Gå til innhold

Utsette skolestart?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Der finnes ingen forskning eller statistikk på dette.

Jeg har sendt hundrevis av unger over fra barnehage til skole og alle har de oppnådd samme modningsnivå innen kort tid. Jeg holder riktignok til i en kommune der overgangen fra barnehage til skole veldig alvorlig og samarbeidet er fantastisk, derfor trakk jeg fra en prosent...

Anonymous poster hash: f04e1...c80

Hmm, tror du kanskje at det er fare for at man ser det man ønsker å se? Jeg er fullt inneforstått at jeg ikke møter et representativt utvalg av barnegruppa, men jeg ser faktisk stadig vekk barn som fungerer tålelig bra i barnehagen og som faller totalt av lasset når de begynner på skolen. Jeg møter barn som når de testes som 5-åringer skårer godt innenfor et standardavvik og som når de er 8 skåres til å fungere som 6-åringer. Og når de er 13 presterer de som lettere psykisk utviklingshemmet. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nevøen min ble utsatt ett år og i dag var første dag i 2 klasse. Han har adhd og generelle lærevansker. Han sliter veldig, Han klarer å lese etter en voksen og han klarer å skrive fra en tekst, men ikke på egenhånd fordi han klarer ikke huske bokstavene. I matte sliter han også med å huske tall. Han ligger bak sine klassekamerater sosialt selv om de er året yngre en han. Det går ikke en skoledag uten at min søster får telefon fra skolen om hva han har gjort, det er møter, møter og flere møter med skolen hver måned. Han er medisinert for adhd, men likevel passer han ikke inn. Jeg tørr ikke tenke på hvordan det ville vært om han skulle startet med sine jevn gammle, for selv om han sliter vokste han mye på det ekstra året i barnehagen. 

Ikke alle barn passer inn i en A4 mal og er klare for skole ved 5/6 års alder, og jeg tror barn som ikke er klare er mer tjent med å vente ett år. Joda de blir eldre og da er det ikke kult å være ett år eldre, men det er ikke kult å slite seg gjennom hele skolegangen fordi barnet ikke var klar da det grunnleggende skal læres

Anonymous poster hash: 967a1...0c9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...