Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #1 Skrevet 19. august 2013 Noen som har giftet seg på tinghuset og kan fortelle meg hvordan det foregår? Vi skal gifte oss nå i høst (starten av november) hadde vi planlagt og ingen av oss vil gifte oss i kirka så da blir det tinghuset/sorenskrivern. Men det jeg lurer litt på er: Må man sende søknad eller er det bare å ta en tlf å høre når de har ledig tid? Må man ha med forlovere? Kan familie og barn bli med eller må man gå alene? Å så til det litt mer praktiske i forhold til skifting av navn: Hvor lang tid tar det å få endret navn? Skal ha nytt pass før desember og lurer da på om jeg rekker å få skiftet navn og fått nytt pass før vi kan reise? Må jeg sende meldig til alle viktige instanser om navnebyttet eller tar de ut i fra folkeregisteret? Tusen takk for alle svar på forhånd Anonymous poster hash: 0e1ec...0f7
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #2 Skrevet 19. august 2013 http://www.domstol.no/no/Ekteskap-og-arv/Vigsel-og-partnerskap/ Anonymous poster hash: 6ad12...676
Gjest sug lut Skrevet 19. august 2013 #3 Skrevet 19. august 2013 Nå er det så lenge siden at jeg ikke husker detaljer, men det var i alle fall en fin og verdig seremoni, og jeg ønsker deg lykke til med dagen!
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #4 Skrevet 19. august 2013 Å gifte seg på tinghuset var en svært lite romantisk greie. Angrer som en hund. Anonymous poster hash: 6dbd2...f1f
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 19. august 2013 #5 Skrevet 19. august 2013 (endret) Noen som har giftet seg på tinghuset og kan fortelle meg hvordan det foregår? Man står forran en sorenskriver som tar seg av formalitetene. Ja og sånne ting. Vi skal gifte oss nå i høst (starten av november) hadde vi planlagt og ingen av oss vil gifte oss i kirka så da blir det tinghuset/sorenskrivern. Men det jeg lurer litt på er: Må man sende søknad eller er det bare å ta en tlf å høre når de har ledig tid? Du må ha papirne i orden før du gifter deg, men tid avtaler du med tinghuset. Må man ha med forlovere? Nei, men du må ha en forlover til å bevitne papirene dine, altså at du er ved dine fulle 5 og gjør det frivillig. Du får vitne fra sorenskriverkontoret om du vil ha til selve seremonien. Kan familie og barn bli med eller må man gå alene? Ungene mine var med. Noen steder har de større rom dersom man har med gjester. Vi gjorde det på et kontor med vitner fra sorenskriverkontoret. Å så til det litt mer praktiske i forhold til skifting av navn: Hvor lang tid tar det å få endret navn? En uke eller to Skal ha nytt pass før desember og lurer da på om jeg rekker å få skiftet navn og fått nytt pass før vi kan reise? Du kan bytte navn nå, du må ikke vente til du gifter deg? Eller du kan melde navneskifte fra den dagen, men da må du bestille pass etterpå Må jeg sende meldig til alle viktige instanser om navnebyttet eller tar de ut i fra folkeregisteret? Du må melde fra til alt og alle selv. Det er så mye jobb at da jeg ble gift for 2. gang orket jeg ikke bytte navn igjen. Hadde jo bytta to ganger alt. Sermonien var overraskende høytidlig og jeg gråt en skvett. Endret 19. august 2013 av Lektor Doppler med tillegg
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #6 Skrevet 19. august 2013 Noen som har giftet seg på tinghuset og kan fortelle meg hvordan det foregår? Man står forran en sorenskriver som tar seg av formalitetene. Ja og sånne ting. Vi skal gifte oss nå i høst (starten av november) hadde vi planlagt og ingen av oss vil gifte oss i kirka så da blir det tinghuset/sorenskrivern. Men det jeg lurer litt på er: Må man sende søknad eller er det bare å ta en tlf å høre når de har ledig tid? Du må ha papirne i orden før du gifter deg, men tid avtaler du med tinghuset. Må man ha med forlovere? Nei, men du må ha en forlover til å bevitne papirene dine, altså at du er ved dine fulle 5 og gjør det frivillig. Du får vitne fra sorenskriverkontoret om du vil ha til selve seremonien. Kan familie og barn bli med eller må man gå alene? Ungene mine var med. Noen steder har de større rom dersom man har med gjester. Vi gjorde det på et kontor med vitner fra sorenskriverkontoret. Å så til det litt mer praktiske i forhold til skifting av navn: Hvor lang tid tar det å få endret navn? En uke eller to Skal ha nytt pass før desember og lurer da på om jeg rekker å få skiftet navn og fått nytt pass før vi kan reise? Du kan bytte navn nå, du må ikke vente til du gifter deg? Eller du kan melde navneskifte fra den dagen, men da må du bestille pass etterpå Må jeg sende meldig til alle viktige instanser om navnebyttet eller tar de ut i fra folkeregisteret? Du må melde fra til alt og alle selv. Det er så mye jobb at da jeg ble gift for 2. gang orket jeg ikke bytte navn igjen. Hadde jo bytta to ganger alt. Sermonien var overraskende høytidlig og jeg gråt en skvett. Tusen takk for det du skrev HI Anonymous poster hash: 0e1ec...0f7
