Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #1 Skrevet 19. august 2013 Har en sønn på snart fem som skal begynne på skolen neste høst. Han er litt forsinket språklig og sosialt. Han er svært avhengig av trygge rammer og kjente omgivelser og låser seg i situasjoner han er utrygg. Han har ekstraressurs i barnehage og ppt følger opp. Ingen av de han leker med i barnehagen skal starte i klassen hans. Vi må i løpet av et par mnd avgjøre om vi vil søke om utsatt skolestart for ham og jeg er så usikker... Noen med erfaringer eller tanker rundt dette? Anonymous poster hash: 039cf...408
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #2 Skrevet 19. august 2013 Hei! Jeg har en gutt som begynte i 2 klasse i dag Han har hatt oppfølging av PPT i bhg pga språkvansker og sosiale vansker som følge av dette. PPT gjorde en skolestartsvurdering av ham (det skal alltid gjøres når barnet har oppf fra PPT), der vurderer de blandt annet om utsatt skolestart kan være noe. I vårt tilfelle var ikke det aktuelt i det hele tatt - han er ikke umoden for alderen. Uansett, han har fortsatt oppf. fra PPT med assistent i skolen. Min gutt kjente heller ingen han startet sammen med i første klasse. Det gikk over alle forventning etter at de to første ukene var over Snakk med saksbehandleren din på PPT. Masse lykke til! Anonymous poster hash: 279ad...400
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #3 Skrevet 19. august 2013 Her er det nesten umulig å få utsatt skolestarten, de har erfart at det er bedre å gå sammen med kullet sitt selv om det er noen startvansker og utfordringer til å begynne med. De vil heller ha litt ekstra ressurser inn de første skoleårene, for de tar som oftest hverandre igjen og det er best å gå sammen med de som er født samme år resten av skoleårene. Det er mange ting å tenke på, som f.eks fritidsaktiviteter, jo eldre de blir jo vanskeligere er det å få lov til å f.eks spille på et fotballag med unger som er et år yngre/eldre, det er aldersbestemte lag i de fleste idretter. Så kommer dette med fysisk og psykisk utvikling, pubertet o.l. Igjen er erfaringen at det er best å være sammen med de som er født samme år som en selv. Anonymous poster hash: 0ba78...eca
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #4 Skrevet 19. august 2013 Hei! Jeg har en gutt som begynte i 2 klasse i dag Han har hatt oppfølging av PPT i bhg pga språkvansker og sosiale vansker som følge av dette. PPT gjorde en skolestartsvurdering av ham (det skal alltid gjøres når barnet har oppf fra PPT), der vurderer de blandt annet om utsatt skolestart kan være noe. I vårt tilfelle var ikke det aktuelt i det hele tatt - han er ikke umoden for alderen. Uansett, han har fortsatt oppf. fra PPT med assistent i skolen. Min gutt kjente heller ingen han startet sammen med i første klasse. Det gikk over alle forventning etter at de to første ukene var over Snakk med saksbehandleren din på PPT. Masse lykke til! Anonymous poster hash: 279ad...400 Tusen takk for svar!! Vi skal ha møte med ppt i september og det vil bli tatt skolestartvurdering av ham. Men har hørt at det også er mye opp til foreldre og synes det er flott å høre hvordan andre har opplevd dette:) Anonymous poster hash: 039cf...408
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #5 Skrevet 19. august 2013 Her er det nesten umulig å få utsatt skolestarten, de har erfart at det er bedre å gå sammen med kullet sitt selv om det er noen startvansker og utfordringer til å begynne med. De vil heller ha litt ekstra ressurser inn de første skoleårene, for de tar som oftest hverandre igjen og det er best å gå sammen med de som er født samme år resten av skoleårene. Det er mange ting å tenke på, som f.eks fritidsaktiviteter, jo eldre de blir jo vanskeligere er det å få lov til å f.eks spille på et fotballag med unger som er et år yngre/eldre, det er aldersbestemte lag i de fleste idretter. Så kommer dette med fysisk og psykisk utvikling, pubertet o.l. Igjen er erfaringen at det er best å være sammen med de som er født samme år som en selv. Anonymous poster hash: 0ba78...eca Takk for svar:) Jeg har også hørt at det skal mye til for å få utsatt skolestart. Og at hvis man skal ha et ekstra år i barnehagen, så er det for å "slippe" videre oppfølging av ppt i skolen... (hvis ikke jeg har misforstått). Men synes dette er vanskelig. Problemene hans er litt sammensatte, han har ingen diagnose, men har noen autistiske trekk. Det jeg er mest bekymret for er det sosiale. Han trenger litt hjelp inn i leken, men han henger ikke helt med, så han har lett for å bli gående alene. Han har få interesser og henger seg lett opp i ting. Og han leker bare med noen få barn. Har i tillegg en del "særheter" og blir veldig lett engstelig i mange situasjoner... m.m Anonymous poster hash: 039cf...408
