Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #1 Skrevet 19. august 2013 Barnet begynner i 3.klasse. Han har slitt en del med matte og ser at vi kanskje nå må endre rutinene litt. I fjord hadde vi tirsdager som fast leksedag. Da gjorde vi ferdig alle leksene denne dagen, onsdager var det trening, og de andre dagene kunne han leke og gjøre nesten som han ville etter skolen. Nå lurer jeg på om det er på tide å endre rutinene litt. MEN vi får aldri spist middag før tidligst mellom kl. 18 og 19. Tenker at han fra nå av skal få gå hjem tidlig fra SFO noen dager i uka. I forhold til matteproblemene så kobler han helt ut og konsentrasjonen er totalt fraværende. Må tvinge han til å følge med når jeg prøver å hjelpe/forklare. Jeg er ikke alene, men faren er veldig ettergivende og det er veldig vanskelig å få med på å gjennomføre ting. Gutten har også plikter hjemme som han skal utføre. Noen som har tips til nye rutiner? Usikker på om det blir endring i treningsdager eller om det blir flere treninger i uka. Anonymous poster hash: 08a81...302
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #2 Skrevet 19. august 2013 Om han sliter med lekser og konsentrasjon, så er det kanskje lurt å gjøre litt lekser hver dag. Anonymous poster hash: 07f53...20e
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #3 Skrevet 19. august 2013 Hva er det med matten han sliter med? Vi brukte leggetid og bilkjøring som faste tider med matte. Begynte med tall opp til 5: 3+2, 3+1, 2+3. Tok minus og opp til 5. Når de stykkene satt så tok vi videre opp til 10. Brukte laaaang tid før vi så resultater. Men de kom. Han regnet matte så sakte på skolen at han fikk kanskje gjort 5 stykker når de andre gjorde 20. Jeg avtalte med læreren om å gå mattebøkene med hjem i helger og ferier. Da gjorde han alle stykkene han ikke fikk tid til på skolen. Vi satt med kjøkkenbordet, tente lys og hadde det hyggelig! Lokket med belønning av og til! Fra å slite maks med matten i andre klasse så fikk han kun en feil på nasjonal prøve i matte i tredje. Best av alle på trinnet! :-) læreren har sagt at det er takket være at vi som foreldre har fulgt opp! Han har fått spille mattespill på pc og vi har brettspillet "mastermind" som visst skal være bra for logisk mattetenkning Matte er viktig! Øv litt hver dag og la han føle mestring! Gangetabellen hang vi opp på do! :-) i bilen og ved senga. Byttet litt på hvilke vi har oppe, feks nå er det 6 gangen. Anonymous poster hash: 02e2c...69b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå