Gå til innhold

MA uke 11-12.

frømammaen

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke habituell abort, men håper det er noen kloke hoder her som har noen råd til meg.. :)

Har opplevd 2 MA etter hverandre nå hvor fosteret hadde dødd 11+3 og 12+0. Ingen symptomer, men ble oppdaget første gang på privat UL, og andre gang da jeg fikk tettere oppfølging med UL. 

Det at det skjer på omtrent samme tid får meg til å lure på hva som er galt.. Jeg skal inn for å ta utskrapning i morgen, og de skal da undersøke foster og morkake. 

Vet ikke om det er noen som har opplevd noe lignende? Og kanskje har noen råd til hvordan jeg skal forholde meg videre og til evt. nye graviditeter?

Fortsetter under...

Hei. Eg har mista 5 gangar, den siste var ein ma i veke 15; fosteret var ca 13. Dei fant ingenting gale verken med meg el fosteret sjølv etter obduksjon av fostret (som tok 6 mnd!).....eg får no blodfortynnande (både albyl-e), prednosolon (imminsystemdempande dersom auroimmunt; at kroppen støter fosteret vekk), og eg fekk og progestoron-støtte fram til veke 12. Er no snart 14 vk, men om det går vegen veit eg ikkje. Eg får desse medisinane sjølv om dei ikkje har idé om kvifor det ikkje går......her på dette forumet er det mange som har mista mange gangar, og ofte finner dei ikkje ut kvifor. Mange får ein el fleire av dei same medisinane sim meg......etter 3 ufrivillige abortar har du rett på undersøking for å finne ut kvifor, og du har,rett på oppfølging. Eg veit ikkje om dette hjalp deg, men vil ønske deg lykke til! Det går for dei fleste til slutt...

Hei,

Jeg har også hatt to MA (fostret døde 9+3 og 9+5 i mitt tilfelle). Siden det "bare" har skjedd to ganger hadde jeg ikke rett på utredning i det offentlige helsevesenet. Tok dette privat (Volvat), betalte vel bare 1300kr for legetimen, både samboer og jeg var på sykehuset og tok blodprøver dagen etter (en stk for han og 12(!) stk for min del). Det ble ikke funnet noe galt. Var klar over på forhånd at sjansen for at de skulle finne noe kanskje ikke var så stor, men synes uansett det er verdt å sjekke opp før man prøver seg på nytt, i hvert fall når man mister såpass seint! Tok ganske kort tid å få var på disse blodprøvene, rundt 3 uker om jeg ikke husker feil.

Selv om de ikke fant noe galt fikk jeg resept på progesteron-tilskudd som jeg skulle ta om jeg ble gravid igjen, i tilfelle det kanskje kan hjelpe... Er 9+3 i dag og skal på ultralyd på fredag, så vet ikke ennå om det har gjort noen forskjell:-)

Masse lykke til framover, håper det order seg for deg!!

• 1 måned senere...

Hei!

Jeg har hatt to missed abortions. Den første ble oppdaget i uke 17, fosteret tilsvarte 13 uker. Andre gangen ble det oppdaget i uke 14, og fosteret tilsvarte 13+3. Begge gangene ble både foster og morkake sendt til obduksjon, men alt var fint med både fosterne og morkakene. Fordi jeg også hadde en sa i uke 6 før ma'ne, så fikk jeg utredning for habituell abort. Alle prøver er fine, både mine og mannen sine. Så vi vet ikke hvorfor det går galt. Jeg har to barn fra før, og har aldri tidligere hatt vanskeligheter, og blir også veldig lett gravid. Siste ma var i januar, fødte en død bitteliten jente 6 januar, og endte opp med en utskrapning 7 uker etterpå. Har fått tilbake mensen, men har ikke startet å prøve igjen enda...vet ikke om jeg tør, er så redd for å oppleve det samme igjen....men har samtidig veldig lyst på et barn til. Så jeg har vel ikke egentlig så mange gode råd, men tenker at det er viktig at du lar kroppen hvile litt og kjenne på at du føler deg helt klar, før dere prøver igjen. Ønsker deg uansett masse lykke til :)

Annonse

Så trist at du har opplevd dette, du har det sikkert tungt nå! Det er viktig at du føler deg klar igjen hvertfall før neste runde.

Vi hadde to ma, uke 17 og 9, og kjørte på igjen med en gang. Og det var psykisk tungt etterhvert og preget svangerskapet mye.

Det kritiske som skjer rundt uke 12 er at morkaken tar over produksjonen av progesteron, som er nødvendig for å opprettholde svangerskapet.

Jeg fikk tredje gang blodfortynnende og progesterontilskudd. Men ingen prøver viste at jeg trengte dette. Tok det bare for å prøve noe.

Og hvis det er en trøst sitter jeg nå med en god gutt på 6 uker på armen:)

Lykke til, du skal se at du kommer i mål!! De fleste gjør det etterhvert!!

Det er mange tøffe damer på forumet her, mye hjelp og tips å få, og mange av oss har kommet i mål med en baby:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...