Gå til innhold

Små babyer som spiser selv

Anbefalte innlegg

Skrevet

En bekjent av meg har en datter på samme alder som sønnen min. Vet st han spiser selv. De er 5 mnd.

Kjenner henne ikke så godt at jeg spørr henne om råd, men har noen av dere erfaring med dette?

Har lyst til å prøve, men redd for at babyen setter maten i halsen. De middagsglassene er jo merket med alder alt etter hvor mye klumper det er i. Så litt rart å gi babyen voksenmat :S

Anonymous poster hash: 592cd...957

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva kan jeg begynne med?

Skrevet

Takk for tips :)

Skrevet

Noen med konkrete mat-tips? Finner så lite på nett.

Skrevet

Vi mater ikke våre barn. De har spist selv fra starten av.

Frukt, kokte grønnsaker, potet, knekkebrød, avocado mm startet vi med. Enten i babyfeeder som du har fått tips om, eller ganske store biter i hånda. Biten må være så stor at barnet både får et godt grep, og et sted å sutte/tygge/gnage.

Innfører nye matvarer sakte men sikkert, ventet med kjøtt en god stund, men har gitt fisk. I god tid før ettårsdagen har barna spist alt vi spiser:-)

Anonymous poster hash: b5a56...dd5

Skrevet

Vi gjorde dette med nr. 3. :-)

Leste alt jeg fant på nettet og kansje aller tid så på filmsnuttmed deter på YouTube. :-)

Husk at det er en del ting babyen skal kunne. Bl.a. kunne sitte. Dette er det film om på YouTube. Det er viktig å begynne på rett sted i babyens utvikling, ikke etter babyens alder.

Og så må man stole på at babyen klarer dette selv og ikke få panikk og lage en farlig situasjon. :-)

Jeg angret noen ganger, men såååå

Skrevet

Prøver igjen.. he, he :-)

Jeg angret noen ganger, men sååå glad for at jeg turte, i ettertid. For lillebror spiser godt, allsidig og har en bedre munnmotorikk enn det søsterene hadde. Ikke putter han ting og tang i munn heller.

Vet ikke om det er pga dette. Men tenker det, jeg da. :-)

Vi begynte med kokt brokkoli. :-)

Så det meste grønnsaker og frukt som kunne kokes i store biter. :-)

Og innen vi var ferdig med å prøve det, ja, så spiste han egentlig alt. :-)

Vanskelig for meg var denne prosessen, men ren lykke for en matglad lillebror, he, he. :-) :-)

Lykke til! :-)

Skrevet

Ser i et svar over at de har gitt knekkebrød i denne prosessen. Det tør ikke jeg gi gutten ennå og nå er han 15 måneder, så tøff er ikke jeg, he, he. ;-)

Hmm, kansje vi stoppet der vi da, hi, hi. ;-) Spiser alt utenom knekkebrød da, he, he. :-) :-)

Skrevet

Ser i et svar over at de har gitt knekkebrød i denne prosessen. Det tør ikke jeg gi gutten ennå og nå er han 15 måneder, så tøff er ikke jeg, he, he. ;-)

Hmm, kansje vi stoppet der vi da, hi, hi. ;-) Spiser alt utenom knekkebrød da, he, he. :-) :-)

Takk for svar :) ja jeg tenkte det samme. Knekkebrød venter jeg med, hehe :) er litt pingle selv :P

Skrevet

Vi mater ikke våre barn. De har spist selv fra starten av.

Frukt, kokte grønnsaker, potet, knekkebrød, avocado mm startet vi med. Enten i babyfeeder som du har fått tips om, eller ganske store biter i hånda. Biten må være så stor at barnet både får et godt grep, og et sted å sutte/tygge/gnage.

Innfører nye matvarer sakte men sikkert, ventet med kjøtt en god stund, men har gitt fisk. I god tid før ettårsdagen har barna spist alt vi spiser:-)

Anonymous poster hash: b5a56...dd5

Takk :D

Gjest sussie77
Skrevet

Gjorde dette med yngste. Og noe jeg absolutt anbefaler. :)  Bare satt babyen sammen med oss når vi spiste, og så fikk hun av maten vår. Selvfølgelig av det hun kunne spise. Som f. eks: brokkoli, gulerot, potet. osv. Begynte med håndstore biter. 

Knekkebrød hadde jeg nok ventet med til barnet var over året. Men jeg pleide i begynnelsen i gi henne halve rundstykker. som hun kunne gnage på. Og det var veldig populært. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...