Gå til innhold

Planlegge bryllup.. Hjelpes meg!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jammen er det mye å tenke på. Er inspirert nå, ettersom jeg var i bryllup selv i helgen, og jeg prøvde å suge til meg så mye inspirasjon som mulig. Istedet ble jeg overveldet av hva  som kreves og organiseringen som må til. 

Skal gifte meg, men det er (heldigvis sier jeg nå) nesten to år til. Og jeg kjenner jeg trenger hvert minutt hvis jeg skal klare å planlegge og gjennomføre alt som må til! 

Så til spørsmålet: Dere som har giftet dere, har dere en grovskisse/liste dere vil dele over hva man ikke må glemme når det gjelder å planlegge bryllup? 

Evt om noen har vært i bryllup og merket seg noe spesielt som absolutt bør gjøres/ikke gjøres :) Jeg tar i mot alle forslag og ideer med åpne armer! 

Endret av mama foodie
Gjest pupp and go
Skrevet

Ikke les bryllupstrådene her inne, i hvert fall. Så mange meninger om dos and don'ts har jeg aldri møtt i det virkelige liv. Mange har ulie løsninger, mye høres kanskje merkelig ut, men man tropper da opp i bryllup full av godvilje, og det meste blir bra. Selv om grandonkel eller svigerfar holder en eviglang tale - men det kan du ikke gjøre noe med uansett.

Eneste jeg ikke synes høres greit ut, er når middagen avløses av bildefremvisning på storskjerm resten av kvelden. Har ikke opplevd selv, bare hørt om. Null strekking på bena og null småprat, huff.

Ellers: Kirke - lokaler - mat - kjole. Det essensielle om du velger tradisjonelt. Resten er ekstramateriale B)

Skrevet

Nei pauser må det være, det kjenner man på selv når man er gjest. Det er herved notert, for å være helt sikker på at jeg ikke glemmer det ;) 

Det blir et realt bondebryllup, så det blir mange tradisjoner som skal holdes i hevd, men samtidig blir det mye av "nyere" dato som må være med. Kan hende jeg bare er litt kultursjokket nå, rett og slett, og at jeg kan sette bort en del av ansvaret til andre, men jeg liker å ha oversikten og kontrollen - sukk! Så det er vel det det kommer til å ende med - at jeg vil gjøre det sjæl. Haha. Da kan jeg jo ha det så godt ;)

Gjest pupp and go
Skrevet

He he, ja det kan fort bli sånn. To år er lang tid da, så om dere ønsker en rød tråd, kan dere jo begynne å samle detaljer/designe bordkort ig invitasjoner allerede. Sånt småpirk som høres enkelt ut men som viser jeg å ta fryktelig lag tid likevel - tenk så fint det blir om vi fester en perle med et korssting i hjørnet på hver invitasjon og hvert bordkort, til 200 gjester. Det går så fint atte.*svettemumlebannesvertetodagerførdagenogduegentligbarevilglededeg*

Skrevet

Jeg var toastmaster i bryllup i sommer, og var så heldig å få hjelpe bruden med alt av planlegging og ordning til bryllupet :-)

Syns det var så koselig!

Hva vil du ha tips om? :-)

Skrevet

Hehe høres ut som om du har erfaring på akkurat det området. Jeg var veldig for den enkle utveien med å bare bestille opp ferdige kort, bordkort, invitasjoner og alt, men etter å ha fått servert en gjennomført (og hjemmelaget) serie av tilsvarende er jeg nå i tvil. Takk for tips om at det bør ordnes fortest råd. Det er sant som du sier, det virker enkelt, men jeg ser jo at det kan ta uante mengder med tid, som man gjerne skulle brukt på noe annet. Hmm. Tilbake til tegnebrettet med den ;)

Skrevet

Jeg var toastmaster i bryllup i sommer, og var så heldig å få hjelpe bruden med alt av planlegging og ordning til bryllupet :-)

Syns det var så koselig!

Hva vil du ha tips om? :-)

ALT. 

Jeg er ikke kravstor skjønner du ;) 

Hehe neida, men det gikk opp et lys for meg da jeg skulle arrangere navnefest for junior at å planlegge krever masse planlegging, og at jeg ikke engang visste hva jeg burde tenke over å planlegge - hvis du skjønner. Så jeg er egentlig ute etter de detaljene som ikke nødvendigvis er de som skriker imot deg når du kommer til et bryllup, men som merkes veldig godt hvis de ikke har blitt tatt hensyn til. 