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #6 Skrevet 19. august 2013 Flere med erfaring/synspunkt? Anonymous poster hash: 039cf...408
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #7 Skrevet 19. august 2013 Det var nettopp en sak her i Trondheim om ei jente med downs syndrom og hun var på stadiet til en 3 åring. Foreldrene vill gjerne vente ett år med skolestart fordi de så at hun absolutt ikke var rede. de fikk blankt nei fra alle instanser, selv om legen og sykehuset rådet på det sterkeste at hun skulle vente ett år med oppstart. Så disse foreldrene stanga hodet i veggen helt til det ble tre oppslag i avisa om det, da snudde kommunen (eller hvem det når er som bestemmer dette) og hun fikk utsette skolestart.. Så jeg tror med andre ord det kommer helt an på kommunen og det er ikke enkelt å få det uten en megagod grunn... Anonymous poster hash: fe923...e02
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #8 Skrevet 19. august 2013 Det var nettopp en sak her i Trondheim om ei jente med downs syndrom og hun var på stadiet til en 3 åring. Foreldrene vill gjerne vente ett år med skolestart fordi de så at hun absolutt ikke var rede. de fikk blankt nei fra alle instanser, selv om legen og sykehuset rådet på det sterkeste at hun skulle vente ett år med oppstart. Så disse foreldrene stanga hodet i veggen helt til det ble tre oppslag i avisa om det, da snudde kommunen (eller hvem det når er som bestemmer dette) og hun fikk utsette skolestart.. Så jeg tror med andre ord det kommer helt an på kommunen og det er ikke enkelt å få det uten en megagod grunn... Anonymous poster hash: fe923...e02 Tusen takk for svar! Har prøvd å lese meg litt mer opp på dette med utsatt skolestart i dag. Jeg fant bl.a en side der det står at barn med generelle lærevansker (f.eks downs) sjeldent får utsatt skolestart. Men at barn som kan "tjene" på å ha et ekstra år i barnehagen oftere blir vurdert. Jeg vet ikke helt om dette stemmer eller om min sønn faller i den kategorien, så synes det er interessant å høre andres erfaringer. Anonymous poster hash: 039cf...408
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #9 Skrevet 19. august 2013 Min sønn hadde en kamerat i barnehagen som fikk utsatt skolestart. Det var overhodet ike noe "galt" med ham - han vare vel bare litt sent utviklet og litt umoden for alderen. Mulig han hadde lærevansker også, det vet jeg ikke. Men han begynte ihvertfall ett år senere enn sine jevnaldrende. Ifølge foreldrene var det er veldig lurt valg. Da var han blitt kjempeklar for å begynne, og har siden følt seg helt på høyden med sine klassekamerater. Selvtilliten har økt, og humøret er på topp. Han går nå i 5. klasse, Anonymous poster hash: 4b203...5b2
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #10 Skrevet 19. august 2013 Min sønn hadde en kamerat i barnehagen som fikk utsatt skolestart. Det var overhodet ike noe "galt" med ham - han vare vel bare litt sent utviklet og litt umoden for alderen. Mulig han hadde lærevansker også, det vet jeg ikke. Men han begynte ihvertfall ett år senere enn sine jevnaldrende. Ifølge foreldrene var det er veldig lurt valg. Da var han blitt kjempeklar for å begynne, og har siden følt seg helt på høyden med sine klassekamerater. Selvtilliten har økt, og humøret er på topp. Han går nå i 5. klasse, Anonymous poster hash: 4b203...5b2 Tusen takk for svar!! Når jeg vurderer utsatt skolestart for min sønn, er det akkurat med tanke på at han kanskje modner og blir sikrere på seg selv og andre. Han har som tidligere nevnt ingen diagnose og han utvikler seg hele tiden, men han henger etter jevnaldrende og har endel "særheter" men jeg håper jo på at han bare trenger litt ekstra tid ... Anonymous poster hash: 039cf...408
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #11 Skrevet 19. august 2013 Dytter litg Anonymous poster hash: 039cf...408
skjotta Skrevet 19. august 2013 #12 Skrevet 19. august 2013 Jeg ville heller satset på ekstra ressurser i skolen enn utsatt skolestart. Skolen har mere rutiner og ro enn det barnehagen har, dessuten høres det ut som om barnet ditt vil tjene lite på ett år sammen med barn som da er minst ett år yngre enn seg selv i forhold til det han vil tape på å være sammen i klasse med de som er året yngre enn seg selv...