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #7 Skrevet 20. august 2013 Det må være der kjipeste å gifte seg der Anonymous poster hash: 29fc8...8f1
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #8 Skrevet 20. august 2013 Det må være der kjipeste å gifte seg der Anonymous poster hash: 29fc8...8f1 Hvorfor det? Har du prøvd det? Jeg giftet meg i Tinghuset og syns det var den beste vielsen jeg har vært i Har bare vært i andres kirkebryllup tidligere. Har selvfølgelig stor betydning hva man selv forventer og hva man gjør ut av dagen selv. Anonymous poster hash: 417d2...746
Gjest Skrevet 20. august 2013 #9 Skrevet 20. august 2013 Giftet oss der for noen år siden. Her hvor jeg bor, så var det meget så flott inne på det STORE kontoret. Dempet belysningn, blomster, levende lys og hvor fullmektig leste en vakker tekst som jeg ikke har hørt før Ringte til selve Tinghuset og booket den dagen vi ville ha, fant forlovere, og mange i familien overvar dette. Brukte en enkel hvit kjole siden det var 2. gangen for oss begge. Men var i bryluppet til ei venninne som hadde full pakke. Like flott det også!! Papirer må være ordnet føre en skal gifte seg, ring folkereg. Eller du kan få de på Tinghuset også mener jeg. Lykke til!
☆☆☆ Skrevet 20. august 2013 #10 Skrevet 20. august 2013 Det var ein fin og rørande seremoni, med ein kort men vakker tale av prossessfullmektigen. Det var plass til 10-15 stk i vigselsrommet. Vi hadde med forloverar og mødrene våre. Vi måtte skaffe prøvingsattest frå skatteetaten (skjema på nettsidene deira), skal du bytte nsmn sender du med det skjemaet også. Då har du nytt nsmn frå og med vigselen. Når du har attesten bestiller du vigselen.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #11 Skrevet 20. august 2013 Vi giftet oss på tinghuset i forrige uke. Enkel og greit Vi orket ikke noe styr, så ingen viste. Hadde ordnet alt av papirer, og ringte og avtalte tid. De ordnet med vitner. Etterpå spiste vi middag med noen venner (som ble rimelig overrasket) og reiste på konsert. Hadde en vanvittig koselig dag. Skal heller ha en feiring med venner og familie senere. Lykke til! Anonymous poster hash: 69241...8db
Gjest Aprikos Syltetøy Skrevet 20. august 2013 #12 Skrevet 20. august 2013 Skal selv gifte oss borgelig, men vet ikke mer enn det enda. Skal skje i 2016 (skuddårsdagen). Samboer skal forberede alt Blir morro For oss handler det mest om at hverken jeg eller sambo er troende. Og da blir det hyklersk å stå i en kirke og love bort hele livet til hverandre til Gud, en Gud hverken jeg eller sambo tror på. Så derfor borgelig. Takk for info du litt over her, har lurt på det samme selv Til alle som har giftet seg, eller skal: gratulerer
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #13 Skrevet 20. august 2013 Skal selv gifte oss borgelig, men vet ikke mer enn det enda. Skal skje i 2016 (skuddårsdagen). Samboer skal forberede alt Blir morro For oss handler det mest om at hverken jeg eller sambo er troende. Og da blir det hyklersk å stå i en kirke og love bort hele livet til hverandre til Gud, en Gud hverken jeg eller sambo tror på. Så derfor borgelig. Takk for info du litt over her, har lurt på det samme selv Til alle som har giftet seg, eller skal: gratulerer All ære til deg som klarer å vente sååå lenge! Vi forlovet oss i juni og giftet oss i august Anonymous poster hash: 69241...8db
Gjest Aprikos Syltetøy Skrevet 20. august 2013 #14 Skrevet 20. august 2013 Skal selv gifte oss borgelig, men vet ikke mer enn det enda. Skal skje i 2016 (skuddårsdagen). Samboer skal forberede alt Blir morro For oss handler det mest om at hverken jeg eller sambo er troende. Og da blir det hyklersk å stå i en kirke og love bort hele livet til hverandre til Gud, en Gud hverken jeg eller sambo tror på. Så derfor borgelig. Takk for info du litt over her, har lurt på det samme selv Til alle som har giftet seg, eller skal: gratulerer All ære til deg som klarer å vente sååå lenge! Vi forlovet oss i juni og giftet oss i august Anonymous poster hash: 69241...8db Hehe.. fant ut av det var det eneste vettugte. Jeg fridde til han i 2012 (riktignok i desember da, men 2012 var et skuddår). Siden jeg fridde måtte vi nesten vente til 29.feb 2016.. Så gjør vi det "halvveis rett" iallefall
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå