker slik på de?

Ha en flott dag, forresten :)

Skrevet

Regner med mange tror jeg er en snylter.

Jeg ser frisk ut, kler meg greit, smiler, er hyggelig og blid mot folk jeg treffer.

Kan bare forestille meg hva enkelte tenker om meg ja.

Tipper flere av de rundt meg sitter her inne og lirer av seg eder og galle også ;)

Jeg går ikke ut av huset dersom jeg er dårlig! Og dersom jeg MÅ ut, biter jeg tenna sammen og gjør det så fort som overhodet mulig, men da er resten av dagen ødelagt.

Jeg har hatt flere slag, jeg har stoffskifte problemer, jeg har epilepsi, jeg dliter med angst og jeg sliter i perioder med depresjon.

Ikke noe av dette vises på meg!

Jeg har lyst å jobbe, jeg har flere ganger prøvd å jobbe, men det fungerer ikke!

Jeg har fortsatt en plan om å komme meg tilbake i arbeidslivet, men foreløbig må jeg være hjemme.

Jeg prøver å ikke ta meg nær av alt dere skriver her inne, men det er ikke lett. Desverre er det mange som har slike holdninger.

Noe som av og til får meg til å ønske at dere selv får oppleve at verden raser sammen rundt dere.

For tro meg, jeg hadde virkelig ikke planlagt å få slag tidlig i livet og dermedende opp som ufør!!

Anonymous poster hash: 350a1...def

Skrevet

Regner med mange tror jeg er en snylter.

Jeg ser frisk ut, kler meg greit, smiler, er hyggelig og blid mot folk jeg treffer.

Kan bare forestille meg hva enkelte tenker om meg ja.

Tipper flere av de rundt meg sitter her inne og lirer av seg eder og galle også ;)

Jeg går ikke ut av huset dersom jeg er dårlig! Og dersom jeg MÅ ut, biter jeg tenna sammen og gjør det så fort som overhodet mulig, men da er resten av dagen ødelagt.

Jeg har hatt flere slag, jeg har stoffskifte problemer, jeg har epilepsi, jeg dliter med angst og jeg sliter i perioder med depresjon.

Ikke noe av dette vises på meg!

Jeg har lyst å jobbe, jeg har flere ganger prøvd å jobbe, men det fungerer ikke!

Jeg har fortsatt en plan om å komme meg tilbake i arbeidslivet, men foreløbig må jeg være hjemme.

Jeg prøver å ikke ta meg nær av alt dere skriver her inne, men det er ikke lett. Desverre er det mange som har slike holdninger.

Noe som av og til får meg til å ønske at dere selv får oppleve at verden raser sammen rundt dere.

For tro meg, jeg hadde virkelig ikke planlagt å få slag tidlig i livet og dermedende opp som ufør!! Anonymous poster hash: 350a1...def

Stoooor varm klem til deg fra meg <3

Skrevet

Jeg er ikke ufør enda, men det går nok den veien (hvertfall 50 %).. Jeg har bestemt meg for at jeg ikke skal skamme meg over det den dagen det kommer.. Jeg valgte ikke å få MS!

Skrevet

Jeg tror at mange av de som skriker om at uføre er snyltere tenker at det må være så deilig å gå hjemme og få penger for det. Jeg er på vei mot en gradert ufør, og selv nære slektninger kan får seg til å si ting som " ...men det kan vel du ordne som har så mye fri?", " Så heldig du er som har fri nå før jul" ol. Jeg blir av og til irritert, men teller til ti og nikker og smiler. De vet rett og slett ikke bedre. De ser sitt eget hektiske liv, og tenker at det hadde vært nyyydelig med noen fridager i uka, og så glemmer de årsaken til at jeg ikke klarer en full jobb. Jeg skulle gjerne hatt "fri" noen dager uka jeg også. Dager der jeg hadde ork og energi, hadde en hel natts søvn bak meg, var frisk og symptomfri og kunne gjøre alt jeg ville, men jeg tar til takke med fri annenhver dag, slik at jeg kan hente meg inn såpass at jeg orker å jobbe. 