Og nå som jeg skal arrangere et stort tredagers bondebryllup, med alt det medfører både som vertinne og brud, så kjenner jeg at jeg blir litt svett i nakken ved tanken på alt jeg må huske på. Derfor er det greit å begynne tidlig ser jeg for meg...  :)

Skrevet

Gratulerer med forlovelse og fremtidig giftemål :)

(Har ingen tips, men følger tråden din med interesse)

Skrevet

Jammen er det mye å tenke på. Er inspirert nå, ettersom jeg var i bryllup selv i helgen, og jeg prøvde å suge til meg så mye inspirasjon som mulig. Istedet ble jeg overveldet av hva  som kreves og organiseringen som må til. 

Skal gifte meg, men det er (heldigvis sier jeg nå) nesten to år til. Og jeg kjenner jeg trenger hvert minutt hvis jeg skal klare å planlegge og gjennomføre alt som må til! 

Så til spørsmålet: Dere som har giftet dere, har dere en grovskisse/liste dere vil dele over hva man ikke må glemme når det gjelder å planlegge bryllup? 

Evt om noen har vært i bryllup og merket seg noe spesielt som absolutt bør gjøres/ikke gjøres :) Jeg tar i mot alle forslag og ideer med åpne armer! 

Haha, jeg husker ihvertfall noe som ble slaktet nedenom og hjem her:

brudeparet sittende, nærmest dandert, inni et slags hjerte eller omringet av lys, hvor alle gjestene måtte komme fram og sette et lys og/eller si noen velvalgte ord til brudeparet.. Ble visst litt kleint, som man sier..

Brudeparet var i dette tilfellet uskyldige, de hadde ikke visst om det på forhånd.

Men guri, jeg hadde syntes det var pinlig om gjestene trodde jeg/vi hadde arrangert noe slikt for oss selv! ;D

Anonymous poster hash: b73bf...c25

Skrevet

Jeg ville hatt en dag med LEKER! :-) Noen barnslige, og noen mer avanserte, ihvertfall når det skal vare i tre dager! Fin måte å bli kjent.

Skrevet

Haha, jeg husker ihvertfall noe som ble slaktet nedenom og hjem her:

brudeparet sittende, nærmest dandert, inni et slags hjerte eller omringet av lys, hvor alle gjestene måtte komme fram og sette et lys og/eller si noen velvalgte ord til brudeparet.. Ble visst litt kleint, som man sier..

Brudeparet var i dette tilfellet uskyldige, de hadde ikke visst om det på forhånd.

Men guri, jeg hadde syntes det var pinlig om gjestene trodde jeg/vi hadde arrangert noe slikt for oss selv! ;D

Den tradisjonen kan nok gjøres på mange måter :) Jeg var i et bryllup hvor alle skulle sette et lys i en hjerteform for brudeparet. Lysene i lokalet ble dempet, bandet spilte rolig musikk, og det hele var veldig fint og andektig. En vakker gest syntes jeg. Men det var ingen som sa noe. 

Men det blir - som du sier - i så fall ikke jeg som planlegger noe slikt, så det kan jeg ikke ta høyde for verken fra eller til :) 

Skrevet

Jeg ville hatt en dag med LEKER! :-) Noen barnslige, og noen mer avanserte, ihvertfall når det skal vare i tre dager! Fin måte å bli kjent.

Leker ja, det var ikke dumt :) Takk, det skal jeg notere meg og sjekke opp litt rundt :) 

Skrevet

Og nå kom jeg på noe lurt!  Et eget rom med masse bilder hengt opp - store og små, gjerne med kommentarer til, og kansjkje video/lysbilder? Av deg og mannen og oppvekst osv. :)

Det er søtt og morsomt, og så slipper an å bruke verdifull spise-eller taletid på evinnelige bildeframvisninger...

Skrevet

Gratulerer med forlovelse og fremtidig giftemål :)

(Har ingen tips, men følger tråden din med interesse)

Tusen takk! :) Stor glede, og en anelse angst når jeg begynner å ane konturene av festen ;) 

Skrevet

Og nå kom jeg på noe lurt!  Et eget rom med masse bilder hengt opp - store og små, gjerne med kommentarer til, og kansjkje video/lysbilder? Av deg og mannen og oppvekst osv. :)

Det er søtt og morsomt, og så slipper an å bruke verdifull spise-eller taletid på evinnelige bildeframvisninger...

Ah, flott! :) *noterer ivrig* 

Skrevet

Du bør ha en toastmaster. Toastmasteren må lage detaljert kjøreplan til seg selv og de som skal servere.

Så er det:

-Lokalet,hvor,hvordan stille opp bord til middag,og hvordan til kaffen. Lag bordkart om dere blir mange.

-Sanger i kirken. Vanlige salmer,eller skal noen synge for dere kanskje? Si ifra til presten i god tid om du vil ha noe annet enn standard for inn og utgang.

-Blomster. Både i kirken og på lokalet,eller ingen pynt i kirken? Er det bryllup før/etter dere i kirken kan du høre med det andre brudeparet om dere skal gå sammen om det.

-Borddekorasjon,lys,sanghefter og bordkort.

Egne vinglass til brudeparet kanskje?

-Ha fellessamtale med kokk/servering og toastmaster,kanskje forlover også.

-Skriv tlf og navn til toastmaster i innbydelsen,så kan gjester som skal holde tale/vitser/sang ta direkte kontakt.

-pause etter hver rett/servering er bra. Både for gjester og de som skal servere.

-Musikk til festen. Dj,band,spotify eller noe annet?

Kjøp deg en bok og lag lister for alt. Planlegging,gjesteliste,innkjøpsliste,sangønsker,leker.

Bestem deg for farger på lys,servietter,dekorasjon,duker... Det kan ta tid å finne f.eks rosa som er likt på alt.

Brudevals. Vanlig vals? Skal dere på kurs først? Kanskje en overraskelse hvor dere starter med vals og så plutselig bytter over til noe moro? Øv! :-)

Brud og hennes far sin dans, velg ut en sang.

Kommer ikke på mer akkurat nå... Eller...

Leker er moro. Overnattingssteder til gjester?

Politisøknad for å spille musikk.

Nabovarsel i god tid.

Transport for brudeparet-hest og kjerre,traktor og henger, Limousine, amerikans eldre bil kanskje? Sjåfør!

Fotograf!

Beudepiker/brudesvenn?

Blomster til brud,brudepiker/brudesvenn,brudgommen og brudgommens forlover (sånn i lomma på brystet).

Hmmm... Hyler ut når jeg kommer på mer :-)

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Ikke sett ukjente folk sammen med vilje og bryt opp par

Mange tyr til sånt for å tvangssosialisere gjestene, som regel skikkelig bommert

Skrevet

I bryllupet vårt laget vi et hefte der det sto navnet på alle gjestene, og litt om hver enkelt. Litt sånn : Per er onkel til bruden, jobber som snekker f.eks. Dette ble populært å gjorde at gjestene fikk noe å snakke om, selv om ikke alle kjente hverandre. "javel ja, så du er snekker? Hvilket firma jobber du for?"

Heftene ble trykket opp å hver gjest fikk sitt ekseplar.

Skrevet

Oi, her kom det mye fine tips :) Tusen takk! Noterer som en gal her :)

Nei, å bryte opp par er ikke aktuelt, det er noe jeg ikke liker selv. Føles ofte bare ukomfortabelt å sitte som en ukjent blant mange fremmede og skulle spise en lengre middag. 

Litt info om gjestene skal vi også prøve å få til, det er moro å ha, og løser opp stemningen. I bryllupet vi var i nå var det også skrevet små "oppgaver" på bordkortene, som f.eks "spør xxx om langturer med seilbåt". Det hjalp også på å få igang samtalene :) 

Noen som har forslag til leker man kan ha da?

Skrevet

Jeg har giftet meg selv og vært gjest i mange venners bryllup. Kan nevne et par ting jeg har lagt stor vekt på selv og som jeg synes har mye å si;

1) husk at det kan bli en lang dag for gjestene og det er viktig å sørge for at det er mat tilgjengelig, evt et lite måltid/ snacks etter vielse hvis det er naturlig. Blir fort anstrengende hvis blodsukkeret blir for lavt, har værtgjest i flere bryllup der de har undervurdert dette.

2) sørg for at toastmaster er flink å holde tidsskjema, og prøv å begrense antall og lengde på taler. Vi var veldig strenge på dette og ga faktisk familiemedlemmer beskjed på forhånd om at det kun ville være rom for et begrenset antall taler. Funket veldig bra.

Lykke til! Det er utrolig gøy å gifte seg:)

Skrevet

Ikke invitere noen til middag og noen til "kaffe".

Ikke be venner om å servere til middagen hvis de er invitert til "kaffe"

Noen du stoler på som kan hjelpe til med detaljer under dagen.

Problemsolving når du egentlig skal kose deg er møkk!

Anonymous poster hash: 388a2...8b1

Skrevet

Hmm ja en wing-man er nok veldig greit å ha, særlig underveis på selve dagen. Da er vel forlovere også opptatt med sitt. Jeg bør kanskje sette opp noen til å ha ansvaret for gavebordet også? 

