Gå til innhold

Barn er forskjellige....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når en leser innlegg og svar her inne, så virker det som at alle barn er like og må behandles likt. Alle mener deres metode er den riktige og de som velger å gjøre ting annerledes er helt håpløse.

Jeg kan ta meg selv og min venninne som eksempel. Vi har to barn hver som er like gamle. 2 og 4.

De har ganske likt utgangspunkt med foreldre som holder sammen og alle jobber 100%. Jeg og min venninne er ganske like av natur, hun er kanskje hakket mer utadvendt på den måten at hun lett kommer i kontakt med folk. Det sliter jeg litt med fordi jeg er nokså sjenert.

De vi er gift med er også like, de jobber til og med sammen.

Men våre barn er totalt forskjellige!

Hennes to er utrolig forsiktige. Tør ikke vike fra mora eller farens side og tør ikke svare om noen spør om noe. Sitter pent på stolen sin ved alle måltider og trasser aldri. (Offentlig iallfall) Liker lite av maten de får servert, men spiser nok til at de klarer seg bra.

Mine to er villstyringer som skravler og synger og danser og gir seg blanke i hvem som ser på. Snakker med folk på butikker, toget osv. Er urokråker ved matbordet som spiser ja, men de lager mye lyd.

Og joda, vi setter grenser for ungene, men det eneste som har fungert er time out. Dvs, toåringen får ikke timeout, ennå. Og selv om det er en fireåring får han ikke fire minutters pause. Kanskje to.

Jeg tenker litt at de av dere som kritiserer timeout har fått barn som min venninne. Man trenger ikke heve stemmen for å få de til å høre etter, men bare hviske med mild stemme omtrent.

Har flere venner også med barn som er både like mine og roligere. Men min konklusjon er vel at ulike barn må behandles ulikt.

Anonymous poster hash: d86f6...aae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har et barn som skravler, som detter, som er høyt og lavt, som er veldig aktiv og som er utrolig kreativ :P 

Har likevel ikke behov for å bruke time-out og skammekroken. Jeg bruker de egenskapene hun i måten jeg oppdrar henne på slik at hun lærer å bruke dette på en god måte og lærer henne metoder for å kontrollere dette. Hun er 3 år.

Anonymous poster hash: 6e1cc...da8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...