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 19. august 2013 #13 Skrevet 19. august 2013 Jeg utsatte datteren min sin skolestart i fjor, så i år starter hun i 1. klasse. Men skulle egentlig ha startet i fjor.Hun er sen språkelig, motorisk og sosialt. Avgjørelsen var vanskelig, siden PPT ga tydelig uttrykk for at hun burde starte sammen med årskullet hennes.Men jeg gikk imot, og fikk til slutt godkjent utsatt skolestart.Så hun har hatt 1 ekstra år i bhg og jeg ser i dag at det er det RETTE valget jeg tok den gang!! Lytt til magefølelsen din.I år er datteren min mye mer klar, skriver navnet sitt og nysgjerrig på bokstaver. Språket har utviklet seg en del på dette året, sosialt ligger hun bedre an enn i fjor. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #14 Skrevet 19. august 2013 Vi utsatte ett år siden hun er født så sent på året. Så idag begynte hun i 2 klasse isteden for tredje Aldri henget etter de andre på samme alder, men var litt dårlig med å kunne videreføre beskjeder, vanskelig med å sitte rolig lenge av gangen og hun lekte med bare 2006 barna, ingen spesiell kontakt med 2005, så da utsatte vi det, aldri angret på det ;-) Anonymous poster hash: 30220...ba4
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #15 Skrevet 19. august 2013 Vi utsatte ett år siden hun er født så sent på året. Så idag begynte hun i 2 klasse isteden for tredje Aldri henget etter de andre på samme alder, men var litt dårlig med å kunne videreføre beskjeder, vanskelig med å sitte rolig lenge av gangen og hun lekte med bare 2006 barna, ingen spesiell kontakt med 2005, så da utsatte vi det, aldri angret på det ;-) Anonymous poster hash: 30220...ba4 De fleste angrer når barna blir 12-13-14... når barna selv blir bevisst på at de burde vært ett trinn lenger. Utrolig mange som er redde for å la barna strekke seg etter noe, og heller viø holde dem tilbake. 99% av de som henger litt igjen siste året i barnehagen har tatt dette igjen innen 6 måneder. Anonymous poster hash: f04e1...c80
Love my kidz Skrevet 19. august 2013 #16 Skrevet 19. august 2013 Du kjenner ungen din best, tror han kan ha best av utsatt skolestart ut i fra beskrivelsen du gir. Min sønn har autismediagnose, men utsatt skolestart var ikke aktuelt i hans tilfelle da han var veldig moden for miljøskifte. Bhg var fantastisk hele det siste året i å forberede ham best mulig på skolestart. Vi bygde ham opp sammen, og han både gledet og gruet seg. Startet i dag. Han faller litt ut, men spesped er på plass og backer ham opp. Din gutt trenger god porsjon forberedelse i allefall dersom dere får avslag. Det kan jo være å arrangere bli-kjent-dager med de andre skolestarterne f.eks. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #17 Skrevet 19. august 2013 kusinen min var veldig dårlig språklig og veldig umoden for alderen,å hun fikk utsatt skolestart ett år. Anonymous poster hash: 02b34...a29
Superdolly Skrevet 19. august 2013 #18 Skrevet 19. august 2013 Vi utsatte ett år siden hun er født så sent på året. Så idag begynte hun i 2 klasse isteden for tredje Aldri henget etter de andre på samme alder, men var litt dårlig med å kunne videreføre beskjeder, vanskelig med å sitte rolig lenge av gangen og hun lekte med bare 2006 barna, ingen spesiell kontakt med 2005, så da utsatte vi det, aldri angret på det ;-)Anonymous poster hash: 30220...ba4 De fleste angrer når barna blir 12-13-14... når barna selv blir bevisst på at de burde vært ett trinn lenger. Utrolig mange som er redde for å la barna strekke seg etter noe, og heller viø holde dem tilbake. 99% av de som henger litt igjen siste året i barnehagen har tatt dette igjen innen 6 måneder.Anonymous poster hash: f04e1...c80 Har du noen link til forskning eller statistikk som beviser dette, eller er tallet 99% noe du fant på selv? Skulle ha likt å lese den forskningen nemlig.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #19 Skrevet 19. august 2013 Vi har hatt utsatt skolestart, datteren min begynte i dag :-) Hun blir 7 i november. Hun har hatt mange av de samme utfordringene som din gutt, dårlig utviklet språk og generelt sen i utviklingen. Ppt inne i bildet her også, og alle var enig i at det ville være bra for henne å ha et år ekstra til å modnes. Barnehagen var de eneste som var litt skeptiske, og sa at det ville være dumt å være ett år eldre enn alle. Men i ettertid syntes de var en god avgjørelse av oss. Anonymous poster hash: 625b6...cea
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #20 Skrevet 19. august 2013 Da jeg gikk på barne- og ungdomsskolen hadde vi en gutt født desember året før (1982) og to jenter født januar året etter (1984). Gutten hadde en liten hjerneskade, og vi tenkte aldri over at han burde gått klassen over oss. Tror ikke det hadde spilt noen rolle. De to jentene som begynte for tidlig på skolen var flinke og populære. Tror ikke de heller led noen nød. Nå er dette vurderinger fra en klassekamerat, da. Mulig pedagoger ville vurdert det anderledes...? Anonymous poster hash: c91df...9a9
Iiiiik Skrevet 19. august 2013 #21 Skrevet 19. august 2013 Ved overgang til 10-årig grunnskole og med stadig sterkere fokus på tilpasset undervisning, ble adgangen til fremskutt og utsatt skolestart kraftig skjerpet inn. De første årene fikk vel så godt som alle avslag på søknadene sine. Så så man da, at tilpasset undervisning innenfor normalklassen var vanskelig og at det kanskje ikke var så lett å innfri at alle skulle få utfordringer tilpasset sitt modenhetsnivå. Jeg jobbet i PPT på begynnelsen av 2000-tallet og da husker jeg at rundskrivene fra Utdanningsdirektoratet understreket at foreldrenes mening skulle tillegges avgjørende vekt. I den faglige vurderingen ved utsatt skolestart, vil barnets utviklingshastighet være relevant. Hvis det er sannsynlig at dette ene året i barnehagen vil utjevne forskjellen mellom barnet og klassekameratene, vil PPT i større grad anbefale å støtte foreldrenes søknad. Videre er det også relevant når på året barnet er født. Gutter som generelt modnes noe senere enn jenter vil også ha større nytte av utsatt skolestart. Det er viktig å tenke fremover også, ikke bare førsteklasse, men årene fremover. Hvordan vil det være å være førstemann ut som utvikler seg fysisk, hvordan vil det være å måtte spille fotball med de i klassen over? Hvordan vil det være å både være eldst og den som klarer seg dårlig faglig/sosialt/emosjonelt? Kvaliteten på det pedagogiske tilbudet i henholdsvis skole og barnehage er selvfølgelig også relevant. Får barnehagen tilført egne ressurser til dette barnet eller må de redusere tilbudet til andre barn? Vil barnet i skolehverdagen måtte være store deler av dagen i full klasse med dårlig oppfølging? Jeg ville ventet til PPTs kartlegging er ferdig, deretter bedt om et møte med skole, barnehage og PPT for sammen å belyse barnets muligheter og begrensninger. Sånn helt generelt ville jeg tenkt at en gutt som din har mer å tjene på å begynne på skolen enn på å vente. Antar at han allerede er opptatt av at han er eldst i barnehagen og dermed tilhører en førskolegruppe. Skal han i så tilfelle være i denne gruppa i et år eller skal han ha et helt eget opplegg neste år? Vil det tjene hans utvikling eller vil det gjøre ham mer spesiell enn nødvendig? Men altså - forelderenes ønske skal tillegges avgjørende vekt. PPT skriver sin anbefaling og til syvende og sist er det rektor (eller skolekontoret) som tar en avgjørelse. Bruk magefølelsen og kjenn etter hva du tror er best for barnet ditt, det er du som kjenner ham aller best!