Kaffegjester (altså å kun komme til kaffe) blir ikke aktuelt for oss da vi bor såpass uveisomt til at det minste våre gjester bør kunne forvente er å få mat når de kommer ;) 

Mellommåltid og noe lett underholdning må vi også få til, ja, for det går nok fort litt tid mellom vielse og middag mens vi er til fotografering.

Ser at det kan bli mye moro, men jeg ser også at det blir myye jobb å arrangere bryllup. Det våkner vel en bridezilla her etterhvert :P 

Skrevet

Mitt viktigste tips er å legge ambisjonsnivået på et rimelig nivå. Bridezilla har man vel ikke lyst til å være? Husker en gang for mange år siden, da jeg var i bryllup hos en god venninne. Utpå kvelden var hun helt utslitt og jeg spurte om det var mest fint eller mest slitsomt. Svaret var at akkurat da var det ikke så fint, bare slitsomt. Da har man lagt det opp feil synes jeg! Man inviterer alle de en er glad i, man bruker masse penger, man gjennomfører noe som neppe kommer til å gjentas og så druker hyggen i strevet etter å ha den perfekte kvelden. Det angjeldende bryllupet var også perfekt, men litt kjedelig. 

Jeg valgte blomster først husker jeg og deretter farger på invitasjoner osv i samsvar med det. Begynte tidlig med å mekke invitasjoner, bordkort osv. Da ble det ikke så mye stress på slutten. Vi hadde også tredagers bryllup og la opp til en nokså uformell kveld på fredag. Er så heldig at en av mine beste venninner er komiker, så hun underholdt litt. På lørdag formiddag var det fjelltur på de fleste gjestene, lurt å komme med forslag til hva de kan gjøre før vielsen. Hyggelige frokoster både lørdag og søndag. 

Vi hadde også en presentasjon av gjestene i et lite hefte ved bordet. Der stod også menyen husker jeg. 

Men altså - husk at alle som kommer, er der fordi dere ønsker å dele den viktige dagen med dem. De er alle glade i dere (forhåpentligvis) og de dr... i om serviettene matcher 100% eller om det er sølv- eller gullstjerner på bordet. Jeg bestemte meg for at det som ikke var i orden siste uka, det fikk gå som det ville. Ingen krise. 

Skrevet

Mitt viktigste tips er å legge ambisjonsnivået på et rimelig nivå. Bridezilla har man vel ikke lyst til å være? Husker en gang for mange år siden, da jeg var i bryllup hos en god venninne. Utpå kvelden var hun helt utslitt og jeg spurte om det var mest fint eller mest slitsomt. Svaret var at akkurat da var det ikke så fint, bare slitsomt. Da har man lagt det opp feil synes jeg! Man inviterer alle de en er glad i, man bruker masse penger, man gjennomfører noe som neppe kommer til å gjentas og så druker hyggen i strevet etter å ha den perfekte kvelden. Det angjeldende bryllupet var også perfekt, men litt kjedelig. 

Jeg valgte blomster først husker jeg og deretter farger på invitasjoner osv i samsvar med det. Begynte tidlig med å mekke invitasjoner, bordkort osv. Da ble det ikke så mye stress på slutten. Vi hadde også tredagers bryllup og la opp til en nokså uformell kveld på fredag. Er så heldig at en av mine beste venninner er komiker, så hun underholdt litt. På lørdag formiddag var det fjelltur på de fleste gjestene, lurt å komme med forslag til hva de kan gjøre før vielsen. Hyggelige frokoster både lørdag og søndag. 

Vi hadde også en presentasjon av gjestene i et lite hefte ved bordet. Der stod også menyen husker jeg. 

Men altså - husk at alle som kommer, er der fordi dere ønsker å dele den viktige dagen med dem. De er alle glade i dere (forhåpentligvis) og de dr... i om serviettene matcher 100% eller om det er sølv- eller gullstjerner på bordet. Jeg bestemte meg for at det som ikke var i orden siste uka, det fikk gå som det ville. Ingen krise. 

Takk, akkurat det du poengterer her tror jeg er veldig viktig. Jeg er en som er veldig flink til å henge meg opp i detaljer som i bunn og grunn er uvesentlige, så jeg skal ta meg selv i nakken allerede nå. Heller delegere bort litt ansvar og la resultatene bli som de blir :) 

STOR notis på blokka :D 

Skrevet

Jeg anbefaler bryllupsforumet på kvinneguiden. Det er gull verdt å snakke med andre som planlegger bryllup, for de har det meste ferskt inne. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...