Svaret til HI blir vel i grunnen nei. Jeg synes ikke det er ubehagelig at det snakkes mye om. Jeg synes ikke det er et spesielt interessant tema, men ikke verre enn utroskap og "er denne testen positiv". Jeg rister på hodet for meg selv noen ganger over enkelte menneskers totale fravær av empati, evne til refleksjon og interesse for fakta, men har ingen tro på at sneversynte kan bli vidsynte av å vanke på nettet, og disse menneskene og hva de måtte mene betyr ingen ting for meg.

Skrevet

Her inne er ikke så ille, det er værre ute blant folk. Jeg jobber litt, og er foreløpig ikke ufør men det går nok den veien. Jeg prøver å klistre på et smil og prøver å ignorere smerter de timene jeg er på jobb. Det folk ikke ser er at jeg går på smertestillende for å fungere de timene. Ei heller at to tre timer på jobb betyr flere dager bundet til sengen. Når jeg har en god dag får jeg handlet. Når jeg har en dårlig dag må andre hente ungene i bhg.

Jeg må ut å trene for å holde kroppen i gang, ellers eskalerer sykdommen min. Men da går ryktet fort om at jeg er jo frisk nok til å trene så da burde jeg jo jobbet. Hater det!

Anonymous poster hash: 4a824...d63

Skrevet

Ehhh. De betaler skatt av penger de FÅR av staten... Ikke helt det samme som p betale skatt av penger som kommer fra noe som er samfunnsnyttig. For all del, har ikke noe imot de som er uføretrygdede pga reelle sykdommer. Møter mange i jobben min som anestesispl som rett og slett er arbeidsskye sytere ( har da tilgang til og kan lese hele journalen ). Uten at noe sykdom blir påvist. Ryggsmerter feks er en gjenganger, men å male huset til naboene for svartepenger det orker de.

Jeg skjønner hva du mener, men du er nødt til å skille mellom de som virkelig trenger det og de som snylter.

Jeg har ME og er mest sannsynlig på vei til å bli ufør.

De som ser meg utenfor huset, kan ikke se på eg at jeg er syk. Sykejournalen min kan derimot det (som du sier)

Jeg hadde tenkt til å kanskje begynne å male huset. Bare for å få et lite prosjekt for å lettere komme meg litt opp av sofaen, og være i nærheten av den i tilfelle jeg trenger å legge meg ned. 

En nabo vil da se at jeg maler huset. Det de kanskje ikke ser, er at det går utrolig treigt. 1 planke av gangen. (5 min av gangen) Da får jeg bevegd meg i mitt eget tempo. 

Anonymous poster hash: e484b...f4c

Skrevet

Åja.. synd en gjenganger som ryggsmerter øderlegger din idyll. Hva med når man har jernplater skrudd inn i ryggen da? Og i tillegg har blitt avhengig av STERKE smertestillende for å greie å i det heletatt stå oppreist? Joa... det går nok under kategorien arbeidssky syter....... Og når man er kokk og må stive av begge håndleddene 100 % (prøv å gå en hel dag uten å bevege håndleddene og se hvor mye du får gjort). Jepp... ARbeidssky......... Man skal være VELDIG forsiktig med å uttale seg om ting man overhode ikke vet noe som helst om!!!!!

Anonymous poster hash: 691ac...ed6

Skrevet

Åja.. synd en gjenganger som ryggsmerter øderlegger din idyll. Hva med når man har jernplater skrudd inn i ryggen da? Og i tillegg har blitt avhengig av STERKE smertestillende for å greie å i det heletatt stå oppreist? Joa... det går nok under kategorien arbeidssky syter....... Og når man er kokk og må stive av begge håndleddene 100 % (prøv å gå en hel dag uten å bevege håndleddene og se hvor mye du får gjort). Jepp... ARbeidssky......... Man skal være VELDIG forsiktig med å uttale seg om ting man overhode ikke vet noe som helst om!!!!!

Anonymous poster hash: 691ac...ed6

Handler det om slike saker som gir plager/smerter er det veldokumentert i journalen. Helt utrolig at du ikke greide å lese det ut av svaret mitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...