Gå til innhold

flere som har opplevd depresjon i svangerskapet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 10 uker på vei og er såå deprimert. . Må være graviditeten for pleier ikke være sånn.. er det vanlig? Går det vanligvis over fort?

Anonymous poster hash: a11cd...b80

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Deprimert eller nedstemt? Stor forskjell...

Anonymous poster hash: 85f6c...3a8
Skrevet

Depresjon og nedstemthet er det samme

Skrevet

Depresjon og nedstemthet er det samme

Nei det er det absolutt ikke!

Anonymous poster hash: 85f6c...3a8

Skrevet

Din første? Jeg har hatt svangerskapsdepresjon i mine tre svangerskap, spesielt de to siste. Det var som å være kosntant PMS-deppis... Begynte når jeg var 2 uker på vei. Det ga seg 3 uker før fødsel begge de to siste gangene... Jeg ble sykemeldt i 3 måned ca og resten av svangerskapet. Det hjalp godt.

Det prates ikke mye om dette. Men om det bare fortsetter råder jeg deg til å prate med noen om det. Fastlegen først?

Ønsker deg lykke til og ta vare på det selv, kanskje du trenger mer hvile enn andre. Og ta omega-3 : )

Anonymous poster hash: e553f...54a
Skrevet

Det er andre svangerskap, var ikke slik i første.. redd å snakke med fastlegen, vil ikke bli stemplet som psykisk syk når jeg er mor..

Skrevet

Vel.... fastlegen er jo der for å hjelpe deg ikke stemple deg, da får du heller bytte fastlege. Jeg hadde det værre i andre svangerskap enn første. Kanskje noe med at man har barn fra før og kan ikke slappe av når det er behov for det, fordi man har barn som trenger deg. Fastlegen min var veldig opptatt av å hjelpe. Om man ikke tar hensyn til det kan det jo føre til at man kan bli helt utslitt og depresjonen kan fortsette etter fødsel. Det vil jo fastlegen ikke - ikke sant?!

Det var så veldig tydelig på meg at det ble bedre/borte de siste ukene før fødsel så når barnet var der hadde jeg et hav av energi i forhold til tidligere. (de fleste mødre er jo mer slitne de første månedene pga amming og lite søvn kanskje, mens jeg følte meg skikkelig ovenpå oi forhold til hvordan det hadde vært!) Det forteller at det er veldig styrt av hormonene. Det er ikke fordi du er svakere eller noe, bare at hormonene slår hardere til hos enkelte. Jeg klarte å holde meg flytende i svangerskapet, ved å være sykemeldt og få mye hjelp av mannen min.... til hverdagsgjøremål og stell av barn...

Leste nettop et kvinneblad, en artikkel om Mona Grudt som også hadde svangerskapsdepresjon... det gjorde veldig godt å lese at også så oppegående mennesker kan få det....

Ikke vær redd for å bli stempla, ta vare på deg selv. Hele familien har det bedre om du har det bra. Les om det på nettet.

God bedring og lykke til :)

Anonymous poster hash: e553f...54a
Skrevet

Ja, men det gikk over

Anonymous poster hash: 01238...270

Skrevet

Ja, men det gikk over

Kom i uke 20 ca

Skrevet

Jeg gråt hele første trimester, resten av tiden var jeg utslitt, apatisk og lei meg hver dag. Dette gikk utover familien, jobben, venner og alt annet. Mannen min forstod godt hva som foregikk, men utenfor hjemmet følte jeg at jeg møtte en forventning om at jeg skulle være uendelig lykkelig over graviditeten.

Hold ut, snakk med de som er nærmest deg og få hjelp av noen. Jeg hadde aldri klart meg uten mannen min, han trøstet, tok brorparten av husarbeid og sørget godt for storesøster. Heldigvis forsvant følelsene med fødselen, og jeg kjenner nå igjen meg selv igjen - og jeg har fått et barn jeg elsker.

Lykke til, og finn noen som kan støtte deg!

Anonymous poster hash: fa4aa...09b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...