Anonym bruker Skrevet 18. august 2013 #1 Skrevet 18. august 2013 Finnes midlertidig ufør lenger, eller er det kun AAP og varig ufør? Hvor lett er det for en med ME og få varig ufør, siden utsiktene for om man kan bli frisk eller ikke er noe uklare....? Anonymous poster hash: 00bb6...9f7
Anonym bruker Skrevet 18. august 2013 #2 Skrevet 18. august 2013 Bare stå opp og skjerp deg! Anonymous poster hash: f627d...000
Anonym bruker Skrevet 18. august 2013 #3 Skrevet 18. august 2013 Ikke meg det gjelder Anonymous poster hash: 00bb6...9f7
Anonym bruker Skrevet 18. august 2013 #4 Skrevet 18. august 2013 Midlertidig ufør finnes ikke lenger, men man kan bli ufør og så avslutte når man blir frisk. Anonymous poster hash: b9810...8a1
Anonym bruker Skrevet 18. august 2013 #5 Skrevet 18. august 2013 Det finnes bare aap og varig ufør. Om man fremdeles er for syk til å jobbe etter at perioden på aap er over kan man søke og få varig ufør, for man kan alltid begynne jobbe igjen senere selv om man har vært ufør. Anonymous poster hash: 71cf2...457
Anonym bruker Skrevet 18. august 2013 #6 Skrevet 18. august 2013 Man kan ikke bli helt frisk av ME,men man kan ha gode perioder,og dårlige perioder. Og å slenge ut kommentar som: stå opp og skjerp deg,er unødvendig! Trur du ikke at de sokm har det,ønsker og kunne bare stå opp,og gjøe som alle andre+ lage frokost,leke med barn,rydde,gå på jobb,gå tur,handle osv? Det verste er og ikke kunne delta på slike ting,når man ønsker,forde kroppen klarer ikke,den vil bare at du ligger i ro. En ME åasient produserer 20 % mer melkesyre ved anstrengelse,enn en frisk person. Noe og tenke over! Anonymous poster hash: 52b9a...afe
Anonym bruker Skrevet 18. august 2013 #7 Skrevet 18. august 2013 Nei,jeg tror ikke alle med den diagnosen ønsker å stå opp og leve et vanlig liv. Jeg tror etter å ha sett mange, at de er stokk late. Livet er ikke for amatører, det ER tøft å stå opp hver morgen ,produsere, levere, prestere. Men man har ikke noe valg. De som ikke fixer dette hviler på en diagnose, som kun et rikt land kan tillate. Vis meg en befolkning i Afrika, og fortell hvor mange som har ME. Et land får de diagnosene de har råd til. Mvh lege. Anonymous poster hash: f627d...000
Anonym bruker Skrevet 18. august 2013 #8 Skrevet 18. august 2013 Nei,jeg tror ikke alle med den diagnosen ønsker å stå opp og leve et vanlig liv. Jeg tror etter å ha sett mange, at de er stokk late. Livet er ikke for amatører, det ER tøft å stå opp hver morgen ,produsere, levere, prestere. Men man har ikke noe valg. De som ikke fixer dette hviler på en diagnose, som kun et rikt land kan tillate. Vis meg en befolkning i Afrika, og fortell hvor mange som har ME. Et land får de diagnosene de har råd til. Mvh lege. Anonymous poster hash: f627d...000 [/acronym Synes det er dårlig av deg,selvom du er lege og skrive at mange er late. de som virkelig har me og ønsker oig leve normalt,så er faktisk slike kommentarer sårende! Når du gjør en aktivitet som å hente posten,og du blir sliten,men ønsker og gjøre bare en ting til,så lager du middag,og blir så sliten att all musklatur forsvinner,og du klarer ikke bevege kroppen,det er faktisk ikke gøy.og skal du på en lengre gå tur,må du ha rullestol,det er nedverdigene og kjempe kipt,og når man da får høre mann er lat,og må tas seg sammen,er det sårende! Anonymous poster hash: 52b9a...afe
moota m storebror&lillebror Skrevet 18. august 2013 #9 Skrevet 18. august 2013 Ser det er noen her som ikke vet hva de snakker om. For å svare på spørsmålet er det aldri lett å få varig ufør. Og det handler (nesten) aldri om diagnosen, det handler om hvor syk en er og i hvor stor grad man er i stand til å jobbe. Med ME er det ofte slik at det går i en uke eller to og for noen i et par mnder. Men så gikk det ikke likevel. Dette burde jo være prøvd ut i en aap periode for å ha noe å vise til i en ev. uføresøknad. 100% uføretrygd er ikke noe man får utdelt pga. en ME diagnose og spesielt ikke i ung alder. Dessverre må man ofte være sterk for å kunne være syk når en skal gjennom nav..
Anonym bruker Skrevet 18. august 2013 #10 Skrevet 18. august 2013 Mvh Lege. Forsøk med leddgikts-/kreftmededisinen Rituximab på Haukland sykehus har gitt stort håp til ME syke verden over. Legene der tror at ME er en autoimmun sykdom som rammer det perifere nervesystemet. Autoimmune sykdommer er en gruppe sykdommer hvor immunforsvaret til en organisme antas å oppfatte komponenter i egen organisme som fremmede, og dermed forårsake en immunreaksjon overfor organismens egne celler og vev. Det forklarer sykdomsfølelsen i kroppen og utmattelsen til pasienten. Det forklarer hjernetåken, svekkede kognitive evner, dyskalkuli, sår hals, overfølsomhet for lyd/lys, problemer med balansen, hjerterytmeforstyrrelser, problemer med å regulere varmen i kroppen, bare for å nevne noe. Selv om legevitenskapen ikke har kommet så langt at man kan måle det enda, betyr ikke det at det ikke finnes. En som har en autoimmun sykdom som går på leddene får diagnosen leddgikt, i sentralnervesystemet blir diagnosen MS, cøliaki i tarmene, enkelte mister håret når kroppen oppfatter håret som et fremmedlegeme osv. Hvorfor er det så vanskelig for deg å tro at det også kan ramme det perifere nervesystemet? Mange med ME har lavere livskvalitet enn kreftpasienter. ME pasienter er utmattet, og det er langt forbi normal trøtthet hos friske mennesker. Jeg tror nok også at det finnes late mennesker i Norge, men å be en pasient som har ME om å skjerpe seg er totalt skivebom. Anonymous poster hash: 70e31...57d
Gjest Bjørketreet Skrevet 18. august 2013 #11 Skrevet 18. august 2013 Nei,jeg tror ikke alle med den diagnosen ønsker å stå opp og leve et vanlig liv. Jeg tror etter å ha sett mange, at de er stokk late. Livet er ikke for amatører, det ER tøft å stå opp hver morgen ,produsere, levere, prestere. Men man har ikke noe valg. De som ikke fixer dette hviler på en diagnose, som kun et rikt land kan tillate. Vis meg en befolkning i Afrika, og fortell hvor mange som har ME. Et land får de diagnosene de har råd til. Mvh lege. Anonymous poster hash: f627d...000 Lege du liksom
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #12 Skrevet 19. august 2013 Nei,jeg tror ikke alle med den diagnosen ønsker å stå opp og leve et vanlig liv. Jeg tror etter å ha sett mange, at de er stokk late. Livet er ikke for amatører, det ER tøft å stå opp hver morgen ,produsere, levere, prestere. Men man har ikke noe valg. De som ikke fixer dette hviler på en diagnose, som kun et rikt land kan tillate. Vis meg en befolkning i Afrika, og fortell hvor mange som har ME. Et land får de diagnosene de har råd til. Mvh lege. Anonymous poster hash: f627d...000 Lege du liksom Vet ikke om vedkommende er lege, og skal ikke gå inn i en diskusjon om latskap, men det er jo helt riktig at et land får de diagnosene det har råd til. I land hvor man ikke har erstatningsordninger er det f.eks. ingen som får whiplash, heller. Det er jo et tankekors? Det har skjedd før i historien at man har konstruert diagnoser som blir vanlige, og så viser det seg etter 20-30-40 år at disse diagnosene faktisk ikke er reelle sykdommer. Jeg skal ikke sitte her sikkert og si at det gjelder ME, eller whiplash for den del, men hvem vet? Det er jo litt merkelig at ME ikke eksisterte for 50 år siden, disse pasientene hadde man ikke. Eller at dette er en diagnose man ikke finner i fattigere land. Forskningen som er gjort i Bergen er jo interessant, men det én forskningsgruppe tror, er jo ikke nødvendigvis sannheten. Forhåpentligvis kan vi om 30 år si enten at "ME var bare tull" eller "så dumme vi var som ikke skjønte at ME var en sykdom som kan forklares". Hva man lander på er vel vanskelig å si per i dag. Anonymous poster hash: 252cb...8eb
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #13 Skrevet 19. august 2013 Nei,jeg tror ikke alle med den diagnosen ønsker å stå opp og leve et vanlig liv. Jeg tror etter å ha sett mange, at de er stokk late. Livet er ikke for amatører, det ER tøft å stå opp hver morgen ,produsere, levere, prestere. Men man har ikke noe valg. De som ikke fixer dette hviler på en diagnose, som kun et rikt land kan tillate. Vis meg en befolkning i Afrika, og fortell hvor mange som har ME. Et land får de diagnosene de har råd til. Mvh lege. Anonymous poster hash: f627d...000 Du som lege bør vite hva du snakker om. Dette er uvitenhet på høyt nivå Anonymous poster hash: 0fecf...6f5
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #15 Skrevet 19. august 2013 Det finnes tidsbegrenset ufør, jo... Det ble avvikklet i 2010, da nav gikk over til avklareringspenger. Anonymous poster hash: 0fecf...6f5
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #16 Skrevet 19. august 2013 Nei,jeg tror ikke alle med den diagnosen ønsker å stå opp og leve et vanlig liv. Jeg tror etter å ha sett mange, at de er stokk late. Livet er ikke for amatører, det ER tøft å stå opp hver morgen ,produsere, levere, prestere. Men man har ikke noe valg. De som ikke fixer dette hviler på en diagnose, som kun et rikt land kan tillate. Vis meg en befolkning i Afrika, og fortell hvor mange som har ME. Et land får de diagnosene de har råd til. Mvh lege. Anonymous poster hash: f627d...000 Det er skremmende at en lege sitter med slike holdninger. Stakkars ME- pasienter som kommer til deg for hjelp.. Uavhengig om det er en "ekte" sykdom eller ikke, disse menneskene har jo problemer, og trenger en eller annen form for hjelp. Jeg tror ikke noe på at det å streve seg gjennom hverdagen, føle seg utslitt, sove mye mer enn andre og ha smerter/ubehag er en følge av latskap.. Jeg kjenner flere som har diagnosen ME, og det handler ikke om at de ikke vil, men de klarer bare ikke. De har rett og slett ikke like mye kapasitet som "oss andre".. Men de skal altså bare skjerpe seg, presse seg så langt at de virkelig møter veggen..? Anonymous poster hash: 1dbb4...c21
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå