Gå til innhold

Et hamster ? Eller en hamster ?

Anbefalte innlegg

Gjest sug lut
Skrevet

Jeg sier et hamster men jeg vet at korrekt grammatikk er en hamster. Alle dyr er hannkjønn (visstnok) (bortsett fra ordet dyr, et dyr). Kan du skjønne hvorfor mannen min fra England ikke skjønner gramatikken? ;-)

En hamster ja, men alle dyr er ikke hankjønn. Det heter feks et marsvin. Hilsen norsklærer ved vgs:). Anonymous poster hash: f52f2...c57
Om du faktisk er norsk lærer så vet du at i byene Bergen og Florø så har en ikke hunkjønn.

Var snakk om uttale ikke skrivemåte.

Anonymous poster hash: 0b229...8ba

dialekt er dialekt, grammatikk er skrivemåte. Gramatikk har ordklasser, hvor ordklassen substantiv deles inn i hankjønn, hokjønn og intetkjønn (eller inkjekjønn som jeg lærte med nynorsk). I Bergen og Florø er skriftlig gramatikk den samme som resten av Norge.

Når det gjelder dialekt kan man ikke si at noe er feil, for dialekt er dialekt. Man kan derfor kalle en hamster for et hamster, eller kall det en sau om du vil. Men skal man skrive er det enten riktig eller feil, der er ikke rom for synsing.

Spørsmålet fra HI var dialekt basert ikke grammatikk basert.

Ergo gjelder fremdeles at de to byene ikke har hunkjønn.

Gramatisk sett har de begge samme regler som resten av landet.

Spørsmålet er vel kva mangel på hokjønn har med saka når valget står mellom hankjønn og intetkjønn..

Takk. Det var det svaret jeg ikke engang orka begynne å formulere.

Skrevet

definitivt en hamster.

Men andre ord hvor jeg er i tvil, eller andre bøyer det annerledes enn meg er

regnskap, fører man regnskapet eller regnskapen?

sluk, er det sluket eller sluken som tetter seg?

kassett, en eller et?

Hva mener dere om de?

Jeg kommer fra Nordland og er lært opp til følgende:

En hamster, hamsteren.

Ellers:

Et regnskap, regnskapet.

Et sluk, sluket.

En kassett, kassetten.

Skrevet

En hamster, hamsterEN, flere hamstere, alle hamsterne. Er ikke dette et hannkjønns ord?

Jeg skjønner ikke denne greia med hårstrikk jeg da...

Er VELDIG mange som sier et hårstrikk? En hårstrikk, hårstrikkEN, flere hårstrikker, alle hårstrikkene. Hannskjønns ord dette også..??

Anonymous poster hash: 89dfe...a48

Når det gjelder ordet hårstrikk, så er jeg som nordlending vant til å si et hårstrikk.

Skrevet

da har nok jeg rett ja! (som alltid :P)

Skrevet

En hamster, hamsterEN, flere hamstere, alle hamsterne. Er ikke dette et hannkjønns ord?

Jeg skjønner ikke denne greia med hårstrikk jeg da...

Er VELDIG mange som sier et hårstrikk? En hårstrikk, hårstrikkEN, flere hårstrikker, alle hårstrikkene. Hannskjønns ord dette også..??

Anonymous poster hash: 89dfe...a48

Når det gjelder ordet hårstrikk, så er jeg som nordlending vant til å si et hårstrikk.

Og jeg sier også et hårstrikk - hårstrikket - flere hårstrikk - alle hårstrikka

Og jeg er fra sørlandet.

Skrevet

Ett hamster

Anonymous poster hash: bc0bd...ec5

Skrevet

En hamster, og ang hårstrikket så sier jeg både "kan jeg få en hårstrikk/kan jeg få et hårstrikk" same difference;)

Skrevet

Så rart du spurte om akkurat dette! Datteren min på 9 år sier stadig Et hamster, mens jeg retter på henne hele tiden. Det heter En hamster, sier jeg. Hun sier meg ikke i mot men klarer likevel ikke å endre på sin uttalemåte;)

Anonymous poster hash: ac18e...c44

Skrevet

En hamster, hamsterEN, flere hamstere, alle hamsterne. Er ikke dette et hannkjønns ord? Jeg skjønner ikke denne greia med hårstrikk jeg da...Er VELDIG mange som sier et hårstrikk? En hårstrikk, hårstrikkEN, flere hårstrikker, alle hårstrikkene. Hannskjønns ord dette også..?? Anonymous poster hash: 89dfe...a48

Et hårstrikk hårstrikket og det kommer aldri i mitt hår :-P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...