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #22 Skrevet 19. august 2013 Jeg ønsker det for min og Anonymous poster hash: 2081e...d58
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #23 Skrevet 19. august 2013 Oi, her var det kommet mange svar! Takk for at dere tar dere tid til å svare alle sammen. Mye fornuftig, og vi har mye å tenke på ser jeg... Hi Anonymous poster hash: 039cf...408
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #24 Skrevet 19. august 2013 Vi utsatte ett år siden hun er født så sent på året. Så idag begynte hun i 2 klasse isteden for tredje Aldri henget etter de andre på samme alder, men var litt dårlig med å kunne videreføre beskjeder, vanskelig med å sitte rolig lenge av gangen og hun lekte med bare 2006 barna, ingen spesiell kontakt med 2005, så da utsatte vi det, aldri angret på det ;-)Anonymous poster hash: 30220...ba4 De fleste angrer når barna blir 12-13-14... når barna selv blir bevisst på at de burde vært ett trinn lenger.Utrolig mange som er redde for å la barna strekke seg etter noe, og heller viø holde dem tilbake. 99% av de som henger litt igjen siste året i barnehagen har tatt dette igjen innen 6 måneder.Anonymous poster hash: f04e1...c80 Har du noen link til forskning eller statistikk som beviser dette, eller er tallet 99% noe du fant på selv? Skulle ha likt å lese den forskningen nemlig. Der finnes ingen forskning eller statistikk på dette. Jeg har sendt hundrevis av unger over fra barnehage til skole og alle har de oppnådd samme modningsnivå innen kort tid. Jeg holder riktignok til i en kommune der overgangen fra barnehage til skole veldig alvorlig og samarbeidet er fantastisk, derfor trakk jeg fra en prosent... Hvordan ville du likt å være 16 og gå i klassen under de andre på fotballaget? Anonymous poster hash: f04e1...c80
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #25 Skrevet 19. august 2013 Selv om man venter ett år, så betyr ikke det at man er først ute med å modnes fysisk. Vi utsatte ett år siden hun er født så sent på året. Så idag begynte hun i 2 klasse isteden for tredjeAldri henget etter de andre på samme alder, men var litt dårlig med å kunne videreføre beskjeder, vanskelig med å sitte rolig lenge av gangen og hun lekte med bare 2006 barna, ingen spesiell kontakt med 2005, så da utsatte vi det, aldri angret på det ;-)Anonymous poster hash: 30220...ba4 De fleste angrer når barna blir 12-13-14... når barna selv blir bevisst på at de burde vært ett trinn lenger.Utrolig mange som er redde for å la barna strekke seg etter noe, og heller viø holde dem tilbake. 99% av de som henger litt igjen siste året i barnehagen har tatt dette igjen innen 6 måneder.Anonymous poster hash: f04e1...c80 Har du noen link til forskning eller statistikk som beviser dette, eller er tallet 99% noe du fant på selv? Skulle ha likt å lese den forskningen nemlig. Der finnes ingen forskning eller statistikk på dette.Jeg har sendt hundrevis av unger over fra barnehage til skole og alle har de oppnådd samme modningsnivå innen kort tid. Jeg holder riktignok til i en kommune der overgangen fra barnehage til skole veldig alvorlig og samarbeidet er fantastisk, derfor trakk jeg fra en prosent...Hvordan ville du likt å være 16 og gå i klassen under de andre på fotballaget?Anonymous poster hash: f04e1...c80 Det handler ikke om å holde barnet tilbake, fordi man selv er redd. Ingen kan bare komme og si at mitt barn skal gå ett ekstra år i bhg, for jeg vil det. Er PPT som bestemmer tilslutt. Med datteren min så er det 6 dager imellom henne og ei til i klassen, bare forskjellige årstall. At vi kommer til å angre når tenårene kommer tviler jeg på. Anonymous poster hash: 30220...ba4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå